Gå til innhold

Jeg har brått sluttet med sukker, og jeg lurer...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg betegner meg selv som ekstremt sukkeravhengig. Drikker mengder meg brus hver dag, og har som oftes noen søtsaker i løpet av dagen. Er ikke overvektig, men jeg har fått en voldsom muffinmage og er så oppblåst. 

I går kuttet jeg tvert og har ikke rørt noe med sukker siden lørdag. Det er vanskelig, og jeg sliter med hodepine, vondt i kroppen, svimmelhet og jeg føler meg til tider beruset. Jeg tenker at dette er abstinenser jeg må gjennom de første dagene. 

MEN så kom jeg til å tenke på noe. Hva om jeg har uoppdaget diabetes? Kan det være farlig da og slutte så brått? 

Anonymkode: c2b13...984

Fortsetter under...

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at dette er abstinenser jeg må gjennom de første dagene. 

Det stemmer, spesielt siden du har vært ekstremt sukkeravhengig. Det er overgang for kroppen, men det går seg til etterhvert

Anonymkode: a3d28...86c

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg ville kuttet tvert jeg. Hva ned å kutte ut alt av sukkerholdig drikke, og holde sukkerholdig mat på samme nivå, evt minke litt. Og holde det slik ei uke før du dropper alt sukkerholdig mat?

Da vil det nok gå mye mer smertefritt.. 

Anonymkode: a4fe5...5c2

Skrevet

Jeg gjorde dette for 2 år siden. Var veldig overvektig da. Har kuttet alt av sukkerholdig brus/drikke, godteri, kaker, sjokolade og is. Ikke rørt på snart 2 år. 

Men ellers spiser jeg sunt, magert og vanlig kost ellers. Om det er en ts sukker i suppa bryr jeg meg ikke om det. Det er godteri etc som har gjort meg overvektig. Jeg er opptatt av å leve normalt og det går fint å gjøre uten godteri etc. Masse god mat finnes.

For meg ville det vært hysteri å takke nei til Toro tomatsuppe pga det finnes sukker i det.

pr dags dato har jeg gått ned 35 kg. Holdt meg stabil i 6 mnd

Anonymkode: af1ef...9f9

Skrevet

Tror nesten jeg ville trappet ned jeg altså, kuttet en ting om gangen.

Kuttet brus første uka, snop andre uka osv så det ikke blir så brå overgang.

Anonymkode: dd6a1...2de

Skrevet

Jeg kuttet alt 1 januar for snart 2 år siden. For meg ville det ikke fungert litt og litt. Du får gjøre det som fungerer for deg.

Anonymkode: af1ef...9f9

Annonse

Skrevet

Jeg kan ikke trappe ned. Jeg har prøvd det flere ganger, og jeg hver eneste gang så går det skeis. Er nødt til å bare slutte med alt med en gang. Skal heller ikke være hysteriet, som du over skriver, det er godteri og direkte sukkervarer som er synderen.

Er imponert over dere over, håper jeg blir som dere nå 😊 Jeg prøver å sove vekk det verste av abstinenser nå i kveld, takk for alle svar!

Er det noen som forresten har noen tanker angående det jeg skrev om diabetes? 

Anonymkode: c2b13...984

Skrevet

Det er en helt vanlig feil å tenke at diabetes og sukker har den sammenhengene. Men det er altså ikke slik at dersom du har diabetes så må du spise sukker. Faktisk er det slik at dersom du har diabetes så skal du IKKE spise sukker. Man skal helst leve sukkerfritt, men fokusere på et stabilt kosthold med stabile måltider slik at blodsukkeret holder seg relativt stabilt gjennom hele dagen. Og som man vet - sukker gir blodsukkeret et kraftig hopp. Derfor er sukker ikke anbefalt for de med diabetes (kun rask tilgang ved føling), og generelt er det bra for både kropp og sinn å ha et stabilt blodsukker gjennom dagen :)

Det er ikke farlig å kutte tvert, jeg vil anbefale det! Siden du har vært avhengig av så mye sukker gjennom dagen så vil de første dagene være JÆVLIGE. Abstinensene er ikke hyggelige.. Men det blir bedre! Hold ut! Etter en uke vil det føles mye bedre og det aller beste er at sukkersuget faktisk forsvinner etter hvert! Man må bare komme seg gjennom denne første og jævligste perioden. 

Anonymkode: f75f2...f0c

Skrevet

Du burde trappe ned. Avvenne kroppen. Det er klart du får vondt i hodet nå ❤

Anonymkode: a4a4f...9cb

Skrevet

Jeg gjorde det samme som deg for litt over en uke siden. Sluttet med alt av sukker, pluss karbohydrater. Den første uken var tung, men nå går det heldigvis bedre. Jeg var også totalt sukkeravhengig, og måtte ha sjokolade hver dag. Måtte kutte tvert for å klare det, og nå tenker jeg lite på det i forhold til for noen dager siden.

Lykke til, dette klarer du!

Anonymkode: 0f381...7f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...