Anonym bruker Skrevet 6. november 2017 #1 Skrevet 6. november 2017 Vi har høner. De er inngjerdet med et ganske stort gitter med tak pluss et lite hus inni som er fullt isolert. Dette er alt for lite til 6 høner og en hane. Men er grei for å få litt ly. Er det noen som helst måte å isolere deler av dette gitteret? Det regner så mye inn, og alt blir vått . Det er isolert ca 40 cm opp av bakken med presenning rundt hele. Anonymkode: 7336b...77e
Anonym bruker Skrevet 7. november 2017 #2 Skrevet 7. november 2017 Har dere ikke stort nok hus til alle må dere enten bygge større hønsehus eller kvitte dere med noen av hønene. Dette er ikke greit! Hvordan tenker du at vinteren skal bli for dem? Dette er levende vesener, og et godt nok hus og inngjerding burde vært på plass før fuglene ble innkjøpt. Er det mye fukt kommer du til å få et stort problem med lus og annet utøy, spesielt nå når vi går mot vinter. Høy dyretetthet ift plass vil også gi betraktelig høyere risiko for sykdom. http://nrff.no/fjærfehold/hønsehuset.html Her står det litt om hva som er greit å tenke på ifbm hønsehuset. Har du facebook er gruppene "høner i hagen" og " høner og andre fjærfe" fine grupper for tips, inspirasjon og erfaringsutvekslinger. Fram til du får fikset problemet får du ta å snekre opp noen leskur de kan bruke i inngjerdinga si, så de har mulighet for å søke ly fra dårlig vær. Vil anbefale deg å sette opp hønsegård med tak først som sist mtp evt fremtidige portforbud (som det vi hadde i år) så vel som for været. Levegger får du kjøpt ferdig hos byggvare dersom du ikke orker å lage selv. Lykke til! Anonymkode: 9b7d3...fc0
Anonym bruker Skrevet 7. november 2017 #3 Skrevet 7. november 2017 Takk for tips og de har ordentlige forhold. Tror jeg har formulert meg veldig feil. Anonymkode: 7336b...77e
Anonym bruker Skrevet 7. november 2017 #4 Skrevet 7. november 2017 De har et inngjerdet stort hus med et mindre hus inni det store huset. Det store huset er ikke isolert mer enn 40 cm opp fra bakke. De har det tørt så sant det ikke blåser sidelengs og regner inn i det store huset. Jeg skifter flisen 1 gang i uken eller mer ved behov. Det lille huset er fullt isolert. Spørsmålet mitt var kan man isolere det større huset på noen måte. Siden du kan så mye så regner jeg med at de ikke kan være ute noe nå pga kulden? Anonymkode: 7336b...77e
Anonym bruker Skrevet 7. november 2017 #5 Skrevet 7. november 2017 Forstår jeg deg riktig når du kaller inngjerdingen for et hus? Du snakker jo om at det er gitter med presenning rundt, og at det regner og blåser inn. Du kan jo ikke isolere gitter/netting. Du vet hva isolering er, sant? Det er litt vanskelig å kunne svare deg ordentlig uten å se bilder av hvordan det ser ut hos hønene dine. Det finnes krav for hvor stort areal og vagleplass hver høne minimum skal ha. Gå inn på Mattilsynet sine sider og les deg opp på regler. Om det er sånn at du har ei gammel dukkestue e.l. for det antallet høner du har, så er det alt for lite! Det skilles også på plass i hønsehuset og plass utendørs. Jeg foreslår at du tar bilder og legger ut problemstillingen din på en av de facebookgruppene jeg tipset deg om. Der er det mange som kan komme med idéer. Men det er umulig å foreslå hva du kan gjøre for å forbedre uten å se bilder av hva det er som trenger forbedring. Høner kan være ute stort sett hele året så lenge de har mulighet for å gå innendørs (4 vegger og tak her altså, ikke gitter) og søke ly fra været. Raser med store kammer og hakelapper kan få frostskader på de kaldeste dagene. Det er nesten noe du må se an underveis. Begynner kam/hakelapp å bli blå eller svart i kantene har det vært for kaldt for dem. Anonymkode: 9b7d3...fc0
Anonym bruker Skrevet 7. november 2017 #6 Skrevet 7. november 2017 Hva gjør dere når dere reiser vekk? Hilsen en som også vil ha høner. Anonymkode: 59094...a1c
Anonym bruker Skrevet 7. november 2017 #7 Skrevet 7. november 2017 Vi slakter de om høsten. Anonymkode: 6dd6e...e99
Anonym bruker Skrevet 7. november 2017 #8 Skrevet 7. november 2017 De har fire vegger og tak. Pluss varmelampe inni i huset sitt også har de en utegård med tak som er inngjerdet med sagflis og presenning som tardet meste av vind i utegård men ikke all regn om det regner sidelengs. Men da går de inn i huset. Vet fint hva isolasjon er. Men lurte på om det kunne isoleres altså gitter på noe måte i tillegg. Anonymkode: 7336b...77e
Anonym bruker Skrevet 7. november 2017 #9 Skrevet 7. november 2017 Vi var borte i fire uker så naboen matet og ga de vann. Pluss skiftet sagflis ved behov. Anonymkode: 7336b...77e
Anonym bruker Skrevet 7. november 2017 #10 Skrevet 7. november 2017 De stimulerer seg selv. Anonymkode: 7336b...77e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå