Gå til innhold

Hvordan lære barn prioriteringen og tidsforståelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to barn der eldste ikke evner tidsplanlegging og prioriteringer. 
Hun er snart tenåring og burde ha bedre tak på dette. Frem til for noen år siden tok hun gode valg, men nå er hun helt håpløs. Kan bruke timevis på å pynte servietter til arrangement på skolen. Gjestene legger ikke en gang merke til det og etter bruk går de rett i søpla. Det er ingen som har bedt henne gjøre det, men hun hadde sett en youtube video og synes det så kjekt ut. Andre forpliktelser/oppgaver hun har og som faktisk er viktige rekker hun ikke over.... Det hjelper ikke at folk blir sure, at vi har alvorsprater, ingenting... Neste gang prioriterer hun feil igjen. Om hun ikke detaljstyres prioriterer hun feil uten unntak. Når hun skal et sted kan hun ikke ha tidspunktet for når hun skal være der, men tidspunktet for når hun må ut døren. Har hun laget seg mat i forkant er kjøkkenet bombet og nesten ingenting spist da hun begynte på matlagingen alt for sent pga. en eller annen kreativ oppgave hun bare MÅTTE gjøre. Og hun har alltid en million unnskyldninger på hvorfor det bare ble slik. Om en klassevenninne har bursdag kan hun tråle butikkene i timevis etter gavepapir i favorittfargen og så bare måtte kjøpe noe fort og gale i presang. Men det verste er jo forpliktelser hun ikke rekker eller som blir dårlig utført fordi hun ble for opptatt av noe annet og helt uvesentlig....

Noen tips til hvordan hun kan lære seg bedre prioriteringer, planlegging og forståelse av tid?

Anonymkode: 5a073...0ee

Skrevet

Jeg leste ett eller annet sted, men jeg klarer ikke å huske hvor, at barn i den alderen kommer inn i en fase hvor de kan oppleves som barnslige og har feil prioriteringer. Det var normalt og gikk over, sto det.

Jeg skal prøve å huske hvor det var jeg leste det.

Skrevet

Har dere prøvd å detaljstyre sammen med henne? Da mener jeg at i stede for at dere forteller henne når hun må ut av døra for å rekke det hun skal, så setter dere dere ned å diskuterer dere frem til tidspunktet. Når må hun være der? Skal hun gjøre noe på veien? Hvor lang tid tar det? Hvor lang tid tar det å reise? Så lar dere henne selv komme fram til tidspunkt. Sånn kan dere gjøre med alt som skal prioriteres. Hun skal ut å kjøpe gave, snakk sammen på forhånd, hva synes hun er viktigst, fin gave eller fint gavepapir? Fin gave? Ok, er det da lurest å lete etter gaven eller papiret først? Snakk gjennom alt på forhånd, så hun både får hjelp til å planlegge og trening i å prioritere selv. Etter hvert kan dere senke detaljnivået i diskusjonen mer og mer, så dere etter en stund bare spør hva hun selv har planlagt, og ikke går inn i prioriteringene med mindre det hun selv sier virker merkelig, og tilslutt kan dere forhåpentligvis la henne ta ansvaret helt alene. 

Anonymkode: 8db2e...1d3

Skrevet

Min jente har vansker med tidsforsåelse. Må snakke mye om det og lage avtaler om hvor lang tid ting skal ta og bruker ofte en timer som teller ned 20-15-10-5 Min slik at hun kan følge med på at tiden går mens hun gjør det hun skal. Synes det har hjulpet litt nå, hun har fått innarbeidet rutiner på tidsbruk av mange av sine vanlige rutiner og gjøremål.

Anonymkode: db01a...3e2

Skrevet

Takk for innspill :) Vi har prøvd dette sammen med henne som anonym 1d3 foreslår. På sett og vis har det en slags suksess da det til en viss grad virker på det vi har diskutert. Problemet er at hver gang det oppstår en ny situasjon eller situasjonen bare er litt annerledes så velger hun feil. Ofte velger hun feil i situasjoner der svaret for oss andre er opplagt. Hadde jo ønsket at hun etterhvert kunne velge litt klokere uten å måtte snakke om det først. Noe av ballasten vi prøver å gi barna våre er jo teknikker og kunnskap til selv å kunne ta gode avgjørelser også når man er i en situasjon første gang. Jeg synes jo det er viktig at barna er selvstendige. Føler vi har prøvd ganske lenge nå uten å komme dit vi ønsker. Det å se på klokken og vite når hun skal avgårde har ikke virket helt så langt. Kanskje vi skal prøve det med klokken som 3e2 sier - be henne sette på nedtelling på mobilen og før hun setter i gang med noe tenke på hvor mye tid hun har til rådighet samt tenke nøye gjennom hva som er viktigst for henne og så gå gjennom det etterpå med henne og se hvor lang tid hun  brukte på hva og hva resultatet ble. La henne detalj-styre seg selv en stund... 

Anonymkode: 5a073...0ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...