Gå til innhold

voksne mennesker som ikke klarer å regne ut areal eller omkrets av en sirkel


Anbefalte innlegg

5 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Beste regelen for å huske hvordan man regner ut omkrets og areal av en sirkel:

«Mannen i månen kan smile og le,

ringen rundt månen er pi ganger d,

men hvis du vil finne fjeset til mannen,

ja da må du bruke pi R i annen»

:nigo:

Atte hva for noe, skjønte ingenting jeg :legrine:

Anonymkode: eaad0...71a

Fortsetter under...

Problemet for mange av oss som er voksne i dag, er at vi lærte hvordan vi skulle regne ut forskjellige ting,men ikke hvorfor og hva vi faktisk gjorde. Hvis man aldri skjønte hva areal og omkrets er, hjelper det ikke 30 år etter at man pugget en formell og metode for å regne det ut. 

Anonymkode: 43bd4...d01

1 minutt siden, MammantilNurket skrev:

Pi er forholdet mellom omkrets og diameter på en sirkel :)

Sa matematikk.org.. og jeg ville at den allvitende HI skulle belære meg.. 

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Problemet for mange av oss som er voksne i dag, er at vi lærte hvordan vi skulle regne ut forskjellige ting,men ikke hvorfor og hva vi faktisk gjorde. Hvis man aldri skjønte hva areal og omkrets er, hjelper det ikke 30 år etter at man pugget en formell og metode for å regne det ut. 

Anonymkode: 43bd4...d01

Og her tror jeg du er inne på noe viktig: Da jeg gikk på skolen, var ikke matematikkundervisningen basert på forståelse. Læreren presenterte en regel (eller flere), regnet noen eksempler på tavla og så ble vi elevene satt til å regne mange stykker for å øve oss. Greit for de som skjønte alt (noen svært få i klassen), greit for de som husket alt (meg), men veldig lite greit for de som ikke skjønte eller husket helt.

Mine barn har fått en helt annen grunnopplæring i matematikk, basert på forståelse. En opplæring der matematikken har blitt knyttet til deres egen hverdag på en forståelig måte, og ikke blitt redusert til "noe i en bok".

Annonse

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud. Å ikke kjenne til en formel og 3 allmenne begreper (radius, diameter, omkrets) er IKKE det samme som dyskalkuli! Det er bare sløvskap.

Hilsen lærer

Anonymkode: 82231...461

Du må være en forferdelig dårlig lærer. Håper du ikke snakker slik til elevene dine.

Anonymkode: bf871...1d5

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud. Å ikke kjenne til en formel og 3 allmenne begreper (radius, diameter, omkrets) er IKKE det samme som dyskalkuli! Det er bare sløvskap.

Hilsen lærer

Anonymkode: 82231...461

Tror ikke du er lærer, og jeg håper i det minste du ikke er matematikklærer.

Hvis du hadde vært lærer så burde du visst at mange av de med dyskalkuli ikke blir fanget opp av lærerne, og at mange av de som sliter så mye etterhvert får sperrer for det meste innen faget fordi de ikke får tilrettelagt undervisning slik at de kan forstå det de skal lære. Mange kan føle seg dumme fordi de ikke får vite at de har dyskalkuli, at det ikke er noe galt med intelligensen deres. Da kan selv de enkleste begreper forsvinne for dem uten at det er sløvskap.

 

Anonymkode: d9321...b13

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

CP har aldri hindret noen i å lære matte...

Anonymkode: 82231...461

Eh jo! Er et kjent problem for de med CP.

Jeg kan ikke det du snakker om her. Ja jeg vet det heter radius, diameter og omkrets, men å regne det ut har jeg ikke snøring på! Jeg har dyskalkuli som ble oppdaget siste året på VGS da jeg oppsøkte ppt selv for utredning, for jeg var drittlei å ikke forstå noe, jeg prøvde å prøvde og ble stemplet som lat. Jeg var skikkelig frustrert for uansett hvor mye jeg prøvde fikk jeg 2 i karakter. Tok allmennfaglig påbygging siste året på VGS og måtte til med en heeeelt annen matematikk enn før.. strøk med glans første halvår, tror jeg fikk bestått på standpunkt fordi læreren syns synd i meg.. 

jeg greier meg fint i dagliglivet, har god kontroll på økonomi og slikt - alt man kan bruke kalkulator på og spør seg frem til ;) 

når det kommer til å hjelpe barna mine på skolen så har jeg heldigvis en mann som er flink til det jeg ikke er flink til, så han får følge opp matematikk, så får jeg følge opp i andre fag jeg har mer kontroll på. 

Jeg støtter hun lenger opp her som forakter matte. Når man sliter så mange år uten forståelse fra lærere eller andre så får man dessverre en forakt for det.. 

Anonymkode: 3371d...033

7 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Jeg er ikke realist, men dette har jeg faktisk fått med meg. Dette er vel 8.klasse-pensum :)

Jeg tror aldri vi lærte hva pi var. Men reglen om mannen i månen kan jeg. Og jeg vet at det er forholdet mellom omkrets og diameter, men det har jeg nok lært av mine barns mattebøker. 

Akkurat nå, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Jeg tror aldri vi lærte hva pi var. Men reglen om mannen i månen kan jeg. Og jeg vet at det er forholdet mellom omkrets og diameter, men det har jeg nok lært av mine barns mattebøker. 

Har vel egentlig lært det om pi av min far, når jeg tenker meg om. Jeg var, sammenlignet med de andre i familien, «dårlig» i matematikk med min karakter 4. 

Min far var _meget_ bekymret og hver eneste søndag brukte vi til å jobbe med faget :bolledeig: 

Annonse

1 minutt siden, MammantilNurket skrev:

Har vel egentlig lært det om pi av min far, når jeg tenker meg om. Jeg var, sammenlignet med de andre i familien, «dårlig» i matematikk med min karakter 4. 

Min far var _meget_ bekymret og hver eneste søndag brukte vi til å jobbe med faget :bolledeig: 

En herlig oppvekst ;) 

Har en enkel forklaring på HIs spørsmål...

De fleste som meg bruker ikke avansert matte i hverdagen. Jeg er god på pluss minus og prosent, men resten har jeg faktisk ikke brukt siden videregående. 

Jeg er en av de som må lese meg opp på matte når jentungen begynner med dette på skolen.

Er ikke sikker på at HI egentlig kan svaret på det hun klager på at andre ikke kan 😉Hvis du skal forklare hvorfor formlene for arealet og omkretsen er som de er, kan du vise det ved hjelp av integrasjon og litt morsom matematikk :) Men jeg tror de færreste går rundt og kan dette, derimot vet nok mange hva areal og omkrets er og en del kan bruke formlene, og de som ikke kan dette er sikkert mye bedre enn meg i andre ting, fx. husker jeg få historiske begivenheter 😉

Anonymkode: ed96f...ae9

På 4. november 2017 den 6.34, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke HI, men matte er gøy!

Ole har x penger, Nils har y penger.

Likning 1: x+1 = 2(y-1)

Likning 2: x-1 = y+1

Omorganiser likning 2: y = x - 2 og sett inn i likning 1;

x+1=2(x-2-1) -> x+1=2(x-3) -> x+1 = 2x-6

-> 1+6=2x-x -> x=7

Sett x=7 inn i likning 2;

7-1=y+1 -> y=5

Ole har 7 kroner. Nils har 5 kroner.

Anonymkode: f3d90...4f7

Tuuuusen takk for svar! Denne må jeg kopiere til et excel ark;)

Jeg kan ikke dette, fordi jeg ikke har hatt behov for det siden jeg gikk på skolen. Ellers er jeg rimelig grei på hoderegning for det jeg bruker til daglig.

Det er sikkert mye 10-, 8-, og selv 3-klassepensum jeg har glemt oppigjennom årene, men det bekymrer meg ikke nevneverdig. 

Jeg vet derimot hvordan jeg Googler om noe av dette skulle bli relevant igjen.

Anonymkode: 26ea0...355

På 4.11.2017 den 15.30, Anonym bruker skrev:

 

Jo jeg har ren forakt for matematikk. Det har skapt uendelige timer med frustrasjon, tårer og forargelse, så jeg fryder meg over å aldri måtte sitte med ligninger, brøk og algebra noensinne igjen.

Hehe for et teit eksempel. Vi bruker ikke mye matte for å fikle med telefonen eller datamaskinen. At noen har brukt matte for å lage den, er jo totalt irrelevant. Akkurat som at jeg liker å fly, uten å nødvendigvis forstå fysikken bak. 

Anonymkode: 12441...06f

I så fall bruker du ordet forakt feil. Hvis du forakter noe, så går det på alt det står for - inkludert resultatene av det.

 

Anonymkode: 39c8e...e7e

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I så fall bruker du ordet forakt feil. Hvis du forakter noe, så går det på alt det står for - inkludert resultatene av det.

 

Anonymkode: 39c8e...e7e

 

IMG_6760.PNG

Anonymkode: 12441...06f

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

 

IMG_6760.PNG

Anonymkode: 12441...06f

 

Nei jeg bruker det helt korrekt, som du kan se fra denne definisjonen. Jeg føler vemmelse, vrede og bitterhet. Og det har jeg heldigvis all rett til. Livet mitt er fortsatt både meningsfullt og lykkelig. Så du kan værsågod bare gå videre med ditt eget liv. 

 

Anonymkode: 12441...06f

På 4.11.2017 den 21.01, Anonym bruker skrev:

CP har aldri hindret noen i å lære matte...

Anonymkode: 82231...461

Hvorfor i all verden skal du komme å belære en som har CP, om CP? Jeeezus. Blir helt matt! Skjerp deg! Les litt mer, vis empati.

Anonymkode: 3b315...40b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...