Gå til innhold

voksne mennesker som ikke klarer å regne ut areal eller omkrets av en sirkel

Anbefalte innlegg

Bil så overrasket over spørsmål i facebook-gruppa til 4 klassingen i hus. Voksne mennesker som lurer på hvordan en regner ut omkretsen av en sirkel, og ikke vet hvor tallet 3,14 kommer fra. 

Anonymkode: f0d5d...56a

Fortsetter under...

Er vel ikke så rart det når man vet at like mange som har dysleksi har dyskalkuli.

I tillegg er det mange (inkl. undertegnede) som har hatt elendige mattelærere som har drept det meste av lyst til å lære matte, ofte fordi lærerne selv ikke kan det de skal undervise i. Eksempel fra da jeg gikk på ungdomsskolen... jeg var veldig god i matte, hadde klisterhjerne, tok store regnestykker i hodet raskere enn andre greide å trykke dem inn på kalkulatoren. Vi måtte lære å bruke kalkulator. Jeg kunne allerede å regne på regnemaskin, ergo kunne jeg også bruke kalkulator, så jeg gjorde regnestykkene i hodet og skrev svarene uten å bruke kalkulatoren. Dette oppdaget læreren. Jeg fortalte at jeg kunne bruke kalkulatoren og at jeg regnet raskere i hodet enn jeg greide å taste inn tallene på kalkulatoren, og viste ham også eksempler. Han kjeftet meg huden full, jeg hadde det med å gjøre slik han sa jeg skulle gjøre. Videre sto han og hang over skulderen min i hver eneste time vi skulle jobbe med oppgaver selv, jeg fikk ikke lov å skrive ett eneste svar inn i boken uten å først ha trykket det på kalkulatoren.

Så kom vi til den dagen han skulle introdusere begrepet kvadratrot for oss. Jeg ble lykkelig, endelig skulle jeg lære noe nytt, og dette var noe jeg aldri hadde hørt om. Jeg elsket utfordringer med tall og var veldig lærelysten. Lærern stod på tavla, skrev tegnet for kvadratrot på tavlen, viste hvor vi skulle trykke på kalkulatoren, og så var det bare å gjøre de regnestykkene som stod i boken. Ingen andre forklaringer på hva det var, hvordan man kunne regne det ut. Jeg rakk opp armen og spurte hvordan han regnet det ut. Han gjentok hvordan vi trykket på kalkulatoren. Jeg sa at jeg hadde forstått det, men at jeg gjerne ville vite hvordan man regnet det ut, for hvis ikke kunne jeg heller ikke forstå når det var hensiktsmessig å bruke det. Da ble jeg kalt frekk og fikk beskjed om å slutte å forstyrre undervisningen og at jeg hadde det med å følge beskjed. Og så fortsatte han å stå bak skulderen min for å se at jeg ikke skrev noe inn i boka uten å ha brukt kalkulatoren. Det var dagen min glede og interesse for matematikk døde. Hva var vitsen. Han kunne jo ikke det han skulle undervise oss. Da vi kom til ligninger så greide han ikke å forklare det heller på en forståelig måte. Dvs. de aller enkleste ligningene lærte vi, men ikke en gang alle som var pensum. Og klage på ham? Nei, han var jo så flinkt, han hadde jo undervist matte i minst 20 år...

Barneskolen var hakket bedre, men ikke mye da vi var en klasse som hele tiden hadde vikarer, også ufaglærte som ikke hadde peiling. De var egentlig mest der for å passe på at vi satt i ro.

Jeg er bare en, men jeg kjenner mange, veldig mange, som har hatt lignende opplevelser. Og jeg kjenner dessverre også flere som forteller at barna deres opplever det samme i dag.

Jeg hadde greid å regne ut omkretsen av en sirkel, men jeg tror faktisk ikke det er så mange av de jeg gikk sammen med som ville gjort det lenger, bortsett fra de som har tatt utdanninger som krever mer matematikk og har det som fag i utdanningene sine. Og det med sirkel, omkrets og pi fikk vi dårlig undervisning i, så jeg kunne ikke forklart hvorfor det er slik.

Ellers har du andre grupper som har hatt problemer med å lære seg matematikk - de med lærevansker, de som har vokst opp med omsorgssvikt som ikke er blitt avdekket eller andre store problemer i barndommen som har gjort at de ikke har greid å fokusere på skolen.

Ikke vær så rask til å dømme, for det kan være mange årsaker til at voksne ikke kan nok matematikk.

Likevel tenker jeg at når man får barn så bør man gjøre en innsats for å lære seg det elementære på nytt slik at man kan hjelpe barna sine. Og de som spør på slike grupper prøver i hvert fall å skaffe seg nok til å hjelpe barna sine - og det bør du respektere, for de gjør en innsats. Ikke alle gjør det.

Anonymkode: d9321...b13

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bil så overrasket over spørsmål i facebook-gruppa til 4 klassingen i hus. Voksne mennesker som lurer på hvordan en regner ut omkretsen av en sirkel, og ikke vet hvor tallet 3,14 kommer fra. 

Anonymkode: f0d5d...56a

Jeg kan det ikke.

Anonymkode: eaad0...71a

Matte er bare ikke like logisk for alle. Jeg kan ikke huske at barna mine begynte med omkretsen av sirkel alt i 4. klasse, men ser også at mange foreldre sliter med leksehjelp i matte så tidlig. 

Hva slags lærer du har hatt har mye å si. På barne- og ungdomsskolen gjorde jeg matte ut i fra husk og pugg, men jeg manglet forståelsen. Vi fikk bare beskjed om at a+B=c, ikke hva a og B egentlig sto for, og derfor måtte det logisk nok bli c. 

Mange blir helt blinde (og stressa) på oppgaven, og ser ikke at svarene ofte er helt ulogiske. At arealet av huset ikke er 12000m^2, at det ikke kan være 1 kilometer til sola, eller at 10% av 200 umulig kan bli 180. Mange ser jo heller ikke sammenhengen mellom 1/10, 10%, 0,1 osv. 

Jeg har en tendens til å måtte løse små nøtter jeg møter på i hverdagen - hvis jeg har tid. Hvis en kurv står oppført med målene i en annonse, må jeg regne ut volumet o.l.  

Vi er alle ulike 😉

Anonymkode: 14677...e92

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg kan det ikke.

Anonymkode: eaad0...71a

Omkressen er 3,14 ganger lengre enn diameteren. 

Er diameteren 3 cm, vet man automatisk at omkretsen er noe over 9 cm (3x3,14). Så hvis man regner og får 4 eller 25 kan man enkelt se at det er en feil (så lenge msn opererer med enkle tall). 

Som nevnt i et annet svar, mange blir nok så stressa at de mister logikken i det hele. 

Anonymkode: 14677...e92

Annonse

Til Hi:

Kan du løse dette, du virker veldig smart.

Ole har x antall penger. Nils har Y antall penger.

Ole sier til  Nils: Dersom jeg får en krone av deg, så har jeg dobbelt så mye penger som deg.

Nils svarer: Nei, la meg heller få en krone av deg, så har vi like mye penger.

Hvor mye penger hadde de?

Supert Hi, om du kan løse og gi oss regnestykket med likninger.

Jeg er ikke HI, men matte er gøy!

Ole har x penger, Nils har y penger.

Likning 1: x+1 = 2(y-1)

Likning 2: x-1 = y+1

Omorganiser likning 2: y = x - 2 og sett inn i likning 1;

x+1=2(x-2-1) -> x+1=2(x-3) -> x+1 = 2x-6

-> 1+6=2x-x -> x=7

Sett x=7 inn i likning 2;

7-1=y+1 -> y=5

Ole har 7 kroner. Nils har 5 kroner.

Anonymkode: f3d90...4f7

Jeg kan heller ikke regne ut omkrets og areal av en sirkel. Dyskalkuli, som først ble oppdaget i voksen alder, og etter lange år på folkeskolen hvor jeg gråt meg gjennom hver mattetime, har jeg ikke annet enn forakt for mattematikk. 

Men at 3,14 er pi, den husker jeg

Anonymkode: 12441...06f

Jeg er skikkelig dårlig i matematikk. Ikke noe jeg er stolt over, men sånn er det..... Vi har alle ting vi er gode på og kan heldigvis dra nytte av hverandre når det røyner på.

Anonymkode: 4dc0c...265

Jeg kan avansert matte men ser ingen større nytteverdi av å kunne det. Bortsett fra å kunne vise meg frem i diverse Facebook-grupper da. 😂😂😂

Synes ikke man fremstår som dum ved å spørre om dette. 

Anonymkode: ca2e2...9a8

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan heller ikke regne ut omkrets og areal av en sirkel. Dyskalkuli, som først ble oppdaget i voksen alder, og etter lange år på folkeskolen hvor jeg gråt meg gjennom hver mattetime, har jeg ikke annet enn forakt for mattematikk. 

Men at 3,14 er pi, den husker jeg

Du har FORAKT for matte?

Jeg har forståelse for at du synes matte ikke er gøy når du har dyskalkuli, men forrakt??

Matematikk ligger bak mye av det vi omgir oss i hverdagen, feks datamaskiner. Av en eller annen grunn tror jeg ikke du forakter mobiltelefonen din. Fullt opp av matte for å få den til å fungere.

Anonymkode: 39c8e...e7e

Annonse

Jeg var god i matte i alle år.

Men akkurat dette har jeg ikke hatt bruk for på 25 år, så jeg måtte ha slått det opp.

Andre ting sitter spikret, for det har jeg brukt aktivt i den mellomliggende tid.

Om man ikke på stående fot husker hvordan man utregner sirklens areal er det ikke en indikasjon på lav intelligens. Det betyr bare at akkurat dette ikke er er en del av den aktuelle persons paratviten.

Anonymkode: d15ab...a98

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har FORAKT for matte?

Jeg har forståelse for at du synes matte ikke er gøy når du har dyskalkuli, men forrakt??

Matematikk ligger bak mye av det vi omgir oss i hverdagen, feks datamaskiner. Av en eller annen grunn tror jeg ikke du forakter mobiltelefonen din. Fullt opp av matte for å få den til å fungere.

Anonymkode: 39c8e...e7e

Jo jeg har ren forakt for matematikk. Det har skapt uendelige timer med frustrasjon, tårer og forargelse, så jeg fryder meg over å aldri måtte sitte med ligninger, brøk og algebra noensinne igjen.

Hehe for et teit eksempel. Vi bruker ikke mye matte for å fikle med telefonen eller datamaskinen. At noen har brukt matte for å lage den, er jo totalt irrelevant. Akkurat som at jeg liker å fly, uten å nødvendigvis forstå fysikken bak. 

Jeg fikk 2 i matte på videregående, og dessverre sliter jeg litt med å hjelpe mine barn. Men jeg har en fin evne til å finne svaret i matte, bare at min utregning er fullstendig feil. Var på kurs gjennom Nav. Vi tok alle en test om kunnskapene våres, for å se hvilket felt vi passet best til. Og de mente at jeg måtte bli økonom, for jeg hadde alt rett på matte delen. Men det var jo fordi de rettet kun svaret, og ikke utregningen. Måtte jo le da, og jeg har faktisk tatt regnskap og bedøk på høyskole, men det var bare 10 studiepoeng, og i en grad med helt andre fag. Og jeg slet livet av meg for å bestå. Så matte og økonomi er ikke noe for meg.

Men jeg bruker youtube, de har flere bra videoer av forskjellige matteproblemer, de forklarer på en lett måte. Er norske lærere, så er veldig lett å forstå nok til å hjelpe barna.

Anonymkode: 9f4ab...f22

Dette er en svakhet ved vår generasjon og de før oss. Vi lærte ikke å lete frem og benytte informasjon på samme måte som de gjør nå. Det som er mest skremmende med dette synes jeg ikke er at folk ikke husker formlene, men at de ikke kan foreta et enkelt Google-søk. 

Anonymkode: f2779...86c

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er en svakhet ved vår generasjon og de før oss. Vi lærte ikke å lete frem og benytte informasjon på samme måte som de gjør nå. Det som er mest skremmende med dette synes jeg ikke er at folk ikke husker formlene, men at de ikke kan foreta et enkelt Google-søk. 

Anonymkode: f2779...86c

Det er litt rart å spørre om det på Facebook; de bør vite at de fleste voksne mennesker er forhåndsdømmende mobbere innerst inne. Men kanskje de er litt naive og tror at det er greit å spørre på Facebook fremfor å Google? 

Anonymkode: 4a288...7e5

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er vel ikke så rart det når man vet at like mange som har dysleksi har dyskalkuli.

I tillegg er det mange (inkl. undertegnede) som har hatt elendige mattelærere som har drept det meste av lyst til å lære matte, ofte fordi lærerne selv ikke kan det de skal undervise i. Eksempel fra da jeg gikk på ungdomsskolen... jeg var veldig god i matte, hadde klisterhjerne, tok store regnestykker i hodet raskere enn andre greide å trykke dem inn på kalkulatoren. Vi måtte lære å bruke kalkulator. Jeg kunne allerede å regne på regnemaskin, ergo kunne jeg også bruke kalkulator, så jeg gjorde regnestykkene i hodet og skrev svarene uten å bruke kalkulatoren. Dette oppdaget læreren. Jeg fortalte at jeg kunne bruke kalkulatoren og at jeg regnet raskere i hodet enn jeg greide å taste inn tallene på kalkulatoren, og viste ham også eksempler. Han kjeftet meg huden full, jeg hadde det med å gjøre slik han sa jeg skulle gjøre. Videre sto han og hang over skulderen min i hver eneste time vi skulle jobbe med oppgaver selv, jeg fikk ikke lov å skrive ett eneste svar inn i boken uten å først ha trykket det på kalkulatoren.

Så kom vi til den dagen han skulle introdusere begrepet kvadratrot for oss. Jeg ble lykkelig, endelig skulle jeg lære noe nytt, og dette var noe jeg aldri hadde hørt om. Jeg elsket utfordringer med tall og var veldig lærelysten. Lærern stod på tavla, skrev tegnet for kvadratrot på tavlen, viste hvor vi skulle trykke på kalkulatoren, og så var det bare å gjøre de regnestykkene som stod i boken. Ingen andre forklaringer på hva det var, hvordan man kunne regne det ut. Jeg rakk opp armen og spurte hvordan han regnet det ut. Han gjentok hvordan vi trykket på kalkulatoren. Jeg sa at jeg hadde forstått det, men at jeg gjerne ville vite hvordan man regnet det ut, for hvis ikke kunne jeg heller ikke forstå når det var hensiktsmessig å bruke det. Da ble jeg kalt frekk og fikk beskjed om å slutte å forstyrre undervisningen og at jeg hadde det med å følge beskjed. Og så fortsatte han å stå bak skulderen min for å se at jeg ikke skrev noe inn i boka uten å ha brukt kalkulatoren. Det var dagen min glede og interesse for matematikk døde. Hva var vitsen. Han kunne jo ikke det han skulle undervise oss. Da vi kom til ligninger så greide han ikke å forklare det heller på en forståelig måte. Dvs. de aller enkleste ligningene lærte vi, men ikke en gang alle som var pensum. Og klage på ham? Nei, han var jo så flinkt, han hadde jo undervist matte i minst 20 år...

Barneskolen var hakket bedre, men ikke mye da vi var en klasse som hele tiden hadde vikarer, også ufaglærte som ikke hadde peiling. De var egentlig mest der for å passe på at vi satt i ro.

Jeg er bare en, men jeg kjenner mange, veldig mange, som har hatt lignende opplevelser. Og jeg kjenner dessverre også flere som forteller at barna deres opplever det samme i dag.

Jeg hadde greid å regne ut omkretsen av en sirkel, men jeg tror faktisk ikke det er så mange av de jeg gikk sammen med som ville gjort det lenger, bortsett fra de som har tatt utdanninger som krever mer matematikk og har det som fag i utdanningene sine. Og det med sirkel, omkrets og pi fikk vi dårlig undervisning i, så jeg kunne ikke forklart hvorfor det er slik.

Ellers har du andre grupper som har hatt problemer med å lære seg matematikk - de med lærevansker, de som har vokst opp med omsorgssvikt som ikke er blitt avdekket eller andre store problemer i barndommen som har gjort at de ikke har greid å fokusere på skolen.

Ikke vær så rask til å dømme, for det kan være mange årsaker til at voksne ikke kan nok matematikk.

Likevel tenker jeg at når man får barn så bør man gjøre en innsats for å lære seg det elementære på nytt slik at man kan hjelpe barna sine. Og de som spør på slike grupper prøver i hvert fall å skaffe seg nok til å hjelpe barna sine - og det bør du respektere, for de gjør en innsats. Ikke alle gjør det.

Anonymkode: d9321...b13

Herregud. Å ikke kjenne til en formel og 3 allmenne begreper (radius, diameter, omkrets) er IKKE det samme som dyskalkuli! Det er bare sløvskap.

Hilsen lærer

Anonymkode: 82231...461

Beste regelen for å huske hvordan man regner ut omkrets og areal av en sirkel:

«Mannen i månen kan smile og le,

ringen rundt månen er pi ganger d,

men hvis du vil finne fjeset til mannen,

ja da må du bruke pi R i annen»

:nigo:

Jeg kan ikke matte pga at jeg har CP. Men jo eldre jeg blir jo mer matte skjønner jeg.

Feks kunne jeg ikke prosent regning før jeg begynte å handle på salg, nå er det superenkelt 😂

En annen ting er jo at barna i dag lærer matte på en helt annen måte enn jeg lærte på skolen. Jeg lærte aldri om tiervenner og jeg satt opp regnestykkene loddrett ikke vannrett som de lærer i dag.

Men, jeg viste faktisk at 3,14 er Pi 😊

Endret av Mamma`n til Will& Ailo
3 minutter siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

Jeg kan ikke matte pga at jeg har CP. Men jo eldre jeg blir jo mer matte skjønner jeg.

Feks kunne jeg ikke prosent regning før jeg begynte å handle på salg, nå er det superenkelt 😂

En annen ting er jo at barna i dag lærer matte på en helt annen måte enn jeg lærte på skolen. Jeg lærte aldri om tiervenner og jeg satt opp regnestykkene loddrett ikke vannrett som de lærer i dag.

Men, jeg viste faktisk at 3,14 er Pi 😊

CP har aldri hindret noen i å lære matte...

Anonymkode: 82231...461

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...