Snella1 Skrevet 3. november 2017 #101 Skrevet 3. november 2017 1 hour ago, Anonym bruker said: Så hvis man ikke bidrar i samfunnet, jobber og tjener egne penger som man betaler skatt av så bør man heller ikke kunne motta goder som gratis behandling på sykehus, ikke få uføretrygd hvis man er så uheldig å bli skadet før man kommer inn i arbeidslivets osv? Det blir jo akkurat det samme. Anonymkode: a5740...256 Det blir jo ikke det samme av den grunnen du nevner selv: man er så uheldig å bli skadet før man kommer inn i arbeidslivet. Her er det ikke snakk om å være uheldig, det er snakk om å velge selv at man ikke vil bidra til å redde liv.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #102 Skrevet 3. november 2017 1 time siden, MrsRose skrev: Som jeg skrev bidrar jeg på andre måter og det gjør meg ikke mindre egoistisk enn deg eller med dårligere verdier. Så spar meg for den. og det handler ikke om en feilbehandling eller en dårlig avgjørelse. Det handler om grunnleggende tillit til hvordan dette er. Og så lenge du ikke har gått i mine sko skal du ikke mene så mye om det. På lik linje som jeg ikke skal mene så mye om hvordan du og dine fremstår akkurat nå. Å nekte å redde liv er egoistisk, så ingen grunn til å spare deg for den. Mange dumme sammenlikninger i denne tråden. Å dekke seg bak andre «bidrag» holder rett og slett ikke, ingen i Norge dør fordi de ikke får morsmelk. Hvis du virkelig ville ta tak i situasjonen kunne du gitt en tilbakemelding til sykehuset, feks en formell klage, så de kunne forbedre donasjonsarbeidet sitt. I stedet velger du å markere din misnøye med å si nei til donasjon og potensielt straffe et uskyldig menneske som kanskje kan dø. Tror ikke legene som jobber med organdonasjon blir noe flinkere med jobben sin av den grunn... Tillit my ass, jeg har ingen respekt for valget ditt. Det rammer nemlig ikke dem du vil det skal ramme. Du er bare lat som ikke gidder å ta tak i den ordentlige problemstillingen Anonymkode: 149b6...481
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #103 Skrevet 3. november 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Har ikke problem med å motta, så låten blir den samme. Samme med blod, kan godt få blod jeg, men er ikke blodgiver. Anonymkode: 02bae...053 Du går jo glipp av poenget. Mange tenker som deg (og nå mener du det er helt uproblematisk å være egoist) og når ditt barn plutselig trenger et organ så får det ikke. Du tror ikke pipen får en annen låt når barnet ditt dør mens det venter på et organ? Tror du ikke du ser annerledes på egoisme da? Eller vil du da fortsatt applaudere egen og andres egoisme? Anonymkode: 12b62...035
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #104 Skrevet 3. november 2017 På 2. november 2017 den 9.40, Anonym bruker skrev: Hm, jeg blir ganske forundret over folk som IKKE vil være organdonor. Du er jo død, du fins ikke lenger, kan ikke føle, tenke eller se. Kroppen din vil råtne og "ødelegges", bli til jord. Og så er det så viktig for det at ingen skal skjære i den kroppen som uansett skal gå til grunne, at du er villig til å la mennesker, mødre, fedre, sønner og døtre, som kunne hatt et fullverdig liv foran seg, bare dø. Ubegripelig, faktisk. Anonymkode: b4092...e77 https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/mdup11001712/20-11-2012 Se denne og tenk en gang til over hvor ubegripelig du mener at det er. Hvis ditt barn havner i en ulykke og legene vil donere bort organene til barnet ditt (det er jo en sikker død), så våkner barnet ditt igjen! Tør ikke tenke på hvor mange som har dødd på den måten som egentlig kunne vært i live. Vil de redde en som blir hjerneskadet eller 5 stykker som står på venteliste for å få nye organer? Nei, her i huset er ingen organdonor. Anonymkode: 8c569...238
Bare blåbær Skrevet 3. november 2017 #105 Skrevet 3. november 2017 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Og det er akkurat det jeg ikke klarer. At min sist pust (kunstig via maskin, men likevel) er på et operasjonsbord og at mitt hjerte blir faktisk stanset for å bli tatt ut. Familien min sier farvel til en person som er hjernedød men ikke ser annerledes ut enn sovende. Jeg får ikke dø i fred og for meg er døden ikke fullstendig før alt har sluttet å virke, ikke bare hjernen. Hadde de funnet en metode som lar meg og kroppen dø hadde jeg gjerne vært donor men ikke slik praksisen er nå. Det virker kanskje ubetydelig for noen men det får så være. Anonymkode: fcbc9...932 Men det har jo sluttet å virke. Kroppen puster ikke selv. En er død, men maskiner sørger for at blodet sirkulerer. Hadde ikke maskinene vært påkoblet hadde en sluttet å puste og hjertet stoppet. Så en er død, men maskinene gjør at organene fortsatt får blod. Det er litt rart når en er der og skal ta farvell, og likevell puster personen. ( ved hjelp av respirator) Men det er ikke noe en selv merker når en er donor, for da er en død. Og en har " vandret" lenge før en ligger på operasjonsbordet. Eneste måten å få organer fra døde er å holde blodsirkulasjonen igang...
MrsRose Skrevet 3. november 2017 #106 Skrevet 3. november 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Å nekte å redde liv er egoistisk, så ingen grunn til å spare deg for den. Mange dumme sammenlikninger i denne tråden. Å dekke seg bak andre «bidrag» holder rett og slett ikke, ingen i Norge dør fordi de ikke får morsmelk. Hvis du virkelig ville ta tak i situasjonen kunne du gitt en tilbakemelding til sykehuset, feks en formell klage, så de kunne forbedre donasjonsarbeidet sitt. I stedet velger du å markere din misnøye med å si nei til donasjon og potensielt straffe et uskyldig menneske som kanskje kan dø. Tror ikke legene som jobber med organdonasjon blir noe flinkere med jobben sin av den grunn... Tillit my ass, jeg har ingen respekt for valget ditt. Det rammer nemlig ikke dem du vil det skal ramme. Du er bare lat som ikke gidder å ta tak i den ordentlige problemstillingen Anonymkode: 149b6...481 Hva vi har gjort og ikke gjort ovenfor sykehuset vet du ingenting om. Sammenligningene er helt reelle de, særskilt med blodoverføring. Det er større sjanse for at man trenger blod enn organer, og blodoverføring er også noe som redder liv. Jeg vil tro oftere enn organtransplantasjon. Så det er ikke å dekke seg bak noenting. Måten du debatterer på og lager egne slutninger gjør at jeg setter spørsmålstegn med kapasiteten din til å se ting fra flere vinkler. Så jeg tror det er fånyttes å diskutere dette videre.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #107 Skrevet 3. november 2017 15 minutter siden, MrsRose skrev: Hva vi har gjort og ikke gjort ovenfor sykehuset vet du ingenting om. Sammenligningene er helt reelle de, særskilt med blodoverføring. Det er større sjanse for at man trenger blod enn organer, og blodoverføring er også noe som redder liv. Jeg vil tro oftere enn organtransplantasjon. Så det er ikke å dekke seg bak noenting. Måten du debatterer på og lager egne slutninger gjør at jeg setter spørsmålstegn med kapasiteten din til å se ting fra flere vinkler. Så jeg tror det er fånyttes å diskutere dette videre. Jøss. Var det alt du hadde å komme med? Noen ulne antydninger som gjør at du kan barrikaderte deg i slottet ditt og slippe å svare. En flåsete bemerkning om blodoverføring - som forøvrig heller ikke medfører dødsfall i Norge (vi har nok blod, bare sånn til opplysning siden du ikke visste det). Et tamt personangrep. Og absolutt ingenting som har med saken å gjøre? Ikke uventet. Dere kommer jo til kort hele egogjengen. Anonymkode: 149b6...481
Anonym bruker Skrevet 4. november 2017 #108 Skrevet 4. november 2017 Utrolig spesielt å ikke ville redde opp til 7 liv hvis man kan. Utrolig egoistisk ! Jeg fatter det bare ikke. Anonymkode: dcca3...e5f
Anonym bruker Skrevet 4. november 2017 #109 Skrevet 4. november 2017 «Dø alene»? Hva om barnet ditt må gjennom en operasjon? Det er alltid en risiko for at noe går galt. Nekte operasjon da? Anonymkode: 486be...7da
Anonym bruker Skrevet 4. november 2017 #110 Skrevet 4. november 2017 12 timer siden, Bare blåbær skrev: Men det har jo sluttet å virke. Kroppen puster ikke selv. En er død, men maskiner sørger for at blodet sirkulerer. Hadde ikke maskinene vært påkoblet hadde en sluttet å puste og hjertet stoppet. Så en er død, men maskinene gjør at organene fortsatt får blod. Det er litt rart når en er der og skal ta farvell, og likevell puster personen. ( ved hjelp av respirator) Men det er ikke noe en selv merker når en er donor, for da er en død. Og en har " vandret" lenge før en ligger på operasjonsbordet. Eneste måten å få organer fra døde er å holde blodsirkulasjonen igang... Det er nettopp poenget for meg. Ta bort respirator, vent til hjertet mitt stopper av seg selv. 3 minutter senere kan du ta meg med og ta ut det som kan brukes. Men ikke før! Det vi ikke kommer overens her er mitt standpunkt at jeg ikke er død og ditt påstand at jeg er. Hjernedød er en kunstig definisjon av døden som benyttes (og er faktisk oppfunnet for akkurat dette!) for å kunne ta ut organer fra en levende person på lovlig vis. Hjernedøde person har ingen av de såkalte "sikre dødstegn". De er døende mennesker uten vei tilbake men død er de ikke ennå. Anonymkode: fcbc9...932
Anonym bruker Skrevet 4. november 2017 #111 Skrevet 4. november 2017 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er nettopp poenget for meg. Ta bort respirator, vent til hjertet mitt stopper av seg selv. 3 minutter senere kan du ta meg med og ta ut det som kan brukes. Men ikke før! Du skjønner vel selv at det ikke går? Anonymkode: fb12a...120
Anonym bruker Skrevet 4. november 2017 #112 Skrevet 4. november 2017 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er nettopp poenget for meg. Ta bort respirator, vent til hjertet mitt stopper av seg selv. 3 minutter senere kan du ta meg med og ta ut det som kan brukes. Men ikke før! Det vi ikke kommer overens her er mitt standpunkt at jeg ikke er død og ditt påstand at jeg er. Hjernedød er en kunstig definisjon av døden som benyttes (og er faktisk oppfunnet for akkurat dette!) for å kunne ta ut organer fra en levende person på lovlig vis. Hjernedøde person har ingen av de såkalte "sikre dødstegn". De er døende mennesker uten vei tilbake men død er de ikke ennå. Anonymkode: fcbc9...932 Hjernedøde har alle sikre dødstegn. Det er nok bare du som ikke forstår dette. Ett bankende hjerte betyr ikke at du er levende hvis hjernen ( som styrer alt, er død). Anonymkode: 43f00...b8f
Anonym bruker Skrevet 4. november 2017 #113 Skrevet 4. november 2017 På 2.11.2017 den 14.51, Anonym bruker skrev: HI skriver ingen plass at hun vil motta organer hvis hun har behov for det. Kanskje hun er Jehovas Vitne og ikke ønsker andres organer og blod. Å ta imot organer på vegne av egne barn har ingenting med det å være organdonor å gjøre - barna har rett til å overleve uansett foreldrenes overbevisning. Derfor er det for eksempel regler om at Jehovas Vitner som nekter blodoverføring/organdonasjon på barna, midlertidig fratas foreldreretten for at dette skal kunne gjennomføres. Jeg er dessverre fra "feil" land, så får ikke lov å gi. Skal jeg nekte mine barn livreddende behandling eller nekte å ta imot organer selv? Fordi jeg ikke gir? Anonymkode: 12b00...c67 https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/mdup11001712/20-11-2012 Anonymkode: 02bae...053
Anonym bruker Skrevet 4. november 2017 #114 Skrevet 4. november 2017 Hehe, det ble feil Anonymkode: 02bae...053
Anonym bruker Skrevet 4. november 2017 #115 Skrevet 4. november 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Hjernedøde har alle sikre dødstegn. Det er nok bare du som ikke forstår dette. Ett bankende hjerte betyr ikke at du er levende hvis hjernen ( som styrer alt, er død). Anonymkode: 43f00...b8f https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/mdup11001712/20-11-2012 Anonymkode: 02bae...053
Bare blåbær Skrevet 4. november 2017 #116 Skrevet 4. november 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er nettopp poenget for meg. Ta bort respirator, vent til hjertet mitt stopper av seg selv. 3 minutter senere kan du ta meg med og ta ut det som kan brukes. Men ikke før! Det vi ikke kommer overens her er mitt standpunkt at jeg ikke er død og ditt påstand at jeg er. Hjernedød er en kunstig definisjon av døden som benyttes (og er faktisk oppfunnet for akkurat dette!) for å kunne ta ut organer fra en levende person på lovlig vis. Hjernedøde person har ingen av de såkalte "sikre dødstegn". De er døende mennesker uten vei tilbake men død er de ikke ennå. Anonymkode: fcbc9...932 Når en slår av respiratoren slutter en å puste, så stanser hjertet. Organene blir ødelagt med en gang hjertet stopper hvis de ikke blir tatt ut og håndtert riktig med en gang. Hvis en må vente 3 minutter er organene ødelagte. Hjernedød er det samme som død, bare at kroppen holdes kunstig i live. Personen har ingen hjerneaktivitet, ingen følelser, regulerer ikke varmen, pustesenteret gir ikke beskjed om at kroppen skal puste... gjør ingenting mere. Det er kun madkinene som holdes i live. Det er ikke mere noe som styrer kroppen.. Men men. Du får la være å være donor da, sannsynligvis trenger du aldri å være det heller. Et bare de med store hodeskader som har blitt hjernedød som kan bli det. ( traumatisk og medisinsk blodpropp/ hjerneblødning) Så null stress. Jeg vil ihvertfall være donor, for når jeg dør, da trenger jeg ikke organene mine.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2017 #117 Skrevet 4. november 2017 På 2. november 2017 den 9.23, Anonym bruker skrev: Finner bare kort som skal vise at en er donor. Hvorfor finnes det ikke kort som sier: Jeg er ikke organdonor? Anonymkode: 02bae...053 Skriv et selv. Og under skriver du at du heller ikke vil eller kan MOTTA organer. Det bør jo være likt for likt... Anonymkode: f6158...04c
Anonym bruker Skrevet 4. november 2017 #118 Skrevet 4. november 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/mdup11001712/20-11-2012 Anonymkode: 02bae...053 Da var hun ikke hjernedød. Ergo heller ikke død. Da har de ikke gjort nok undersøkelser. I Norge er dette ekstremt strengt. Anonymkode: 43f00...b8f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå