Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #76 Skrevet 3. november 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Ser noen er veldig opptatt av at jeg er egoistisk som ikke vil være organdonor. Det kan godt være jeg er det, men det får så være. Ble litt nysgjerrig, hvorfor er noen av dere så redde for å bli oppfattet som egoister? Det er faktisk bevist at alle mennesker til dels er egoistiske, det ligger i vår natur. For meg blir det, det dummeste argumentene av alle. Anonymkode: 02bae...053 Om en av dine nærmeste skulle trenge et organ så tror jeg pipen ville fått en annen låt. Vær gjerne egoistisk, men da kan man ikke forvente raushet tilbake fra andre. Anonymkode: 12b62...035
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #77 Skrevet 3. november 2017 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om en av dine nærmeste skulle trenge et organ så tror jeg pipen ville fått en annen låt. Vær gjerne egoistisk, men da kan man ikke forvente raushet tilbake fra andre. Anonymkode: 12b62...035 Har ikke problem med å motta, så låten blir den samme. Samme med blod, kan godt få blod jeg, men er ikke blodgiver. Anonymkode: 02bae...053
Marriet Skrevet 3. november 2017 #78 Skrevet 3. november 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Sjansen for at man kommer i den situasjonen hvor det er aktuelt at man kan brukes som donor er liten. Men de aller fleste kan bli bloddonor, donere morsmelk, registrere seg som beinmargsdonor? Har du gjort dette? Jeg har blodtype 0 er gir jevnlig blod. Har også gitt masse morsmelk til sykehuset ved alle tre ammeperiodene mine. Og jeg er også registrert som beinmargsdonor. Så jeg bidrar nok mer enn de fleste, for sjansen for å kunne være organ donor etter sin død er liten. Anonymkode: a5740...256 Jeg har gjort det jeg kan gjøre ja. Står ikke bare som benmargsdonor heller, jeg har faktisk fått hentet ut stamceller til transplantasjon. Og hvis jeg står i den situasjonen at jeg kan bidra mer ETTER min død, selvsagt det. Samme med barna mine.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #79 Skrevet 3. november 2017 8 minutter siden, Marriet skrev: Jeg har gjort det jeg kan gjøre ja. Står ikke bare som benmargsdonor heller, jeg har faktisk fått hentet ut stamceller til transplantasjon. Og hvis jeg står i den situasjonen at jeg kan bidra mer ETTER min død, selvsagt det. Samme med barna mine. Er glorien din for tung å bære? Tror niks og nada på at du har bidratt så mye. Folk som virkelig brenner for å bidra, bidrar for å hjelpe og ikke for å skryte hvor flinke de er, og dømme andre. Så dømmende og skrytende som du er, tror jeg ikke at du har bidratt med en dritt, dessverre. Anonymkode: 12b00...c67
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #80 Skrevet 3. november 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Sjansen for at man kommer i den situasjonen hvor det er aktuelt at man kan brukes som donor er liten. Men de aller fleste kan bli bloddonor, donere morsmelk, registrere seg som beinmargsdonor? Har du gjort dette? Jeg har blodtype 0 er gir jevnlig blod. Har også gitt masse morsmelk til sykehuset ved alle tre ammeperiodene mine. Og jeg er også registrert som beinmargsdonor. Så jeg bidrar nok mer enn de fleste, for sjansen for å kunne være organ donor etter sin død er liten. Anonymkode: a5740...256 Det er jo ikke sant, reglene er ganske strenge for å være donor. Jeg ville gjerne vært blodgiver, men de vil ikke ha blodet mitt. Anonymkode: fb12a...120
Marriet Skrevet 3. november 2017 #81 Skrevet 3. november 2017 (endret) 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er glorien din for tung å bære? Tror niks og nada på at du har bidratt så mye. Folk som virkelig brenner for å bidra, bidrar for å hjelpe og ikke for å skryte hvor flinke de er, og dømme andre. Så dømmende og skrytende som du er, tror jeg ikke at du har bidratt med en dritt, dessverre. Anonymkode: 12b00...c67 Skryter? Jeg ble spurt og svarte! Selvsagt sa jeg ja til å sjekke om mine stamceller matchet min syke bror sine! Jeg sa jeg hadde gjort det jeg kan. Ikke mer. Hva du tror er egentlig revnende likegyldig. Men jeg synes det er ekkelt at du føler du må skrive sånt i alles påsyn. Og dette var faktisk en diskusjon om organdonasjon etter døden. Jeg har tatt et for meg selvfølgelig standpunkt. Og jeg synes det er egoistisk å si nei, dersom man kan si ja til det. Endret 3. november 2017 av Marriet
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #82 Skrevet 3. november 2017 Jeg synes det burde finnes et nasjonalt register, der man registrerte om man var villig til å donere, både blod, beinmarg og organer. Registeret burde registrere alle som var villige, også de som var villige men ikke har anledning grunnet kravene som stilles. De som sto i registeret som villige og fylte kravene ville da vært forpliktet til å donere. Alle som sto i registeret burde være prioritert når det kom til utdeling av donert blod, donert beinmarg og donerte organer. Barn burde også være prioritert uansett, fordi de ikke tar avgjørelsen selv, mens voksne som ikke hadde registrert seg burde stille bakerst i køen, og kun motta organer, blod og beinmarg dersom det ikke var noen som sto i registeret som også hadde bruk for dette. Blod og beinmarg er det større tilgang på, så det hadde nok ordnet seg uansett, men når det gjelder organer, som er en begrenset ressurs, hadde dette kanskje økt tilgangen til organer, samtidig som jeg mener fordelingen av det som er tilgjengelig hadde blitt mer rettferdig. Anonymkode: 327f3...d6b
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #83 Skrevet 3. november 2017 1 time siden, Marriet skrev: Skryter? Jeg ble spurt og svarte! Selvsagt sa jeg ja til å sjekke om mine stamceller matchet min syke bror sine! Jeg sa jeg hadde gjort det jeg kan. Ikke mer. Hva du tror er egentlig revnende likegyldig. Men jeg synes det er ekkelt at du føler du må skrive sånt i alles påsyn. Og dette var faktisk en diskusjon om organdonasjon etter døden. Jeg har tatt et for meg selvfølgelig standpunkt. Og jeg synes det er egoistisk å si nei, dersom man kan si ja til det. Du bruker skjellsord mot andre og angriper. Så blir du angrepet selv, og det er "ekkelt at sånt blir skrevet i alles påsyn"? Stein i glasshus? Slutt å dømme andre, så vil andre slutte å dømme deg. Du har faktisk kalt vedkommende for en JÆVLA (!) egoist. Hun har ikke gjort deg noe, du angriper henne med banneord og beskyldninger. Skikkelig koseklump med andre ord. Anonymkode: 12b00...c67
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #84 Skrevet 3. november 2017 58 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det burde finnes et nasjonalt register, der man registrerte om man var villig til å donere, både blod, beinmarg og organer. Registeret burde registrere alle som var villige, også de som var villige men ikke har anledning grunnet kravene som stilles. De som sto i registeret som villige og fylte kravene ville da vært forpliktet til å donere. Alle som sto i registeret burde være prioritert når det kom til utdeling av donert blod, donert beinmarg og donerte organer. Barn burde også være prioritert uansett, fordi de ikke tar avgjørelsen selv, mens voksne som ikke hadde registrert seg burde stille bakerst i køen, og kun motta organer, blod og beinmarg dersom det ikke var noen som sto i registeret som også hadde bruk for dette. Blod og beinmarg er det større tilgang på, så det hadde nok ordnet seg uansett, men når det gjelder organer, som er en begrenset ressurs, hadde dette kanskje økt tilgangen til organer, samtidig som jeg mener fordelingen av det som er tilgjengelig hadde blitt mer rettferdig. Anonymkode: 327f3...d6b Eller at de kan ha mindre rigide regler på hvem som kan gi blod, beinmarg og organer. Det hadde også hjulpet på. Anonymkode: 12b00...c67
Marriet Skrevet 3. november 2017 #85 Skrevet 3. november 2017 (endret) 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du bruker skjellsord mot andre og angriper. Så blir du angrepet selv, og det er "ekkelt at sånt blir skrevet i alles påsyn"? Stein i glasshus? Slutt å dømme andre, så vil andre slutte å dømme deg. Du har faktisk kalt vedkommende for en JÆVLA (!) egoist. Hun har ikke gjort deg noe, du angriper henne med banneord og beskyldninger. Skikkelig koseklump med andre ord. Anonymkode: 12b00...c67 Hun har jo selv sagt at hun kanskje er en egoist! Jeg blir beskyldt for løgn. Det er to ulike ting. Jeg har forklart hvorfor hun blir kalt jævla egoist. Jeg får kun ekle beskyldninger kastet mot meg. Endret 3. november 2017 av Marriet
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #86 Skrevet 3. november 2017 10 minutter siden, Marriet skrev: Hun har jo selv sagt at hun kanskje er en egoist! Jeg blir beskyldt for løgn. Det er to ulike ting. Jeg har forklart hvorfor hun blir kalt jævla egoist. Jeg får kun ekle beskyldninger kastet mot meg. Du bruker banneord og sinne mot henne, og så klager over at andre er ekle mot deg. Som sagt, stein i glasshus. Anonymkode: 12b00...c67
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #87 Skrevet 3. november 2017 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Eller at de kan ha mindre rigide regler på hvem som kan gi blod, beinmarg og organer. Det hadde også hjulpet på. Anonymkode: 12b00...c67 De reglene er laget for å beskytte mottakeren. Jeg synes det er betryggende at det er strenge regler. Jeg kan ikke gi blod selv, og tenker at det er helt i orden, fordi selv om sjansen er veldig liten for at det skulle blitt et problem, så er det bedre at de er for forsiktige, enn at de bruker mitt blod og ender opp med at noen blir skadet av det. Hvis jeg kunne blitt godkjent som giver hadde jeg gitt blod. Anonymkode: 327f3...d6b
Marriet Skrevet 3. november 2017 #88 Skrevet 3. november 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du bruker banneord og sinne mot henne, og så klager over at andre er ekle mot deg. Som sagt, stein i glasshus. Anonymkode: 12b00...c67 Kan du vise meg det sinne? Og som sagt, når jeg videreførte "jævla egoist" kom også forklaringen på hvorfor det ble brukt. Senere modererte jeg meg og skrev "forferdelig egoist" da hun selv gikk med på at hun kanskje var egoist, men ikke dum, så hun takker selvsagt ja til å motta donasjoner dersom det oppsto en slik situasjon, men er ikke villig til å gi. Beskyldninger om løgn og resten av det der var tatt helt ut av sammenheng og til og med på siden av diskusjonen som den opprinnelig var. Jeg synes ikke det var riktig og gikk til forsvar.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #89 Skrevet 3. november 2017 Det er unektelig at potensielle organdonorer får en annen behandling straks det kan sees at det blir en mulighet. F.eks. gis ikke Heparin lengre fordi organer skal være fri for blodfortynnende. Dette skjer opptil 2 dager før de erklæres hjernedød. Det snakkes ikke høyt om, men leger som snakker med pårørende om organdonasjon er veiledende i samtalen, legger subtil press på mennesker i en allerede opprivende og fortvilet situasjon. De har helt klart en agenda og er langt fra nøytrale, noe man faktisk burde forvente. De skal informere ikke presse. Anonymkode: fcbc9...932
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #90 Skrevet 3. november 2017 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er unektelig at potensielle organdonorer får en annen behandling straks det kan sees at det blir en mulighet. F.eks. gis ikke Heparin lengre fordi organer skal være fri for blodfortynnende. Dette skjer opptil 2 dager før de erklæres hjernedød. Det snakkes ikke høyt om, men leger som snakker med pårørende om organdonasjon er veiledende i samtalen, legger subtil press på mennesker i en allerede opprivende og fortvilet situasjon. De har helt klart en agenda og er langt fra nøytrale, noe man faktisk burde forvente. De skal informere ikke presse. Anonymkode: fcbc9...932 Se der ja, så får en ikke like god medisinsk behandling heller som organdonor. Enda en grunn for å ikke være donor. Anonymkode: 02bae...053
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #91 Skrevet 3. november 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Men de dør ikke alene. De er døde før de blir kjørt inn på operasjon. Anonymkode: 43f00...b8f De er jo ikke det. Du må være levende når de skjærer ut organene! Anonymkode: 5d2da...d4d
MrsRose Skrevet 3. november 2017 #92 Skrevet 3. november 2017 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er unektelig at potensielle organdonorer får en annen behandling straks det kan sees at det blir en mulighet. F.eks. gis ikke Heparin lengre fordi organer skal være fri for blodfortynnende. Dette skjer opptil 2 dager før de erklæres hjernedød. Det snakkes ikke høyt om, men leger som snakker med pårørende om organdonasjon er veiledende i samtalen, legger subtil press på mennesker i en allerede opprivende og fortvilet situasjon. De har helt klart en agenda og er langt fra nøytrale, noe man faktisk burde forvente. De skal informere ikke presse. Anonymkode: fcbc9...932 Det var akkurat slik vi opplevde det også. Men det snakkes ikke om. Som nevnt, så lenge systemet er slik det er har jeg null tillit. Heisepersonell er ikke nødvendigvis nøytrale i det hele tatt.
Snella1 Skrevet 3. november 2017 #93 Skrevet 3. november 2017 6 hours ago, Anonym bruker said: Ser noen er veldig opptatt av at jeg er egoistisk som ikke vil være organdonor. Det kan godt være jeg er det, men det får så være. Ble litt nysgjerrig, hvorfor er noen av dere så redde for å bli oppfattet som egoister? Det er faktisk bevist at alle mennesker til dels er egoistiske, det ligger i vår natur. For meg blir det, det dummeste argumentene av alle. Anonymkode: 02bae...053 Nuvel, flere teoretikere med et evolusjonistisk standpunkt hevder at altruisme er en inneboende overlevelsesstrategie hos mennesker og andre arter. Altruisme kan observeres i det daglige, så å avfeie folks påstand om at du har en egoistisk holdning som et "dumt argument" er ganske tynt. Du kan ikke tilegne alle en ikke-altrustisk tankegang bare fordi du ikke besitter den selv.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #94 Skrevet 3. november 2017 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: De er jo ikke det. Du må være levende når de skjærer ut organene! Anonymkode: 5d2da...d4d Nei. Du er død, men sirkulasjon og respirasjon blir opprettholdt kunstig. Når hjernen er død, så er man død. Anonymkode: 43f00...b8f
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #95 Skrevet 3. november 2017 5 timer siden, MrsRose skrev: Det er mange som skriker ut her om at dersom man ikke er selv er donor skal man ikke få organer for man er så egoistisk. For noe sprøyt. Gjelder det for alle andre ting også eller? Du får kun blodoverføring dersom du selv er blodgiver? Du får kun morsmelk for din prematur baby dersom du selv har donert morsmelk til morsmelkbanken? Du får selv kun hjelp til ivf dersom din mann er sæddonor (forutsatt at det ikke er han som er problemet). Du eller barnet ditt får selv tilgang på nye medisiner dersom dere selv har vært disponible for forskningsprosjekt? Og sånn fortsetter det. Jeg tror ikke et døyt på at dere som kaster drit her om andres valg er et gram bedre på andre områder. Jeg skal aldri være organdonor etter min død. Grunnen til det er at jeg har en svært dårlig opplevelse og har null tillit til helsepersonell i denne saken. Et nært familiemedlem døde brått og uventet. Lå i respirator og spm om donasjon kom opp. De presset ekstremt på, og vi spurte flere ganger om hvordan de kunne vite at det ikke var håp osv. Nei, det var sånn det var. Vi sa vi ville vente litt og sitte med han i fred, men de kom inn og maste og maste. Til slutt spurte jeg om de hadde en skjult agenda. Og omtrent om det var noen de kjente som trengte organer. Følte oss som i en jævla dårlig amerikansk sykehusepisode. Til slutt sa vi ja. De koblet fra i en fei, og trillet han inn. Da han kom tilbake var han bare et skall som var lappet igjen. Etter dette har jeg ikke tillit til verken systemet eller helsepersonells innvirkning/påvirkning. Etter denne hendelsen sjekket jeg opp, og vi er dessverre overhodet ikke de eneste med denne opplevelsen. Men det snakkes ikke om. Fordi man kan ikke skremme folk slik at de ikke vil være organdonorer. jeg kommer ikke til å noen gang donere organer etter min død. Men jeg vil kunne donere en del av nyren min til barnet mitt eller beinmarg f.eks. Jeg gir blod flere ganger i året og har deltatt på flere forskningsprosjekt. Jeg velger å bidra på den måten og jeg vil ha meg frabedt å kalle meg egoistisk. Jeg har aldri forstått mennesker som tar grunnleggende verdivalg, valg som viser hvem du er i bunn og grunn som menneske, basert på en enkelthendelse. Leit at dere hadde en dårlig opplevelse. Jeg har også vært mye på sykehus og opplevd både bra og dårlige ting. Men aldri i verden om jeg endrer min grunnleggende tro på hvem jeg vil være som medmenneske av den grunn! At noen andre har utsatt meg for en dårlig opplevelse skal aldri i verden få gjøre meg til en egoistisk person!!! Anonymkode: 149b6...481
MrsRose Skrevet 3. november 2017 #96 Skrevet 3. november 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har aldri forstått mennesker som tar grunnleggende verdivalg, valg som viser hvem du er i bunn og grunn som menneske, basert på en enkelthendelse. Leit at dere hadde en dårlig opplevelse. Jeg har også vært mye på sykehus og opplevd både bra og dårlige ting. Men aldri i verden om jeg endrer min grunnleggende tro på hvem jeg vil være som medmenneske av den grunn! At noen andre har utsatt meg for en dårlig opplevelse skal aldri i verden få gjøre meg til en egoistisk person!!! Anonymkode: 149b6...481 Som jeg skrev bidrar jeg på andre måter og det gjør meg ikke mindre egoistisk enn deg eller med dårligere verdier. Så spar meg for den. og det handler ikke om en feilbehandling eller en dårlig avgjørelse. Det handler om grunnleggende tillit til hvordan dette er. Og så lenge du ikke har gått i mine sko skal du ikke mene så mye om det. På lik linje som jeg ikke skal mene så mye om hvordan du og dine fremstår akkurat nå.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #97 Skrevet 3. november 2017 Så hvis man ikke bidrar i samfunnet, jobber og tjener egne penger som man betaler skatt av så bør man heller ikke kunne motta goder som gratis behandling på sykehus, ikke få uføretrygd hvis man er så uheldig å bli skadet før man kommer inn i arbeidslivets osv? Det blir jo akkurat det samme. Anonymkode: a5740...256
abella Skrevet 3. november 2017 #98 Skrevet 3. november 2017 (endret) X Endret 3. november 2017 av abella
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #99 Skrevet 3. november 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Har ikke problem med å motta, så låten blir den samme. Samme med blod, kan godt få blod jeg, men er ikke blodgiver. Anonymkode: 02bae...053 Du kan jo være så heldig å møte på en annen egoist i det du kommer i en situasjon hvor du skulle trenge et organ. Han eller hun som matcher deg er heller ikke villig til å gi den dagen/uken/måneden du skulle trenge det. Anonymkode: d497c...19f
Gjest Skrekkøgla Skrevet 3. november 2017 #100 Skrevet 3. november 2017 På 2.11.2017 den 9.23, Anonym bruker skrev: Finner bare kort som skal vise at en er donor. Hvorfor finnes det ikke kort som sier: Jeg er ikke organdonor? Anonymkode: 02bae...053 Ja, hos drittsekkforbundet.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå