Gå til innhold

Finnes det noe kort en kan ha som sier "Jeg er IKKE organdonor"

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen har en religiøs overbevisning som gjør at man ikke ønsker å putte sitt hjerte inn i en annens hjerte.

Anonymkode: 957a9...5fc

eh... annens kropp mener jeg ;) HAHA.. åh herlighet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både jeg og mannen min er organdonnor, men jeg tror nok at hvis det skulle vært barnet mitt (Gud forby!) så hadde jeg nok sagt nei. Jeg hadde nok ikke taklet både død og at noen skulle skjært opp barnet mitt. Når det er så sagt så er det noe jeg tror, jeg aner HELDIGVIS ikke hvordan jeg faktisk hadde taklet det om jeg stod oppi det

Anonymkode: af0e4...947

Skrevet (endret)
1 time siden, Ann Christin skrev:

Til de som lurer på så er det flere spørsmål og svar på sidene dems. https://organdonasjon.no/faq/

Ellers så er standarden i Norge at man donerer ikke bort organer med mindre man har sagt det selv. Jeg håper derimot vi får en lovgivning som flere andre land har, at man heller må reservere seg mot å donere organene sine. Evt så må man få det inn i kjernejournal slik at det er mulig å se det uansett hvor i landet man blir skadet!

Ein kan godt vere donor, sjølv om ein ikkje har sagt noko som helst om det medan ein levde.  Det er dei pårørande som gjev tillatelse til organdonasjon.  Men dersom ein har uttalt at ein ynskjer å vere donor, så vert det lettare for dei pårørande å seie ja.  

Endret av soleia
gamal informasjon
Skrevet
2 timer siden, Marriet skrev:

Hvorfor svarer du ikke på det du blir spurt om? Det er ingen som prøver å være tøffe her, men det er jo et paradoks at man er potensielt mottaker, men ikke potensielt giver? Hvordan forsvarer man eventuelt det, foruten om at man er, nettopp en jævla egoist?

Tøff du også ja. Kan du ikke diskutere uten å bruke skjellsord? 

Anonymkode: a5740...256

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Noen har en religiøs overbevisning som gjør at man ikke ønsker å putte sitt hjerte inn i en annens hjerte.

Nå er det heldigvis slik at ingen putter noens hjerte inni en annens hjerte, så det er uansett en ikke-problemstilling, uansett religion ;)

Anonymkode: 8f933...576

Skrevet
10 timer siden, Bare blåbær skrev:

Personen blir erklært død. Hjernedød.

Det gjøres flere undersøkelser for å påvise.De slår også av respiratoren et lite minutt, for å se at personen ikke klarer å puste selv. 

Så slår de på igjen.

Når alle undersøkelser er gjort får pårørende ta farvell. 

Kroppen holdes kunstig i live frem til organhøstingen. Et donorteam må komme til det aktuelle sykehuset.

Etterpå får pårørende se og ta mere farvell hvis ønskelig. 

Alt foregår proffesjonellt og ordentlig for seg. Den døde får fin og varsom behandling under opr. 

Min pappa ble organdonor. Fikk vite i ettertid hvor mange, kjønn og ca alder på de som fikk organ fra han. 

Bl.a en mann og småbarnsfar i 40 årene. Som ikke hadde igjen menge å leve hvis han ikke fikk ei ny lever. 

Han fikk min pappas lever. 

Og det er akkurat det jeg ikke klarer. At min sist pust (kunstig via maskin, men likevel) er på et operasjonsbord og at mitt hjerte blir faktisk stanset for å bli tatt ut. Familien min sier farvel til en person som er hjernedød men ikke ser annerledes ut enn sovende. Jeg får ikke dø i fred og for meg er døden ikke fullstendig før alt har sluttet å virke, ikke bare hjernen.

Hadde de funnet en metode som lar meg og kroppen dø hadde jeg gjerne vært donor men ikke slik praksisen er nå. Det virker kanskje ubetydelig for noen men det får så være.

Anonymkode: fcbc9...932

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tøff du også ja. Kan du ikke diskutere uten å bruke skjellsord? 

Forferdelig egoist da? Jeg utfordrer deg å svare, for tredje gang.

Skrevet

Ser noen er veldig opptatt av at jeg er egoistisk som ikke vil være organdonor. Det kan godt være jeg er det, men det får så være. Ble litt nysgjerrig, hvorfor er noen av dere så redde for å bli oppfattet som egoister? Det er faktisk bevist at alle mennesker til dels er egoistiske, det ligger i vår natur. For meg blir det, det dummeste argumentene av alle.

Anonymkode: 02bae...053

Skrevet

Alle nordmenn burde være registrert i et felles system som sa tydelig om du var donor eller ikke. Og kun de som hadde sagt seg villig til å være donor fikk motta organer hvis de selv ble dødssyke. 

Anonymkode: 149b6...481

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser noen er veldig opptatt av at jeg er egoistisk som ikke vil være organdonor. Det kan godt være jeg er det, men det får så være. Ble litt nysgjerrig, hvorfor er noen av dere så redde for å bli oppfattet som egoister? Det er faktisk bevist at alle mennesker til dels er egoistiske, det ligger i vår natur. For meg blir det, det dummeste argumentene av alle.

Dum er det vel du som er. Hvis alle var like store egoister som deg ville alle som var avhengig av organer dødd. Heldigvis er ikke de fleste menneskene i dette landet egoister og vi har derfor mye donasjon. Men det er klart, det er sikkert behagelig å gjemme egoismen sin bak en evolusjonsteori så du slipper å ta ansvaret for den selv. 

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du trenger ikke det.

Uansett om du ønsker at organene dine skal brukes eller ikke er det dine nærmeste som må si ja eller nei etter at du er død. Kortet som det står at du ønsker å være det gjør det bare litt enklere for dine nærmeste å si ja.

Om du ikke ønsker å være det forteller du mannen din og foreldrene dine det, også sier de nei den dagen du evt ligger hjernedød og spørsmålet kommer opp

Anonymkode: f0d14...41e

Det stemmer jo ikke. Pårørende kan ikke si nei dersom den som er død har sagt ja til å være organdonor.

Dersom den som er død ikke har tatt et standpunkt..da er det de pårørende som avgjør.. 

Anonymkode: aff97...3bb

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dum er det vel du som er. Hvis alle var like store egoister som deg ville alle som var avhengig av organer dødd. Heldigvis er ikke de fleste menneskene i dette landet egoister og vi har derfor mye donasjon. Men det er klart, det er sikkert behagelig å gjemme egoismen sin bak en evolusjonsteori så du slipper å ta ansvaret for den selv. 

Jepp, og tenk at det kanskje nettopp er dine organer som en gang skal inn i min egoistiske kropp  :scorpis:

Skrevet
2 timer siden, Marriet skrev:

Forferdelig egoist da? Jeg utfordrer deg å svare, for tredje gang.

Selvfølgelig ville jeg tatt imot organer hvis jeg eller barna mine trengte det. Jeg er kanskje egoist, men dum er jeg ikke.

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer jo ikke. Pårørende kan ikke si nei dersom den som er død har sagt ja til å være organdonor.

Dersom den som er død ikke har tatt et standpunkt..da er det de pårørende som avgjør.. 

Anonymkode: aff97...3bb

Pårørende har siste ordet. Uansett hva avdøde har sagt eller ønsket. 

derfor er det viktig å få på plass et register. 

Anonymkode: 486be...7da

Skrevet

Jeg vil ikke la barnet mitt eller annen nær familie dø alene. Det er også etikk i det, ikke bare i donasjon.

Anonymkode: 5d2da...d4d

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig ville jeg tatt imot organer hvis jeg eller barna mine trengte det. Jeg er kanskje egoist, men dum er jeg ikke.

Så du forsvarer det selv med egoisme, men reagerte på at begrepet jævla egoist ble brukt? 

Jeg begynner faktisk å bli enig med den personen over her som skrev noe om at alle skulle tatt stilling til dette og dokumentert det og de som sier ja til organdonasjon er også aktuelle mottakere, mens de som nekter heller ikke burde få motta. Først synes jeg det hørtes ut som et sprøtt forslag. Men ikke så sprøtt nå lenger.

Skrevet
4 minutter siden, Marriet skrev:

Så du forsvarer det selv med egoisme, men reagerte på at begrepet jævla egoist ble brukt? 

Jeg begynner faktisk å bli enig med den personen over her som skrev noe om at alle skulle tatt stilling til dette og dokumentert det og de som sier ja til organdonasjon er også aktuelle mottakere, mens de som nekter heller ikke burde få motta. Først synes jeg det hørtes ut som et sprøtt forslag. Men ikke så sprøtt nå lenger.

Det er dere som kaller mer for egoist som ikke kunne ha latt barnet mitt dø alene. At andre velger å la barnet dø alene mens organene blir fjernet er deres valg. Men ikke et valg jeg kan ta hvis jeg skulle være så uheldig å komme opp i en slik situasjon. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er dere som kaller mer for egoist som ikke kunne ha latt barnet mitt dø alene. At andre velger å la barnet dø alene mens organene blir fjernet er deres valg. Men ikke et valg jeg kan ta hvis jeg skulle være så uheldig å komme opp i en slik situasjon. 

Nei. Du blir kalt jævla egoist fordi du er villig til å ta imot organer til både barna dine og deg selv, dersom det er behov. Men du er ikke villig til å donere bort organer til andre som trenger det. Derav egoist. 

Skrevet

Det er mange som skriker ut her om at dersom man ikke er selv er donor skal man ikke få organer for man er så egoistisk. For noe sprøyt. Gjelder det for alle andre ting også eller? Du får kun blodoverføring dersom du selv er blodgiver? Du får kun morsmelk for din prematur baby dersom du selv har donert morsmelk til morsmelkbanken? Du får selv kun hjelp til ivf dersom din mann er sæddonor (forutsatt at det ikke er han som er problemet). Du eller barnet ditt får selv tilgang på nye medisiner dersom dere selv har vært disponible for forskningsprosjekt? Og sånn fortsetter det. Jeg tror ikke et døyt på at dere som kaster drit her om andres valg er et gram bedre på andre områder. 

Jeg skal aldri være organdonor etter min død. Grunnen til det er at jeg har en svært dårlig opplevelse og har null tillit til helsepersonell i denne saken. Et nært familiemedlem døde brått og uventet. Lå i respirator og spm om donasjon kom opp. De presset ekstremt på, og vi spurte flere ganger om hvordan de kunne vite at det ikke var håp osv. Nei, det var sånn det var. Vi sa vi ville vente litt og sitte med han i fred, men de kom inn og maste og maste. Til slutt spurte jeg om de hadde en skjult agenda. Og omtrent om det var noen de kjente som trengte organer. Følte oss som i en jævla dårlig amerikansk sykehusepisode. Til slutt sa vi ja. De koblet fra i en fei, og trillet han inn. Da han kom tilbake var han bare et skall som var lappet igjen. Etter dette har jeg ikke tillit til verken systemet eller helsepersonells innvirkning/påvirkning. Etter denne hendelsen sjekket jeg opp, og vi er dessverre overhodet ikke de eneste med denne opplevelsen. Men det snakkes ikke om. Fordi man kan ikke skremme folk slik at de ikke vil være organdonorer.

jeg kommer ikke til å noen gang donere organer etter min død. Men jeg vil kunne donere en del av nyren min til barnet mitt eller beinmarg f.eks. Jeg gir blod flere ganger i året og har deltatt på flere forskningsprosjekt. Jeg velger å bidra på den måten og jeg vil ha meg frabedt å kalle meg egoistisk.

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men de dør ikke alene. De er døde før de blir kjørt inn på operasjon. 

Anonymkode: 43f00...b8f

Skrevet
35 minutter siden, Marriet skrev:

Nei. Du blir kalt jævla egoist fordi du er villig til å ta imot organer til både barna dine og deg selv, dersom det er behov. Men du er ikke villig til å donere bort organer til andre som trenger det. Derav egoist. 

Jaja deg om det. Kunne ikke brydd meg mindre om hva du mener.

Skrevet
48 minutter siden, Marriet skrev:

Sjansen for at man kommer i den situasjonen hvor det er aktuelt at man kan brukes som donor er liten. Men de aller fleste kan bli bloddonor, donere morsmelk, registrere seg som beinmargsdonor? Har du gjort dette?

Jeg har blodtype 0 er gir jevnlig blod. Har også gitt masse morsmelk til sykehuset ved alle tre ammeperiodene mine. Og jeg er også registrert som beinmargsdonor. 

Så jeg bidrar nok mer enn de fleste, for sjansen for å kunne være organ donor etter sin død er liten.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi er ikke redde for å bli oppfattet som egoister.

Vi har empati og kan tenke lenger enn ut over vår egen familie. Vi kan sette oss inn i situasjonen til en mamma med en fireåring som svinner hen, men som kunne vært reddet hvis en annen mamma hadde sagt ja til hjertet til hennes fireåring, som er hjernedød og ikke kan reddes, hadde sagt ja til organdonasjon.

Vi innser at det ene valget innebærer innebærer TO døde fireåringer og TO sønderknuste familier. To døde barn og mane ødelagte liv.

Mens det andre valget innebærer én død fireåring, og én knust familie, en del ødelagte liv,
men også en LEVENDE fireåring som får komme hjem igjen til en lykkelig familie, og igjen oppleve et liv med godnattkoser, lek, barnehage, jul, skole, kjærester, det å selv blir mor eller far, og kanskje en gang bestemor eller bestefar.

Ringvirkningene de to ulike valgene får er så ufattelig store, bare på veldig forskjellige måter-

Skrevet
1 time siden, Marriet skrev:

Ja, for den eneste måten å bidra i samfunnet på er å være organdonor. Hva med oss som ikke KAN på grunn av rigide regler? Skal vi heller ikke motta noen ting? Hva med det hun over skrev - har du noen gang mottatt blod uten å gi selv? Morsmelk? Nye medisiner som var utprøvd på andre for at DU skal kunne kureres? Ikke det?

Anonymkode: 12b00...c67

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, for den eneste måten å bidra i samfunnet på er å være organdonor. Hva med oss som ikke KAN på grunn av rigide regler? Skal vi heller ikke motta noen ting? Hva med det hun over skrev - har du noen gang mottatt blod uten å gi selv? Morsmelk? Nye medisiner som var utprøvd på andre for at DU skal kunne kureres? Ikke det?

Anonymkode: 12b00...c67

Om man ikke KAN er man selvfølgelig unnskyldt. Det er ingen her som mener at folk som ikke KAN være organdonor ikke selv skal få transplantasjon dersom det blir behov for det.

Anonymkode: b4092...e77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...