Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #26 Skrevet 2. november 2017 Jeg har haket av noe her inne på mobilen min ang. å være donor + sagt til mannen at jeg skal beholde alt selv når jeg drar... Anonymkode: 3506f...9a6
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #27 Skrevet 2. november 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis det er slik fått så står nok diagnosen din i journalen din og det blir ikke brukt tid på å finne ut av det. Det som allerede er tilgjengelig for legene er jo lett å finne ut av. Anonymkode: 895e8...048 Journalen ligger hos fastlegen, de på sykehuset som får henne inn har ikke nødvendigvis tilgang til fastlegens journal. Anonymkode: 12b00...c67
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #28 Skrevet 2. november 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Journalen ligger hos fastlegen, de på sykehuset som får henne inn har ikke nødvendigvis tilgang til fastlegens journal. Anonymkode: 12b00...c67 Ja dette trodde jeg også. Usikker på om det er en landsdekkende database Anonymkode: 08795...41b
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #29 Skrevet 2. november 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: HI skriver ingen plass at hun vil motta organer hvis hun har behov for det. Kanskje hun er Jehovas Vitne og ikke ønsker andres organer og blod. Å ta imot organer på vegne av egne barn har ingenting med det å være organdonor å gjøre - barna har rett til å overleve uansett foreldrenes overbevisning. Derfor er det for eksempel regler om at Jehovas Vitner som nekter blodoverføring/organdonasjon på barna, midlertidig fratas foreldreretten for at dette skal kunne gjennomføres. Jeg er dessverre fra "feil" land, så får ikke lov å gi. Skal jeg nekte mine barn livreddende behandling eller nekte å ta imot organer selv? Fordi jeg ikke gir? Anonymkode: 12b00...c67 Det blir jo noe annet når du faktisk ikke får lov til å gi. De som argumenterer med å spørre om man heller ikke vil ta imot, peker på en inkonsekvens hos de som ikke vil være donorer hvis de syns det er ok å redde sitt eget barn ved å ta imot et organ, men ikke vil la andre døende redde livet ved å donere sitt eget. Anonymkode: b4092...e77
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #30 Skrevet 2. november 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Journalen ligger hos fastlegen, de på sykehuset som får henne inn har ikke nødvendigvis tilgang til fastlegens journal. Anonymkode: 12b00...c67 De finner jo ut hvem fastlegen er. Jeg er på sykehuset akkurat nå, som pårørende og det første som ble spurt om ved innleggelse var: Fullt navn, personnummer og navn på fastlege og legekontor. Anonymkode: 895e8...048
Mrs. Kaizer Skrevet 2. november 2017 #31 Skrevet 2. november 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Hm, jeg blir ganske forundret over folk som IKKE vil være organdonor. Du er jo død, du fins ikke lenger, kan ikke føle, tenke eller se. Kroppen din vil råtne og "ødelegges", bli til jord. Og så er det så viktig for det at ingen skal skjære i den kroppen som uansett skal gå til grunne, at du er villig til å la mennesker, mødre, fedre, sønner og døtre, som kunne hatt et fullverdig liv foran seg, bare dø. Ubegripelig, faktisk. Anonymkode: b4092...e77 Helt fullstendig enig!!👏👏
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #32 Skrevet 2. november 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Finner bare kort som skal vise at en er donor. Hvorfor finnes det ikke kort som sier: Jeg er ikke organdonor? Anonymkode: 02bae...053 Du kan lage et selv. Pass på at du får med at du heller ikke ønsker å motta organer fra andre, da! Anonymkode: d497c...19f
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #33 Skrevet 2. november 2017 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja dette trodde jeg også. Usikker på om det er en landsdekkende database Anonymkode: 08795...41b En slik diagnose skal stå i kjernejournalen, som, med mindre du har reservert deg, vil være tilgjengelig for det helsepersonellet som har behov for det i forbindelse med behandling av deg. Anonymkode: 327f3...d6b
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #34 Skrevet 2. november 2017 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: HI skriver ingen plass at hun vil motta organer hvis hun har behov for det. Kanskje hun er Jehovas Vitne og ikke ønsker andres organer og blod. Å ta imot organer på vegne av egne barn har ingenting med det å være organdonor å gjøre - barna har rett til å overleve uansett foreldrenes overbevisning. Derfor er det for eksempel regler om at Jehovas Vitner som nekter blodoverføring/organdonasjon på barna, midlertidig fratas foreldreretten for at dette skal kunne gjennomføres. Jeg er dessverre fra "feil" land, så får ikke lov å gi. Skal jeg nekte mine barn livreddende behandling eller nekte å ta imot organer selv? Fordi jeg ikke gir? Anonymkode: 12b00...c67 Det var da en veldig merkelig sammenlikning... At du ikke har lov til å gi er noe helt annet enn å ikke ønske å gi. Og det andre poenget ditt er like rart. Det er overhodet ikke samnenliknbart med JV. JV ønsker ikke at barna skal MOTTA blod. Jeg tipper at HI ønsker at hennes barn skal motta organer hvis de er dødssyke. Altså helt motsatt av din sammenlikning. Det å velge å være eller ikke være organdonor har i aller høyeste grad noe å gjøre med hvilke valg og ønsker du har for barna dine. Hvis du ikke er villig til å gi selv, men gjerne tar imot til dine barn vil jeg faktisk kalle deg en stor egoistisk snylter! Anonymkode: 149b6...481
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #35 Skrevet 2. november 2017 Hvordan foregår høstingen av organer i praksis siden personen ikke kan være død? Små barn må dø alene på et operasjonsbord? Eller? Siden vi er så bastante her mener jeg. Anonymkode: 5d2da...d4d
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #36 Skrevet 2. november 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hvordan foregår høstingen av organer i praksis siden personen ikke kan være død? Små barn må dø alene på et operasjonsbord? Eller? Siden vi er så bastante her mener jeg. Anonymkode: 5d2da...d4d Hjernen er død, men kroppen holdes kunstig i live med respirator til organane er hentet. Anonymkode: f0d14...41e
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #37 Skrevet 2. november 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har faktisk sperret kjernejournalen min for alt helsepersonell, har vurdert og bare slette den. Føler ikke den gir noe særlig relevant informasjon når det gjelder meg. Men kanskje jeg må ha den, og åpne den litt når dette kommer på plass. Anonymkode: 02bae...053 Du virker litt.... Her tenker jeg psykiatri... Anonymkode: fd6cf...707
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #38 Skrevet 2. november 2017 Hvis noen skulle skje med mine barn(Gud forby) så kommer jeg ikke til å gi vekk deres organer. Jeg vil ikke at mitt barn skal dø alene på operasjonssalen. Ja, jeg vet at de i teorien er død, men hjertet slår jo. Jeg kunne aldri latt mitt barn dø alene når jeg hadde mulighet til å være der med han/henne mens hjertet stoppet å slå. Kall meg gjerne egoistisk, men slik føler jeg det og det må jeg få lov til uten at jeg blir «halshugget» Vil heller ikke være organdonor. Jeg vil begraves hel og dø med familien rundt meg. Anonymkode: a5740...256
Bare blåbær Skrevet 2. november 2017 #39 Skrevet 2. november 2017 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan foregår høstingen av organer i praksis siden personen ikke kan være død? Små barn må dø alene på et operasjonsbord? Eller? Siden vi er så bastante her mener jeg. Anonymkode: 5d2da...d4d Personen blir erklært død. Hjernedød. Det gjøres flere undersøkelser for å påvise.De slår også av respiratoren et lite minutt, for å se at personen ikke klarer å puste selv. Så slår de på igjen. Når alle undersøkelser er gjort får pårørende ta farvell. Kroppen holdes kunstig i live frem til organhøstingen. Et donorteam må komme til det aktuelle sykehuset. Etterpå får pårørende se og ta mere farvell hvis ønskelig. Alt foregår proffesjonellt og ordentlig for seg. Den døde får fin og varsom behandling under opr. Min pappa ble organdonor. Fikk vite i ettertid hvor mange, kjønn og ca alder på de som fikk organ fra han. Bl.a en mann og småbarnsfar i 40 årene. Som ikke hadde igjen menge å leve hvis han ikke fikk ei ny lever. Han fikk min pappas lever.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #40 Skrevet 2. november 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis noen skulle skje med mine barn(Gud forby) så kommer jeg ikke til å gi vekk deres organer. Jeg vil ikke at mitt barn skal dø alene på operasjonssalen. Ja, jeg vet at de i teorien er død, men hjertet slår jo. Jeg kunne aldri latt mitt barn dø alene når jeg hadde mulighet til å være der med han/henne mens hjertet stoppet å slå. Kall meg gjerne egoistisk, men slik føler jeg det og det må jeg få lov til uten at jeg blir «halshugget» Vil heller ikke være organdonor. Jeg vil begraves hel og dø med familien rundt meg. Anonymkode: a5740...256 Det er ikke noe problem altså, de høster organene de trenger, syr igjen, kjører barnet ut på et rom og lar deg sitte der og holde det i hånda når de skrur av respiratoren, ETTER operasjonene. Anonymkode: f0d14...41e
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #41 Skrevet 2. november 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg ser hva du skriver, og jeg forstår tankegangen din, men for meg blir det veldig feil. Og, organene må høstes før kroppen er død. Men vil ikke begynne å diskutere dette. Dette er et slikt tema vi aldri vil enes om. Var dette med kort jeg egentlig lurte på. Anonymkode: 02bae...053 Du kan ikke reservere deg mot organdonasjon siden det ikke er du som eier kroppen din lengre etter at du er død. Juridisk sett tilhører toppen samfunnet. Du kan skrive at du ikke ønsker at kroppen skal doneres, at du ikke ønsker at den skal brukes til forskning og at du ikke ønsker at den blir obdusert, men selv om de fleste vil forsøke å ta hensyn til dine ønsker er det andre som tar den endelige avgjørelsen. Anonymkode: f918a...3f1
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #42 Skrevet 2. november 2017 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis noen skulle skje med mine barn(Gud forby) så kommer jeg ikke til å gi vekk deres organer. Jeg vil ikke at mitt barn skal dø alene på operasjonssalen. Ja, jeg vet at de i teorien er død, men hjertet slår jo. Jeg kunne aldri latt mitt barn dø alene når jeg hadde mulighet til å være der med han/henne mens hjertet stoppet å slå. Kall meg gjerne egoistisk, men slik føler jeg det og det må jeg få lov til uten at jeg blir «halshugget» Vil heller ikke være organdonor. Jeg vil begraves hel og dø med familien rundt meg. Anonymkode: a5740...256 Da lurer jeg på hva du tenker hvis et av dine barn skulle få behov for et organ for å overleve? Regner med at du gjerne ville at en annen mor sa ja til organdonasjon fra sitt barn for å redde ditt? Skal ikke halshugge deg, men du er ikke noe annet enn en jævla egoist. Anonymkode: 149b6...481
skjotta Skrevet 2. november 2017 #43 Skrevet 2. november 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Men det må man jo ha respekt for. På samme måte som man ikke serverer gris til muslimer og jøder, bør man ikke prøve å omvende en troende kristen til å bli organdonor. Ha respekt for andre folks religion, syn og meninger. Anonymkode: 12b00...c67 Som for eksempel når Jehovas vitner nekter barna sine å motta livsnødvendige blodoverføringer. Viktig å respektere sånne ting til tross for at det gjelder liv og død...
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #44 Skrevet 2. november 2017 42 minutter siden, skjotta skrev: Som for eksempel når Jehovas vitner nekter barna sine å motta livsnødvendige blodoverføringer. Viktig å respektere sånne ting til tross for at det gjelder liv og død... Men det har de ikke anledning til Anonymkode: 43f00...b8f
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #45 Skrevet 2. november 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke noe problem altså, de høster organene de trenger, syr igjen, kjører barnet ut på et rom og lar deg sitte der og holde det i hånda når de skrur av respiratoren, ETTER operasjonene. Anonymkode: f0d14...41e Nå har jeg heldigvis aldri vært i situasjonen, men dette høres helt umulig ut. Respiratoren brukes for å blåse luft i lungene, etter at lungene er donert er det ingen lunger å blåse luften inn i. Anonymkode: 327f3...d6b
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #46 Skrevet 2. november 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Da lurer jeg på hva du tenker hvis et av dine barn skulle få behov for et organ for å overleve? Regner med at du gjerne ville at en annen mor sa ja til organdonasjon fra sitt barn for å redde ditt? Skal ikke halshugge deg, men du er ikke noe annet enn en jævla egoist. Anonymkode: 149b6...481 Åå så tøff du er😂 Anonymkode: a5740...256
Marriet Skrevet 2. november 2017 #47 Skrevet 2. november 2017 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Åå så tøff du er😂 Anonymkode: a5740...256 Hvorfor svarer du ikke på det du blir spurt om? Det er ingen som prøver å være tøffe her, men det er jo et paradoks at man er potensielt mottaker, men ikke potensielt giver? Hvordan forsvarer man eventuelt det, foruten om at man er, nettopp en jævla egoist?
Admin Skrevet 2. november 2017 #48 Skrevet 2. november 2017 Til de som lurer på så er det flere spørsmål og svar på sidene dems. https://organdonasjon.no/faq/ Ellers så er standarden i Norge at man donerer ikke bort organer med mindre man har sagt det selv. Jeg håper derimot vi får en lovgivning som flere andre land har, at man heller må reservere seg mot å donere organene sine. Evt så må man få det inn i kjernejournal slik at det er mulig å se det uansett hvor i landet man blir skadet!
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #49 Skrevet 2. november 2017 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Man er ikke organdonor før man har sagt at man er det. Men jeg har ett spørsmål til deg hi. Hvorfor vil du ikke være det? Jeg er det, Men mannen min vil ikke. Jeg har prøvd å få ut av han hvorfor, men eneste han svarer er "ingen skal skjære i meg når jeg er død". Jeg skjønner virkelig ikke greia. Hvorfor man ikke skal redde 7 liv om man kan? Og hva skal jeg med øyne o grava? Syns det er flott hvis min hornhinne kan få andre til å se, min hud kan få brannskader til å bli bedre osv. Dette blir jo fjernet etter pårørende har sagt adjø. Å bli vevs donor er noe jeg tror man vare får forespørsel om hvis di trenger der å da. Men tenk hvis mitt ❤ kan redde noens mamma.. å for en flott måte å sette spor etter seg i verden når man er død.. Så hvorfor er det noen som sier nei? Anonymkode: 60a15...bf0 Noen har en religiøs overbevisning som gjør at man ikke ønsker å putte sitt hjerte inn i en annens hjerte. Anonymkode: 957a9...5fc
Pengetreet Skrevet 2. november 2017 #50 Skrevet 2. november 2017 Du har et forklaringsproblem. Dersom dine barn får behov for et organ for å overleve så er du avhengig av at en annen mor stiller sitt barns organ til rådighet. Du vil bare ikke gjøre det samme for et annet barn? Det er uansett dobbeltmoralsk hvordan du enn snur og vender på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå