Gå til innhold

Finnes det noe kort en kan ha som sier "Jeg er IKKE organdonor"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finner bare kort som skal vise at en er donor. Hvorfor finnes det ikke kort som sier: Jeg er ikke organdonor?

Anonymkode: 02bae...053

Fortsetter under...

Skrevet

Trenger jo ikke det så lenge du ikke har gitt tillatelse til at du er det. Gi beskjed til dine nærmeste.

Anonymkode: 45520...eb9

Skrevet

Lag et selv, da vel. Håper ikke markedet er så stort for slike kort. 

Anonymkode: 270d9...26a

Skrevet

Du trenger ikke det.

Uansett om du ønsker at organene dine skal brukes eller ikke er det dine nærmeste som må si ja eller nei etter at du er død. Kortet som det står at du ønsker å være det gjør det bare litt enklere for dine nærmeste å si ja.

Om du ikke ønsker å være det forteller du mannen din og foreldrene dine det, også sier de nei den dagen du evt ligger hjernedød og spørsmålet kommer opp

Anonymkode: f0d14...41e

Skrevet

Man er ikke organdonor før man har sagt at man er det. Men jeg har ett spørsmål til deg hi. Hvorfor vil du ikke være det? Jeg er det, Men mannen min vil ikke. Jeg har prøvd å få ut av han hvorfor, men eneste han svarer er "ingen skal skjære i meg når jeg er død". Jeg skjønner virkelig ikke greia. Hvorfor man ikke skal redde 7 liv om man kan? Og hva skal jeg med øyne o grava? Syns det er flott hvis min hornhinne kan få andre til å se, min hud kan få brannskader til å bli bedre osv. Dette blir jo fjernet etter pårørende har sagt adjø. Å bli vevs donor er noe jeg tror man vare får forespørsel om hvis di trenger der å da. Men tenk hvis mitt ❤ kan redde noens mamma.. å for en flott måte å sette spor etter seg i verden når man er død..  

Så hvorfor er det noen som sier nei? 

Anonymkode: 60a15...bf0

Skrevet

Jeg har gitt beskjed til min mann, men må jeg gi beskjed ti mine foreldre også? Jeg forstår at jeg ikke trenger kort, men det gjør jo heller ikke de som velger å være donorer. Men som en nevnte over, da er det lettere å velge for de som står med valget.

Annonse

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har gitt beskjed til min mann, men må jeg gi beskjed ti mine foreldre også? Jeg forstår at jeg ikke trenger kort, men det gjør jo heller ikke de som velger å være donorer. Men som en nevnte over, da er det lettere å velge for de som står med valget.

Det er dine nærmeste som bestemmer dette, så om f.eks du og mannen kommer i en bilulykke og han ligger i koma og du ligger hjernedød er det kanskje greit at foreldrene dine også vet om ditt standpunkt (og barna dine når de blir myndige). Det kan jo komme en situasjon hvor mannen ikke får tatt avgjørelsen.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, eller ja.. foreldre er hvis du blir hjernedød og legene ikke får tak i din mann. Hvis dine foreldre da sier ja så har du jo ett problem. 

Donorkort er også for legene. Da kan legene se med en gang at man er donor og undersøke dette med en gang. Jeg gleder meg til di får det opp i kjernejournalen. Der skal man kunne velge ja eller nei så legene ser det. Da slipper di også å sp pårørende 

Skrevet

Er det ikke slik at alle egentlig er lovlige donorer og at man ikke kan nekte, men at man i praksiss får godkjenning av pårørende? Et donorkort gjør det bare enklere å ta avgjørelsen ved at man vet h a den døde ønsket.

Anonymkode: f918a...3f1

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man er ikke organdonor før man har sagt at man er det. Men jeg har ett spørsmål til deg hi. Hvorfor vil du ikke være det? Jeg er det, Men mannen min vil ikke. Jeg har prøvd å få ut av han hvorfor, men eneste han svarer er "ingen skal skjære i meg når jeg er død". Jeg skjønner virkelig ikke greia. Hvorfor man ikke skal redde 7 liv om man kan? Og hva skal jeg med øyne o grava? Syns det er flott hvis min hornhinne kan få andre til å se, min hud kan få brannskader til å bli bedre osv. Dette blir jo fjernet etter pårørende har sagt adjø. Å bli vevs donor er noe jeg tror man vare får forespørsel om hvis di trenger der å da. Men tenk hvis mitt ❤ kan redde noens mamma.. å for en flott måte å sette spor etter seg i verden når man er død..  

Lurer på om han hadde ombestemt seg om et av barna deres fikk kreft og trengte ryggmargstransplantasjon, eller han selv ble nyresyk og trengte en ny nyre...?

Jeg har en kollega som har fått ny nyre fra fremmed donor, tenk at hun ikke kunne vært i jobb men ville vært alvorlig syk og måtte gått til dialyse annenhver dag om hun ikke hadde fått den. Jeg skjønner ikke at noen kan si nei.

Men når dere som par har så forskjellig syn, hva tenker dere om barna deres da, om de skal være donorer eller ikke om (gud forby) spørsmålet skulle komme opp?

Skrevet

Hm, jeg blir ganske forundret over folk som IKKE vil være organdonor.

Du er jo død, du fins ikke lenger, kan ikke føle, tenke eller se. Kroppen din vil råtne og "ødelegges", bli til jord.
Og så er det så viktig for det at ingen skal skjære i den kroppen som uansett skal gå til grunne, at du er villig til å la mennesker, mødre, fedre, sønner og døtre, som kunne hatt et fullverdig liv foran seg, bare dø.

Ubegripelig, faktisk.

Anonymkode: b4092...e77

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, eller ja.. foreldre er hvis du blir hjernedød og legene ikke får tak i din mann. Hvis dine foreldre da sier ja så har du jo ett problem. 

Donorkort er også for legene. Da kan legene se med en gang at man er donor og undersøke dette med en gang. Jeg gleder meg til di får det opp i kjernejournalen. Der skal man kunne velge ja eller nei så legene ser det. Da slipper di også å sp pårørende 

Jeg har faktisk sperret kjernejournalen min for alt helsepersonell, har vurdert og bare slette den. Føler ikke den gir noe særlig relevant informasjon når det gjelder meg. Men kanskje jeg må ha den, og åpne den litt når dette kommer på plass.

Skrevet

Jeg forstår virkelig ikke logikken til de som ikke vil være organdonor. Jeg skal vedde på at dersom de selv eller et av barna deres hadde behov for et organ for å overleve så ville de ikke takket nei.

Annonse

Skrevet

Jeg synes det er helt på trynet at de pårørende har rett til å overstyre avdødes ønske. En ting er at de får ta avgjørelsen hvis vedkommende ikke har kort, men at mine nærmeste har lov til å nekte, til tross for at jeg ved hjelp av mitt donorkort har gitt tydelig uttrykk for mine ønsker, det opplever jeg som krenkende. 

Anonymkode: 327f3...d6b

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er jo død, du fins ikke lenger, kan ikke føle, tenke eller se. Kroppen din vil råtne og "ødelegges", bli til jord.
Og så er det så viktig for det at ingen skal skjære i den kroppen som uansett skal gå til grunne, at du er villig til å la mennesker, mødre, fedre, sønner og døtre, som kunne hatt et fullverdig liv foran seg, bare dø.

Ubegripelig, faktisk.

Jeg ser hva du skriver, og jeg forstår tankegangen din, men for meg blir det veldig feil. Og, organene må høstes før kroppen er død. Men vil ikke begynne å diskutere dette. Dette er et slikt tema vi aldri vil enes om. Var dette med kort jeg egentlig lurte på. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ubegripelig, faktisk.

Jeg tror noen har et ganske annet syn på det.

Hadde en samtale med svigermor om det nå i sommer, hun er 86 år gammel så hun vet at det er begrenset med år igjen selv om hun er i fin form foreløbig.

Hun snakket om at man må søke om å få strø asken til avdøde i havet ved en spesiell strand her og da begynte vi snakke om dette. Jeg tenker jo at når jeg dør blir det svart, det er over, hvorfor i alle dager skal asken min strøs på en strand. Jeg sier at kan noe brukes så bruk det, for jeg trenger det ikke lenger. Om jeg blir kremert, begravd eller gitt til legestudenter er revnende likegyldig for meg, jeg er ikke mer.

Men svigermor var ikke helt enig gitt. Hun er kristen og mener sjelen kommer "til himmelen", men hun hadde noen følelser rundt hva som skjedde med kroppen også. Hun synes tanken på å være donor er ekkelt, og hun vil gjerne kremeres så hun slipper å råtne for det er også ekkelt. Men hun er jo av en annen generasjon da, uten sammenligning forøverig har hun også sterke følelser rundt huset sitt, hvem skal bo der når hun dør, tenk om det blir noen hun ikke liker osv

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser hva du skriver, og jeg forstår tankegangen din, men for meg blir det veldig feil. Og, organene må høstes før kroppen er død. Men vil ikke begynne å diskutere dette. Dette er et slikt tema vi aldri vil enes om. Var dette med kort jeg egentlig lurte på. 

Kroppen din er absolutt død jo. 

Anonymkode: 43f00...b8f

Skrevet

Hvis organdonasjon er feil, så antar jeg du takker nei den dagen dine barn trenger et vitalt organ? 

Anonymkode: c8401...e27

Skrevet

Jeg skulle gjerne hatt et sånt kort. Ikke fordi jeg ikke vil være det, men jeg har en sykdom (usynlig på overflaten) som gjør at mine organer ikke er bra nok til å transplanteres til andre. Hvis jeg blir påkjørt av bussen så vil jeg ikke at leger skal bruke masse tid og krefter på å finne ut om jeg er match med noen som trenger organer da de ikke er brukbare. Jeg kan heller ikke gi blod.

Jeg vil ikke ha et kort I lommeboka som sier min diagnose da jeg annser den som privat.

Anonymkode: 08795...41b

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva med å ha forståelse for andre folks valg? Det som provoserer meg ved enkelte folk som er organdonorer, Plan-faddere, veganere mv. er at de alltid må diskutere hvorfor andre ikke gjør som dem. Spørsmålet i HI var ikke hvorvidt hun handler etisk riktig ved å ikke være donor, men hvordan hun kan tydeliggjøre at hun ikke er det. Men dette er vanlig i diskusjoner om bøssebærere, organdonorer, blodgivere og lignende - gjør du noe som ikke er a4, får du høre det. Ingen spør hvorfor man er organdonor, blodgiver, hvorfor man donerer penger til veldedighet - kun de som ikke gjør det, får spørsmål om det, hver gang diskusjonen kommer opp. Å være organdonor i Norge er ikke noe plikt. Heller ikke å være blodgiver, gi sine private penger til andre og så videre. La være.

Anonymkode: 12b00...c67

Skrevet

Jeg tror noen har et ganske annet syn på det.

Hadde en samtale med svigermor om det nå i sommer, hun er 86 år gammel så hun vet at det er begrenset med år igjen selv om hun er i fin form foreløbig.

Hun snakket om at man må søke om å få strø asken til avdøde i havet ved en spesiell strand her og da begynte vi snakke om dette. Jeg tenker jo at når jeg dør blir det svart, det er over, hvorfor i alle dager skal asken min strøs på en strand. Jeg sier at kan noe brukes så bruk det, for jeg trenger det ikke lenger. Om jeg blir kremert, begravd eller gitt til legestudenter er revnende likegyldig for meg, jeg er ikke mer.

Men svigermor var ikke helt enig gitt. Hun er kristen og mener sjelen kommer "til himmelen", men hun hadde noen følelser rundt hva som skjedde med kroppen også. Hun synes tanken på å være donor er ekkelt, og hun vil gjerne kremeres så hun slipper å råtne for det er også ekkelt. Men hun er jo av en annen generasjon da, uten sammenligning forøverig har hun også sterke følelser rundt huset sitt, hvem skal bo der når hun dør, tenk om det blir noen hun ikke liker osv

Men det må man jo ha respekt for. På samme måte som man ikke serverer gris til muslimer og jøder, bør man ikke prøve å omvende en troende kristen til å bli organdonor. Ha respekt for andre folks religion, syn og meninger.

Skrevet

Den dagen du eller barna dine ligger på sykehuset og vil dø om det ikke finnes en donor vil du kanskje tenke litt annerledes om dette?

Er du en som ikke vil gi, men gjerne kan få?

Anonymkode: 149b6...481

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med å ha forståelse for andre folks valg? Det som provoserer meg ved enkelte folk som er organdonorer, Plan-faddere, veganere mv. er at de alltid må diskutere hvorfor andre ikke gjør som dem. Spørsmålet i HI var ikke hvorvidt hun handler etisk riktig ved å ikke være donor, men hvordan hun kan tydeliggjøre at hun ikke er det. Men dette er vanlig i diskusjoner om bøssebærere, organdonorer, blodgivere og lignende - gjør du noe som ikke er a4, får du høre det. Ingen spør hvorfor man er organdonor, blodgiver, hvorfor man donerer penger til veldedighet - kun de som ikke gjør det, får spørsmål om det, hver gang diskusjonen kommer opp. Å være organdonor i Norge er ikke noe plikt. Heller ikke å være blodgiver, gi sine private penger til andre og så videre. La være.

Men da synes jeg også det blir rart at de gjerne tar imot organer til seg selv eller sine barn, men ikke vil være donor selv. 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skulle gjerne hatt et sånt kort. Ikke fordi jeg ikke vil være det, men jeg har en sykdom (usynlig på overflaten) som gjør at mine organer ikke er bra nok til å transplanteres til andre. Hvis jeg blir påkjørt av bussen så vil jeg ikke at leger skal bruke masse tid og krefter på å finne ut om jeg er match med noen som trenger organer da de ikke er brukbare. Jeg kan heller ikke gi blod.

Jeg vil ikke ha et kort I lommeboka som sier min diagnose da jeg annser den som privat.

Anonymkode: 08795...41b

Hvis det er slik fått så står nok diagnosen din i journalen din og det blir ikke brukt tid på å finne ut av det. Det som allerede er tilgjengelig for legene er jo lett å finne ut av.

Anonymkode: 895e8...048

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den dagen du eller barna dine ligger på sykehuset og vil dø om det ikke finnes en donor vil du kanskje tenke litt annerledes om dette?

Er du en som ikke vil gi, men gjerne kan få?

HI skriver ingen plass at hun vil motta organer hvis hun har behov for det. Kanskje hun er Jehovas Vitne og ikke ønsker andres organer og blod. Å ta imot organer på vegne av egne barn har ingenting med det å være organdonor å gjøre - barna har rett til å overleve uansett foreldrenes overbevisning. Derfor er det for eksempel regler om at Jehovas Vitner som nekter blodoverføring/organdonasjon på barna, midlertidig fratas foreldreretten for at dette skal kunne gjennomføres.

Jeg er dessverre fra "feil" land, så får ikke lov å gi. Skal jeg nekte mine barn livreddende behandling eller nekte å ta imot organer selv? Fordi jeg ikke gir?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...