Anonym bruker Skrevet 1. november 2017 #1 Skrevet 1. november 2017 Ja så nå har jeg bestemt å bytte fastlege. Gir jeg han beskjed om at jeg har byttet. Evt Nav siden jeg er sykemeldt? Redd han prøver å påvirke min nye lege med masse rart. Han fortsette å snakke med Nav om min situasjon uten mitt samtykke. Noe jeg liker dårlig. Er det lov? Jeg har fått en skade etter fødsel. Han også utdyper sin misnøye med diverse behandlinger jeg ikke har klart å gjennomføre ovenfor Nav. Ble kjørt på dialogmøte av både nav og arbeidsgiver. De var så ufine. La også merke til at min HR sjef klemte den mannlige Nav ansatte når han dro. Er dette vanlig? Ingen komma. Beklager 🙈 Anonymkode: 4474d...536
Anonym bruker Skrevet 1. november 2017 #2 Skrevet 1. november 2017 Også har Nav lov å brette ut om alt uten mitt samtykke? Hvem klager jeg til? Anonymkode: 4474d...536
Anonym bruker Skrevet 1. november 2017 #3 Skrevet 1. november 2017 Hverken nav eller lege har lov til å fortelle arbeidsgiver hva du feiler, de har bare lov å snakke om restarbeidsevne. Det er riktignok lettere å snakke om når alle vet hva du feiler så de fleste velger å fortelle hva som er problemet, men det er det uansett du som bestemmer. Om både lege og nav har brutt taushetsplikten ville jeg ringt pasientombudet og bedt om råd, de er der for å sikre pasientenes rettigheter i helsenorge og er kjempeflinke. Jeg har hatt kontakt med dem selv en gang da datteren min ble skadet på sykehuset. Du sier ingenting til legen din om bytte, du bytter på nett og bestiller time hos din nye lege. Om du vil kan du få journalen din overført fra gammel til ny lege, men du kan starte ganske på nytt om du ønsker. En del helseopplysninger ligger på helsenorge, jeg er litt usikker på hvordan det fungerer, men regner med din nye lege har tilgang til det som står der (logg inn på helsenorge.no så ser du hva som ligger der om deg). Din nye lege og gamle lege trenger ikke ha kontakt i det hele tatt, jeg har byttet lege to ganger (en gang pga flytting og en gang fordi den gamle fastlegen min byttet jobb og begynte på sykehuset), ingen av gangene har ny og gammel lege hatt kontakt. Du trenger ikke si noe til nav sånn i første omgang. Når det blir på tide med nytt møte kan du nevne at du har byttet lege fordi du ikke var fornøyd med oppfølgingen du fikk av den gamle, du trenger egentlig ikke si noen ting om grunnen for alle har rett til å bytte lege. Anonymkode: 115ee...d14
Anonym bruker Skrevet 1. november 2017 #4 Skrevet 1. november 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Også har Nav lov å brette ut om alt uten mitt samtykke? Hvem klager jeg til? Anonymkode: 4474d...536 Her får du hjelp med dette https://helsenorge.no/pasient-og-brukerombudet Anonymkode: 115ee...d14
Anonym bruker Skrevet 1. november 2017 #5 Skrevet 1. november 2017 Åå så ikke denne før nå. Tusen takk for saklig og gode tips. Jeg skal ta tak i dette imorgen. Du er en engel❤ Anonymkode: 4474d...536
Anonym bruker Skrevet 1. november 2017 #6 Skrevet 1. november 2017 Har forresten legen lov å brette ut alt til Nav. De har visst ringt hverandre en del uten mitt samtykke. Anonymkode: 4474d...536
Anonym bruker Skrevet 1. november 2017 #7 Skrevet 1. november 2017 Føler meg helt blottlagt. Det er ingenting med min situasjon som arbeidsgiver og Nav ikke vet om. Føler meg veldig sårbar, og det er jo naturlig at jobben nå har helt andre øyner på meg. De satt samtidig å diskuterte hvilken tilbud jeg burde ta imot. Altså Nav og arbeidsgiver satt å diskuterte dette. De foreslo hvem tilbud som ville vært best for meg. Hele situasjonen var surrealistisk, og jeg var i ganske stort sjokk. Ting jeg også hadde fortalt i fortrolighet til fastlege ble brettet ut på møtet. Fikk helt sjokk at han hadde fortalt Nav det. Det hadde han ikke trengt. 😢 Anonymkode: 4474d...536
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #8 Skrevet 2. november 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Har forresten legen lov å brette ut alt til Nav. De har visst ringt hverandre en del uten mitt samtykke. Anonymkode: 4474d...536 Ja, nav har krav på fullt innsyn, det er jo de som betaler ut sykepenger til deg. Men både lege og nav har taushetsplikt og har ikke lov å snakke diagnose med arbeidsgiver, bare restarbeidsevne og tilrettelegging for å få deg i jobb igjen Anonymkode: 115ee...d14
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #9 Skrevet 2. november 2017 Den er grei 😊 Takk for svar 😊 Skal ringe pasientombudet idag 👍 Anonymkode: 4474d...536
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #10 Skrevet 2. november 2017 23 timer siden, Anonym bruker skrev: Hverken nav eller lege har lov til å fortelle arbeidsgiver hva du feiler, de har bare lov å snakke om restarbeidsevne. Det er riktignok lettere å snakke om når alle vet hva du feiler så de fleste velger å fortelle hva som er problemet, men det er det uansett du som bestemmer. Om både lege og nav har brutt taushetsplikten ville jeg ringt pasientombudet og bedt om råd, de er der for å sikre pasientenes rettigheter i helsenorge og er kjempeflinke. Jeg har hatt kontakt med dem selv en gang da datteren min ble skadet på sykehuset. Du sier ingenting til legen din om bytte, du bytter på nett og bestiller time hos din nye lege. Om du vil kan du få journalen din overført fra gammel til ny lege, men du kan starte ganske på nytt om du ønsker. En del helseopplysninger ligger på helsenorge, jeg er litt usikker på hvordan det fungerer, men regner med din nye lege har tilgang til det som står der (logg inn på helsenorge.no så ser du hva som ligger der om deg). Din nye lege og gamle lege trenger ikke ha kontakt i det hele tatt, jeg har byttet lege to ganger (en gang pga flytting og en gang fordi den gamle fastlegen min byttet jobb og begynte på sykehuset), ingen av gangene har ny og gammel lege hatt kontakt. Du trenger ikke si noe til nav sånn i første omgang. Når det blir på tide med nytt møte kan du nevne at du har byttet lege fordi du ikke var fornøyd med oppfølgingen du fikk av den gamle, du trenger egentlig ikke si noen ting om grunnen for alle har rett til å bytte lege. Anonymkode: 115ee...d14 Om du logger inn, så kan du vel stenge mesteparten av den informasjonen som ligger på helsenorge.no. Anonymkode: 89ece...37b
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #11 Skrevet 2. november 2017 Etter mange samtaler på telefon med pasientombud og Nav, så er en ting klart. Både nav og lege har brutt taushetsplikten. Nav har ikke rett på full innsyn. Det er visse paragrafer og regler de også må forholde seg til. Dette klages inn til fylkeslegen. Med hjelp fra pasientombud. Saksbehandler i Nav tar jeg med leder i Nav. Vet ikke hva reaksjon blir der enda. Anonymkode: 4474d...536
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #12 Skrevet 2. november 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Etter mange samtaler på telefon med pasientombud og Nav, så er en ting klart. Både nav og lege har brutt taushetsplikten. Nav har ikke rett på full innsyn. Det er visse paragrafer og regler de også må forholde seg til. Dette klages inn til fylkeslegen. Med hjelp fra pasientombud. Saksbehandler i Nav tar jeg med leder i Nav. Vet ikke hva reaksjon blir der enda. Anonymkode: 4474d...536 Så bra at du får hjelp (jeg har også veldig god erfaring både med pasientombud og fylkeslege), og ikke minst så bra at du orker ta denne kampen og stå opp for deg selv og dine rettigheter. Klart både leger, saksbehandlere og arbeidgivere kan gjøre feil, og kanskje bli litt vel ivrig i tjenesten, men da er det viktig at de får høre at de går for langt og at de ikke er hevet over loven på noen måte. Håper du møter litt ydmykhet nå, og slipper full krig. Lykke til. Jeg opplevde forresten en lege som la seg helt flat og beklagde, og rutiner ble endret etter at fylkeslegen opprettet tilsynssak. Håper du også opplever en ryddig og fin løsning på det hele. Anonymkode: 115ee...d14
Anonym bruker Skrevet 2. november 2017 #13 Skrevet 2. november 2017 Tusen takk ❤ Klar til kamp😅 Anonymkode: 4474d...536
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå