Gå til innhold

Norsk 1213 eksamen! Hva må jeg kunne? Leseliste?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om du ikke vet hva du skal lese og ikke vet noe om hva du må kunne så bør du heller ikke ta eksamen nå. Skal du oppnå noe må du jobbe for det og gjøre en innsats selv!

Kontakt skolen og ta det derfra!

Anonymkode: dfb68...850

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Om du ikke vet hva du skal lese og ikke vet noe om hva du må kunne så bør du heller ikke ta eksamen nå. Skal du oppnå noe må du jobbe for det og gjøre en innsats selv!

Kontakt skolen og ta det derfra!

Jeg fikk brev veldig sent av skolen. Og har lest.

Men hva skal jeg lese mer nøyaktig på. Er det 3 deler?

Anonymkode: 7699a...cb1

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk brev veldig sent av skolen. Og har lest.

Men hva skal jeg lese mer nøyaktig på. Er det 3 deler?

Igjen - kontakt skolen, spør dem om detaljer og ta det derfra.

Igjen - kontakt skolen, spør dem om detaljer og ta det derfra.

Nei, det tar for lang tid.

Noen som har hatt denne eksamnen?

1213 sier meg ingenting, men norsk er et veldig veldig stort fag (iallefall på vgs) og du kan få hva som helst som tema..  så hva du må kunne? Hele pensum!. Les og jobb med bøkene som tilhører faget. 

Leselista er lista med tekster du har lest og jobbet med (som tilhører pensum). Når jeg tok norsk muntlig for vgs som privatist leverte jeg lista via epost (fikk info om hvor denne skulle sendes, når jeg meldte meg opp til eksamen). Hadde da tekster fra alle de ulike litterære periodene (3-5stk for hver periode, men noen overlapper jo litt), og i ulike sjangere, både dikt, sanger, romaner og saktekster. Plukket ut noen av tekstene som var nevnt som eksempler i hovedboka (altså når jeg feks leste om modernismen henviser boka til enkelte tekster eller forfattere som tilhører perioden), og noen fant jeg på selv.. Tror de har en annen liste de tar utgangspunkt i hvis man ikke leverer egen leseliste.. Av tekstene på lista må man forvente at sensor plukker ut hvilken som helst av de og ønsker en analyse (inkl kunnskap om litterær periode den kommer fra, hvilke ting i teksten som er typisk for perioden, kunnskap om forfatteren osv). 

Første del av eksamen får du tema/spørsmål/tekst til 30 min før du har eksamen, så her får du forberedt deg litt. Andre del er somregel teksten(e) de plukker fra Leselista, og tredje del er diverse andre spørsmål/tema som du ikke får vite noe om på forberedelsestiden. 

Anonymkode: 47a26...1a0

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

1213 sier meg ingenting, men norsk er et veldig veldig stort fag (iallefall på vgs) og du kan få hva som helst som tema..  så hva du må kunne? Hele pensum!. Les og jobb med bøkene som tilhører faget. 

Leselista er lista med tekster du har lest og jobbet med (som tilhører pensum). Når jeg tok norsk muntlig for vgs som privatist leverte jeg lista via epost (fikk info om hvor denne skulle sendes, når jeg meldte meg opp til eksamen). Hadde da tekster fra alle de ulike litterære periodene (3-5stk for hver periode, men noen overlapper jo litt), og i ulike sjangere, både dikt, sanger, romaner og saktekster. Plukket ut noen av tekstene som var nevnt som eksempler i hovedboka (altså når jeg feks leste om modernismen henviser boka til enkelte tekster eller forfattere som tilhører perioden), og noen fant jeg på selv.. Tror de har en annen liste de tar utgangspunkt i hvis man ikke leverer egen leseliste.. Av tekstene på lista må man forvente at sensor plukker ut hvilken som helst av de og ønsker en analyse (inkl kunnskap om litterær periode den kommer fra, hvilke ting i teksten som er typisk for perioden, kunnskap om forfatteren osv). 

Første del av eksamen får du tema/spørsmål/tekst til 30 min før du har eksamen, så her får du forberedt deg litt. Andre del er somregel teksten(e) de plukker fra Leselista, og tredje del er diverse andre spørsmål/tema som du ikke får vite noe om på forberedelsestiden. 

Takker så mye. Men hvilke bøker behøver jeg? Har lest på vg2 og vg3 boka, trengs vg1 boka også?

Kan jeg velge 3 leselister da? Hørtes jo ikke så vanskelig ut.

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du går på skole har nok læreren Leselista (og det vil være tekster dere har jobbet med gjennom året). 

Nei, ferdig. Friår nå.

Så jeg er usikker på hva jeg skal skrive om tekstene. Har funnet 3 tekster jeg kan skrive om.

Skal du ha skriftlig eksamen i norsk vg3? Jeg ville ikke bekymret meg så veldig over å lese spesifikke tekster. Du får jo tekstene du skal skrive om i oppgaveheftet, du skal ikke pugge tekster. Og du får jo flere valg av oppgaver.. Stort sett er første oppgaven en kort oppgave der du skal analysere en kort tekst (ofte retorikk), eller dikt, sangtekst etc. I andre oppgave kan du velge mellom ganske mange. Så lenge du pugger opp analyser av tekst, spesielt retorikk, og husker begrepene etos patos og logos, så har du kommet ganske langt på vei allerede. Deet absolutt viktigste du må pugge på er hvordan du skal sette opp selve teksten. 
I norsk er det gjerne slik at innholdet betyr svært lite, mens oppsettet betyr nesten alt. Reklameanalyse og retorikk var stort sett det som gikk igjen da jeg tok vg3 i fjor. Er så og si ALLTID en retorisk analyse i langsvaret.

Diktanalyse, reklameanalyse (virkemidler), retoriske tekster, noveller. Hvordan skrive langsvar/kortsvar. 

Anonymkode: 9235a...86e

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal du ha skriftlig eksamen i norsk vg3? Jeg ville ikke bekymret meg så veldig over å lese spesifikke tekster. Du får jo tekstene du skal skrive om i oppgaveheftet, du skal ikke pugge tekster. Og du får jo flere valg av oppgaver.. Stort sett er første oppgaven en kort oppgave der du skal analysere en kort tekst (ofte retorikk), eller dikt, sangtekst etc. I andre oppgave kan du velge mellom ganske mange. Så lenge du pugger opp analyser av tekst, spesielt retorikk, og husker begrepene etos patos og logos, så har du kommet ganske langt på vei allerede. Deet absolutt viktigste du må pugge på er hvordan du skal sette opp selve teksten. 
I norsk er det gjerne slik at innholdet betyr svært lite, mens oppsettet betyr nesten alt. Reklameanalyse og retorikk var stort sett det som gikk igjen da jeg tok vg3 i fjor. Er så og si ALLTID en retorisk analyse i langsvaret.

Diktanalyse, reklameanalyse (virkemidler), retoriske tekster, noveller. Hvordan skrive langsvar/kortsvar. 

Muntlig eksamen, ikke skriflig ;)

Jeg er i Østfold. Leser jo alle si at denne muntlige norsk eksamnen har tre deler, mens andre sier to. Og behøver jeg ikke å levere leselista da? Siden jeg ikke fikk brev om det i posten.

Muntlig eksamen, ikke skriflig ;)

Aha. Men du får jo oppgitt hva du skal lese på, etter tidligere oppgaver jeg har sett er det ikke de vanseligste oppgavene som har blitt gitt, så er jo bre å pugge intenst de 30 min du har til rådighet :) Du får vel ta med deg et ark med notater og? 

Aha. Men du får jo oppgitt hva du skal lese på, etter tidligere oppgaver jeg har sett er det ikke de vanseligste oppgavene som har blitt gitt, så er jo bre å pugge intenst de 30 min du har til rådighet :) Du får vel ta med deg et ark med notater og? 

Har ikke fått noe sånt nei, bare tid og dato i posten ;).

Trodde man og fikk brev om den leselista i posten, men ikke jeg. Kan bety at jeg ikke trenger å levere den inn?

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke fått noe sånt nei, bare tid og dato i posten ;).

Trodde man og fikk brev om den leselista i posten, men ikke jeg. Kan bety at jeg ikke trenger å levere den inn?

Siden jeg tok voksenopplæring hadde vi kun skriftlig eksamen i vg3 så jeg aner ikke hva leseliste er for noe. Men når du kommer til eksamen så får du oppgaven din, også får du 30 min til å lese deg opp, skrive et 4 ark med notater før du skal inn (tror det er lov med a4 ark i alle fall). Kan du ikke sjekke lærestedet ditt og opplegg for eksamen? Det skal jo ligge ute hvordan eksamen skal foregå.. 

Her er forøvrig et eksempel på en oppgave: 
Vi har fått to-delte oppgaver:
Litterær oppgave: helt og antihelt (10 min)
Språklig oppgave: Sosiolekter og ungdomsspråk (5 min)

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Flere tanker?

Behøver jeg særemne, fordi jeg har ikke fått brev om leseliste.

Seriøst - tror du virkelig at noen her kan svare deg bedre enn skolen? Du kunne ringt skolen i dag og fått svar på alt, men det "tar for lang tid", skrev du i går.

En annen ting er at denne eksamenen umulig kan være viktig for deg - du stoler mer på fremmede på nett enn skolen din. Du aner ingenting om de som svarer deg har forstått eller misforstått, de kan ha tatt en lignende variant, det kan være ulike krav i ulike skoler, eller at ulike skoler vektlegger ulikt.

Ta ansvar for egen læring og kontakt skolen din i morgen tidlig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...