Gå til innhold

Hvor mye TV-tid har barna deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min er to år og jeg er alene med ham. Han har ingen fast tid, men som regel ser han ca 1 time på morran og en halv til en time på kvelden. Er to timer om dagen mye for en toåring? Hvordan gjør dere det? 

Anonymkode: a2efd...108

Fortsetter under...

Skrevet

Mine to på 3 og 7 år har 30- 45 minutter med skjermtid på en dag. Jeg syns to timer var veldig mye. 

Anonymkode: d57e2...d1d

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine to på 3 og 7 år har 30- 45 minutter med skjermtid på en dag. Jeg syns to timer var veldig mye. 

Anonymkode: d57e2...d1d

Jeg er enig, syns egentlig det er for mye, men han leker veldig lite alene. Må alltid settes i gang med noe og vil at jeg skal sitte å se på, hvis ikke blir det ikke noe av. Vi har mye tid sammen, hentes tidlig i barnehagen, men den halvtimen/timen jeg har med to ledige hender går så ekstremt fort både på morgen og kveld😄 Får vel prøve å kutte ned til en halvtime om morgenen og en halvtime på kvelden. En time daglig bør vel være greit. 

Hi 

Skrevet

ikke mye... min 4 åring ser på tven ca 2-4 timer daglig, er sliten etter barnehagen, er der stort sett fra 7 til 17 siden både jeg og far jobber fra 630-1615 far, og jeg fra 715 til 1630

Anonymkode: 98d03...1b0

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

ikke mye... min 4 åring ser på tven ca 2-4 timer daglig, er sliten etter barnehagen, er der stort sett fra 7 til 17 siden både jeg og far jobber fra 630-1615 far, og jeg fra 715 til 1630

Hvordan rekker ungen å se på tv 2-4 timer  daglig, når han/hun er i barnehagen fra 07.00 - 17.00. Ikke mye kontakt med ungen akkurat, 10 timer i bhg hver dag, stakkars unge

Anonymkode: 5068b...e8b

Skrevet

Mine ser 0 - 1 time i hverdagen, 1-2 timer i helgen. 8 og 4 år.

Anonymkode: a4562...8ee

Annonse

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan rekker ungen å se på tv 2-4 timer  daglig, når han/hun er i barnehagen fra 07.00 - 17.00. Ikke mye kontakt med ungen akkurat, 10 timer i bhg hver dag, stakkars unge

hva mener du vi skal ? slutte med jobbe? ungen trives godt i bhg og har ingen problemer, slitt med mye dårlig samvittighet over for han,men det sier bhg at vi ikke skal ha.. Vi sitter oss ned sammens med han, er hjemme ca 1710, spiser middag foran tven, han legges kl 21, og opp igjen kl 615

Skrevet

Har tilgang på ipad med NRK Super 1 -2 timer på morgenen i helgene ( ja, vi er drittrøtte foreldre) og ser en film ilø. helgen sammen.

I ukedagene ser vi ikke TV. Ikke Barne TV engang.

Anonymkode: 0bc3a...4fa

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

hva mener du vi skal ? slutte med jobbe? ungen trives godt i bhg og har ingen problemer, slitt med mye dårlig samvittighet over for han,men det sier bhg at vi ikke skal ha.. Vi sitter oss ned sammens med han, er hjemme ca 1710, spiser middag foran tven, han legges kl 21, og opp igjen kl 615

Dette er jo helt absurd, ser du ikke det selv? Jeg mener man skal være veldig varsom med å dømme folk, men her reagerer jeg. Kan ikke en av dere jobbe litt redusert, eller en eller begge bruke fleksitid?

Dersom han MÅ ha så lange dager må jo samvær uten skjerm være første bud. Han trenger å prate med dere, være sammen med dere og spise med dere uten skjerm. 

Han får jo også alt for lite søvn. Han trenger å legge seg tidligere, og jeg håper dere leser for ham på sengen? Synger for ham? 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er jo helt absurd, ser du ikke det selv? Jeg mener man skal være veldig varsom med å dømme folk, men her reagerer jeg. Kan ikke en av dere jobbe litt redusert, eller en eller begge bruke fleksitid?

Dersom han MÅ ha så lange dager må jo samvær uten skjerm være første bud. Han trenger å prate med dere, være sammen med dere og spise med dere uten skjerm. 

Han får jo også alt for lite søvn. Han trenger å legge seg tidligere, og jeg håper dere leser for ham på sengen? Synger for ham? 

dette har ikke du noe med.. vi gjør det som passer best for vår familie, ungen trenger lite søvn, og helsesøsteren sier det ikke er lite, så hvorfor høre på en på et forum, som ikke kjenner oss engang, det er ikke aktuelt

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

dette har ikke du noe med.. vi gjør det som passer best for vår familie, ungen trenger lite søvn, og helsesøsteren sier det ikke er lite, så hvorfor høre på en på et forum, som ikke kjenner oss engang, det er ikke aktuelt

Skal ikke kommentere resten av det du skriver, men fire timer daglig foran TV? Trodde det bare var pensjonister som så så mye på TV. 

Her er barna større, og TV er omtrent bare på i helga. Knapt nok da. Men de spiller heller på andre skjermer. 

Anonymkode: f31f8...f3c

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig, syns egentlig det er for mye, men han leker veldig lite alene. Må alltid settes i gang med noe og vil at jeg skal sitte å se på, hvis ikke blir det ikke noe av. Vi har mye tid sammen, hentes tidlig i barnehagen, men den halvtimen/timen jeg har med to ledige hender går så ekstremt fort både på morgen og kveld😄 Får vel prøve å kutte ned til en halvtime om morgenen og en halvtime på kvelden. En time daglig bør vel være greit. 

Hi 

Du legger jo dårlige vaner fir barnet da. Blir ikke noe flinkere til å leke hvis du lar han allerede nå se så mye på TV..

Anonymkode: 04a11...d88

Skrevet

Du legger jo dårlige vaner fir barnet da. Blir ikke noe flinkere til å leke hvis du lar han allerede nå se så mye på TV..

Lekingen har vært sånn leeenge før vi begynte å se på barneTV altså, så det er ikke slik at Tven kom inn og ødela noe. Han er enebarn, det er kun jeg og han som bor sammen.  I BHG sier de han er veldig flink både til å leke sammen med andre og til g leke alene, men jeg mistenker at det er mer moro å leke alene om det er flere barn som leker alene.

Vi har heldigvis både tre og fire timer sammen utenom skjermtid hver ettermiddag dag da, så jeg tror ikke barnet mitt ødelegges av en time på morgen og kveld. Men skal som sagt prøve å kutte ned til en halvtime morgen og kveld de dagene kabalen går opp :) 

Annonse

Skrevet

I hverdagene får mine barnehagebarn se ca 30-45 min i løpet av en dag. I helgene kan det fort bli opp til 2-2,5time.

Anonymkode: 0cc09...d80

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Beklager å bryte inn, men i barnehagen jeg jobber i er det en grunn for at vi har satt en maksgrense på hvor lenge barna kan være i barnehagen. Kommer de kl 07 må de hentes innen 15.00. Heldigvis! 

Anonymkode: 90252...4d4

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Beklager å bryte inn, men i barnehagen jeg jobber i er det en grunn for at vi har satt en maksgrense på hvor lenge barna kan være i barnehagen. Kommer de kl 07 må de hentes innen 15.00. Heldigvis! 

Du bor sikkert på landet. Jeg kan levere mine barn klokken 0730 og hente 1630 (sier ikke at jeg gjør det), men bra service!

Anonymkode: 9e98d...786

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du bor sikkert på landet. Jeg kan levere mine barn klokken 0730 og hente 1630 (sier ikke at jeg gjør det), men bra service!

Anonymkode: 9e98d...786

Det er storsatsing på dette i hele kommunen. For det som jo skjer, er små barn som er "alt for lenge" i barnehagen. Dette for at barn ikke skal ende opp med å være i barnehagen fra 07.00 til 1630 - det er nesten ti timer, det. Selv for en voksen er 7,5 time i en barnehage tungt. :)

Skrevet

Litt for mye, men har absolutt ikke dårlig samvittighet. Vi kantil og med ha en hel lørdag f.eks hvor vi ser på filmer hele dagen. Han er syv år, og regulerer fint hvor mye TV han vil se selv, noen ganger er det 10 minutter med Barne-TV på kvelden, noen dager ingenting, og noen dager er det dét vi «gjør». 

Jeg har vokst opp med det selv, og jeg har ikke blitt verken lat eller udugelig, altså ;)

Anonymkode: 1a4f7...fd0

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lekingen har vært sånn leeenge før vi begynte å se på barneTV altså, så det er ikke slik at Tven kom inn og ødela noe. Han er enebarn, det er kun jeg og han som bor sammen.  I BHG sier de han er veldig flink både til å leke sammen med andre og til g leke alene, men jeg mistenker at det er mer moro å leke alene om det er flere barn som leker alene.

Vi har heldigvis både tre og fire timer sammen utenom skjermtid hver ettermiddag dag da, så jeg tror ikke barnet mitt ødelegges av en time på morgen og kveld. Men skal som sagt prøve å kutte ned til en halvtime morgen og kveld de dagene kabalen går opp :) 

Han er 2 år??? Veldig tidlig å «gi opp» og la han se TV for det er så kjedelig å leke alene. Hva når han er 5 år? 8 år? Det er IKKE farlig å kjede seg. Det er nettopp da barna må bruke de små grå for  finne på noe... jeg snakker av erfaring. Jeg har 4 barn og 2 bonusbarn i alder fra 3 år til 21 år. Ta kampen. TV blir ikke noe mindre interessant med alderen

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde det ikke vært hyggeligere å spise sammen uten å ha på TV når dere ser hverandre så lite ellers?

Anonymkode: 719aa...ec4

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det lovlig i en barnehage med offentlig tilskudd. Det gjør at en del ikke kan bruke tjenesten. Aleneforeldre i full jobb for eksempel vil måtte finne andre løsninger.

Sikkert fint for dere som jobber der m dere får færre barn å passe til full pris, men det går ut over dem som trenger det mest.

Anonymkode: 719aa...ec4

Skrevet

Han er 2 år??? Veldig tidlig å «gi opp» og la han se TV for det er så kjedelig å leke alene. Hva når han er 5 år? 8 år? Det er IKKE farlig å kjede seg. Det er nettopp da barna må bruke de små grå for  finne på noe... jeg snakker av erfaring. Jeg har 4 barn og 2 bonusbarn i alder fra 3 år til 21 år. Ta kampen. TV blir ikke noe mindre interessant med alderen

Altså, jeg føler ikke at jeg har "gitt opp" slik du beskriver. Han er en aktiv gutt, nettopp fylt to og er langt fremme både språklig og motorisk. Han får absolutt den stimuleringen han trenger. Vi har mye tid sammen, pusler, leser, går på tur, sykler, lager middagen sammen hver dag, spiser alltid frokost og middag med dekket bord (og uten TV!), og han blir beskrevet som en eksepsjonelt blid unge og smiler fra øre til øre dagen lang i barnehagen. Han kan også leke alene, men det er på hans premisser. For meg å si til han at "nå går du å leker alene" på morgenen har ingen nytte. Da har jeg en unge som henger i buksebeinet mitt og drar meg med i stua fordi han vil at "MAMMA SKAL TEGNE SOL", og det passer veldig dårlig når jeg skal på jobb, ikke får på meg linsene og eggene på kjøkkenet skulle vært tatt av plata for tre minutter siden.

Ja, jeg kan kutte ned på TVtittingen og det skal jeg. Men jeg syns måten du skriver til meg på var litt for påståelig. Det er ingen grunn til å tro at ungen min kommer til å se mer på TV som 5åring eller 8 åring, altså. Tvert i mot, jeg regner med det blir omvendt, for til tross for at han ser litt mye på TV, så er det jeg som styrer det.

Jeg har ikke gitt opp, jeg gjør det som trengs for å få hverdagen til å gå rundt. Kunne vært litt flinkere, men jeg gjør så godt jeg kan og jeg har ikke gitt opp ungen min ;)

Også kan det jo hende det er lettere for dine barn å leke alene fordi de har fem søsken å både lære av og leke ved siden av?

Skrevet

Altså, jeg føler ikke at jeg har "gitt opp" slik du beskriver. Han er en aktiv gutt, nettopp fylt to og er langt fremme både språklig og motorisk. Han får absolutt den stimuleringen han trenger. Vi har mye tid sammen, pusler, leser, går på tur, sykler, lager middagen sammen hver dag, spiser alltid frokost og middag med dekket bord (og uten TV!), og han blir beskrevet som en eksepsjonelt blid unge og smiler fra øre til øre dagen lang i barnehagen. Han kan også leke alene, men det er på hans premisser. For meg å si til han at "nå går du å leker alene" på morgenen har ingen nytte. Da har jeg en unge som henger i buksebeinet mitt og drar meg med i stua fordi han vil at "MAMMA SKAL TEGNE SOL", og det passer veldig dårlig når jeg skal på jobb, ikke får på meg linsene og eggene på kjøkkenet skulle vært tatt av plata for tre minutter siden.

Ja, jeg kan kutte ned på TVtittingen og det skal jeg. Men jeg syns måten du skriver til meg på var litt for påståelig. Det er ingen grunn til å tro at ungen min kommer til å se mer på TV som 5åring eller 8 åring, altså. Tvert i mot, jeg regner med det blir omvendt, for til tross for at han ser litt mye på TV, så er det jeg som styrer det.

Jeg har ikke gitt opp, jeg gjør det som trengs for å få hverdagen til å gå rundt. Kunne vært litt flinkere, men jeg gjør så godt jeg kan og jeg har ikke gitt opp ungen min ;)

Også kan det jo hende det er lettere for dine barn å leke alene fordi de har fem søsken å både lære av og leke ved siden av?

Ikke bry deg om bedreviterne her inne, du høres ut som en superflink mamma og en time eller to med tv er da ingen krise, hvis det er det som gjør at hverdagen din henger sammen. Hvis det funker med en time om morgenen, gir deg ro til det du skal og ungen er blid, så kutt for Guds skyld ikke ned på det for å tilfredsstille noen moralistiske damer her inne! Ditt barn, din hverdag, du som bestemmer. Selvfølgelig tar ikke ungen skade av å se litt barne-TV i fred og ro, så lenge han blir sett og stimulert på så mange andre måter som du gjør. 

Er mer bekymret for barnet til ...Ib0 over her, det høres virkelig ikke bra ut - ikke noe av det. 

Anonymkode: b0ca7...6e6

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan skal den tiden gå opp med foreldre som jobber 8 timer? Vet det er flere barnehager som har makstid på 9 timer i barnehagen, selv om de har lengre åpningstid. Men de aller fleste som jobber 100% har en arbeidsdag på 8 timer hvis du regner med matpausen på 30 minutter som er midt i vakta. Hvordan skal de kunne forholde seg til deres åpningstid? Nei, jeg er glad jeg har barna i en barnehage som er forenelig med arbeidstider til foreldrene. Mine barn kan innimellom ha 9 timer i barnehagen (kun mor som får levert og henta), men får kortere dager når det er mulighet til det. Stort sett kun 1-2 dager i uka med 9timersdag.

Når det gjelder tv så kan de se på tv i alt fra 0-2 timer om dagen uka. Kommer helt ann på hvor slitne de er på ettermiddagen. I helga kan det bli mer og det kan bli mindre. Har ikke noe fast tvtid.

Anonymkode: e9bb7...41a

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er storsatsing på dette i hele kommunen. For det som jo skjer, er små barn som er "alt for lenge" i barnehagen. Dette for at barn ikke skal ende opp med å være i barnehagen fra 07.00 til 1630 - det er nesten ti timer, det. Selv for en voksen er 7,5 time i en barnehage tungt. :)

Men hva med aleneforeldre som ikke rekker å levere å hente innen 8 timer? Jobber man 7,5 + pause, så er jo de 8 timene allerede gått. Det der synes jeg var ille og en fryktelig dårlig løsning. Hvilken kommune er dette? Jeg jobber selv i barnehage og synes ikke noe om at barna er i barnehagen i 10 timer, men å nekte å ha de der i mer enn 8 er heller ikke bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...