Gå til innhold

Strykejern som spruter brunt vann! Må jeg kaste det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle stryke en hvit skjorte og plutselig sprutet det ut brunt vann 😱 Finnes det «strykejernrens» eller noe lignende? Eller må jeg kaste det nå? Det var den skjorta....

Anonymkode: e1b03...367

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, mener det finnes en form for rens. Hør der du kjøpte strykejernet. Noen ganger er det bare vannkanalene som har fått bygd opp belegg, noe av det kan du fjerne med en form for "viskelær" (hadde det en gang).

Men hvis det er noe som har rustet inni jernet, da er det nok ikke håp.

Prøv å først ha flytende vaskemiddel for hvitvask på skjorten, litt vann på flekkene først, så vaskemidlet. La det ligge minimum ti minutter, gjerne litt lenger også. Vask skjorten. Forsvinner ikke flekken, forsøk å klore den, det bør den tåle siden den er hvis (så lenge det ikke er ull, silke eller viskose).

Anonymkode: 7265b...753

Skrevet

Du kan skru av dampfunksjonen og stryke uten damp da

Anonymkode: 5ee1c...45e

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, mener det finnes en form for rens. Hør der du kjøpte strykejernet. Noen ganger er det bare vannkanalene som har fått bygd opp belegg, noe av det kan du fjerne med en form for "viskelær" (hadde det en gang).

Men hvis det er noe som har rustet inni jernet, da er det nok ikke håp.

Prøv å først ha flytende vaskemiddel for hvitvask på skjorten, litt vann på flekkene først, så vaskemidlet. La det ligge minimum ti minutter, gjerne litt lenger også. Vask skjorten. Forsvinner ikke flekken, forsøk å klore den, det bør den tåle siden den er hvis (så lenge det ikke er ull, silke eller viskose).

Anonymkode: 7265b...753

Tusen takk for nydelig svar 😅💛 Flekken har rukket å tørke, men jeg kan prøve å klore den. Og så skal jeg se om jeg finner strykejernrens. Jeg ble plutselig bare så nervøs for julegardiner og hvite duker og alt som absolutt ikke kan sprutes ned av brunt vann 🙈 uff...

Anonymkode: e1b03...367

Skrevet

Jeg pleier alltid å dusje tøyet med en sprayflaske med vann, og stryke uten å bruke dampfunksjon på strykejernet. Det kan du i hvert fall gjøre frem til du får kjøpt nytt, eller så lenge jernet virker😊

Anonymkode: bc5ee...f9e

Skrevet

Prøv å fylle strykejernet og kjøre på med maks damp over ei avis eller noe annet som kan kastes til det ikke spruter brunt lenger. det funker for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...