Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #1 Skrevet 28. oktober 2017 Jobber som lærer i småskolen og har to barn på fire og syv år. Jeg kjenner at 100% jobb rett og slett blir for mye for meg. Jeg blir så sliten og deretter deprimert. Jeg er oppe klokken 06.00 om morningen og så er det jobb/barn frem til klokken 20.30 om kvelden. Når helgen kommer er barna sulteforet på aktiviteter sammen med oss voksne og oppmerksomhet. Samtidig er jeg veldig sliten og vi skal rydde/vaske/handle/trene i løpet av helgen. Og kanskje jobbe litt også. Flere som kjenner seg igjen? Anonymkode: 14dd8...a48
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #2 Skrevet 28. oktober 2017 Kanskje du kan begynne å søke deg andre jobber? Det å jobbe som lærer og måtte jobbe så lange dager som man må for å jobbe nok ila. året, det er ikke for alle. Ta også en tur til legen og få sjekket f.eks. jern, D-vitamin, B12 og jod. Kan være du mangler noe også. Se ellers på arbeidsfordelingen i hjemmet, kanskje du og mannen kan fordele ting anderledes slik at du kan få et lite pustehull i løpet av uken? Anonymkode: 80666...889
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #3 Skrevet 29. oktober 2017 Evt ta ut perm? Vet om flere i min jobb (helse) som jobber 80% frem til barna er ferdig på barneskolen. Anonymkode: 7b3cf...000
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #4 Skrevet 29. oktober 2017 Enig med over, gå ned i stilling for en periode. Men mer enn til 80%, ellers blir det bare til at du jobber 100 og får 80 betalt. Senk forbruket, og lev bevisst enklere. Og få mannen til å dra sin del av lasset. Anonymkode: f699d...aea
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #5 Skrevet 29. oktober 2017 Skaff vaskehjelp, kombiner trening med tur ute med barna. Slapp mere av og nyr øyeblikkene. Ta en pause fra altsu føler du må, og gjør bare det du vil. Anonymkode: 74eed...e62
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #6 Skrevet 29. oktober 2017 Sånn er det vel for mange. Jeg står opp kl. 5.30 hver dag. Etter jobb er det kjøring, middag, lekser, foreldre/FAU-møter, litt ekstra jobbing (for man er aldri helt ferdig) og kveldsmat. Mine eldste er eldre enn dine og det er sjelden ro før 21.30. Jeg er også en del alene. Jeg synes det er travelt, men prøver å finne lommer av egentid i mellom "slagene" - 10 min med en kopp te og strikketøy f.eks. Helger er cuper og ekstratreninger, bursdager, handling, rydding og klesvask. Småbarnslivet ER travelt med to voksen i 100% jobb. Blir du dårlig og ikke tåler livet ditt får du ta grep. Skru ned forbruket og reduser stillingen din. Bytt jobb. Få hjelp hjemme. Du har flere muligheter, men da må du gjøre bevisste valg som gjerne får økonomiske konsekvenser. Anonymkode: 40eaa...30d
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #7 Skrevet 29. oktober 2017 Føler med deg. Jeg er utslitt. Men er nyansatt i full stilling så det er ikke tida for å be om å redusere den alt 🙄🙄 Anonymkode: 55cca...71a
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #8 Skrevet 29. oktober 2017 At begge jobber 100 % var ikke gangbart her heller. Det er en grunn for at så mange småbarnsforeldre jobber deltid. Anonymkode: a24b6...25f
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #9 Skrevet 29. oktober 2017 Jeg har også vært der du er. Jobber i ppt. Hadde en 100%stilling betydd 100%, så hadde det gått bra. Jeg jobbet langt mer enn det, og endte opp times å kollapse på sofan kl 2030 hver kveld. Jobber nå 80%, og det er en befrielse. Anonymkode: 70010...365
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #10 Skrevet 29. oktober 2017 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har også vært der du er. Jobber i ppt. Hadde en 100%stilling betydd 100%, så hadde det gått bra. Jeg jobbet langt mer enn det, og endte opp times å kollapse på sofan kl 2030 hver kveld. Jobber nå 80%, og det er en befrielse. Anonymkode: 70010...365 Jeg kjenner meg godt igjen!! Jobber også i ppt. Dagene er stressende og man dras i fra alle kanter. Jeg har og noe reisevei. Vi har ikke nok kapasitet til å ta unna sakene i et akseptabelt tempo, verken for oss eller barna som trenger det. Drømmer om å jobbe redusert. Men det må vente litt til. Anonymkode: ffa0f...1d4
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #11 Skrevet 29. oktober 2017 51 minutter siden, Anonym bruker skrev: Føler med deg. Jeg er utslitt. Men er nyansatt i full stilling så det er ikke tida for å be om å redusere den alt 🙄🙄 Anonymkode: 55cca...71a Der er jeg også. Kommer til å be om 80 eller 90 % om et par mnd, for jeg kjenner at dette ikke fungerer. Jeg har heldigvis en jobb som ikke er noe utenom arbeidstiden. Anbefaler ellers å senke kravene en periode før du kollapser. Det går helt fint med pølser og spagetti til middag av og til, og litt lettere kaos i huset. La barna hjelpe til med det som må gjøres. Noen steder er det også mulig å handle matvarer på nettet og få det levet på døra, helt supert I en hektisk hverdag! Anonymkode: c6e5e...18f
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #12 Skrevet 29. oktober 2017 Det høres ut som et helt normalt liv for alle voksne med barn. Hvordan kan det bli så negativt? Anonymkode: 65070...f93
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #13 Skrevet 29. oktober 2017 Jeg føler med deg - har hatt det på samme måte og den eneste løsningen er redusert stilling. Jeg har 30% permisjon inntil videre og merker enorm effekt av det. Prøvde kortere dager en periode, og nå tester jeg fri på fredager - da rydder jeg, vasker hus og klær, barna (3 stk) har kortere dag i skole/bhg, og jeg møter helga (og således den nye uka) med et helt annet overskudd. Merker det økonomisk - men det er virkelig verdt det!!! Anonymkode: 65241...bc7
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #14 Skrevet 29. oktober 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det høres ut som et helt normalt liv for alle voksne med barn. Hvordan kan det bli så negativt? Anonymkode: 65070...f93 Folk er forskjellige skjønner du, og har forskjellig kapasitet. Noen har en voldsom energi og kan frese rundt fra morgen til kveld, andre trenger mer ro og hvile. Hvor mye kapasitet man har, hvor mye hvile man trenger osv er individuelt, og man har selv et ansvar for å legge livet tilrette for seg selv og sin kropp. Anonymkode: 7c7fd...8a1
Rivjernet Skrevet 29. oktober 2017 #15 Skrevet 29. oktober 2017 Jeg hadde ansatt en vaskehjelp. Det er billigere enn å måte gå ned i stilling. Hva skjer hvis du virkelig går på veggen og blir langtidssykemeldt, eller må over på aap? Da kommer du til å angre på at du gikk ned til 80%. Det er bedre å bli 20% sykemeldt en periode. Så gjelder det å se på arbeidsfordeling i hjemmet, kanskje mannen kan bidra mer?
Rivjernet Skrevet 29. oktober 2017 #16 Skrevet 29. oktober 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Folk er forskjellige skjønner du, og har forskjellig kapasitet. Noen har en voldsom energi og kan frese rundt fra morgen til kveld, andre trenger mer ro og hvile. Hvor mye kapasitet man har, hvor mye hvile man trenger osv er individuelt, og man har selv et ansvar for å legge livet tilrette for seg selv og sin kropp. Anonymkode: 7c7fd...8a1 Det er allikevel et samfunnsfenomen her i Norge at vi blir utbrent på en annen måte enn tidligere. Det er absolutt verdt å se på årsakene til det.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #17 Skrevet 29. oktober 2017 Jeg er også lærer. Hvis du skal jobbe redusert MÅ du ha en fridag i uken, ellers merker du det bare på lønnsslippen. Jeg syns en slik fridag var gull, det ble min kosedag med barna. Da ble det også lettere å svelge at helgene raste av sted, og ofte innebar jobb. Husk også at våre barn er superpriviligerte som har fri 7 uker om sommeren, høstferie, påskeferie, vinterferie, juleferie. Jeg jobber alltid mye i feriene, men da gjør jeg det på ettermiddag/ kveld. Nå får jeg ikke én dag fri av rektor, og jobber fullt. Dessverre er det søvnen jeg kompromisser med. I travle perioder jobber jeg til midnatt og vel så det, og står opp med minste rundt fem. To dager i uken tar mannen barna, da drar jeg på trening kl 05.15. Trener ikke i helgene. Dette er uholdbart i lengden, jeg må jo etterhvert ha mer enn 4-5 timer søvn, men jeg har ingen god løsning nå. Anonymkode: 84f96...b75
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #18 Skrevet 29. oktober 2017 Hva slags utholdenhet, eller rettere sagt, mangel på utholdenhet er det dere har? Hvis man blir deprimert av å jobbe så har man vel helst feil jobb, tenker jeg. Anonymkode: a96da...06c
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #19 Skrevet 29. oktober 2017 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Folk er forskjellige skjønner du, og har forskjellig kapasitet. Noen har en voldsom energi og kan frese rundt fra morgen til kveld, andre trenger mer ro og hvile. Hvor mye kapasitet man har, hvor mye hvile man trenger osv er individuelt, og man har selv et ansvar for å legge livet tilrette for seg selv og sin kropp. Anonymkode: 7c7fd...8a1 Kjenne-på-følelsen-innerst-i-navlen-logikk. Det handler ikke om overmenneskelighet, det HI beskriver, men om standard liv for en som forsørger seg selv og barn. Hvis det er for mye har man kjent for godt etter. Anonymkode: 65070...f93
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #20 Skrevet 29. oktober 2017 I min jobb (helse) er det gjerne slik at vi som jobber 100% må ta mer ansvar enn deltidsansatte, da de som jobber deltid ikke kan holde kontinuitet i saker og ting. Dermed får vi merbelastning utover det å jobbe flest timer. Regner med det er mye det samme i undervisning. Går det an å sparke deltidskollegaene i ræva og få de til å dra mer av lasset? Det går desverre ikke hos oss, men kanskje du har bedre hell. Anonymkode: 7af66...dad
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #21 Skrevet 29. oktober 2017 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: I min jobb (helse) er det gjerne slik at vi som jobber 100% må ta mer ansvar enn deltidsansatte, da de som jobber deltid ikke kan holde kontinuitet i saker og ting. Dermed får vi merbelastning utover det å jobbe flest timer. Regner med det er mye det samme i undervisning. Går det an å sparke deltidskollegaene i ræva og få de til å dra mer av lasset? Det går desverre ikke hos oss, men kanskje du har bedre hell. Anonymkode: 7af66...dad Har jobba som sykepleier i mange år, og kjenner meg IKKE igjen i dette. Tvert imot er de som jobber fulltid ofte fullstendig utkjørte, så vi andre må ta mer ansvar. Anonymkode: f699d...aea
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #22 Skrevet 29. oktober 2017 55 minutter siden, Rivjernet skrev: Det er allikevel et samfunnsfenomen her i Norge at vi blir utbrent på en annen måte enn tidligere. Det er absolutt verdt å se på årsakene til det. Hva tenker du er årsakene til det? Anonymkode: ffa0f...1d4
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #23 Skrevet 29. oktober 2017 Kjenner meg så igjen. Ute av døra 6.30 hver dag og hjemme kl 17. Tre barn mellom 1-12 år. Er helt utslitt. Har dere råd så ansett vaskehjelp. Det har hjulpet oss en del. Og evt gå ned i stilling om det lar seg gjøre. Anonymkode: 3a2c5...5d6
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #24 Skrevet 29. oktober 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kjenner meg så igjen. Ute av døra 6.30 hver dag og hjemme kl 17. Tre barn mellom 1-12 år. Er helt utslitt. Har dere råd så ansett vaskehjelp. Det har hjulpet oss en del. Og evt gå ned i stilling om det lar seg gjøre. Anonymkode: 3a2c5...5d6 10 1/2 jobb hver dag? Anonymkode: 65697...48a
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #25 Skrevet 29. oktober 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: 10 1/2 jobb hver dag? Anonymkode: 65697...48a 10 1/2 time skulle det stå Anonymkode: 65697...48a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå