Gå til innhold

Noen som jobber i bank her eller av en annen grunn er ekspert på lån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ca 600.000 i egenkapital og ca 500.000 brutto i året. Med andre inntekter (bidrag, barnetrygd, leieinntekter) har jeg 49.000 inn netto hver mnd.

Men lånet er skyhøyt hvis jeg skal kjøpe ut mannen. Og de nye reglene er strenge. Har bare halvparten av det jeg trenger i EK for at det skal bli 15% og så er det jo regelen om å ikke låne mer enn 5 ganger inntekt.. har forresten studielån også 😣 og med to barn har jeg jo null sjans. Selv om jeg bet jeg hadde klart det fordi lånet ville kostet meg 30.000 i måneden. 19.000 klarer vi oss fint på (har regnet med alt av forsikringer, strøm, kommunale avgifter osv..). Jeg handler aldri klær (hater «shopping») eller sløser på andre ting. Ikke materialistisk i det hele tatt. Så JEG vet jeg ville klart det, det står bare på reglene til banken om å få lån..

Det jeg da lurer på er hvor mye det hjelper på å ha kausjonist eller medlåntaker? Har egentlig ikke heeelt forstått forskjellen det må jeg innrømme. Men jeg har 3 personer som vil gjøre alt for å hjelpe meg med å få det til og lett stiller som enten kausjonist eller medlåntaker. Hva som helst som skal til. Når jeg har 3 personer som «sikkerhet» i tillegg til selve verdien av huset (som er helt nytt og på en attraktiv plass, og populært med MANGE budgivere i disse tider, så veldig lettselgelig) kan det være nok til at jeg kan få det til?

Hvordan blir regnestykket med kausjonist/medlåntaker, går de ut fra hva de har i lån selv fra før?

tenker også på startlån fra kommunen som jeg kan få innvilget om jeg vil beholde huset. Er det en mulighet, vil det bli sett på som egenkapital?

tusen takk om noen orker ta seg tid til å lese og komme med innspill på hvilke muligheter jeg har❤️

En siste tanke: I et nødtilfelle kunne jeg leid ut huset og bodd i leiligheten selv heller og på den måten fått mer leieinntekter. Men ønsker helst ikke det for da må jeg jo flytte likevel...

Anonymkode: e3fb5...ddc

Skrevet

Jobber ikke i banke,men tror jeg har skjønt det.En kausjonist er på lik linje med egenkapital.Men kausjonisten må godkjennes at de faktisk har verdier for den summen de kausjonere for.

Skrevet
6 minutter siden, klg,2 boys now:) skrev:

Jobber ikke i banke,men tror jeg har skjønt det.En kausjonist er på lik linje med egenkapital.Men kausjonisten må godkjennes at de faktisk har verdier for den summen de kausjonere for.

Ok så (teoretisk sett) hvis min mor eier både hus og hytte, hytten er nedbetalt og har en verdi på 2.5 mill så kan hun kausjonere for 2,5 mill (og jeg kan få 2,5 mill MER i lån?) Eller hvis jeg har 3 kausjonister som kausjonerer for 1 mill hver så får jeg 3 mill mer i lån?

Skrevet

Hvor mye leier du ut for i måneden, og hva vil du låne?

Anonymkode: 7a06a...a1b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ok så (teoretisk sett) hvis min mor eier både hus og hytte, hytten er nedbetalt og har en verdi på 2.5 mill så kan hun kausjonere for 2,5 mill (og jeg kan få 2,5 mill MER i lån?) Eller hvis jeg har 3 kausjonister som kausjonerer for 1 mill hver så får jeg 3 mill mer i lån?

Bankene vil nok ikke anbefale deg å ha så mange kausjonister på samme lån. Men så klart; hvis du må, så må du. 

Men ja, hvis moren din har en hytte til en verdi av 2,5 millioner, så kan hun velge å pantsette hytta og kausjonere for 2,5 millioner. 

Videre så må banken avgjøre om du er kababel til å betale ned lånet. 2,5 millioner har du jo mer enn nok kapasitet til, men spørsmålet er jo hvor mye du har i lån fra før. Studielån, boliglån, billån osv. Men du sier at det ikke blir noe problem å klare det :) 

Vær forberedt på at banken kommer til å krangle litt med deg om du kommer og sier at du trenger tre kausjonister for å ta opp lån...

Det ordner seg helt sikkert! Lykke til :)

Anonymkode: 35fb5...5a6

Skrevet

Når det er snakk om brudd med barn i bildet pleier bankene være ganske greie så lenge de har ok sikkerhet, altså at huset er verdt mer enn gjelden på det.

Men de ser selvfølgelig ført og fremst på betalingsevne, om du makter betale dette.

Det viktigste du kan gjøre er derfor å sette opp budsjett. Et grundig budsjett, og gjerne med noen bankutskrifter som beviser forbruket ditt.

Anonymkode: 1f127...39c

Skrevet

Takk for hjelpen :) 

Det er snakk om veldig mye lån altså..

Huset er taksert til 7 millioner

Egenkapital: 600.000

Jeg kommer til å sitte med lån på 5,7 hvis jeg får kjøpt han ut. Men har studielån på 500.000..

jeg har en bil, Nissan leaf fra 2013 som er helt nedbetalt.

Jeg tjener 500.000 i året

Med div andre inntekter blir det netto 49.000 utbetalt i mnd.

Jeg er veldig god på budsjett og har alltid hatt full kontroll på økonomien så er ikke bekymret for om jeg hadde klart å betale det.

har to barn...

hva tror dere?😬😬 mulig???

Skrevet

Dette kommer ikke banken til å si ja til. Hva gjør du om renta går opp? Budsjettet ditt er helt urealistisk.

Skrevet

Nei, det er altfor mye lån, det kommer de aldri til å gå med på.

Anonymkode: 1f127...39c

Skrevet

Å ha lån 10 ganger inntekten høres jo helt vilt ut og veldig urealistisk, i tillegg til at du har studielån på 500 000

Anonymkode: 80597...b99

Skrevet

Jeg kommer til å sitte med lån på 5,7 hvis jeg får kjøpt han ut. Men har studielån på 500.000..

Jeg er veldig god på budsjett og har alltid hatt full kontroll på økonomien så er ikke bekymret for om jeg hadde klart å betale det.

har to barn...

Spørs hva banken velger å gå med på når du får så mye samlet lån... Du skal faktisk klare å betale ned lånet også. Ut fra en kjapp utregning av hva du får utbetalt i måneden og hvor mye lån du skal betale ned, så må du regne med minst 25.000kr (25 års nedbetaling) i måneden. 25.000kr i lån i måneden er mye når du er alene, + at du må sikkert plusse på 1000-2000kr. Og enn om renta stiger? Hva gjør du da? Da er du tvunget til å flytte. Eller så blir moren din sittende uten hytte, fordi du ikke klarer å betale tilbake? Skal gå ganske langt før det skjer... Men uansett.

Skrevet

Hva har du i leieinntekt da?

Anonymkode: 83fc4...a36

Skrevet

Huset er verdt 7 mill. Men hva er gjelden? Eier dere 50-50? For du skal jo ikke betale han 3,5 mill liksom. .. Men leieinntekter er jo bra. Skal du betale 30k i mnd, så dekker husleien kanskje 1/3 del? 

Anonymkode: faaf4...065

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

har to barn...

Jeg har jobbet i bank. Det lånet kommer du dessverre aldri til å få. Du ønsker det heller ikke. 

Anonymkode: 61481...3cd

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Spørs hva banken velger å gå med på når du får så mye samlet lån... Du skal faktisk klare å betale ned lånet også. Ut fra en kjapp utregning av hva du får utbetalt i måneden og hvor mye lån du skal betale ned, så må du regne med minst 25.000kr (25 års nedbetaling) i måneden. 25.000kr i lån i måneden er mye når du er alene, + at du må sikkert plusse på 1000-2000kr. Og enn om renta stiger? Hva gjør du da? Da er du tvunget til å flytte. Eller så blir moren din sittende uten hytte, fordi du ikke klarer å betale tilbake? Skal gå ganske langt før det skjer... Men uansett.

Poenget er jo at jeg ikke vil selge. Om renta stiger og jeg MÅ selge så har jeg i hvert fall prøvd. Bedre om jeg må selge om noen år enn om jeg må selge nå. Så slipper barnet mitt å bytte skole så mange ganger 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette kommer ikke banken til å si ja til. Hva gjør du om renta går opp? Budsjettet ditt er helt urealistisk.

😢

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har jobbet i bank. Det lånet kommer du dessverre aldri til å få. Du ønsker det heller ikke. 

Ikke med medlåntakere heller?

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Huset er verdt 7 mill. Men hva er gjelden? Eier dere 50-50? For du skal jo ikke betale han 3,5 mill liksom. .. Men leieinntekter er jo bra. Skal du betale 30k i mnd, så dekker husleien kanskje 1/3 del? 

Anonymkode: faaf4...065

Har regnet på alt: hvis jeg kjøper han ut, blir min gjeld på 5,7... men med sikkerhet i boligen og leieinntekter på MINST 1/3 sp skal jeg jo få det til.. lånet vil sikkert koste meg 25.000 i mnd men jeg har mulighet til å betale opp til 30.000 i mnd

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen sjans uansett hvor mange medlåntakere og/eller kausjonister? Hvorfor ønsker jeg det ikke? I mitt hode er det en investering å eie bolig..

Skrevet

Hva får du i leieinntekt??

Skrevet

Hva får du i leieinntekt??

Beklager jegvar sikker påjeg skrev det over her!! Men hadde visst glemt det.

leiligheten leies ut for 11.000

har mulighet for å leie ut et ekstra rom til 5000 i tillegg. Eventuelt leie ut huset for 16-17??

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Beklager jegvar sikker påjeg skrev det over her!! Men hadde visst glemt det.

leiligheten leies ut for 11.000

har mulighet for å leie ut et ekstra rom til 5000 i tillegg. Eventuelt leie ut huset for 16-17??

Hvis du kan ha utleieinntekter på 17 000 i måneden, kan banken i teorien la deg ha et totalt lån, (alle lån, studielån, billån etc) 5,5. Men siden du har barn så vil de nok ikke gå med på det. Da skal du møte riktig person i rikitg bank. Jo høyere lån, desto større risiko for både deg og banken hvis renta stiger. 

Hvor mange barn har du, og hva får du i bidrag? Bidrag er ikke nødvendigvis noe man kan stole helt på. Er bidraget høyt, og det som i stor grad hjelper deg til å få det gå rundt vil det være større tvil. Hva om far skulle gå ned i lønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...