Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2017 #1 Skrevet 27. oktober 2017 Jeg startet i høst opp på ei 2-åring videreutdanning (sykepleier i bunn), og har for tiden en del oppgaver som skal skrives og leveres inn. En rekke av disse oppgavene får jeg i retur, hvor skrivemåten blir slaktet. Jeg har nå prøvd å lese bøker om akademisk skriving, googlet hvordan man skal drøfte, reflektere, diskutere osv. Problemet er at jeg tidvis ikke forstår hvilke ord jeg skal og ikke skal bruke. F.eks. da jeg skulle være kritisk og diskutere i en tekst fikk jeg slakt fordi jeg brukte ordet "føle". En annen gang fikk jeg slakt fordi jeg hadde skrevet mine tanker rundt det andre gjorde i en situasjon. Jeg har også fått slakt fordi jeg ikke har satt litteratur "riktig" sammen med egne tanker. Kjenner jeg blir gal, for jeg får det virkelig ikke til! Noen som har noen gode råd og tips til en frustrert student med skrivesperre? Anonymkode: 12ba2...62d
Eliseflisa Skrevet 27. oktober 2017 #2 Skrevet 27. oktober 2017 Føle eller synse er ikke lov, dine egne tanker er heller ikke særlig intr så fremt det ikke er refleksjon da. Jeg gjør det samme som deg nå, tar en Master etter sykepleier. Du må jo kunne skrive greit, siden du har skrevet en bachelor. Jeg hadde spurt på biblioteket jeg, de har gode råd=)
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2017 #3 Skrevet 27. oktober 2017 Vet ikke om det er et godt råd eller ikke... men jeg tror det er lett å føle at det man skriver er personlig, noe personlig mellom deg og veileder, og dermed skrive slik du ville ha snakket om stoffet til en kollega i en mer uformell samtale. Om du da istedenfor distanserer deg fra stoffet følelsesmessig, tenk at det du skriver like gjerne kunne vært en saklig avisartikkel, eller en artikkel i et fagblad. I slike artikler skrives det sjelden "føler". Som Eliseflisa så er det noe du ev. kan bruke i et refleksjonsnotat eller lignende. Bruk heller uttrykk som mener, gir inntrykk av, fremstod som osv. Om du skal referere til noe i en praksis hvor du har observert andre, kan du f.eks. bruke observerte og at ditt inntrykk var... og det baserer du på... noe som igjen stemmer (eller er i strid) med litteratur x. Det er ikke alltid det er store forskjeller, men noen måter å uttrykke seg på virker mer profesjonelle enn andre. Synes heller ikke du skal ta tilbakemeldingene du har fått som "slakt". Du er tidlig i studiet og de går litt hardt ut nå fordi dette er noe av det du skal lære deg i løpet av disse to årene. De plukker av deg uvaner tidlig slik at du slipper å slite med unødvendige feil/mangler senere i studiet. Ingen forventer at du skal være perfekt på dette med det første. Dette er jo noe av det du er der for å lære i tillegg til det rent faglige. Når det kommer til å bruke litteratur riktig så tenker jeg det også er en del av modningsprosessen, og det går også på det å ha god forståelse av det du har lest slik at det sitter. Når du modnes faglig vil også din faglige uttrykksmåte modnes. Les fagstoffet dere må gjennom nøye, ha gjerne kollokvie med andre du kan diskutere det dere leser. Og les så mye du rekker utenom av fagartikler osv. for å bli vant med den sjargongen som brukes i akademisk skriving. Du kommer til å greie dette fint, bare jobb videre med det Anonymkode: 00d08...964
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2017 #4 Skrevet 27. oktober 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg startet i høst opp på ei 2-åring videreutdanning (sykepleier i bunn), og har for tiden en del oppgaver som skal skrives og leveres inn. En rekke av disse oppgavene får jeg i retur, hvor skrivemåten blir slaktet. Jeg har nå prøvd å lese bøker om akademisk skriving, googlet hvordan man skal drøfte, reflektere, diskutere osv. Problemet er at jeg tidvis ikke forstår hvilke ord jeg skal og ikke skal bruke. F.eks. da jeg skulle være kritisk og diskutere i en tekst fikk jeg slakt fordi jeg brukte ordet "føle". En annen gang fikk jeg slakt fordi jeg hadde skrevet mine tanker rundt det andre gjorde i en situasjon. Jeg har også fått slakt fordi jeg ikke har satt litteratur "riktig" sammen med egne tanker. Kjenner jeg blir gal, for jeg får det virkelig ikke til! Noen som har noen gode råd og tips til en frustrert student med skrivesperre? Anonymkode: 12ba2...62d Tenk vitenskapelig og husk ydmykhet. Føling og synsing uten svært god argumentasjon og henvisning til flere kilder er ikke lov, og du må aldri si "Sånn og sånn er det" men isteden "dette kan tyde på". Anonymkode: 76fce...339
Havhesten2017 Skrevet 27. oktober 2017 #5 Skrevet 27. oktober 2017 Kjære deg Snakk med veilederen din om dette. Spør om konkrete råd. Les relevante oppgaver og litteratur og legg merke til ordvalg og tekstens oppbygning. Akademisk skriving følger ofte en slags mal som bygger på et forskningsspørsmål, metode/teori, litteraturgjennomgang (henvisning til tidligere forskning på feltet), presentasjon av empiri/materiale, analyse, diskusjon. Se nøye etter om du kommer med påstander om noe. De skal alltid begrunnes med referanser. Pass deg for relative ord som mye, mer, sterkere, lavere osv osv. Da må du alltid spørre deg: mer enn hva? Sterkere enn hva? I praksisforskning er det lov å bruke egne erfaringer, men de må du diskutere med teori utenfor deg selv for å få en kritisk distanse til stoffet. Dette kommer du til å klare fint! Akademisk skriving er en sjanger, et format som kan læres! Ikke vær hårsår, men tenk på kritikk som noe du kan lære av og som gjør deg bedre! Lykke til!
Miss Honey Skrevet 27. oktober 2017 #6 Skrevet 27. oktober 2017 Det er sykt vanskelig om det er lenge siden du har vært student. Jeg lærte aldri denne typen skriving på hverken ungdomsskole eller vgs. Husker bare vis skrev noveller.. noveller på noveller (hva skulle vi med det liksom?).. da jeg begynte på universitetet ble det der et sjokk for meg. Jeg trodde først jeg skulle skrive med egne ord og at det var bra å vise hvor mye jeg forsto og tenkte selv. Men det var fullstendig krise. Fikk C på første oppgave, D på neste.. tok svært lang tid før jeg forsto hvordan det skulle gjøres. For meg virket det «feil» å skrive likt alle andre, ville ikke det skulle se ut som jeg fulgte en slags oppskrift for det måtte jo være kjedelig for sensor å lese samme oppgave igjen og igjen.. men der tok jeg feil. det som skulle til var å legge all fornuft til side og heller følge «oppskriften».. skrive stivt og kjedelig.. «den sier det og den sier det...» først da fikk jeg gode karakterer (tok over to år før jeg skjønte det). et tips kan være å tenke at du er advokat i en rettsak og skal bevise noe. Det hjelper ikke å si hva du tror har skjedd uansett hvor sikker du er. Du må ha beviser som bygger opp påstandene.. hvis du skjønner. Så hvis du mener noe er det bare til å lete fram «beviset» i artiklene du har fått beskjed om å lese, flrtelle i teksten hvem som har sagt det, hvor du fant det og HVORFOR dette beviser noe.. og så er det alltid bra å få forskjellige synspunkter på saken. Jo flere, jo mer troverdig👍🏻
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #7 Skrevet 28. oktober 2017 Sjekk ut søk og skriv: http://sokogskriv.no/ Her får du en liten innføring i både lesing, skriving og referanser med gode eksempler på sistnevnte. Anonymkode: 5edef...e37
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #8 Skrevet 28. oktober 2017 Du har fått mange gode råd. Jeg vil så anbefale deg å lese noen forskningsartikler. Skriv så kort, korrekt og konkret som mulig, samtidig som du sørger for å få med alt som er nødvendig. Styr unna språklige virkemidler. Vær kun saklig. Anonymkode: 95540...276
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #9 Skrevet 28. oktober 2017 Mange gode råd, og enig med sistnevnte. Du bør absolutt lese forskningsartikler. Det er vanskelig å forklare hvordan du bør skrive, lettere dersom du ser det selv. Jeg er ikke enig at man skal skrive stivt og kjedelig. En god tekst bør ha et godt språk og argumentasjonen bør være interessant. Dette oppnår du imidlertid ikke ved bruk av metaforer eller beskrivelser av dine opplevelser. Du bygger i stedet opp drøftingen ved å bruke referanser og empiri for å understreke eller vise dine poeng. Men som sagt, les forskningsartikler gjerne review, så vil du lettere se hvordan dette kan gjøres. Anonymkode: 94c95...518
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #10 Skrevet 29. oktober 2017 Tusen takk for gode svar! Skal ta dette med meg og satser på litt bedre tilbakemeldinger heretter. Føler jeg har fått bedre råd her enn hos veileder Riktig god søndags kveld til dere alle. HI Anonymkode: 12ba2...62d
MammantilNurket Skrevet 29. oktober 2017 #11 Skrevet 29. oktober 2017 Jeg kan anbefale «Skrive for å lære» av Olga Dysthe 😊 Den er lett tilgjengelig og gir en super innføring i akademisk skriving. Masse lykke til!
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #12 Skrevet 29. oktober 2017 10 minutter siden, MammantilNurket skrev: Jeg kan anbefale «Skrive for å lære» av Olga Dysthe 😊 Den er lett tilgjengelig og gir en super innføring i akademisk skriving. Masse lykke til! Takk for tips! Anonymkode: 12ba2...62d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå