Gå til innhold

Galleblæra! Smerter...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hatt vondt der i månedsvis nå. Hatt (påvist) gallesteiner i årevis. Vondt nå og da.. spydd litt.. hatt vondt.. osv. Men nå har jeg vondt hver gang jeg sitter. HVER gang. Med mindre jeg strekker ut høyresiden skikkelig. Nei, forresten, gjør vondt da og...

Men jeg tør ikke å be om operasjon (fastlegen henviste gjerne) fordi:

1) Jeg har sprøytefobi, og Fragmin er jeg dessverre alt for godt kjent med
2) Jeg er livredd for større begrensninger på mitt allerede svært begrensede kosthold (mange, mange matallergier)

Er eneste løsningen å bare ha vondt, liksom? Begrensninger på kostholdet er faktisk fullstendig krise. Sprøyter og.

Anonymkode: 2644b...464

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fjernet for 2 år siden. Beste valget jeg har gjort! Spiser akkurat det jeg vil 🙌 🍰🍩🍦🍔🍟🍕

Anonymkode: d5240...f6b

Skrevet

Men hva er alternativet? Orker du virkelig å leve med smertene?  Er utrolig vondt jo

Snakk med legen din om angsten din

Anonymkode: 5832d...95a

Skrevet

Sett bort i fra melk og nøtteallergi forsvant alle mine begrensninger etter oprasjon. Var overlykkelig da legen endelig fortale hva som var galt og spurte om jeg ville ha oprasjon. Ble et helt nytt liv og spiser det jeg vil. 

Anonymkode: f6a27...2c9

Skrevet

Får ikke fragmin etter galleoperasjon. Det gjøres ofte dagkirurgisk. 

Anonymkode: 6171e...306

Skrevet

7 år siden jeg tok bort galleblære. Ingen begrensninger på maten😄

Anonymkode: d847e...054

Skrevet

Da må du nesten bare velge da. Leve med smerter eller trosse frykten. 

Anonymkode: a2e5f...5e1

Skrevet

Eneste jeg ikke tåler etter galleblæreoperasjon, er rakfisk. Trist det, siden det jo er kjempegodt, men det kan jeg likevel leve godt med. Men leve med de j***ige smertene - niks, det kunne jeg absolutt ikke gjort. 

Anbefaler deg virkelig den operasjonen. 

Anonymkode: 1c741...0f5

Skrevet

Ikke alltid det er et valg, får du betennelse i galleblæra er vel operasjon eneste valg (etter å ha fått vekk betennelsen).

Anonymkode: 55695...c71

Skrevet

Ingen begrensninger her. 

Men det holdt på å gå skikkelig galt i forkant. Gallestein kilte seg fast og jeg fikk akutt bukspyttkjertelbetennelse.

Etter at galleblæren ble fjernet har alt vært fint 

Anonymkode: 22dce...8e1

Skrevet
På 27.10.2017 den 20.41, Anonym bruker skrev:

Ikke alltid det er et valg, får du betennelse i galleblæra er vel operasjon eneste valg (etter å ha fått vekk betennelsen).

Anonymkode: 55695...c71

Jeg har hatt det, led meg bare gjennom det.

Skrevet

Takk for svar :) Kom på det igjen nå, føles som om det er en småstein inni der.. (eller fem?). Spørs om jeg ikke må vurdere å få den fjernet... men hva "kan" skje etterpå liksom? Er jeg i narkose? Er det lokalbedøvelse? 

Er også redd for å ikke tåle narkose, tåler ikke ibux, men det er vel noe helt annet :P:P 

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar :) Kom på det igjen nå, føles som om det er en småstein inni der.. (eller fem?). Spørs om jeg ikke må vurdere å få den fjernet... men hva "kan" skje etterpå liksom? Er jeg i narkose? Er det lokalbedøvelse? 

Er også redd for å ikke tåle narkose, tåler ikke ibux, men det er vel noe helt annet :P:P 

Laprascopisk teknikk. Narkose. Opr tid 30-90 min, der ca 45 er normalen. Jobbet med anestesi i mange år. Veldig få som ikke tåler narkose. Får du anafylaksi, så har vi medisiner mot det. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Laprascopisk teknikk. Narkose. Opr tid 30-90 min, der ca 45 er normalen. Jobbet med anestesi i mange år. Veldig få som ikke tåler narkose. Får du anafylaksi, så har vi medisiner mot det. 

Så bra :)

Skrevet

Mannen min ble operert på forrige mandag. Gikk så bra så. Fikk 4 snitt som kommer seg nå. Han føler seg bedre, ingen smerter som før. Eneste som er litt kjedelig at han må spise lite og mye han ikke kan spise, så det er litt kjedelig men det er bare for en stund.

Råder deg til å bite tenna sammen og ta operasjon. Jeg skjønner deg så godt, har angst selv men helsen er viktig så håper du får krefter til å ta den operasjonen.

Anonymkode: 7f0f3...540

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mannen min ble operert på forrige mandag. Gikk så bra så. Fikk 4 snitt som kommer seg nå. Han føler seg bedre, ingen smerter som før. Eneste som er litt kjedelig at han må spise lite og mye han ikke kan spise, så det er litt kjedelig men det er bare for en stund.

Råder deg til å bite tenna sammen og ta operasjon. Jeg skjønner deg så godt, har angst selv men helsen er viktig så håper du får krefter til å ta den operasjonen.

Anonymkode: 7f0f3...540

Takk! Hjelper litt at jeg slipper Fragmin, men kommer sikkert til å utsette det til jeg må. Men får tenke nøye gjennom det, da. 

Hvilken diett har man etter inngrepet? 

Skrevet

Hvilke andre symptomer enn smerter kan man ha ved gallestein og behov for å fjerne galleblæra? Har selv ikke så mange anfall, men sliter mye med magen og løs, fettete avføring. Sorry...

Anonymkode: fe048...292

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk! Hjelper litt at jeg slipper Fragmin, men kommer sikkert til å utsette det til jeg må. Men får tenke nøye gjennom det, da. 

Hvilken diett har man etter inngrepet? 

Jeg hadde inngrepet en uke før jul. Jeg fikk ingen begrensninger verken med ribbe eller akevitt. De sa at NÅ var problemet mindre enn det hadde vært før jeg fjernet galleblæra. Men jeg var forsiktig likevel.. litt ribbe, men spiste mer av det som ikke var fullt så fett.

Anonymkode: 22dce...8e1

Skrevet

Ikke for å skremme deg, men jeg hadde valgt fritt sykehusvalg og tatt operasjonen på et sykehus som tok mange av slike operasjoner.

Jeg holdt på å dø og ble skadet for livet etter en galleblæreoperasjon som gikk veldig galt. 

Komplikasjonene kan være veldig alvorlige.

Skrevet
10 minutter siden, Twintipp skrev:

Ikke for å skremme deg, men jeg hadde valgt fritt sykehusvalg og tatt operasjonen på et sykehus som tok mange av slike operasjoner.

Jeg holdt på å dø og ble skadet for livet etter en galleblæreoperasjon som gikk veldig galt. 

Komplikasjonene kan være veldig alvorlige.

Det kan faktisk skje feil/uhell uansett hvor man blir operert. Uavgengig av hvor mange operasjoner de foretar. Men det er veldig sjelden med komplikasjoner etter en så «enkel» operasjon. 

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan faktisk skje feil/uhell uansett hvor man blir operert. Uavgengig av hvor mange operasjoner de foretar. Men det er veldig sjelden med komplikasjoner etter en så «enkel» operasjon. 

De er faktisk pliktige til å informerer om at dersom komplikasjoner skal oppstå under en slik operasjon kan det være/bli alvorlig. Derfor skal det være et godt grunnlag for å gjennomføre operasjonen. Det er ikke som et beinbrudd eller polyppoperasjon, galleblæren ligger ved livsviktige organer. 

Skrevet
53 minutter siden, Twintipp skrev:

De er faktisk pliktige til å informerer om at dersom komplikasjoner skal oppstå under en slik operasjon kan det være/bli alvorlig. Derfor skal det være et godt grunnlag for å gjennomføre operasjonen. Det er ikke som et beinbrudd eller polyppoperasjon, galleblæren ligger ved livsviktige organer. 

Det er de pliktige til å informere om før alle operasjoner. Alt i magen ligger nær livsviktige organer. Operasjonene kan være «enkle» for det. Galleopr er en av operasjonene lis legene får prøve seg på først. Selvsagt sammen med en erfaren kirurg 

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er de pliktige til å informere om før alle operasjoner. Alt i magen ligger nær livsviktige organer. Operasjonene kan være «enkle» for det. Galleopr er en av operasjonene lis legene får prøve seg på først. Selvsagt sammen med en erfaren kirurg 

Jeg har operert tidligere og aldri har noen satt seg ned i forkant av operasjonen og forklart hvor alvorlig det kan utarte seg om det oppstår komplikasjoner. Også før jeg ble satt opp til operasjon informerte de om dette. Jeg fnøs selvsagt av det hele.

Kirurgene på Rikshospitalet var sjokkerte over hvor lett enkelte kirurger tok på slike operasjoner, for katastrofene blir jo sendt til de i etterkant. Jeg var 2 tilfellet på samme sykehus på 3 mnd som fikk denne komplikasjonen, han andre døde, og min familie fikk beskjed at det var usikkert om jeg ville overleve. De hadde mange tilfeller i året på Riksen, og det er alvorlig. 

Når komplikasjonen først oppstod hadde ikke kirurgene snøring på hvordan de skulle løse det. Det ble tilkalt flere kirurger underveis og ingen forstod hva de hadde gjort. 

Det har vært oppe til diskusjon flere ganger om de skal konvertere fra kikkhull til åpen operasjon igjen pga de alvorlige komplikasjonene som kan oppstå og som økte etter denne nye prosedyren. Bare at du kan fortelle at lis-legene får øve seg på slike operasjoner er jo skremmende å høre. 

Jeg sier bare som et velmenende råd til deg HI, det går som oftes helt helt fint, men i retrospekt ville jeg valgt å ta operasjonen hvor de gjør dette ofte og med få komplikasjoner.

Jeg lå ukesvis på sykehus, i smerter jeg ikke trodde jeg ville overleve, måtte gjennomgå flere operasjoner, hadde 700 Ml flytende gallevæske i buken som kapslet inn organene, bukspyttkjertelbetennelse, hull i leveren, flere dren, store infeksjoner, kramper og klarte knapt å puste for egen maskin. Hadde så enorme smerter at jeg fikk epiduralbedøvelse og hurtig, langtidsvirkende og intramuskulær morfin... Et levende mareritt!!! 

Så komplikasjonene kan være fatale.

Skrevet
16 minutter siden, Twintipp skrev:

Jeg har operert tidligere og aldri har noen satt seg ned i forkant av operasjonen og forklart hvor alvorlig det kan utarte seg om det oppstår komplikasjoner. Også før jeg ble satt opp til operasjon informerte de om dette. Jeg fnøs selvsagt av det hele.

Kirurgene på Rikshospitalet var sjokkerte over hvor lett enkelte kirurger tok på slike operasjoner, for katastrofene blir jo sendt til de i etterkant. Jeg var 2 tilfellet på samme sykehus på 3 mnd som fikk denne komplikasjonen, han andre døde, og min familie fikk beskjed at det var usikkert om jeg ville overleve. De hadde mange tilfeller i året på Riksen, og det er alvorlig. 

Når komplikasjonen først oppstod hadde ikke kirurgene snøring på hvordan de skulle løse det. Det ble tilkalt flere kirurger underveis og ingen forstod hva de hadde gjort. 

Det har vært oppe til diskusjon flere ganger om de skal konvertere fra kikkhull til åpen operasjon igjen pga de alvorlige komplikasjonene som kan oppstå og som økte etter denne nye prosedyren. Bare at du kan fortelle at lis-legene får øve seg på slike operasjoner er jo skremmende å høre. 

Jeg sier bare som et velmenende råd til deg HI, det går som oftes helt helt fint, men i retrospekt ville jeg valgt å ta operasjonen hvor de gjør dette ofte og med få komplikasjoner.

Jeg lå ukesvis på sykehus, i smerter jeg ikke trodde jeg ville overleve, måtte gjennomgå flere operasjoner, hadde 700 Ml flytende gallevæske i buken som kapslet inn organene, bukspyttkjertelbetennelse, hull i leveren, flere dren, store infeksjoner, kramper og klarte knapt å puste for egen maskin. Hadde så enorme smerter at jeg fikk epiduralbedøvelse og hurtig, langtidsvirkende og intramuskulær morfin... Et levende mareritt!!! 

Så komplikasjonene kan være fatale.

Det er ikke under diskusjon om de skal konvertere til åpen kirurgi igjen. Det var komplikasjoner ved det også. Hvordan mener du at kirurgene skal lære seg å operere da? De må jo øve. 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke under diskusjon om de skal konvertere til åpen kirurgi igjen. Det var komplikasjoner ved det også. Hvordan mener du at kirurgene skal lære seg å operere da? De må jo øve. 

Vet du, jeg orker ikke å forsvare eller rippe opp i dette. Det er allerede langt på sidelinjen. Det vi ble fortalt og fikk lese var at komplikasjonene var langt mer alvorlig etter at denne prosedyren ble innført, men infeksjonsfare og rehabiliteringen var mindre komplisert. De konverterer jo også til åpen kirurgi for å få bedre oversikt dersom de oppdager at det er nødvendig. 

Du kan sikkert sakene dine du også, men dette har vi blitt fortalt i samtale med landets og Skandinavias ledende kirurger innenfor dette feltet, så jeg har tiltro til deres kunnskap. Jeg har også lest forskningsrapporter fra disse gastrokirurgene, som igjen styrker troen på at de vet hva de uttaler seg om. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...