Gå til innhold

Inspirert: er det uhøflig å ikke spise andres mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For folk som går på lavkarbo eller annen lignende diett kan "det lille stykke" fucke opp hele ukas innsats. Går man på streng lavkarbo, så kan man ikke få i seg mer enn veldig lite antall karbohydrater, uten unntak. Spiser man et lite stykke av sukkerholdig kake, kan det være nok til at hele ukas diettopplegg går i vasken og man må begynne på nytt igjen.

Anonymkode: 8dba1...116

Men da "tåler" man det ikke, og det er noe helt annet enn å ha vondt i viljen.

Så vanskelig å skjønne nyanser, altså?

Anonymkode: 3155c...68a

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det legges som oftest under vondt i viljen, ikke under tåler ikke. For man tåler det jo, man bare velger å ikke spise det

Anonymkode: 6db60...a2a

Skrevet

Neida, man TÅLER det - man får ikke anafylaktisk sjokk, men man går på diett. HI går også på diett og ønsker ikke å spise kake. Da bør hun få slippe. Hvis det derimot hadde vært snakk om MAT, ville jeg ha foreslått å spise bittelitt for å vise at man setter pris på vertens anstrengelser, eventuelt spise kjøtt og grønnsaker, men droppe potet og lignende.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Neida, man TÅLER det - man får ikke anafylaktisk sjokk, men man går på diett. HI går også på diett og ønsker ikke å spise kake. Da bør hun få slippe. Hvis det derimot hadde vært snakk om MAT, ville jeg ha foreslått å spise bittelitt for å vise at man setter pris på vertens anstrengelser, eventuelt spise kjøtt og grønnsaker, men droppe potet og lignende.

Hermetegn er også ukjent for deg? Man "tåler" det ikke på den måten at en diett blir ødelagt, det er faktisk helt innafor. Hvorfor er det viktigere å sette pris på vertens anstrengelser med middag enn kake?

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hermetegn er også ukjent for deg? Man "tåler" det ikke på den måten at en diett blir ødelagt, det er faktisk helt innafor. Hvorfor er det viktigere å sette pris på vertens anstrengelser med middag enn kake?

Man tåler det, man har bare ikke lyst. Det er ikke et argument som flyr, rett og slett.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man "tåler" det ikke på den måten at en diett blir ødelagt, det er faktisk helt innafor.

For veldig mange så er ikke det innafor nei. Etter å ha levd på både ketolyse og lavkarbo, så har jeg fått merke det mange ganger

Skrevet
2 minutter siden, sug lut skrev:

Man tåler det, man har bare ikke lyst. Det er ikke et argument som flyr, rett og slett.

Tja, om man går på en diett som blir ødelagt (jeg aner ikke om det er hold i den påstanden, men argumenterer som det er det, for diskusjonens skyld), så "tåler" man det jo ikke - selv om man kan velge å spise og dermed avslutte dietten. Jeg synes det er forskjell på det og å takke nei fordi man ikke syns det er greit å spise kake midt i uken, for eksempel.

Skrevet
19 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Jeg synes nå det er alminnelig folkeskikk å forsyne seg litt uansett hva som blir satt på bordet (så sant man tåler det, selvsagt). Men det er "bedre" å takke nei til smågodt enn til en hjemmebakt kake vertinnen/verten har lagt ned tid og omtanke i.

Jeg er jo ikke direkte uenig med deg, og forsyner meg også av kakekfatet når det er påkrevd. Samtidig synes jeg det er fint hvis vertinnen/verten har noen litt sunnere alternativer enn bare kake også. F.eks. kan man sette ut litt frukt/bær/grønnsaker, slik at det er mulig å velge det i stedet for bakst/godteri/potetgull.

Jeg er personlig ikke så glad i kaker, og selv om jeg forsyner meg litt for syns skyld, ville jeg satt pris på alternativer man kunne forsyne seg av og dermed ikke bryte konvensjonene. "Mormors kringle" er selvsagt et spesialtilfelle her, og har sine helt egne regler. :)

Skrevet

Jeg går på streng lavkarbo nå og har endelig fått det bedre. Hodepine, leddsmerter og lav energi er borte og jeg føler meg frisk for første gang på lenge. Jeg lar ikke vertinnens hjemmebakst ødelegge for det, altså. 

Anonymkode: db93e...0c1

Skrevet

Jeg synes det blir helt feil og uhøflig om en vanligvis spiser kake ol,men er plutselig på diett som vertskapet ikke vet om. Hi sitt eksempel var mormors søndagskringle,det er noe annet enn å sette frem chips. For den eldre generasjon er en en god vert når besøket spiser og skryter over maten og kjøpekake var før i tiden litt ekstra eksklusivt. Så når gamle besta har trillet ut med rullatoren for å kjøpe kringle,spis den pokkers kringla!

Anonymkode: 21ba1...3f9

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg går på streng lavkarbo nå og har endelig fått det bedre. Hodepine, leddsmerter og lav energi er borte og jeg føler meg frisk for første gang på lenge. Jeg lar ikke vertinnens hjemmebakst ødelegge for det, altså. 

Anonymkode: db93e...0c1

Svaret mitt over var forresten ikke rettet mot slike som deg som går på diett pga helse og har kanskje informert alle om det,det er for de som en dag er på diett og neste ikke

Skrevet
1 time siden, sug lut skrev:

Selvsagt er det uhøflig. Noen har bakt for å glede deg som er på besøk, da spiser du.

Tull

Anonymkode: 2b1b3...e8d

Skrevet

Svaret mitt over var forresten ikke rettet mot slike som deg som går på diett pga helse og har kanskje informert alle om det,det er for de som en dag er på diett og neste ikke

Men altså, må man informere alle om dietter, sykdommer og så videre? Ingenting er privat lenger? Vi har ei på jobben som utvikler svangerskapsdiabetes i alle graviditeter. Hun ønsker ikke å fortelle alle om graviditet enda, spesielt ikke sjefen sin. Hun må da få lov å droppe sukkerholdige varer uten å måtte tyte til alle at hun er gravid og syk. Man må rett og slett velge selv hva man vil fortelle og ikke.

Skrevet

Ja, jeg synes egentlig det er frekt å ikke spise maten som blir servert. Jeg hadde blitt litt grinete selv dersom jeg til en forandring hadde tatt meg bryet med å bake en kake, og så hadde halvparten av gjestene ikke engang smakt på den.

Selv har jeg et veldig anstrengt forhold til mat, og dersom jeg hadde følt meg forpliktet til å spise et lite kakestykke, kunne det på et uheldig tidspunkt ha plaget meg ganske mye og ganske lenge - dessverre. Men jeg spiser ikke så ofte hjemme hos andre, så det er da mulig å legge det inn i planleggingen. Det kommer neppe som en overraskelse at noe søtt serveres ved siden av, og hvis noen faktisk har bakt en kake for å servere meg og andre, skulle det bare mangle at jeg tar et lite stykke. Lavkarbo eller ei - det er rimelig enkelt å gå inn i ketose igjen etter å ha bare spist et lite stykke kake. Det betyr ikke spikeren i kista og at vekten aldri vil gå nedover igjen, liksom. 

Ellers opplever jeg sjelden at det er et problem, for de som inviterer kjenner som regel gjesten. Jeg spiser ikke kjøtt, så ingen jeg inviteres til setter bœuf bourguignon på menyen, liksom. Hvis de ikke hadde kjent meg, hadde det vært noe annet - jeg hadde klart å tvinge i meg noen biter for høflighetens skyld. Men kaken og desserten er der ofte, for det er selvfølgelig og heldigvis ingen som akter å ta hensyn til at det finnes folk med sykkerhysteri. 

Skrevet

Her synes jeg det mangler nyanser. Fra tidligere diskusjoner her veit jeg at det finnes mennesker som opplever det at ikke alle spiser alt de har laget, eventuelt ikke liker noe, eller som unngår kake for vektas skyld legger disse menneskene for hat. 

For disse menneskene virker det like frekt å dytte unna oliven fra salaten, eller å hoppe over desserten som om man skulle slått vertinna ned etter forretten. 

Så er spørsmålet mitt til disse menneskene:  Om jeg blir invitert i selskap, og ikke vil spise kake. Er det da bedre å ikke komme i selskapet, enn å diskrè la være å forsyne seg av kaka?

Anonymkode: 255d0...1f8

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva om man ikke har informert om det da? Jeg går på det samme, og har ikke behov for å informere alle om det

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva om man ikke har informert om det da? Jeg går på det samme, og har ikke behov for å informere alle om det

Går ut i fra at de du blir invitert hjem til på kaffe eller mat kjenner deg såpass at du kan si du går på lavkarbo ? Eller venter du til du og besta sitter der sammen?

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men altså, må man informere alle om dietter, sykdommer og så videre? Ingenting er privat lenger? Vi har ei på jobben som utvikler svangerskapsdiabetes i alle graviditeter. Hun ønsker ikke å fortelle alle om graviditet enda, spesielt ikke sjefen sin. Hun må da få lov å droppe sukkerholdige varer uten å måtte tyte til alle at hun er gravid og syk. Man må rett og slett velge selv hva man vil fortelle og ikke.

Spørsmålet i hi er om det uhøflig å takke nei til kake hos type bestemor. Det er uhøflig, og det blir ikke annerledes av at du ramser opp alle "hva om" du kommer på.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Går ut i fra at de du blir invitert hjem til på kaffe eller mat kjenner deg såpass at du kan si du går på lavkarbo ? Eller venter du til du og besta sitter der sammen?

Jeg er ikke så interessert i at alle skal vite om slankingen min, jeg syns det er veldig privat. Når det er påkrevd spiser jeg absolutt både kake og kringle, og koser meg der og da, men pisker nok meg selv litt i etterkant. Syns dog fortsatt det er vanskelig å vite hvor skillene går - kake på jobb og kringle hos mormor er veldig klare tilfeller, det er alt i mellom som er tricky. 

HI

Anonymkode: 76d3d...567

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

For folk som går på lavkarbo eller annen lignende diett kan "det lille stykke" fucke opp hele ukas innsats. Går man på streng lavkarbo, så kan man ikke få i seg mer enn veldig lite antall karbohydrater, uten unntak. Spiser man et lite stykke av sukkerholdig kake, kan det være nok til at hele ukas diettopplegg går i vasken og man må begynne på nytt igjen.

Det er snakk om en skarve uke ut av et helt liv. Dietter er aldri levedyktige uansett. Bedre å sprekke på bestemors kake enn på McDonald's 😂

Anonymkode: 19927...8ea

Skrevet

Jeg spiser ikke kake og godteri. Punktum.

De jeg kjenner er vant til det nå etter 3 år. Det var noen kamper i starten, særlig i familieselskap, men nå husker de jo nesten ikke at jeg spiste kaker, så tar det i alle fall ikke personlig.

Er jeg på konferanser eller selskap med 3 retter, gir jeg beskjed til servitør om at jeg ikke skal ha dessert. Da får jeg gjerne litt frukt, men jeg ber ikke om noe ekstra - for meg holder det lenge med kaffekoppen.

Jeg dukker opp, jeg er sosial, jeg koser meg med maten - det får holde. Jeg har ingen interesse av å spise fordi andre vil at jeg skal spise. Jeg liker det ikke. har aldri vært begeistret for det, men har spist fordi samfunnet forventer det. Helt til jeg bare tenkte. NEI, vettuhva. Jeg bestemmer selv hva jeg putter inn i min kropp.. og det skader ingen om jeg sier høflig neitakk.

Anonymkode: 2eac9...c71

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg spiser ikke kake og godteri. Punktum.

De jeg kjenner er vant til det nå etter 3 år. Det var noen kamper i starten, særlig i familieselskap, men nå husker de jo nesten ikke at jeg spiste kaker, så tar det i alle fall ikke personlig.

Er jeg på konferanser eller selskap med 3 retter, gir jeg beskjed til servitør om at jeg ikke skal ha dessert. Da får jeg gjerne litt frukt, men jeg ber ikke om noe ekstra - for meg holder det lenge med kaffekoppen.

Jeg dukker opp, jeg er sosial, jeg koser meg med maten - det får holde. Jeg har ingen interesse av å spise fordi andre vil at jeg skal spise. Jeg liker det ikke. har aldri vært begeistret for det, men har spist fordi samfunnet forventer det. Helt til jeg bare tenkte. NEI, vettuhva. Jeg bestemmer selv hva jeg putter inn i min kropp.. og det skader ingen om jeg sier høflig neitakk.

Anonymkode: 2eac9...c71

👏🏻👏🏻👏🏻 Helt enig ! 

Anonymkode: 44977...284

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Salen er at om du velger å gå på en lavkarbo så må du ta med i betraktning at du må være uhøflig i mange sammenhenger. Det er en av ulempene med kuren.

Anonymkode: 110a0...a4b

Skrevet

Når du skriver mat så tenker jeg middags mat og er du invitert i en middag syntes jeg det er frekt å si nei til mat. Du får heller spise litt og heller si du er mett eller spiste stor lunsj..  men kaker og annet søtt syntes jeg det er helt lov og si nei takk til. Syntes ikke det er frekt og takke nei til søtsaker selv om jeg personlig ville nok spist litt selvom jeg var på diett og hatt det som en dag hvor jeg skeiet litt ut. 

Anonymkode: 308c4...ba1

Skrevet

Ingen kan tvinge en annen person til å spise. Hvor blir kosen av hvis man må spise på "tvang"? 

At dette i det hele tatt er en problemstilling stiller jeg meg undrende til

Anonymkode: 9fc4d...0d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...