Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #51 Skrevet 26. oktober 2017 8 timer siden, beef sister skrev: Ja, jeg synes egentlig det er frekt å ikke spise maten som blir servert. Jeg hadde blitt litt grinete selv dersom jeg til en forandring hadde tatt meg bryet med å bake en kake, og så hadde halvparten av gjestene ikke engang smakt på den. Selv har jeg et veldig anstrengt forhold til mat, og dersom jeg hadde følt meg forpliktet til å spise et lite kakestykke, kunne det på et uheldig tidspunkt ha plaget meg ganske mye og ganske lenge - dessverre. Men jeg spiser ikke så ofte hjemme hos andre, så det er da mulig å legge det inn i planleggingen. Det kommer neppe som en overraskelse at noe søtt serveres ved siden av, og hvis noen faktisk har bakt en kake for å servere meg og andre, skulle det bare mangle at jeg tar et lite stykke. Lavkarbo eller ei - det er rimelig enkelt å gå inn i ketose igjen etter å ha bare spist et lite stykke kake. Det betyr ikke spikeren i kista og at vekten aldri vil gå nedover igjen, liksom. Ellers opplever jeg sjelden at det er et problem, for de som inviterer kjenner som regel gjesten. Jeg spiser ikke kjøtt, så ingen jeg inviteres til setter bœuf bourguignon på menyen, liksom. Hvis de ikke hadde kjent meg, hadde det vært noe annet - jeg hadde klart å tvinge i meg noen biter for høflighetens skyld. Men kaken og desserten er der ofte, for det er selvfølgelig og heldigvis ingen som akter å ta hensyn til at det finnes folk med sykkerhysteri. Haha. Sukkerhysteri? For en nedlatende holdning du har. Noen føler seg faktisk bedre uten sukker og holder seg dermed unna det. Hvorfor har du så stort behov for å sette folk i bås? Anonymkode: 9fc4d...0d7
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #52 Skrevet 26. oktober 2017 8 timer siden, beef sister skrev: Lavkarbo eller ei - det er rimelig enkelt å gå inn i ketose igjen etter å ha bare spist et lite stykke kake. Noe sier meg at det aner du ingenting om Anonymkode: 6db60...a2a
beef sister Skrevet 26. oktober 2017 #53 Skrevet 26. oktober 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Haha. Sukkerhysteri? For en nedlatende holdning du har. Noen føler seg faktisk bedre uten sukker og holder seg dermed unna det. Hvorfor har du så stort behov for å sette folk i bås? Anonymkode: 9fc4d...0d7 Vel, jeg plasserer meg selv i samme bås. Jeg spiser som hovedregel ikke sukker selv, med noen unntak - som at folk har stått på for å bake en kake til gjestene sine.
beef sister Skrevet 26. oktober 2017 #54 Skrevet 26. oktober 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Noe sier meg at det aner du ingenting om Anonymkode: 6db60...a2a Nei, jeg vet lite om hvordan det er å slanke seg på lavkarbo, men jeg har vært ut og inn av ketose nok ganger til å ha erfaring med det.
Yellow Brick Road Skrevet 26. oktober 2017 #55 Skrevet 26. oktober 2017 Jeg har gått ned mange kilo og har ikke en eneste gang takket nei til mat eller kake eller andre ting som folk har laget til meg. Så sant man ikke går i kakeselskap hver dag eller flere dager i uka, velter et kakestykke ikke vektnedgang til et ellers oppegående, friskt menneske. Tvert i mot, det er god trening til å takle livet etter slankekuren. Lære seg å ta et lite stykke og spise sakte nok til at man slipper "maset" om mer. Det gjelder all annen mat også. Jeg spiste mye mindre middag eller annen mat også, men fikk likevel flere spørsmål i etterkant om hvordan jeg som spiste så mye kunne gå ned så mye. Man lærer seg noen knep. Og de bruker jeg til å holde vekten også, uansett om jeg er hjemme, på jobb eller borte. Et lite kakestykke som man spiser sakte, smaker også mye bedre enn et stort ett som man ofte bare hiver nedpå.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #56 Skrevet 26. oktober 2017 9 minutter siden, Yellow Brick Road skrev: Jeg har gått ned mange kilo og har ikke en eneste gang takket nei til mat eller kake eller andre ting som folk har laget til meg. Så sant man ikke går i kakeselskap hver dag eller flere dager i uka, velter et kakestykke ikke vektnedgang til et ellers oppegående, friskt menneske. Tvert i mot, det er god trening til å takle livet etter slankekuren. Lære seg å ta et lite stykke og spise sakte nok til at man slipper "maset" om mer. Det gjelder all annen mat også. Jeg spiste mye mindre middag eller annen mat også, men fikk likevel flere spørsmål i etterkant om hvordan jeg som spiste så mye kunne gå ned så mye. Man lærer seg noen knep. Og de bruker jeg til å holde vekten også, uansett om jeg er hjemme, på jobb eller borte. Et lite kakestykke som man spiser sakte, smaker også mye bedre enn et stort ett som man ofte bare hiver nedpå. Men hvis man ikke liker det da? Jeg kjenner bare sukkersmaken når jeg spiser kake eller godteri. jeg syns ikke at det smaker godt. Hvorfor i alle dager skal jeg dytte i meg noe som jeg ikke liker, og som i tillegg ikke dekker noen av våre grunnleggende behov, bare fordi noen har bakt? Er det ikke slik at vi rett og slatt bare må fjerne oss såpass fra verdens midtpunkt at vi kan akseptere at andre har tatt egne valg i livet sitt? Og at dersom en person takker nei til dessert, så er det ikke fordi de har noe imot den som har laget desserten, men at de bare har egne ønsker og behov? Folk kan gjerne se på meg som sær. Men jeg syns jaggu at folk som har et sterkt behov for å bestemme hva andre skal spise som sær også.. Anonymkode: 2eac9...c71
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #57 Skrevet 26. oktober 2017 19 minutter siden, Yellow Brick Road skrev: Jeg har gått ned mange kilo og har ikke en eneste gang takket nei til mat eller kake eller andre ting som folk har laget til meg. Så sant man ikke går i kakeselskap hver dag eller flere dager i uka, velter et kakestykke ikke vektnedgang til et ellers oppegående, friskt menneske. Tvert i mot, det er god trening til å takle livet etter slankekuren. Lære seg å ta et lite stykke og spise sakte nok til at man slipper "maset" om mer. Det gjelder all annen mat også. Jeg spiste mye mindre middag eller annen mat også, men fikk likevel flere spørsmål i etterkant om hvordan jeg som spiste så mye kunne gå ned så mye. Man lærer seg noen knep. Og de bruker jeg til å holde vekten også, uansett om jeg er hjemme, på jobb eller borte. Et lite kakestykke som man spiser sakte, smaker også mye bedre enn et stort ett som man ofte bare hiver nedpå. Fint at det fungere for deg, men det er ikke ensbetydende med at det fungerer for alle andre Anonymkode: 9fc4d...0d7
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #58 Skrevet 26. oktober 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hvis man ikke liker det da? Jeg kjenner bare sukkersmaken når jeg spiser kake eller godteri. jeg syns ikke at det smaker godt. Hvorfor i alle dager skal jeg dytte i meg noe som jeg ikke liker, og som i tillegg ikke dekker noen av våre grunnleggende behov, bare fordi noen har bakt? Er det ikke slik at vi rett og slatt bare må fjerne oss såpass fra verdens midtpunkt at vi kan akseptere at andre har tatt egne valg i livet sitt? Og at dersom en person takker nei til dessert, så er det ikke fordi de har noe imot den som har laget desserten, men at de bare har egne ønsker og behov? Folk kan gjerne se på meg som sær. Men jeg syns jaggu at folk som har et sterkt behov for å bestemme hva andre skal spise som sær også.. Anonymkode: 2eac9...c71 Hvis du nære ikke liker kaker er du bare kresen. Det er fortsatt uhøflig å ikke spise det du blør budt. Anonymkode: 110a0...a4b
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #59 Skrevet 26. oktober 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hvis man ikke liker det da? Jeg kjenner bare sukkersmaken når jeg spiser kake eller godteri. jeg syns ikke at det smaker godt. Hvorfor i alle dager skal jeg dytte i meg noe som jeg ikke liker, og som i tillegg ikke dekker noen av våre grunnleggende behov, bare fordi noen har bakt? Er det ikke slik at vi rett og slatt bare må fjerne oss såpass fra verdens midtpunkt at vi kan akseptere at andre har tatt egne valg i livet sitt? Og at dersom en person takker nei til dessert, så er det ikke fordi de har noe imot den som har laget desserten, men at de bare har egne ønsker og behov? Folk kan gjerne se på meg som sær. Men jeg syns jaggu at folk som har et sterkt behov for å bestemme hva andre skal spise som sær også.. Anonymkode: 2eac9...c71 Enig!! Anonymkode: 9fc4d...0d7
Yellow Brick Road Skrevet 26. oktober 2017 #60 Skrevet 26. oktober 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hvis man ikke liker det da? Jeg kjenner bare sukkersmaken når jeg spiser kake eller godteri. jeg syns ikke at det smaker godt. Hvorfor i alle dager skal jeg dytte i meg noe som jeg ikke liker, og som i tillegg ikke dekker noen av våre grunnleggende behov, bare fordi noen har bakt? Er det ikke slik at vi rett og slatt bare må fjerne oss såpass fra verdens midtpunkt at vi kan akseptere at andre har tatt egne valg i livet sitt? Og at dersom en person takker nei til dessert, så er det ikke fordi de har noe imot den som har laget desserten, men at de bare har egne ønsker og behov? Folk kan gjerne se på meg som sær. Men jeg syns jaggu at folk som har et sterkt behov for å bestemme hva andre skal spise som sær også.. Anonymkode: 2eac9...c71 Om du ikke liker det, så vet vel mormor og andre du omgås om akkurat det da, så da serverer de vel noe annet. Man kan alltid komme med jammen vissomattedersomatteettellerannet. Men sånn generelt er det i alle fall mye hyggeligere når folk takker ja til å liten bit av det som serveres uten å lage noe styr ut av det.
Yellow Brick Road Skrevet 26. oktober 2017 #61 Skrevet 26. oktober 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fint at det fungere for deg, men det er ikke ensbetydende med at det fungerer for alle andre Anonymkode: 9fc4d...0d7 Ingenting fungerer for alle. Men det fungerer helt sikkert for mange, I utgangspunktet er det jo kjempeenkelt å gå ned i vekt, i alle fall til man begynner å nærme seg normalvekt. Det er mye vanskeligere å holde vekta fordi man har levd i unntakstistand en stund, og en del fysiologiske ting som spiller inn også selvfølgelig. Så jo mer man nærmer seg en omlegging av hvordan man spiser, jo bedre er det. Og nei, for friske normale mennesker, er det ikke et lite kakestykke på søndag hos mormor som ødelegger slankekuren.
Mamma_til_2 Skrevet 26. oktober 2017 #62 Skrevet 26. oktober 2017 Har mormor bakt så spiser man en bit noe annet er uhørt!
Iiiiik Skrevet 26. oktober 2017 #63 Skrevet 26. oktober 2017 Ja, jeg synes det er uhøflig. Jeg synes generelt at det er uhøflig å ikke spise fordi man ikke liker, eller fordi det ikke passer meg. Samtidig er det også normal høflighet å ta hensyn til gjestene sine. Ofte synes jeg det er så demonstrativt det som foregår når "NEI TAKK, jeg spiser ikke sånt jeg, jeg er på lavkarbo vet du". Jeg trives langt bedre med dem som bare tar bittelitt på tallerkenen sin, og spiser noe av det.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #64 Skrevet 26. oktober 2017 46 minutter siden, Mamma_til_2 skrev: Har mormor bakt så spiser man en bit noe annet er uhørt! Det er jo virkelig ikke uhørt... Anonymkode: 2eac9...c71
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #65 Skrevet 26. oktober 2017 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo virkelig ikke uhørt... Anonymkode: 2eac9...c71 Jo, å skuffe gamle bestemødre gjør en ikke Anonymkode: 21ba1...3f9
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #66 Skrevet 26. oktober 2017 15 timer siden, sug lut skrev: Selvsagt er det uhøflig. Noen har bakt for å glede deg som er på besøk, da spiser du. Selvsagt spiser man litt. Men må si at jeg ble skuffet da meg og mine barn ble invitert til middag hos noen franske. Vi kom, fikk eplekake, ja, vi spiste, men middag var det jo ikke (i mine øyne). Anonymkode: ea2e6...c71
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #67 Skrevet 26. oktober 2017 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo, å skuffe gamle bestemødre gjør en ikke Anonymkode: 21ba1...3f9 Min bestemor har alltid vært opptatt av at vi skal leve livet vårt som vi ønsker. Hun gleder seg over besøk fra barnebarna og kunne ikke gitt fem blanke i om vi spiste kake eller ikke. For meg er det det som er et sunt fokus . Anonymkode: 2eac9...c71
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå