Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #1 Skrevet 26. oktober 2017 Jeg slanker meg selv om dagen, og syns det er utfordrende. Fredagskake på jobb hopper jeg LETT over. Men når mormor serverer kringle til søndagskaffen syns jeg ikke det går an. Hva mener du? Anonymkode: 76d3d...567
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #2 Skrevet 26. oktober 2017 Er jeg invitert i middag så planlegger jeg slik at jeg slipper telle kalorier. Spesielt hos besteforeldre som blir lei seg om jeg ikke vil ha. Kos på jobb dropper jeg lett. Skal jeg til venninner så sier jeg fra i forkant at jeg går på diett og må telle kalorier om det ikke passer i planen å skeie ut. Jeg synes uansett ikke det er uhøflig å takke nei til bestemors kringle om man sier hvorfor. Jeg vet bare at min bestemor elsker å stappe oss gode og mette og hun elsker å få ros for dessertene sine. En tynn kakebit en søndag velter ikke mitt lass, men folk er forskjellig. Og jeg synes hver enkelt skal få ta egne valg så lenge man er høflig. Anonymkode: e6f65...4f6
sug lut Skrevet 26. oktober 2017 #3 Skrevet 26. oktober 2017 Klart man må spise om man er invitert, og bestemormat er hellig, ja. Da får man heller knipe inn på annet i løpet av dagen, som det sies over her.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #4 Skrevet 26. oktober 2017 Vi må holde disse mormorene våre fornøyde, så jeg ville heller tatt en ekstra joggetur etterpå Anonymkode: 21ba1...3f9
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #5 Skrevet 26. oktober 2017 1 minutt siden, sug lut skrev: Klart man må spise om man er invitert, og bestemormat er hellig, ja. Da får man heller knipe inn på annet i løpet av dagen, som det sies over her. Uenig. Kake er ikke mat og man kan ikke forvente at folk spiser KAKE. Vanlig mat - ja, det er uhøflig å ikke spise vanlig normal mat når man er invitert på middag. Men ikke kake. På samme måte som det ikke er obligatorisk å drikke kaffe eller alkohol hvis man faktisk ikke drikker noen av delene. Anonymkode: 8dba1...116
sug lut Skrevet 26. oktober 2017 #6 Skrevet 26. oktober 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Uenig. Kake er ikke mat og man kan ikke forvente at folk spiser KAKE. Vanlig mat - ja, det er uhøflig å ikke spise vanlig normal mat når man er invitert på middag. Men ikke kake. På samme måte som det ikke er obligatorisk å drikke kaffe eller alkohol hvis man faktisk ikke drikker noen av delene. Anonymkode: 8dba1...116 Selvsagt er det uhøflig. Noen har bakt for å glede deg som er på besøk, da spiser du.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #7 Skrevet 26. oktober 2017 Jeg spør altså litt fordi mange mener det må være greit å ikke spise noe(!) i babyshower, i tråden med den tynne venninnen som snapper. Jeg syns det er veldig uhøflig! Anonymkode: 76d3d...567
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #8 Skrevet 26. oktober 2017 2 minutter siden, sug lut skrev: Selvsagt er det uhøflig. Noen har bakt for å glede deg som er på besøk, da spiser du. Så hvis noen har laget gode shots for å glede gjestene, må man bare helle i seg alkohol? Bare fordi verten har brukt mye tid på å lage dem? Anonymkode: 8dba1...116
sug lut Skrevet 26. oktober 2017 #9 Skrevet 26. oktober 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Så hvis noen har laget gode shots for å glede gjestene, må man bare helle i seg alkohol? Bare fordi verten har brukt mye tid på å lage dem? Anonymkode: 8dba1...116 Alkohol og mat er ikke det samme. Men for all del, bare fortsett å kjøre diskusjonen inn på noe helt annet om det gir deg følelsen av å beherske tilværelsen sosiale koder.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #10 Skrevet 26. oktober 2017 Tje.. blir det ofte, kan du skippe. Men det er frekt å bli invitert på middag til svigers og ikke spise med mindre man er allergisk Anonymkode: 739d1...6ad
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #11 Skrevet 26. oktober 2017 Jeg synes det er stor forskjell på¨å takke nei til kaker enn til middag, for mat må man uansett ha, man må ikke ha kaker. Jeg har takket nei til kaker hele mitt liv, fordi jeg synes rett og slett ikke det er noe særlig godt Anonymkode: 6db60...a2a
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #12 Skrevet 26. oktober 2017 1 minutt siden, sug lut skrev: Alkohol og mat er ikke det samme. Men for all del, bare fortsett å kjøre diskusjonen inn på noe helt annet om det gir deg følelsen av å beherske tilværelsen sosiale koder. Kake er heller ikke mat. Selv om man har laget mat så kan man ikke forvente at muslimene og jødene spiser din svinegryte, veganere spiser din chili con carne, den gravide spiser ditt hjemmelagede fenalår og nøtteallergikere spiser din peanøttkake, eller at en med diabetes heller i seg store mengder sukkerholdige varer. Det finnes mange grunner til at man velger å ikke spise det eller det. Jeg drikker for eksempel ikke kaffe. Og jeg gjør ikke det heller på besøk, selv om de fleste her til lands drikker svart kaffe uten melk og sukker. Men jeg spiser det meste av maten som blir servert, med unntak av en ting som jeg er allergisk mot. Har heller ingen problemer med sosiale koder, har stor vennekrets og blir ofte invitert på middag og diverse. Anonymkode: 8dba1...116
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #13 Skrevet 26. oktober 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg synes det er stor forskjell på¨å takke nei til kaker enn til middag, for mat må man uansett ha, man må ikke ha kaker. Jeg har takket nei til kaker hele mitt liv, fordi jeg synes rett og slett ikke det er noe særlig godt Anonymkode: 6db60...a2a Det som er litt interessant, er at mange er fullstendig sukkerhysteriske og mener at man skal slutte å spise sukker i det hele tatt, samtidig som det er forventet at man skal trykke i seg kake. Enig i at det er forskjell på normal, sunn mat og kaker. Selv elsker jeg kaker, men forstår godt hvis noen av gjestene takker nei til min bakst. Hadde aldri funnet på å bli sur for det. Anonymkode: 8dba1...116
Cruella De Vil Skrevet 26. oktober 2017 #14 Skrevet 26. oktober 2017 7 minutter siden, sug lut skrev: Selvsagt er det uhøflig. Noen har bakt for å glede deg som er på besøk, da spiser du. Jeg synes det er forskjell på middag og dessert/kake. Middag må man spise, med mindre man ikke kan pga. allergier. Kake derimot mener jeg bør være frivillig. Ikke alle er så glade i kake heller, selv om verten kanskje er det. Det sagt forsyner jeg meg som regel av kake/dessert når det er påkrevd, men i små mengder.
*Miss Marple* Skrevet 26. oktober 2017 #15 Skrevet 26. oktober 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kake er heller ikke mat. Selv om man har laget mat så kan man ikke forvente at muslimene og jødene spiser din svinegryte, veganere spiser din chili con carne, den gravide spiser ditt hjemmelagede fenalår og nøtteallergikere spiser din peanøttkake, eller at en med diabetes heller i seg store mengder sukkerholdige varer. Det finnes mange grunner til at man velger å ikke spise det eller det. Jeg drikker for eksempel ikke kaffe. Og jeg gjør ikke det heller på besøk, selv om de fleste her til lands drikker svart kaffe uten melk og sukker. Men jeg spiser det meste av maten som blir servert, med unntak av en ting som jeg er allergisk mot. Har heller ingen problemer med sosiale koder, har stor vennekrets og blir ofte invitert på middag og diverse. Anonymkode: 8dba1...116 Du kan vri og vrenge, argumentere til du blir blå - det å takke nei til mormors kake eller naboens kringle ER uhøflig. Å trekke inn allergier, sykdom, religion og alkohol gjør ikke at du har rett uansett.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #16 Skrevet 26. oktober 2017 1 minutt siden, Cruella De Vil skrev: Jeg synes det er forskjell på middag og dessert/kake. Middag må man spise, med mindre man ikke kan pga. allergier. Kake derimot mener jeg bør være frivillig. Ikke alle er så glade i kake heller, selv om verten kanskje er det. Det sagt forsyner jeg meg som regel av kake/dessert når det er påkrevd, men i små mengder. Og så er det forskjell på egen familie og bryllup/dåp/40-årsdager. Synes at man ikke behøver å late som når man er sammen med sin egen familie, men må holde maska når man er for eksempel i et bryllup. Anonymkode: 8dba1...116
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #17 Skrevet 26. oktober 2017 Akkurat nå, *Miss Marple* skrev: Du kan vri og vrenge, argumentere til du blir blå - det å takke nei til mormors kake eller naboens kringle ER uhøflig. Å trekke inn allergier, sykdom, religion og alkohol gjør ikke at du har rett uansett. Men hva er forskjell på kake, kaffe og alkohol? Ingenting av det er mat. Mange spiser ikke kaker, drikker ikke kaffe og avstår fra alkohol. Er det også uhøflig å takke nei til kaffe og vin? Hvis ikke, hva er den store forskjellen? Vil gjerne at noen opplyser dumme meg om det. For øvrig, du kan ikke bare konstatere at det ER uhøflig. DU og din omgangskrets mener det. Andre kan mene noe annet. Din mening trenger ikke å være vedtatt sannhet - særlig når du ser at de fleste i denne tråden har avvikende meninger. Anonymkode: 8dba1...116
*Miss Marple* Skrevet 26. oktober 2017 #18 Skrevet 26. oktober 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men hva er forskjell på kake, kaffe og alkohol? Ingenting av det er mat. Mange spiser ikke kaker, drikker ikke kaffe og avstår fra alkohol. Er det også uhøflig å takke nei til kaffe og vin? Hvis ikke, hva er den store forskjellen? Vil gjerne at noen opplyser dumme meg om det. For øvrig, du kan ikke bare konstatere at det ER uhøflig. DU og din omgangskrets mener det. Andre kan mene noe annet. Din mening trenger ikke å være vedtatt sannhet - særlig når du ser at de fleste i denne tråden har avvikende meninger. Anonymkode: 8dba1...116 Hvis du ikke selv skjønner forskjellen på kake og alkohol er videre diskusjon nytteløs.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #19 Skrevet 26. oktober 2017 Altså, det er vel ingen som mener at en med cøliaki er uhøflig når hun ikke spiser hveteboller. Allergi er alltid plausibel grunn. Og kanskje årsaken til at tusenvis av lavkarboere plutselig ikke «tålte» gluten? HI Anonymkode: 76d3d...567
sug lut Skrevet 26. oktober 2017 #20 Skrevet 26. oktober 2017 3 minutter siden, *Miss Marple* skrev: Hvis du ikke selv skjønner forskjellen på kake og alkohol er videre diskusjon nytteløs. Men hun har jo skjønt kodene, sier hun selv hahahahaha!
Cruella De Vil Skrevet 26. oktober 2017 #21 Skrevet 26. oktober 2017 3 minutter siden, *Miss Marple* skrev: Hvis du ikke selv skjønner forskjellen på kake og alkohol er videre diskusjon nytteløs. Ok, la oss dra den litt videre, da. Hva med smågodt og potetgull, det er man jo ikke påkrevd å spise hvis verten setter det frem - hva er den store forskjellen på smågodt/potetgull og kake? Er det at det er hjemmebakt? Hva da hvis kaken er kjøpt på bakeri, gjelder ikke de samme reglene da?
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #22 Skrevet 26. oktober 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det som er litt interessant, er at mange er fullstendig sukkerhysteriske og mener at man skal slutte å spise sukker i det hele tatt, samtidig som det er forventet at man skal trykke i seg kake. Enig i at det er forskjell på normal, sunn mat og kaker. Selv elsker jeg kaker, men forstår godt hvis noen av gjestene takker nei til min bakst. Hadde aldri funnet på å bli sur for det. Anonymkode: 8dba1...116 Tror du virkelig at det er de samme som er sukkerhysteriske som mener at man skal trykke i seg kake? Hvor ser du forresten at noen mener at man skal "trykke" det i seg? Jeg ser at de fleste mener at det er høflig å forsyne seg med et lite stykke uansett. Anonymkode: 3155c...68a
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #23 Skrevet 26. oktober 2017 2 minutter siden, sug lut skrev: Men hun har jo skjønt kodene, sier hun selv hahahahaha! Men det har tydeligvis ikke du som driver og flirer av ukjente folk på nett. Nei, jeg forstår ikke forskjellen på typisk ikke-mat som serveres. Det eksisterer også drikkepress i enkelte kretser, der det er uhøflig å takke nei til vin og lignende. Jeg tror sånt kommer an på hva som er vanlig i den enkeltes omgangskrets, ikke hva som er gjeldende for hele landet. Anonymkode: 8dba1...116
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #24 Skrevet 26. oktober 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Tror du virkelig at det er de samme som er sukkerhysteriske som mener at man skal trykke i seg kake? Hvor ser du forresten at noen mener at man skal "trykke" det i seg? Jeg ser at de fleste mener at det er høflig å forsyne seg med et lite stykke uansett. Anonymkode: 3155c...68a For folk som går på lavkarbo eller annen lignende diett kan "det lille stykke" fucke opp hele ukas innsats. Går man på streng lavkarbo, så kan man ikke få i seg mer enn veldig lite antall karbohydrater, uten unntak. Spiser man et lite stykke av sukkerholdig kake, kan det være nok til at hele ukas diettopplegg går i vasken og man må begynne på nytt igjen. Anonymkode: 8dba1...116
*Miss Marple* Skrevet 26. oktober 2017 #25 Skrevet 26. oktober 2017 2 minutter siden, Cruella De Vil skrev: Ok, la oss dra den litt videre, da. Hva med smågodt og potetgull, det er man jo ikke påkrevd å spise hvis verten setter det frem - hva er den store forskjellen på smågodt/potetgull og kake? Er det at det er hjemmebakt? Hva da hvis kaken er kjøpt på bakeri, gjelder ikke de samme reglene da? Jeg synes nå det er alminnelig folkeskikk å forsyne seg litt uansett hva som blir satt på bordet (så sant man tåler det, selvsagt). Men det er "bedre" å takke nei til smågodt enn til en hjemmebakt kake vertinnen/verten har lagt ned tid og omtanke i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå