Gå til innhold

Operasjon sykehusopphold, hjelp??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! jeg skal snart legges inn på sykehuset ifm. operasjon.  Føler jeg har fått veldig lite info fra sykehuset. Det gjør at jeg blir veldig nervøs! Hva skjer når man kommer til sykehuset? jeg legges inn på sykehuset kl 16.00 dagen før operasjonsdagen. hvorfor? hva skjer da? Har akkurat blitt 18år og skal dra alene. Er utrolig nervøs. Treger å vite nøyaktig hva som skjer...:( Og selv om jeg er fylt 18, kan jeg feks ha med en venninne? narkose er også skummelt..

Om det er noen snille der ute som kan hjelpe meg litt her..:helen:

Anonymkode: bf30b...34a

Skrevet

Du legges inn dagen før fordi da er du «klar» fra morgenen. Du blir satt opp i kø og operert så snart de har kapasitet. Det kan komme hasteoperasjoner som medfører at din blir utsatt. Du må faste frem til operasjonen. Flere som kommer for å snakke med deg før operasjonen for å få nødvendig info. Du må dusje og ta på rent sykehustøy + du får ren seng. De skal legge veneflon, ta blodprøver + tusen andre småting  

Du kan ha med noen på sykehuset, men tviler på at det er mulighet for henne til å overnatte. Og det kan bli mye venting.

Er operert to ganger og har fått veldig god omsorg begge gangene! Det går helt sikkert fint!

Anonymkode: e8aa7...de5

Skrevet

Du kan ha med deg en venninne, men hun kan nok ikke overnatte. Men føler du deg utrygg så ta henne med deg når du skal dit.

Normalt så "skrives man inn", dvs. de spør vanlige spørsmål om deg og helsen din, det meste har du nok fortalt før til legene. Så får du mer informasjon om hva som skjer dagen etter, eller du kan i hvert fall spørre. Du får også en seng og informasjon om hva du kan gjøre med verdisaker osv. Jeg vil tro at du får et måltid også, men at du skal være fastende fra senest midnatt. Er du veldig nervøs kan det hende du får tilbud om en sovetablett slik at du får sove.

Operasjonsdagen så vil det variere litt hvor tidlig du blir operert. Noen ganger blir man tatt på morgenen, andre ganger må man vente på at andre skal opereres først. Og er man uheldig kan det være at man må vente lenger fordi samme leger har fått en akuttoperasjon de må ta først, men det er ikke så ofte det skjer når man kommer til en planlagt operasjon slik du gjør.

På operasjonsdagen kan man få beroligende tabletter om man er veldig nervøs. Når du kommer til operasjonssalen, eller rett før, får du en kanyle i armen som de styrer medisiner og væsketilførsel hos deg. Når du er i operasjonssalen får du der også noe som får deg til å sovne, kanskje en maske over munnen som også gjør at du sovner (det tar veldig kort tid, så bare gjør det de sier, pust rolig, ikke kjemp mot). Når du har sovnet gjør de det de skal for å sikre at du er trygg under operasjonen, en anestesilege vil passe på deg under hele operasjonen og har som eneste oppgave å sjekke at du har det bra, at du sover, at alle målinger er gode osv. Andre leger opererer deg, og det er også sykepleiere der som også har sine oppgaver og passer på deg. Når de er ferdige blir du trillet på overvåkningen hvor andre passer på deg mens du våkner opp igjen ordentlig, gir deg væske, passer på blodtrykket ditt og andre ting, bl.a. at du får nok smertestillende osv.. Noen blir veldig trøtte etter en narkose, noen blir kvalme. Selv får jeg alltid masse pussige drømmer og jeg rett og slett hallisunerer de merkeligste ting, ser dobbelt og oppfører meg som om jeg var ruset - til forlystelse for de som er rundt meg ;) (men ikke så mange som blir så rar som meg etterpå, de fleste blir trøtte og kanskje kvalme).

Når de på oppvåkningen ser at du er stabil så blir du overført til avdelingen du lå på før operasjonen (såsant det ikke er en operasjon hvor du kan få reise hjem samme dag, da). Der vil sykepleiere og leger følge deg godt opp videre. Venninnen din kan godt komme og være hos deg før operasjonen, og dere kan høre om hun kan komme til på overvåkningen (litt ulik praksis på det, ofte får man ikke ha noen med seg på overvåkningen/oppvåkningen), og ellers kan hun jo være der når du er tilbake på avdelingen også hvis du føler det er trygt.

Men jeg anbefaler deg å ta kontakt med avdelingen som du skal legges inn på, fortell at du akkurat er blitt 18 år og at du føler du har fått lite informasjon og at du er veldig nervøs for det som skal skje fordi du ikke vet hva som skjer. Og så spør du også om hvordan det er med å ta med deg en venninne, hva hun kan være med på osv.

Stol på at dette går bra - lykke til :)

Anonymkode: 14c17...194

Skrevet

Ååå hjertelig takk dere!:hug: Føler meg mer trygg nå. Gjør ikke så veldig mye om venninna mi ikke får være på oppvåkningen. Men kanskje jeg kan få de på sykehuset til å ringe hun når jeg skal opp på rommet igjen, sånn at hun kan være der da. Må man alltid ta blodprøve før operasjon? 

Anonymkode: bf30b...34a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...