Gå til innhold

Noen som har erfaring med Steinerskolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår datter har vært utsatt for såkalt skjult mobbing på ungdomsskolen. Det har tatt tid for oss å finne ut av det. Skolen mener alt er fint, vi føler ikke vi kommer noen vei.

Vi bor i en kommune med kun en ungdomsskole. Dette gjør at vi ikke har fritt skolevalg. Jenta vår går nå i 9. klasse, og har mistet helt motivasjon for skole. Selvtilliten har dalt i takt med motivasjonen for læring. 

Noe må gjøres, og vi vurderer skolebytte. Det beste alternativet blir Steinerskolen. Hvordan er egentlig det? Hvordan er undervisningen egentlig lagt opp?

Hun har 1,5 år igjen av grunnskolen. Om hun velger offentlig vgs, vil det bli vanskelig for henne da? 

Ønsker egentlig å høre alt fra dere med erfaring, både positive og negative sider!

Anonymkode: 5cd3e...6d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et familiemedlem i samme situasjon byttet og så seg aldri tilbake. Likte det riktignok så godt at det ble steiner-vgs også da. Men overgangen til høyskolen etter det var uproblematisk.

Mye «rart» å forholde seg til, eurytmi f. eks, vekten på håndskrift etc. Men ressurssterkt og positivt klassemiljø veide opp for det. 

Anonymkode: a4ce0...8e6

Skrevet

Jeg har barn på steinerskole og må igrunn si det er litt fjernt med det å bytte henne over til steiner for 1 1/2 år... mulig det ikke finnes videregående steiner i din by da for det gjør det i min og mine barn går selvfølgelig på steiner for å gå der alle årene og for å ha " de teite " fagene eurytmi også... hva tror dere steiner og montesorri skoler er egentlig? Skoler å plassere noen for ett års tid? Det er mobbing på steiner, montesorri og internasjonale skoler også. På vår skole er de flinke til å håndtere det tror jeg da men jeg må jo si jeg tenker på mine barns klassemiljø . I år kom det f eks en ny elev i min eldste sin klasse som har mange utagerende problemer. Byttet fra annen skole og mest sannsynlig for problemene hans. Utrolig slitsomt for alle de andre i klassen som ikke er vant til utagering hver time, håper virkelig de finner ett opplegg på utsiden av klassen litt til han snart. Å flytte fra mobbesituasjon til privatskole om man omfavner alt ved skolen er flott men jeg synes det er teit med å bruke steiner som oppbevaringsplass av datteren din til ny skole. For de fleste på steiner er steinermiljøet med det kreative , sosiale og økolivet en livsstil. 

Anonymkode: b2498...ac4

Skrevet

Tusen takk for svar!

Godt å høre andres erfaring. Jeg skal ta kontakt med Steinerskolen også, for å forhøre meg hva de tenker om saken.

Jenta vår har, gjennom fritidsaktivitet, blitt kjent med flere steinerelever. Dette betyr at hun i den evt nye klassen, vil kjenne 4-5 av 17 elever allerede. 

Selv tenker vi foreldre at det er et stort valg å ta. Vi vet at det "bare" er 1,5 år igjen av grunnskolen, men denne tiden vil vi selvfølgelig gjøre så god som mulig for jenta vår!

Det er vgs og her, men tror ikke det er mulig å ta fagbrev? Tiden vil uansett vise hva jenta vår velger på vgs. 

Hi

Skrevet

Sålenge valget står mellom å fortsette der hun er, og å begynne på en steinerskole, syns jeg du skal la henne bytte. 1,5 år er fryktelig lenge for en 14åring som blir mobbet. Samme om hun går på offentlig eller steinervgs, det som betyr noe er at det blir en endring i livet hennes NÅ. 

Anonymkode: e50e4...424

Skrevet

Jeg var i din situasjon, og vi byttet til Montessori skole, ble byttet da hun startet i 10. klasse. Skolen startet opp det året, så det var ikke noe annet alternativ før da. Og fra og ikke ha vært på skolen de siste 5 mnd, til å gå på skolen daglig, og stortrives. På Montessori skolen så er det ikke så stor forskjell fra vanlig skole, da de kommer opp på ungdomsskolen. Og hun går nå på videregående, går på den beste videregående i byen, hvor man må ha 5 i snitt, og hun stortrives og gjør det veldig bra. Hun sier selv, at hadde vi ikke byttet skole. Så hadde hun ikke gått på skole i dag, og vært veldig deprimert. Nå har hun planer om høyere studier, og en bra karriere.

Anonymkode: 69b7c...632

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har barn på steinerskole og må igrunn si det er litt fjernt med det å bytte henne over til steiner for 1 1/2 år... mulig det ikke finnes videregående steiner i din by da for det gjør det i min og mine barn går selvfølgelig på steiner for å gå der alle årene og for å ha " de teite " fagene eurytmi også... hva tror dere steiner og montesorri skoler er egentlig? Skoler å plassere noen for ett års tid? Det er mobbing på steiner, montesorri og internasjonale skoler også. På vår skole er de flinke til å håndtere det tror jeg da men jeg må jo si jeg tenker på mine barns klassemiljø . I år kom det f eks en ny elev i min eldste sin klasse som har mange utagerende problemer. Byttet fra annen skole og mest sannsynlig for problemene hans. Utrolig slitsomt for alle de andre i klassen som ikke er vant til utagering hver time, håper virkelig de finner ett opplegg på utsiden av klassen litt til han snart. Å flytte fra mobbesituasjon til privatskole om man omfavner alt ved skolen er flott men jeg synes det er teit med å bruke steiner som oppbevaringsplass av datteren din til ny skole. For de fleste på steiner er steinermiljøet med det kreative , sosiale og økolivet en livsstil. 

Oppbevaringsplass? det er jo et genuint ønske om å gi datteren en god skolehverdag. Merkelig svar synes jeg.

Jeg har  erfaringer med Steinerskolen og offentlig skole. Ville ikke nølt med å flytte over. I Steinerskolen er det lærer- og klasseavhengig som i andre skoler, men pedagogikken gir rom for individualisme og nysgjerrighet. Hvis motivasjonen er borte har jeg erfaring med at den kan komme tilbake på Steinern. Jeg er selv steinerbarn og fikk topp karakterer da jeg gikk over til vanlig vgs, har idag doktorgrad. Skolen gir godt grunnlag for høyere utdanning.

Lykke til med deres valg!

Anonymkode: 14c04...bf6

Skrevet

Alle jeg har kjent som har gått på Steinerskolen har, hittil, vært unormale.

Anonymkode: 1a49d...3b1

Skrevet

Har brukt dagen i dag til å lese meg opp. Skal ta kontakt med skolen over helga, så får vi ta det derfra.

Steinerskolen her i distriktet, ligger faktisk i nærheten av brorens vgs. De kan faktisk ta følge til skolen, det var veldig greit. Vi vil jo det beste for ungene våre, vi vil jo de skal trives! Akkurat nå føles det som om den eneste muligheten vi har for å gi jenta vår en trygg hverdag, er et skolebytte...

Hi

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Alle jeg har kjent som har gått på Steinerskolen har, hittil, vært unormale.

Anonymkode: 1a49d...3b1

Hun er vel litt unormal. Iallfall mener noen i hennes nåværende klasse det. Hun blir daglig kalt dum og blond, av flere. Ei i klassen snakker ikke til henne, da mener jeg overhodet ikke!! Dersom de blir tvunget til samarbeid, sitter hun kun og ser på min datter. Sier ingenting. Hun har ved noen anledninger blitt slått, "bare fordi det er morsomt". 

Dersom de "unormale" folkene på Steinerskolen er snille og greie, tenker jeg vi tar til takke med det😉.

Hi

Skrevet

Jeg byttet klasse i 10ende, selv om det bare var ett år igjen ( ikke steiner,da). Fikk det året til å få venner og bygge opp selvtillitt ig gikk inn på vgs som et nytt menneske.

Anonymkode: 93c49...8fc

Skrevet

Skolebytte høres positivt ut i ditt tilfelle. Men, ikke gjør det med forventninger om at på Steinerskolen/Montesorri, så er alle bare snille og greie med hverandre, for det er ikke tilfellet.

For eks. så jobber en venninne som spesialpedagog på en Montessoriskole, og der er det mye dritt som foregår. Spesielt jentene er veldig slemme med hverandre. Så det er ting på alle skoler.

Anonymkode: 11c8f...2b0

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var i din situasjon, og vi byttet til Montessori skole, ble byttet da hun startet i 10. klasse. Skolen startet opp det året, så det var ikke noe annet alternativ før da. Og fra og ikke ha vært på skolen de siste 5 mnd, til å gå på skolen daglig, og stortrives. På Montessori skolen så er det ikke så stor forskjell fra vanlig skole, da de kommer opp på ungdomsskolen. Og hun går nå på videregående, går på den beste videregående i byen, hvor man må ha 5 i snitt, og hun stortrives og gjør det veldig bra. Hun sier selv, at hadde vi ikke byttet skole. Så hadde hun ikke gått på skole i dag, og vært veldig deprimert. Nå har hun planer om høyere studier, og en bra karriere.

Anonymkode: 69b7c...632

Er det i Drammen, og er dere fornøyd med skolen?

Anonymkode: c2811...556

Skrevet

Her er stei elevene ganske ulike de vanlige på en del områder og like på andre.

For det første driver de ikke med idrett på fritiden. Det er ikke godtatt. Du kan til nød ri, men da må du passe på å få frem at hesten er viktigst i seg selv, ikke konkurransen. 

Du må være motstandere av pelsdyr og fortrinnsvis spise økologisk. Jentene bør være vegetarianere. Det er stort press på å ha sex og på å drikke på ungdomskolen. 17.mai er teit.

Mange sliter med matematikk og fysikk på vanlig videregående. I andre fag gjør de det minst like bra som andre.

Anonymkode: b910d...102

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er stei elevene ganske ulike de vanlige på en del områder og like på andre.

For det første driver de ikke med idrett på fritiden. Det er ikke godtatt. Du kan til nød ri, men da må du passe på å få frem at hesten er viktigst i seg selv, ikke konkurransen. 

Du må være motstandere av pelsdyr og fortrinnsvis spise økologisk. Jentene bør være vegetarianere. Det er stort press på å ha sex og på å drikke på ungdomskolen. 17.mai er teit.

Mange sliter med matematikk og fysikk på vanlig videregående. I andre fag gjør de det minst like bra som andre.

Her var det ingen generaliseringer:)

Skrevet
9 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Her var det ingen generaliseringer:)

Det er slik det er her. Det finnes unntak, men ikke mange. Var det ikke det hi spurte om?

Skrevet

Og på vår steiner er det barn  som driver med alt fra fotball, balett, karate, fiolinspilling, golf , turn, kor , sjakk og friidrett.... 17 mai er ikke hverken mer eller mindre " kult" for tenåringer enn på offentlige skoler. Ikke noe sex eller drikkepress, men ca 50-70% vil jeg anta er opptatt av at maten er økologisk og sunn og selvfølgelig imot pels ( ang pels skriver jeg selvfølgelig for i mitt hode trenger ingen i 2017 kle seg i døde dyr ). Noen generaliserer litt for mye ja .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...