Gå til innhold

Hvor lenge varer et blåmerke/hematom?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk i begynnesen av mai et stort blåmerke etter å ha mistet noe på ca 100 kg på leggen. Det gjorde jo veldig vondt men brakk heldigvis ikke noe. 

Nå har det gått 5 mnd og det er fremdeles ikke borte. Noen dager er det ganske ømt og da er det litt vondt å gå. 

Legen min sier det ikke er noe han kan gjøre og gir meg ingen svar. 

Hvor lenge går det før et slikt merke er borte? 

Anonymkode: 87ff1...fa2

Fortsetter under...

Det skal iallfall ikke vare i flere mnd uten noen bedring! Er ikke fargen endret i det hele tatt?

Jeg ville dratt til privat lege eller bedt om en second opinion. Når du har mistet noe så tungt på kroppen er jo faren større for at det har blitt andre skader enn «bare» blåmerke.

Anonymkode: 842a5...25f

Umulig å si. Mye som spiller inn.

Traff det bein så kan du ha fått en "bone bruise" i tillegg. Jeg fikk en slik for litt over to år siden, er fremdeles litt blå der. Det blir på en måte et blåmerke/blødning i beinet, og det kan ta evigheter før kroppen greier å rydde opp i det fordi det ikke er så mye sirkulasjon der.

Om blødningen var inni en muskel kan det ta lengre tid. Om blødningen var veldig stor kan den kapsle seg inn om den "størkner", da kan det også ta evigheter før det går bort. Jeg har vært borti deg også - husker ikke lenger hvor lang tid det tok, men vil tro det også tok minst et par år (svær blødning hvor blødningen i muskelen forkalket seg). Er det noe slikt kan det hjelpe med trykkbølgebehandling siden det er så lenge siden skaden. Om det er noe slikt du har fått vil muskelen også bli langt stivere, det kan igjen gi en lokal betennelse enten i selve muskelen eller i senen/senefestet.

Ellers vil individuelle ting spille inn, din kropps evne til å rydde opp, sirkulasjonen, hvor aktiv du er m.m.

Du kan prøve å massere lett over blåmerket daglig. Kan komme til å se verre ut en periode, men det kan gjøre at du raskere blir kvitt det.

Husk å alltid drikke nok væske ila. dagene også.

Anonymkode: 5ca84...a24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...