Gå til innhold

Julegaver og bursdagsgaver etter fylte 18 år til tantebarn og fadderbarn.. ..

Anbefalte innlegg

Vi har lissom en politikk om at vi stopper å gi til tantebarn etter fylte 18. Vi er mange å bor spredt og har lite og ingen kontakt med noen, bare sånn en gang i året hos felles slektning etc. Noen ser vi litt oftere.  Og noen er slike som er "inngiftet". 

Så er vi faddere på en heil haug. Gudmor til 2 og vanlig fadder på mange. 

Noen har vi sporadisk kontakt med på feks snapp, insta osv andre bare sånn sånn å vann. 

Føler jeg går konkurs dersom de skal ha gaver til evig tid.

Er det innafor og så at de får ikke julegave etter fylte 18? 

Er det innafor for fadderbarn men ikke tante barn? 

Hva med bursdagsgaver?

Det er 2 fadder barn som står meg spesielt nær. Ok å gi de men ikke de andre? 

En del av disse tantebarna har fått egne barn. De er opp mot 4 år no. Og vi har aldrig møtt den.....

Dette spørsmål frustrerer meg like mye hvert år.  

Noen tanker?

Anonymkode: 39aec...3b6

Fortsetter under...

Må bare ta utgangspunkt i meg selv nå siden jeg ikke har så store tantebarn enda.

Jeg fikk ikke julegave fra mine guforeldre etter fylte 16 tror jeg. I allefall ikke etter 18. De bor i samme by som meg, men vi har ikke veldig mye kontakt. Jeg har god kontakt med mine onkler og tanter, men onkel (som er alene, men har flust med penger) sier han kun gir julegaver til barna. Vi voksne, verken onkelbarn eller søsken har ikke fått julegaver på mange år. Synes det er helt greit jeg. Mine tanter har jeg alltid fått julegave hos, men her får barna større julegave enn vi voksne. Får f.eks strikkede votter/sokker. Barna får ofte det samme, men der ligger det gjerne noe ekstra i tillegg. Mine voksne søskenbarn som ikke bor i samme by har det vært litt frem og tilbake om jeg gir eller ikke. Jeg får jo ikke noe fra dem, bortsett fra den som er fra tante m/fam. Jeg gir også til søskenbarn som bor i samme by, men vi feirer også jul sammen da, både med tante og søskenbarn.

Anonymkode: 26ca8...e6d

Kjøper disse voksne tantebarna til deg da? 

Vi har også voksne tantebarn vi ikke har særlig kontakt med, møter de max en gang i året. De sender vi julekort til, ingen gave 

Fadderbarn er vel vanlig å gi gave frem til konfirmasjonen om man ikke har et spesielt nært forhold så det er naturlig å gi lenger 

Jeg får faktisk gave av min ene fadder enda, og jeg er 43 år gammel 😀 Men det er mamma sin barndomsvenninne som jo har vært i livet mitt som en ekstra tante bestandig. Har mye nærmere forhold til henne enn mine ekte tanter 

Anonymkode: bf566...811

Når barna blir så stor gir vi gaver ut fra hvilket forhold vi har, ikke etter familieforhold. Vi gir for eksempel gave til en av min manns voksne fettere og min venninnes voksne stesønn, menn ikke til mine nieser på 20.

Anonymkode: 240ee...a1d

Jeg har bare små barn som jeg er tante til, men som niese kan jeg svare. Jeg får gaver av tanter og onkler som jeg feirer med. Altså, det året jeg feirer jul hos svigers får jeg ikke noe. 

Unntaket er en barnløs tante som sender noe i posten, og en annen tante som står meg ekstra nærme. 

Anonymkode: 0a958...0ab

HI det høres ut som om du har så stor familie og mange fadderbarn at det er helt innafor å kutte kraftig i gavelista. Det er ikke vits i å sende gaver til voksne du knapt har kontakt med. 

Gi til folk du har et forhold til. Det er hyggelig med julegaver, men man trenger ikke kjøpe til alle. 

Selv har både mannen og jeg liten familie, så her kjøper vi ikke til mange. Vi kjøper ikke gaver til våre fettere/kusiner eller deres barn. 

Anonymkode: ae0ac...40d

Annonse

Vi gir til mannens voksne nieser på 20 og 25, men de er de eneste vi har.

Jeg får gave av min onkel mens onkel og tanten min på den andre siden gir noe til barna mine. Men vi er en liten familie.

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er forskjellen på Gudmor og fadder?

Anonymkode: e59fd...579

Opprinnelig er vel gudmor en betegnelse de bruker i den katolske kirken, men noen steder i landet henger det igjen også her i Norge og brukes da om den fadderen som bærer barnet til dåpen. I kirkens papirer er alle faddere, det har med dialekter og tradisjoner å gjøre

Anonymkode: bf566...811

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er forskjellen på Gudmor og fadder?

Anonymkode: e59fd...579

Det jeg og folk i min krets mener er at gudmor/gudfar er den som bærer barnet til dåpen. Mens fadder er ett vitne som er med frem og bevitner dåpshandlingen.

Og luemor/luefar er den som hjelper gudmor med å ta av luen på dåpsbarnet.

Anonymkode: 39aec...3b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...