Gå til innhold

Noen som har menn som tisser i sengen?

Anbefalte innlegg

Vi har vært gift i 12 år. Jeg vet at han var sengevæter som gutt, men det har ikke vært noe stort problem for oss. Han har også hatt uhell som voksen, men kun noen få på alle disse årene. Nå i det siste har han hatt problemer i helgene. Han mener at ingenting har forandret seg, men at han nå er mer trygg, og avslappet rundt meg. Han har begynt å ha på alarm klokka 7 i helgene for å komme seg opp på do. Dette fører til at vi våkner begge to, og vi kan se langt etter å sove lenge. Jeg har har foreslått å dra til legen og få hjelp. Sist han tok dette opp med legen ble det  foreslått en type nattbleie for bruk i helgene, men det nekter han. I begynnelsen forstod jeg han godt, men nå er det kommet så langt at jeg ønsker at han skal enten begynne med nattbleie i helgene, eller kontakte lege på ny. Noen som har erfaring med noe slikt? Hva kan jeg gjøre? Er jo et følsomt tema, og lett å såre, men blir så frustrert. 

Anonymkode: ccb67...90f

Fortsetter under...

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han kan i hvert fall ikke tisse i senga. Men seriøst, kl 7 på en lørdag er ikke krise altså! ;) Her må du ta deg sammen. 

Anonymkode: d2055...6ae

Var greit da barna var små, men nå er vi kommet i en annen fase, og jeg setter veldig stor pris på søvn i helgene. Skulle ønske han bare kunne akseptere den bleia. Han går jo i dusjen om morgen uansett. Er vel ikke så mye være en et bind vil jeg tro.

2 minutter siden, kristin200 skrev:

Jeg hadde heller valgt vekkeklokka enn bleie! 

Som nevnt, jeg forstod det godt i begynnelsen, men på en annen side, om en har et problem, så må en kanskje lære seg å akseptere det, spesielt når det går ut over andre. Er jo heller ikke slik at han tisse hver natt, men han må ha på alarm for å være sikker. Om han hadde brukt den bleiegreiene, så kunne vi sovet godt, og lenge begge to. Og om han da var uheldig, så er det bare å dusje, noe han gjør uansett på morgenen.

Annonse

Jeg hadde også foretrukket bleie framfor vekkerklokke. Men han bør tilbake til lege og videre til spesialist hvis han ikke har vært det allerede. De har sikkert kommet litt lenger på feltet siden han var barn, så kanskje de finner en løsning på problemet.

Anonymkode: d3368...ebb

Det er litt verre enn et bind altså, en voksen mann tisser mye, så det må en diger up-and-go i voksenversjon til og jeg skjønner han ikke synes det er veldig manndig..

Men kan han ikke ha lydløs alarm og liste seg ut? Finnes jo flere typer, som nevnt over her har døve en vibrator under puta, du kan også ha et armbånd lignende fit-bit som vibrerer på armen din.

Mannen min våkner av seg selv og må tisse i 6-7 tiden om morgenen hver dag, jeg våkner jeg også av at han står opp på do, men er jeg trøtt sovner jeg igjen. Kunne ikke falt meg inn å si han må bruke bleie altså...

Anonymkode: e3af0...b77

Herregud, la nå mannen bruke vekkerklokke eller legg deg på et annet rom.. skjønner da godt han ikke vil bruke bleie når det er mulig å unngå det. Men han burde jo oppsøke spesialist om dette er noe han plages med. 

Anonymkode: 4aae4...005

Annonse

Er vel ikke så ille å ha på en bleie? Men slike vibrerende armbånd hørtes ikke dumt ut. Det må vi kjøpe oss. Uansett vil jeg prøve å få han til legen igjen. Han er jo plaget, men mener selv han har prøvd alt. Tror nok det kan være lurt å bytte lege også, for han vi har nå er litt utgått på dato. Det jeg synes er litt merkelig er at han klarer å holde seg mye lengre en meg på dagtid, så kanskje det er noe psykisk?

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er vel ikke så ille å ha på en bleie? Men slike vibrerende armbånd hørtes ikke dumt ut. Det må vi kjøpe oss. Uansett vil jeg prøve å få han til legen igjen. Han er jo plaget, men mener selv han har prøvd alt. Tror nok det kan være lurt å bytte lege også, for han vi har nå er litt utgått på dato. Det jeg synes er litt merkelig er at han klarer å holde seg mye lengre en meg på dagtid, så kanskje det er noe psykisk?

Bytt lege dere, og gå til legen. Det handler ikke om å klare å holde seg, det er at han endten sover så tungt at blæra slapper av eller av han at ikke våkner av å måtte tisse . Men ikke lag noe nummer ut av at du ikke får sove etter alarmen kl 07. Bruk øreprooper, sov på ett annet rom eller noe. Ikke tving en mann til å bruke bleie! 

Anonymkode: ecc9b...fb9

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, når årsaken er at mannen står opp for å tisse klokken sju om morgenen så er det faktisk det altså.

Kan man i det hele tatt kalles sengevæter når man sover helt til sju uten å tisse i sengen? Det er da slett ikke uvanslig å stå opp for å tisse på den tiden....

Anonymkode: e3af0...b77

Hvorfor blir han ikke henvist til spesialist som kan utrede det på nytt? Han må jo finne ut av årsak... 

Tror ikke du helt skjønner hvor ydmykende og vanskelig det er å bruke bleie. Ingen som ønsker det hvis man ikke absolutt må. Enurese og inkontinens kan heller ikke sammenlignes. 

Han må jo ønske å gjøre noe med dette, og du må jo jobbe med ham ikke mot ham. 

Enn så lenge er jo lydløs alarm noe å vurdere, samt at han må se på rutiner igjen. Drikke og tisse hver 3. time,  selv om han ikke er tørst eller tissetrengt. Du sier at han kan holde seg lenge, og det er ikke bra for blæra. Drikker han brus, vin, juice på kvelden? Dette øker utskillelsen av urin... 

Anonymkode: b6932...451

Jeg kan forstå at du synes det er tidlig å våkne kl. 07 i helgene, hvis du ønsker å sove lengre. Derimot synes jeg faktisk det er egoistisk av deg å si at mannen må ta på seg bleie, fremfor å få stå opp på toalettet for å unngå å late vannet i sengen. 

La oss si det hadde vært deg som slet med dette. Hva hadde du tenkt hvis mannen klaget på at han ikke fikk sove, for at du ønsket ha alarmen på for å gå på do? Hvordan ville du reagert hvis han "tvang" deg til å bruke bleie, også måtte du ligge å være våt i lang tid for at han skulle være fornøyd?

Helt ærlig synes jeg du er svært urimelig i dette tilfellet. Jeg blir faktisk litt trist på mannen din sine vegne. Det er jo ikke lett å ha det slik, og det er jo noe som oppriktig plager han- og det garantert mye mer enn at du må våkne av en alarm kl. 07.00. 

Bytt lege, få han til spesialist og i mellomtiden skaffer du deg ørepropper eller sover ett annet sted i huset i helgene. 

Hadde min mann tvunget meg til å bruke bleier, ja da hadde jeg kastet han ut av rommet uten å nøle. 

Ser at flere syns det er greit å stå opp klokka 7 på lørdag og søndag, men vi sitter ofte oppe til 2-3 på natten, og da blir det ikke nok søvn for hverken han eller meg. Og ja det blir ofte litt vin og kos på disse kveldene. Men ser at jeg må heller få han til lege, sånt at vi kanskje kan finne årsaken. Er legen han går til nå som har gitt han bleier, men som dere sier så hadde det beste vært og kommet til bunns i dette problemet. Han har også tidligere noen tabletter som hjalp litt, men de ble han så trett av på dagtid.

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser at flere syns det er greit å stå opp klokka 7 på lørdag og søndag, men vi sitter ofte oppe til 2-3 på natten, og da blir det ikke nok søvn for hverken han eller meg. Og ja det blir ofte litt vin og kos på disse kveldene. Men ser at jeg må heller få han til lege, sånt at vi kanskje kan finne årsaken. Er legen han går til nå som har gitt han bleier, men som dere sier så hadde det beste vært og kommet til bunns i dette problemet. Han har også tidligere noen tabletter som hjalp litt, men de ble han så trett av på dagtid.

Der svarte du på det jeg hadde tenkt å spørre om... drikker han vin i helgene. Jeg vet om noen som blir sengevæter kun når de drikker alkohol, og jo verre jo mer de har drukket, men noen får problemet bare av et glass vin eller to eller en øl. For disse har det vært å slutte å drikke, eller å holde seg til maks et glass (hvis det går uten uhell), en jeg vet om valgte å ha bleier hvis han skulle ha en fest og skulle drikke mer.

Det er urimelig av deg å kreve at han skal bruke bleie når han med enkle midler kan unngå det. Men det er minst like urimelig av ham å ikke ville gå til legen med dette. Høres ut som om han trenger en ny lege til dette problemet!

Prøv å ikke drikke alkohol til helgen som kommer og se hva som skjer da. Det er jo tydeligvis ikke noe problem i uken, og jeg vil tro at han da sover mange flere timer på natten uten uhell.

Anonymkode: 1ac30...877

Men herregud, slutt å sitt våkne til 2-3 om nettene for å drikke vin, da!

Legg dere til normal tid og dropp vinen for å se om det blir bedring før du tvinger mannen din til å bruke bleier. Er det virkelig så mye å be om i denne situasjonen? Det må være fryktelig ydmykende for mannen å ha en kone som er så sneversynt at hun ikke kan ofre noe i en situasjon hvor et helseproblem kan bedres? Et helseproblem som er såpass belastende for den det gjelder bør ønske å gjøre disse endringene selv, og partneren bør støtte det.

Anonymkode: c50dd...ed9

Dette må da være et av de klareste ikke-problem jeg har lest om! 

Han holder seg tørr hele natten, men trenger hjelp til å våkne på et tidspunkt mange av oss våkner fordi man er tissetrengt - og du synes bleie er et godt alternativ? Det er jo helt sprøtt. 

Du har fått gode råd om stille alarm, det må da være verd å prøve ut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...