Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #1 Skrevet 16. oktober 2017 Oppdaget noen stygge meldinger på mobilen til barnet mitt. Dette var tydelig mobbe meldinger som er sendt for å såre. Hvordan går jeg videre med dette? Skole eller foreldre? Anonymkode: 100d0...c04
TinaK 1990 Skrevet 16. oktober 2017 #2 Skrevet 16. oktober 2017 Ville tatt det opp med foreldre flrst og fremst. Idag!!! Hadde mitt barn sendt slike sms vil jeg ha beskjed.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #3 Skrevet 16. oktober 2017 Du bør si det til foreldrene, ja, og vise SMS'ene... Det er ofte ganske effektivt, når barnet skjønner at det ikke kan gjøre hva det vil via sms og slippe unna med det, men at det får konsekvenser. DERSOM foreldrene er oppegående. Er de "fri oppdragelse"-brødhuer, får du være litt krassere Anonymkode: 794a2...38e
anonomous Skrevet 16. oktober 2017 #4 Skrevet 16. oktober 2017 Enig med de andre, snakk med foreldrene. Jeg ville absolutt visst om mitt barn gjorde slikt.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #5 Skrevet 16. oktober 2017 Jeg ville snakket med foreldrene og sjekket mitt eget barn sine "utbokser". Noen ganger går slikt begge veier. Det er likevel ikke bra, men innfallsvi keøen blir en annen. Anonymkode: 1f43d...74a
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #6 Skrevet 16. oktober 2017 Jeg har snakket med foreldrene og i noen tilfeller har det hjulpet. Her avhenger det av at foreldrene er fornuftige. I andre tilfeller har jeg snakket med skolen, når det gjelder flere elever fra klassen og når det gjelder ting som skjer på skolen. Anonymkode: 906f0...bd2
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #7 Skrevet 16. oktober 2017 Jeg ville snakket med både foreldre og lærer. Skolen må få vite om slike ting for å kunne jobbe med holdninger i klassen. Anonymkode: 4355c...ebc
Gjest elissa2 Skrevet 17. oktober 2017 #8 Skrevet 17. oktober 2017 På 16.10.2017 den 11.09, Anonym bruker skrev: Oppdaget noen stygge meldinger på mobilen til barnet mitt. Dette var tydelig mobbe meldinger som er sendt for å såre. Hvordan går jeg videre med dette? Skole eller foreldre? Anonymkode: 100d0...c04 Jeg hadde definitivt tatt kontakt med foreldrene! Sånt er ikke greit i hele tatt, og jeg håper foreldrene tar tak i det💪🏻
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #10 Skrevet 17. oktober 2017 Skole? Nei, nei. Ta det opp med foreldrene. Med skolen tar du opp det som skjer på skolen. Jeg regner ikke med at disse meldingene er skolerelaterte? Anonymkode: 15ecb...498
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #11 Skrevet 17. oktober 2017 Ta det opp med foreldrene, ja. Fy fader, det der er frykten min, at skal skje med barna mine. Jeg hadde blitt forbannet. Men jeg hadde også blitt forbannet hvis barna mine sendte sånne SMS'er. Æsj, kids can be cruel.... Anonymkode: ab2bc...07c
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #12 Skrevet 17. oktober 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skole? Nei, nei. Ta det opp med foreldrene. Med skolen tar du opp det som skjer på skolen. Jeg regner ikke med at disse meldingene er skolerelaterte? Anonymkode: 15ecb...498 Som lærer så vil jeg vite slike ting. Og jeg er kun faglærer på vgs... Jeg garanterer deg at skolen vil vite slike ting. Anonymkode: 4355c...ebc
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #13 Skrevet 17. oktober 2017 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skole? Nei, nei. Ta det opp med foreldrene. Med skolen tar du opp det som skjer på skolen. Jeg regner ikke med at disse meldingene er skolerelaterte? Anonymkode: 15ecb...498 Skolen her går bedt om å få vite om slike ting. Det er for å kunne jobbe med mobbing, holdninger osv også på skolen. Anonymkode: c9499...eba
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #14 Skrevet 17. oktober 2017 Bare sjekk godt først om ditt eget barn er så uskyldig som det fremstår før du setter himmel og jord i begevelse. Her ble sønnen min innkalt til møte med skolen og foreldre pga 1 sms han hadde sendt. Den 'uskyldige' jenta hadde slettet alle sms hun selv hadde sendt til han, på sin egen mobil... Men hun hadde tydeligvis glemt at min sønn har mobil og han viste frem alle de 15+ stygge meldingene hun hadde sendt til han i forkant. Det var ei mor som ble ganske lang i maska på møtet! Det verste var at hun ba ikke om unnskyldning eller noe, var kun i angrep. Pinlig. Anonymkode: 7622f...3c6
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #15 Skrevet 17. oktober 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bare sjekk godt først om ditt eget barn er så uskyldig som det fremstår før du setter himmel og jord i begevelse. Her ble sønnen min innkalt til møte med skolen og foreldre pga 1 sms han hadde sendt. Den 'uskyldige' jenta hadde slettet alle sms hun selv hadde sendt til han, på sin egen mobil... Men hun hadde tydeligvis glemt at min sønn har mobil og han viste frem alle de 15+ stygge meldingene hun hadde sendt til han i forkant. Det var ei mor som ble ganske lang i maska på møtet! Det verste var at hun ba ikke om unnskyldning eller noe, var kun i angrep. Pinlig. Anonymkode: 7622f...3c6 Men selv om det var pinlig for den mora (eller kanskje ikke minst dattera), så var det jo bra at ting ble nøstet opp i, og skolen klar over problemet? For problemet var jo tilstede uavhengig av hvem som var skurken. Anonymkode: 4355c...ebc
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #16 Skrevet 17. oktober 2017 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Som lærer så vil jeg vite slike ting. Og jeg er kun faglærer på vgs... Jeg garanterer deg at skolen vil vite slike ting. Anonymkode: 4355c...ebc Jeg er lærer selv, faktisk. På barneskole. Nei, vi trenger ikke vite om at Kari har sagt at Lise er dum på fritiden. Dette ordnes opp i hjemme, foreldre må ta kontroll over barnas mobilbruk. Fortsetter det, også i skoletiden, eller Lise gruet seg til skole pga dette, da vil skolen vite det. Anonymkode: 15ecb...498
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #17 Skrevet 17. oktober 2017 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skolen her går bedt om å få vite om slike ting. Det er for å kunne jobbe med mobbing, holdninger osv også på skolen. Anonymkode: c9499...eba Sånn at foreldre kan ha total ansvarsfraskrivelse over barns mobilbruk? Holdninger på jobbes med hjemme. Ja, man jobber også med det på skolen, men det kommer i størst grad fra hjemmet. Anonymkode: 15ecb...498
TinaK 1990 Skrevet 17. oktober 2017 #18 Skrevet 17. oktober 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sånn at foreldre kan ha total ansvarsfraskrivelse over barns mobilbruk? Holdninger på jobbes med hjemme. Ja, man jobber også med det på skolen, men det kommer i størst grad fra hjemmet. Anonymkode: 15ecb...498 Det ene utelukker da ikke det andre ? Flott at skolen også tar tak. Helt nødvendig.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #19 Skrevet 17. oktober 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er lærer selv, faktisk. På barneskole. Nei, vi trenger ikke vite om at Kari har sagt at Lise er dum på fritiden. Dette ordnes opp i hjemme, foreldre må ta kontroll over barnas mobilbruk. Fortsetter det, også i skoletiden, eller Lise gruet seg til skole pga dette, da vil skolen vite det. Anonymkode: 15ecb...498 Dette gjorde meg rett og slett litt trist. Ikke rart at vi periodevis sliter med at elevene ikke forteller oss om problemer hvis de blir avvist på skolen om erting fra de er 5 år. Anonymkode: 4355c...ebc
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #20 Skrevet 17. oktober 2017 Hvor gammelt er barnet? Her sjekker vi sms'ene til jenta jevnlig for å se at hun skjønner sms sjargong, og at ikke mobbing via sms skjer. Her var det vi som fikk telefonen fra en mor som var fortvilet over en sms min datter og hennes venninne hadde sendt til en venn. Det som hadde skjedd var at det hadde blitt en krangel og han hadde dradd hjem, så fortsatte det på sms. Skriftlig ser det helt annerledes og sterkere ut enn i en muntlig krangel. Det var en gyllen anledning for oss til å ta opp dette som tema. At man ikke kan krangle på sms/nett og i alle fall ikke to mot en. . Datteren min ble kjempelei seg når hun forsto hvordan dette hadde vært for han som fikk meldingen. Vi inviterte han hjem til oss og hadde en hyggelig dag sammen, og datteren min fikk gi en ektefølt unnskyldning. Jeg er SÅ glad for at vi fikk vite om det med en gang. Og konsekvensen er altså at alle sms forbindelse sjekkes daglig for å se at det foregår på en god måte. Anonymkode: 7394b...7da
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #21 Skrevet 17. oktober 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvor gammelt er barnet? Her sjekker vi sms'ene til jenta jevnlig for å se at hun skjønner sms sjargong, og at ikke mobbing via sms skjer. Her var det vi som fikk telefonen fra en mor som var fortvilet over en sms min datter og hennes venninne hadde sendt til en venn. Det som hadde skjedd var at det hadde blitt en krangel og han hadde dradd hjem, så fortsatte det på sms. Skriftlig ser det helt annerledes og sterkere ut enn i en muntlig krangel. Det var en gyllen anledning for oss til å ta opp dette som tema. At man ikke kan krangle på sms/nett og i alle fall ikke to mot en. . Datteren min ble kjempelei seg når hun forsto hvordan dette hadde vært for han som fikk meldingen. Vi inviterte han hjem til oss og hadde en hyggelig dag sammen, og datteren min fikk gi en ektefølt unnskyldning. Jeg er SÅ glad for at vi fikk vite om det med en gang. Og konsekvensen er altså at alle sms forbindelse sjekkes daglig for å se at det foregår på en god måte. Anonymkode: 7394b...7da Og her var det ikke naturlig å ta dette med skoen. Hadde det fortsatt etter at vi tok tak i det så ville vi ha koplet inn skolen for at de skulle følge med på sin kant. Anonymkode: 7394b...7da
Evablaum Skrevet 17. oktober 2017 #22 Skrevet 17. oktober 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor gammelt er barnet? Her sjekker vi sms'ene til jenta jevnlig for å se at hun skjønner sms sjargong, og at ikke mobbing via sms skjer. Her var det vi som fikk telefonen fra en mor som var fortvilet over en sms min datter og hennes venninne hadde sendt til en venn. Det som hadde skjedd var at det hadde blitt en krangel og han hadde dradd hjem, så fortsatte det på sms. Skriftlig ser det helt annerledes og sterkere ut enn i en muntlig krangel. Det var en gyllen anledning for oss til å ta opp dette som tema. At man ikke kan krangle på sms/nett og i alle fall ikke to mot en. . Datteren min ble kjempelei seg når hun forsto hvordan dette hadde vært for han som fikk meldingen. Vi inviterte han hjem til oss og hadde en hyggelig dag sammen, og datteren min fikk gi en ektefølt unnskyldning. Jeg er SÅ glad for at vi fikk vite om det med en gang. Og konsekvensen er altså at alle sms forbindelse sjekkes daglig for å se at det foregår på en god måte. Anonymkode: 7394b...7da Daglig? Da tenker du at datteren din ikke lærte noe av hendelsen, du har tydeligvis ikke mye tiltro til henne lengre..
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #23 Skrevet 17. oktober 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette gjorde meg rett og slett litt trist. Ikke rart at vi periodevis sliter med at elevene ikke forteller oss om problemer hvis de blir avvist på skolen om erting fra de er 5 år. Anonymkode: 4355c...ebc Avvist på skolen om erting? Fra de er 5 år, faktisk? Her er det snakk om en mor som har funnet et ut at en jente har sendt SMS til hennes datter med stygt innhold. Det mor bør gjøre da er å kontakte foreldrene til det andre barnet. De har tydeligvis ikke kontroll over barnas mobilbruk, og må jobbe med holdninger hjemme. Fortsetter problemet, eller det oppstår situasjoner sv negativ art med disse jentene på skolen, da tar man kontakt med skolen. Hva eksakt tenker du skolen skal gjøre med en melding sendt på fritiden? Innkalle elever og foreldre på et møte, og bruke tid og ressurser på det? skolen bør løse dette problemet hvis man som foreldre ikke klarer å løse det selv, eller hvis det forsetter på skolen og blir en mobbesak, selvsagt. Anonymkode: 15ecb...498
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #24 Skrevet 17. oktober 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og her var det ikke naturlig å ta dette med skoen. Hadde det fortsatt etter at vi tok tak i det så ville vi ha koplet inn skolen for at de skulle følge med på sin kant. Anonymkode: 7394b...7da Nettopp!!! Mitt poeng, man prøver først ordne problemer som oppstår på fritiden selv! 👏😀 Anonymkode: 15ecb...498
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #25 Skrevet 17. oktober 2017 6 minutter siden, Evablaum skrev: Daglig? Da tenker du at datteren din ikke lærte noe av hendelsen, du har tydeligvis ikke mye tiltro til henne lengre.. Hun er 8 år. Jeg tenker at det er helt naturlig og uproblematisk å følge med på telefonbruk. Anonymkode: 7394b...7da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå