Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2017 #1 Skrevet 15. oktober 2017 Hadde du latt en 6 åring få se en film med 9 års aldergrense når barnet bli redd? Faren har lovet å se Askeladden filmen som er 9 års aldergrense,til tross for at han en sensitiv som lett blir redd å få mareritt. Han fikk for eksempel mange mareritt av "snøfall" serien,å han har også hatt mange mange maritt om grusomme gabriel fra kaptein sabeltann. Likevel synes tydligvis far at det er en god ide å la barnet se en film med 9 år aldersgrense,blir så oppgitt av han! Han er fullt klar over at han har hatt mareritt etter flere filmer. Anonymkode: daf83...3c7
KineMor ♥C&M&O♥ Skrevet 15. oktober 2017 #2 Skrevet 15. oktober 2017 Kommer an på barnet. Min 6 åring har sett den aktuelle filmen, uten problem. Hun er tøff og har også sett Harry Potter. Skjønner at du er oppgitt over far, dårlig gjort å la barnet se film som han får mareritt av.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2017 #3 Skrevet 15. oktober 2017 Nei, de ser jeg på som veiledende og ser an barnet. Jeg har en 8-åring som jeg ikke gidder ta med på kino for å se Askeladden, vi venter til den kommer på TV, for hun blir lett redd. Men søsteren aldri har blitt redd og så filmer med høyere aldersgrense da hun var mindre. Barn er forskjellig. Anonymkode: 7ca3e...0da
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2017 #4 Skrevet 15. oktober 2017 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hadde du latt en 6 åring få se en film med 9 års aldergrense når barnet bli redd? Faren har lovet å se Askeladden filmen som er 9 års aldergrense,til tross for at han en sensitiv som lett blir redd å få mareritt. Han fikk for eksempel mange mareritt av "snøfall" serien,å han har også hatt mange mange maritt om grusomme gabriel fra kaptein sabeltann. Likevel synes tydligvis far at det er en god ide å la barnet se en film med 9 år aldersgrense,blir så oppgitt av han! Han er fullt klar over at han har hatt mareritt etter flere filmer. Anonymkode: daf83...3c7 Har selv en 6—åring, og det er uaktuelt å se Askeladden! Skjønner godt du blir irritert! Anonymkode: 74387...872
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2017 #5 Skrevet 15. oktober 2017 Jeg har også en 6-åring, og han får ikke se filmer med 9-årsgrense. Han liker fortsatt tegnefilmer, karsten og petra osv, så jeg ser ikke helt vitsen. Jeg tenker at filmene med høyere aldersgrense er laget for større barn, og i tillegg til at han kan bli redd, så forstår han kanskje ikke innholdet 100%. Anonymkode: f51ec...806
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2017 #6 Skrevet 15. oktober 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har selv en 6—åring, og det er uaktuelt å se Askeladden! Skjønner godt du blir irritert! Anonymkode: 74387...872 Har hørt den er ganske skummel så da blir jeg veldig oppgitt av at far lover at den skal han få se,når jeg har sagt bare noen dager før at det er aktuelt han får se den. Barnefaren vet jo ikke at jeg har sagt nei til den filmen,men når han ser aldersgrensen så er det lov å tenke selv. Anonymkode: daf83...3c7
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2017 #7 Skrevet 15. oktober 2017 Om et barn ble redd av Snøfall ville jeg ikke latt barnet se Askeladden. Å la barn se filmer/serier de blir redd og får mareritt av er utrolig dårlig gjort. Far burde sette barnets behov først og dersom far tror at han skal "tøffe barnet opp" er det ikke rette veien å gi barnet mareritt med vilje Anonymkode: 3980f...ce7
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2017 #8 Skrevet 15. oktober 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg har også en 6-åring, og han får ikke se filmer med 9-årsgrense. Han liker fortsatt tegnefilmer, karsten og petra osv, så jeg ser ikke helt vitsen. Jeg tenker at filmene med høyere aldersgrense er laget for større barn, og i tillegg til at han kan bli redd, så forstår han kanskje ikke innholdet 100%. Anonymkode: f51ec...806 Sønnen min liker også filmer forsatt som karsten og petra,Elias osv. Så den nye Elias filmen var vi allerede sett,å nå maser han på faren om å se Askeladden filmen. Prøvde å si at det er en grunn til at den har fått så høy aldersgrense,men tror ikke jeg når helt inn til faren som er ganske sta. Anonymkode: daf83...3c7
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2017 #9 Skrevet 15. oktober 2017 Er det noe sted hvor jeg kan lese om begrunnelsen til at aldersgrensen er så høy? Kanskje lettere å nå inn til han om jeg har noe skriftelig å vise til,å at han ser at det ikke bare min mening. Anonymkode: daf83...3c7
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2017 #10 Skrevet 15. oktober 2017 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det noe sted hvor jeg kan lese om begrunnelsen til at aldersgrensen er så høy? Kanskje lettere å nå inn til han om jeg har noe skriftelig å vise til,å at han ser at det ikke bare min mening. Anonymkode: daf83...3c7 Det står vel begrunnet under informasjonen om filmen på kinoens nettside? Anonymkode: 74387...872
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2017 #11 Skrevet 15. oktober 2017 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sønnen min liker også filmer forsatt som karsten og petra,Elias osv. Så den nye Elias filmen var vi allerede sett,å nå maser han på faren om å se Askeladden filmen. Prøvde å si at det er en grunn til at den har fått så høy aldersgrense,men tror ikke jeg når helt inn til faren som er ganske sta. Anonymkode: daf83...3c7 Hvis det er det at han gjerne vil ta med sønnen på kino, foreslå at de kan se den nye Karsten og Petra filmen sammen i stedet? Den kommer 27. oktober. Min gutt ville i alle fall synes det var mye mer stas. Men om faren er fast bestemt på askeladden, så hjelper det sikkert ikke... Anonymkode: f51ec...806
klg,2 boys now:) Skrevet 15. oktober 2017 #12 Skrevet 15. oktober 2017 Min snart 9 åring så Askeladden i går å han syntes den var skummel og han er ikke den tøffeste i gata,men har sett Harry Potter o.l filmer mange ganger.be faren om å sw trailern som ligger ut på filmen.evt la sønnen se den så regner jeg med han slutter å mase fort
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2017 #13 Skrevet 15. oktober 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Er det noe sted hvor jeg kan lese om begrunnelsen til at aldersgrensen er så høy? Kanskje lettere å nå inn til han om jeg har noe skriftelig å vise til,å at han ser at det ikke bare min mening. Anonymkode: daf83...3c7 Barnevakten har laget en anmeldelse og skriver dette om aldersgrensen: Askeladden – I Dovregubbens hall har fått ni års aldersgrense. Det er en rekke dramatisk scener her, blant annet med noen utspekulerte og skumle huldrer. Trollet kan selvsagt også oppleves truende når det reiser seg i all sin vrede. Ved noen anledninger er det også kveppescener som kan gi en støkk. Vi synes det er litt synd at man har gjort filmen så skummel, for eventyrene om Askeladden kunne gjerne vært tilpasset barn fra seks år. Filmen er helt grei å se for barn fra ni år (men forbered dem gjerne på at det kommer noen kveppescener). Om yngre barn får lov til å se filmen, så bør de ha en voksen like ved siden av seg, for som sagt, dette er til tider litt skummelt. Medietilsynets begrunnelse for aldersgrensen: Denne eventyrfilmen har partier med utrygg stemning, og inneholder scener med truende situasjoner og skremmende skikkelser. Den får derfor 9-årsgrense. https://www.barnevakten.no/anmeldelse/askeladden-i-dovregubbens-hall/ Anonymkode: 7ca3e...0da
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2017 #14 Skrevet 15. oktober 2017 Følger aldersgrenser SOM OFTEST. Men noen ganger er aldersgrensene helt på trynet! Anonymkode: 80f20...f18
februarprins2013 Skrevet 15. oktober 2017 #15 Skrevet 15. oktober 2017 nei, min som blir 5 i februar har både sett 9 og 10 år grense, her får vi beskjed om at vi selv vet hva barna tåler. han har også vert på 6 og 7 år grense,men det kan han vel med en voksen uansett
Mamma_til_2 Skrevet 15. oktober 2017 #16 Skrevet 15. oktober 2017 Har nettopp sett askeladden med min på snart 6 år hun ble litt skremt ett par ganger men ikke værre enn at hun snudde seg bort. Det var yngre barn og så filmen idag.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #17 Skrevet 16. oktober 2017 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Barnevakten har laget en anmeldelse og skriver dette om aldersgrensen: Askeladden – I Dovregubbens hall har fått ni års aldersgrense. Det er en rekke dramatisk scener her, blant annet med noen utspekulerte og skumle huldrer. Trollet kan selvsagt også oppleves truende når det reiser seg i all sin vrede. Ved noen anledninger er det også kveppescener som kan gi en støkk. Vi synes det er litt synd at man har gjort filmen så skummel, for eventyrene om Askeladden kunne gjerne vært tilpasset barn fra seks år. Filmen er helt grei å se for barn fra ni år (men forbered dem gjerne på at det kommer noen kveppescener). Om yngre barn får lov til å se filmen, så bør de ha en voksen like ved siden av seg, for som sagt, dette er til tider litt skummelt. Medietilsynets begrunnelse for aldersgrensen: Denne eventyrfilmen har partier med utrygg stemning, og inneholder scener med truende situasjoner og skremmende skikkelser. Den får derfor 9-årsgrense. https://www.barnevakten.no/anmeldelse/askeladden-i-dovregubbens-hall/ Anonymkode: 7ca3e...0da Takk! Var noe sånt jeg var ute etter. Anonymkode: daf83...3c7
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #18 Skrevet 16. oktober 2017 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Følger aldersgrenser SOM OFTEST. Men noen ganger er aldersgrensene helt på trynet! Anonymkode: 80f20...f18 Ja vet! Synes ikke Paddington filmen var noe skummel men den var det 6 års aldergrense. Anonymkode: daf83...3c7
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #19 Skrevet 16. oktober 2017 10 timer siden, klg,2 boys now:) skrev: Min snart 9 åring så Askeladden i går å han syntes den var skummel og han er ikke den tøffeste i gata,men har sett Harry Potter o.l filmer mange ganger.be faren om å sw trailern som ligger ut på filmen.evt la sønnen se den så regner jeg med han slutter å mase fort Han fikk ikke se hele traileren av meg ettersom jeg hadde hørt den var ganske skummel,men faren hadde vist traileren å småen ville se resten av filmen. Å det til tross for at han nå tror det finnes troll å har redd for de. Vedder på han får mareritt igjen for han er en gutt som tenker og drømmer mye om ting han synes er skummelt. Anonymkode: daf83...3c7
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #20 Skrevet 16. oktober 2017 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis det er det at han gjerne vil ta med sønnen på kino, foreslå at de kan se den nye Karsten og Petra filmen sammen i stedet? Den kommer 27. oktober. Min gutt ville i alle fall synes det var mye mer stas. Men om faren er fast bestemt på askeladden, så hjelper det sikkert ikke... Anonymkode: f51ec...806 Nei det var fordi sønnen vår hadde mast sånn på faren om å se nettopp den filmen. Småen visste at den fikk han ikke se med meg,så han prøvde heller å spørre faren om å få se den. Anonymkode: daf83...3c7
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #21 Skrevet 16. oktober 2017 Ja, vi lar barna se filmer de ikke er gamle nok til å se. Vi ser derimot selv filmen an. At en 6 åring som er sensitiv på slike ting skal se Askeladden hadde jeg aldri gjort. Laget ungen utrygg, og ødelagt barns og egen nattesøvn? Nei, takk! Anonymkode: 2c456...0ff
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #22 Skrevet 16. oktober 2017 Min sønn har sett ringenes herre-filmer, Harry Potter,- alle Jurrasic Park og andre liknende. Skumle men "eventyr" om dere skjønner. Han får ikke marereritt og bare gleder seg til IT kommer på DVD, for da skal vi (kanskje) se den... Han blir 11. han så Askeladden i går med kompiser og sa: "Den var ikke skummel, men veldig spennende,- og passer nok ikke akkurat for små barn..." Så er barna i utgangspunktet lettskremt,- så kan det kanskje bli mye? Men dette er jo individuelt. Sånn generelt hos oss når det kommer til aldersgrenser og film;- hadde aldri latt ham se en "realistisk film" for eksempel fra 2.verdenskrig, med konsentrasjonsleiren, livaktige drap mm,- for da tror jeg han faktisk kan bli veldig redd,- redd for at det kan skje oss..... Heller ikke filmer med høyere aldersgrense grunnet seksualisert språk/handling føler jeg de trenger å se,- igjen kan virke for realistiske og at "det skal være sånn",-- men "skumle og eventyraktige/overnaturlige",- det tåler både jeg og barna (ser det ut til).... Og alt dette er individuelt. Barn er ulike,- derfor er aldergrenser veiledende,- om min 11åring skulle "sette standard" for en del aldersgrenser hadde de sikkert blitt for lave for noen og for høy for andre... Derfor er det voksne, utdannede mennesker som setter disse, basert på diverse kriterier,- så er det opp til oss foreldre og bruke disse som en pekepinn for om barna kan/bør se filmen! Jeg hadde nok reagert som deg HI om det hadde skjedd her. Det er tross alt barnas far som burde visst bedre. Hadde det vært foreldre av venner, så hadde det nok blitt annerledes,- tenker jeg... Selv om man prøver ta hensyn er det ikke alltid man tenker langt nok. Men selv hadde ikke tatt med venner av mine barn på en film med høyere aldersgrense uten å spørre først, men det er vel fordi jeg VET vi er litt sære når det kommer til filmer her i gården..... Anonymkode: f8247...f42
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #23 Skrevet 16. oktober 2017 Askeladden hadde jeg drøya. Her er jo pappa ego! Vedder på at ingen fulgte Frost sin anbefaling på 7 år 😉 men det blir noe annet syns jeg Anonymkode: 4d92d...66e
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #24 Skrevet 16. oktober 2017 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Askeladden hadde jeg drøya. Her er jo pappa ego! Vedder på at ingen fulgte Frost sin anbefaling på 7 år 😉 men det blir noe annet syns jeg Anonymkode: 4d92d...66e Er det 7-årsgrense på den? Min 6-åring har ikke sett den hjemme, men så den i barnehagen da han var 5. Barnehager bør vel ikke bryte aldersgrenser uten å i det minste spørre foreldrene først. Anonymkode: f51ec...806
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #25 Skrevet 16. oktober 2017 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det 7-årsgrense på den? Min 6-åring har ikke sett den hjemme, men så den i barnehagen da han var 5. Barnehager bør vel ikke bryte aldersgrenser uten å i det minste spørre foreldrene først. Anonymkode: f51ec...806 Ta det med ro... Man trenger ikke være overhysterisk Anonymkode: 4d92d...66e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå