Gå til innhold

"Vi kjøper bare julegave til barna i år"

Anbefalte innlegg

Ugh, hater den "regelen" om at når en får barn skal en ikke få julepresanger lenger,bare barna skal få. Jeg synes det er kjempestusselig å bare få julegave fra mannen og i tillegg er det god lærdom for ungene å se voksne glede seg over å få og gi gaver til hverandre.

Har bla.annet en barnløs søster som insisterer å bare gi til ungene men gir selv lange ønskelister på smykker,parfyme og klær. Jeg har sagt eet hadde vært koselig med en liten ting, bare for å ha noe å pakke opp selv,men nei det går ikke for det er "slik en gjør det når noen har barn".

Vurderer å kjøpe inn masse greier til meg selv og legge under treet.

Anonymkode: 2732e...813

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ugh, hater den "regelen" om at når en får barn skal en ikke få julepresanger lenger,bare barna skal få. Jeg synes det er kjempestusselig å bare få julegave fra mannen og i tillegg er det god lærdom for ungene å se voksne glede seg over å få og gi gaver til hverandre.

Har bla.annet en barnløs søster som insisterer å bare gi til ungene men gir selv lange ønskelister på smykker,parfyme og klær. Jeg har sagt eet hadde vært koselig med en liten ting, bare for å ha noe å pakke opp selv,men nei det går ikke for det er "slik en gjør det når noen har barn".

Vurderer å kjøpe inn masse greier til meg selv og legge under treet.

Her er det omvendt. Det er jeg som er barnløs, mine søsken vil bare gi til barna, så det vil si at jeg bare får julegave fra mamma. Men de regner det som helt naturlig at jeg skal gi til alle barna deres.

Anonymkode: cb4ac...dea

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Din barnløse søster gir til dine barn. Er ikke det nok? Og så gir dere til henne. Det går jo opp i opp 

Anonymkode: 4a68b...f51

Nja,egentlig ikke for hun forventer mer enn hun gir. Men poenget er ikke henne, poenget er alle som mener at om du får barn er du diskvalifisert fra å synes det er koselig med en liten oppmerksomhet til jul. Om jeg hadde fått en håndkrem til 50 kr hadde jeg vært overlykkelig

Samme her. Vi er 4 søsken og tre av oss har barn. For noen år siden bestemte de at vi bare skulle gi til barna, jeg var og er imot det. Men de mente det bare er tull å kjøpe gaver til hverandre når vi har barn. Vi kjøper til den ene siden hn ikke har barn og til våre foreldre.

De to søsknene mine som har barn får mange gaver fra venner, nabo, kollegaer og arbeidsplassen, men jeg får bare fra mannen min. Han har ingen familie heller så ingenting fra den siden. Synes ikke det er så kjekt når alle får en haug med gaver og jeg får en eller to fra mannen også det barna har laget i BHG/SFO.

Handler ikke om at jeg er egoistisk, men en del av julaften er jo liksom å få og gi gaver.

Anonymkode: 0b53c...ecc

Kommer jo an på hvor nær man er. Til våre søskenbarn har vi slutta å gi, vi gir til hverandres barn. Må understreke at det ikke er alle søskenbarn vi har gitt til, bare de vi omås jevnlig.

Ingen av våre søsken har barn, men både vi og barna får gave fra dem. Det er jo ikke sånn at man skal gå i null på gaver, og forhåpentligvis kommer tiden da de får barn også. Den ene broren min gir oss voksne «symbolske gaver», det er helt ok, jeg er ikke en slik som sitter og regner verdi for å avgjøre om jeg liker gaven. 

Hvordan skal disse som skal ha det til å gå opp i opp ha det når de selv får barn? «Jeg har to barn, du har tre. Så i år gir vi bare til Per og Pål. Asjekadden får være uten.»

Anonymkode: c7bac...364

Annonse

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke ønsker meg gave fra andre enn mann og foreldre. Og at jeg gleder meg oppriktig over det barna pakker opp. Jeg syns det er helt vanvittig hvor mye greier som skal bytte eier til jul. Hilsen grinchen

Anonymkode: 1bd1d...6d0

I vår familie har vi den regelen. Vi gir til barna. Jeg og mannen kjøper ikke gaver til hverandre, så på julaften får jeg det barna mine måtte ha laget på skole/bhg. Det er det. Siden jeg er voksen, og julen ikke handler om materielle ting, går det strålende. 

Anonymkode: 04ad8...2bc

Og jeg synes det er slit med sånne som deg som insisterer på at "det er så stusselig å sitte på julaften uten gaver". Jeg synes det er bortkastede penger og tid å finne "symbolske" gaver til familien. Vil mye heller bruke en sum til å kjøpe noe til meg selv som jeg virkelig har lyst på. Istedet får jeg en masse tull til jul som jeg aldri ville kjøpt til meg selv. Julaften er like koselig og magisk uansett om jeg får gaver eller ikke. Jeg gjenopplever barndommens jul ved å se spenningen i øynene tiø barna. Egne gaver er rett og slett ikke viktig for meg. Det blir altfor mye gaver når alle vi voksne skal gi til hverandre (vi har stor familie). Men jeg kan ikke droppe å kjøpe gaver til de voksne når moren min og søsken har "bestemt" at det må vi..

Til lillebroren min som ikke har barn, kjøper jeg selvsagt gave til han. Så sier jeg at han kan kjøpe til barna, ikke til meg. Mener du at søsteren din er ufair som ikke vil kjøpe til både barna, mannen og deg, når hun selv får en gave tilbake..? 

Anonymkode: de968...f90

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er det omvendt. Det er jeg som er barnløs, mine søsken vil bare gi til barna, så det vil si at jeg bare får julegave fra mamma. Men de regner det som helt naturlig at jeg skal gi til alle barna deres.

Vel da bør du faktisk sette foten ned å si at du ikke gir til barna heller. 

Her har vi det også slik at bare barna får, men det er to par som er barnløse så da får de selvsagt gave fra oss også. Skulle bare mangle. Så hvis folk er så frekke at de bestemmer at "bare barna skal få" og at de ikke gir tilbake noe til de som ikke har barn, så trenger de faktisk den oppvåkningen. 

Så gi beskjed, send en sms :) Du gir ikke gaver til noen i år ;) Men du kan jo selvsagt gi noe til din mor! Synes det er voldsomt trist at man skal behandle barnløse (ufrivillig eller ei) på en måte som utelater dem. Man kan fint velge bort julegaver til voksne som ikke har barn men da får man heller ikke be om noe tilbake. Det er bere frekt, rett og slett frekt!!! 

Anonymkode: 4d5d9...847

Å jeg skulle ønske vi søskene kunne bare gi til barna ikke til oss foreldre.Er ikke så gøy når du hvert eneste år ikke aner hva du skal kjøpe til den ene søsteren,å når jeg spør hva hun ønsker seg så svarer hun alltid at hun ikke kommer på noe. Så da blir det kjøpe noe bare for å kjøpe noe å det blir bare stress,å mest sannsynlig faller ikke gaven i smak uansett. Å det samme er det andre veien,de aner ikke hva de skal kjøpe til meg å jeg kommer heller ikke på noe jeg ønsker. Synes det bare blir for dumt når det blir sånn,jeg føler hvertfall ikke noe glede med å kjøpe gave når jeg bare kjøper noe fordi jeg må. Til ungene derimot så storkoser jeg meg med å kjøpe gave til de :) Å det er ekstra gøy å kjøpe til jentene ettersom jeg ikke har jente selv :P 

Anonymkode: 9b3f5...7af

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Samme her. Vi er 4 søsken og tre av oss har barn. For noen år siden bestemte de at vi bare skulle gi til barna, jeg var og er imot det. Men de mente det bare er tull å kjøpe gaver til hverandre når vi har barn. Vi kjøper til den ene siden hn ikke har barn og til våre foreldre.

De to søsknene mine som har barn får mange gaver fra venner, nabo, kollegaer og arbeidsplassen, men jeg får bare fra mannen min. Han har ingen familie heller så ingenting fra den siden. Synes ikke det er så kjekt når alle får en haug med gaver og jeg får en eller to fra mannen også det barna har laget i BHG/SFO.

Handler ikke om at jeg er egoistisk, men en del av julaften er jo liksom å få og gi gaver.

Anonymkode: 0b53c...ecc

Du kan bruke de pengene du ellers hadde brukt på dem til å kjøpe noe fint til deg selv og pakke det inn og legge det under treet :) Fra julenissen som enda ikke har glemt deg ;) Det fortjener du. 

Anonymkode: 4d5d9...847

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er for dårlig av dem !

Anonymkode: 20f8f...b13

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...