Gå til innhold

Jeg skal ta medisinsk abort hjemme. Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger ikke kommentarer på at det er feil. Jeg vet at dette er det eneste riktige for MEG å gjøre. Men jeg vil gjerne høre fra dere som har vært gjennom det før. Vil være ca 7-8 uker på vei når aborten gjennomføres.

Anonymkode: aa1ac...db3

Fortsetter under...

Skrevet

Har ikke erfaring, men ville ønske deg lykke til. Er sikker på at det kommer til å gå bra

Anonymkode: b1137...4c1

Skrevet

Jeg har gjort det. Det gikk helt fint det altså, men det er jo litt vondt. Du får ei pakke med det du trenger av tabletter og informasjon. Smertestillende følger også med i pakka. Pluss all informasjon du trenger. Jeg blødde bare litt mer enn vanlig mens.

Lykke til. Det kommer til å gå bra.

Til dere som kaller henne morder. Hvorfor det? Hun er jo virkelig ikke det. Dette er fullt lovlig i Norge i 2017. Hva slags glede får du av å være så klysete?

Anonymkode: 9ca60...0ba

Skrevet

Kjære HI! Jeg har gått igjennom dette pga MA. Du trenger smertestillende, nattbind og håndkle i senga er lurt. 

Anonymkode: 2e60d...644

Skrevet

Det kommer til å gå helt fint. For min del var det mindre smerter enn forventet, og faktisk mindre enn vanlige menstruasjonssmerter. Etter seks uker blødde jeg fortsatt ganske mye, så jeg måtte gjennom en ny runde og enda fire uker med blødning. At det tok så lang tid var slitsomt, men det er ikke så vanlig. Lykke til.

Anonymkode: a7897...5fe

Skrevet

Gikk til gu. Tok innvendig ul for å fastslå lengde. Fikk en pille på kontoret. Resten med hjem med bruksanvisning. Tok 3 dager fra vaginal pille til det var over. Som en litt kraftig mens. Hold deg gjerne i nærhet av et toalett. Tilbake til gu etter en uke eller to, husker ikke eksakt, for å sjekke at alt var ute. 

For min del var og er, dessverre enda, den psykiske påkjenningen verre enn de fysiske smertene. Så vær obs på at det kan komme reaksjoner du ikke forventer. Ønsket deg masse lykke til! ❤️ Dette er det kun du som kan kjenne på og avgjøre. Drit i idioten over her. 

Anonymkode: e56c8...7c3

Annonse

Skrevet

jeg har gjort det og hadde ikke særlig vondt. blødde en del men ikke mer enn at jeg kunne gå på cafe, handle osv. Fikk ingen psykiske reaksjoner heller

Anonymkode: 46989...d7f

Skrevet

Vet ikke om det er likens når man blir satt i gang pga MA?

Jeg gjorde det ikke hjemme, men kan dele erfaringer likevel. Fosteret var død i uke 7-8 hos meg.

Jeg måtte nemlig det. Var på sykehuset pga lang vei til sykehuset, men alt gikk bra, og kunne sikkert like greit hvert hjemme så lenge jeg ikke hadde vært alene hjemme.

Fikk tabletter dyttet opp nedentil, og måtte ligge i 2 timer. (fikk beskjed om å gå på toalettet før dette fordi jeg måtte ligge i ro for at tablettene skulle få riktig virkning. Gikk på do etter 2 timer, og hadde begynt å blø litt. Mener jeg fikk flere tabletter da, men det husker jeg faktisk ikke. Gjorde utrolig vondt, men fikk smertestillende, men burde kanskje tatt det noe tidligere enn jeg gjorde. Fikk også beskjed om at jeg skulle få så mye smertestillende som jeg hadde behov for.

Kom til sykehuset i 9 tiden. Fikk dra i 15-tiden, da hadde det som måtte komme ut kommet ut.

Anonymkode: 3de79...4fe

Skrevet

Kommer vel an på hvor langt du er på vei, men smertestillende og tykke bind er et must. Man får smerter som minner om sterke menskramper. Du må også kanskje forberede deg på det som evt. måtte komme ut. Lykke til! 

Anonymkode: 21c15...ce2

Skrevet

Jeg har vært gjennom det to ganger pga MA. Første gang blødde jeg masse og hadde ganske kraftige smerter i endel timer. Andre gang blødde jeg lite og hadde nesten ikke smerter, var ganske sikker på at det ikke virket som det skulle den gangen men ul et par dager etter viste at alt hadde kommet ut.

Begge gangene hadde utviklingen stoppet rundt uke seks, oppdaget uke 10/11.

Min erfaring er dermed at det er umulig å vite på forhånd hvordan det kommer til å bli, men selvfølgelig greit å være forberedt på det meste...

Anonymkode: 4fb95...697

Skrevet

Jeg syntes det var veldig vondt, men tror kanskje grunnen til det var at jeg lå veldig lenge i senga. Slik at når jeg tilslutt reiste meg opp skjedde det veldig mye på en gang. Jeg blødde veldig veldig mye og samboer måtte gjøre klart bæreposer på badet slik at jeg kunne kaste nattbind og papir rett oppi der opptil flere ganger den dagen. Jeg var veldig svimmel og kvalm. Ikke meninga å skremme deg, men greit å være forberedt. En annen ting jeg bare må si selv om det er grusomt. Prøv å ikke se på det som kommer ut. Jeg klarte å gjøre det og det forfulgte meg lenge. Nok engang, skriver IKKE dette for å gjøre det værre for deg, men for å forberede deg på det.

Anonymkode: 7c8ca...e88

Skrevet

Det kommer til å gå helt fint! Du får et par piller og drar hjem.  Utrolig bra og effktivt! Lykke til! 

Anonymkode: 0ec2f...9ff

Skrevet

Jeg tok medisinsk abort i forbindelse med MA. Hadde veldig vondt. Mine beste råd er:

Ha noen hos deg - ikke gjør det alene. Spis smertestillende. Jeg drakk også store mengder vin - uten at jeg vil anbefale dette til andre. Sørg for at du har rikelig med _store_ bind hjemme og håndkle i sengen er, som hun over sier, lurt. Pass på at du har alt du trenger i huset slik at du slipper å gå noe sted.

Se på film eller les en fin bok, spis _akkurat_ det du har lyst på. Pass på seg selv. Lykke til <3

Annonse

Skrevet
39 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Jeg tok medisinsk abort i forbindelse med MA. Hadde veldig vondt. Mine beste råd er:

Ha noen hos deg - ikke gjør det alene. Spis smertestillende. Jeg drakk også store mengder vin - uten at jeg vil anbefale dette til andre. Sørg for at du har rikelig med _store_ bind hjemme og håndkle i sengen er, som hun over sier, lurt. Pass på at du har alt du trenger i huset slik at du slipper å gå noe sted.

Se på film eller les en fin bok, spis _akkurat_ det du har lyst på. Pass på seg selv. Lykke til <3

Skal absolutt ikke være alene ved en hjemmeabort. Det får man også beskjed om. 

Anonymkode: e56c8...7c3

Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep og svar til dette.

Ann Christin, admin

Skrevet

D: D: D: D:

Anonymkode: e0c11...cb7

Skrevet
41 minutter siden, Ann Christin skrev:

Ann Christin, admin

Det var jammen meg på tide. For en elendig moderering

Anonymkode: b8b13...1b5

Skrevet
10 timer siden, Ann Christin skrev:

Ann Christin, admin

Tusen takk!

Anonymkode: 0ec2f...9ff

Skrevet

Hei :) 

For det første, ha noen som kan være sammen med deg! Dette er tøft for mange, og det er en situasjon hvor man ikke bør stå alene i tilfelle noe uforutsett skulle skje. En uforventet reaksjon kan komme under eller i etterkant, selv om man ikke er forberedt på det. 

For det andre, ha nok smertestillende i hus. Du skal ha fått dette enten fra lege, gynekolog eller fødeavdeling, alt etter hvordan systemet er der du bor. Noen kan få en paralgin forte eller to, samt paracet. Hvis det tar tid kan det hende du har behov for enda mer utover dette i ettertid. Jeg ville kjøpt voltaren/diclofenac og paracet i tillegg. 

For det tredje, som flere her sier: sørg for å ha noe å dekke til seng/sofa meg i tillegg til store bind. Du må IKKE finne på å bruke tamponger i denne prosessen. Du kan blø en stund i etterkant. 

Hvis legen ikke har gjort det, så be om å få innkallelse til gynekologisk undersøkelse i ettertid hvor du ber om å bli sjekket for rester. Det er svært viktig at ALT kommer ut (foster og morkake) slik at det ikke oppstår infeksjon. Hvis du f.eks. får feber, illeluktende blødning eller blir uvel på andre måter kan det være ett tegn på infeksjon. 

Og for all del: ALDRI vær redd for å ringe lege eller gynekolog hvis det skulle være noe underveis. 

Var kanskje ikke dette svaret du var ute etter, men masse lykke til! Det viktigste er at du føler deg trygg, og at du gjør det som er riktig for deg :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...