Gå til innhold

Har jeg rett på nødhjelp fra NAV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg står uten inntekt denne måneden mens jeg venter på at NAV skal godkjenne praksisplassen så jeg får tiltakspenger.

Jeg søkte i god tid om sosialhjelp fra NAV å la ved kontoutskrift som viste at jeg hadde ca 2000 kr på konto,å la ved SFO regning så jeg skulle få den dekket. Når jeg først får brev i posten av NAV så har kun fått penger til SFO ikke noe annet! Ble ganske stresset ettersom det nærmet seg fristen å betale husleien så kontaktet NAV igjen.Det var en misforståelse hun trodde jeg bare søkte om å få SFO regningen dekket,så jeg måtte sende en ny søknad :S  Nå er det 11 dager siden husleien skulle vært betalt å husverten er selvsagt forbanna noe jeg skjønner veldig godt! Kan jeg søke om nødhjelp fra NAV? eller gjelder det bare ting som mat å sånt? Er jo helt krise om vi blir kastet ut pga for sen husleie :S  Har heller ingen å låne pengene av.

Anonymkode: 61430...ca3

Fortsetter under...

Skrevet

Ja, om du ikke har noen annen mulighet så har du rett til å få dekket husleie også. Ta kontakt med dem tidlig i morgen tidlig og si at det er fullstendig krise og at de må få behandlet ferdig søknaden. Minn dem på at du søkte i god tid, men at det var saksbehandler som gjorde feil og er skyld i dette, dermed må de også prioritere å ordne opp i det slik at du ikke risikerer å få oppsigelse.

Du kan få dekket husleie, strøm, andre nødvendige utgifter og livsopphold. Får du etterbetalt fra Nav så vil sosialkontoret trekke tilbake det du får denne måneden fra det du har fått etterbetalt for denne måneden. Husk også på at du kanskje kan trenge hjelp til neste husleie og/eller livsopphold/sfo siden du får utbetalt penger bare hver 14. dag på aap, hvis første utbetaling da ikke er stor nok til å dekke husleien så kommer du på etterskudd videre også, så sjekk dette slik at du søker nå for neste måned om du ev. trenger hjelp da også.

Men ring dem tidlig i morgen (kom deg i seng... :P ) og minn dem på at du gjorde riktig med søknaden, at de må rydde opp i egne feil slik at du slipper å få oppsigelse pga. dette.

Lykke til!

Anonymkode: 72738...7aa

Skrevet

Ja burde legge meg nå men får ikke sove når jeg ikke aner hvor tid jeg får betalt husleien :S  Men skal kontakte de imorgen å si at det er krise. Må nok ha sosialhjelp en måned til ettersom søknaden om praksisplass tydligvis tar lang tid. Så må vel snart begynne å søke om støtte den måneden også ja

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja burde legge meg nå men får ikke sove når jeg ikke aner hvor tid jeg får betalt husleien :S  Men skal kontakte de imorgen å si at det er krise. Må nok ha sosialhjelp en måned til ettersom søknaden om praksisplass tydligvis tar lang tid. Så må vel snart begynne å søke om støtte den måneden også ja

Føler med deg - har vært der selv. Prøv å fokusere på at det skal ordne seg, for det gjør som regel det på ene eller andre måten. Bruk dette som en god motivasjonsfaktor for å komme deg bort fra hele Navsystemet ;)

Måten det slurves på hos dem gjør ofte folk mye sykere enn de i utgangspunktet er, og det gjør de dessverre uten at det får følger for dem. Slik er systemet, så kunsten er å prøve å overleve. Prøv å snu fortvilelsen din til sinne, og bruk det sinnet som motivasjonsfaktor for å komme deg videre.

Sett klokka på ringing tidlig nå og så legger du deg. Hvis de bare snur seg rundt på det kontoret i morgen så kan de greie å ordne det allerede i morgen (om de vil), men da må du også ringe tidlig og fortelle at du er redd for oppsigelse om du ikke får betalt husleien, at den nå er nesten 14. dager forsinket pga. feil de har gjort og at huseier er rasende.

Om du ikke får snakke med saksbehandleren som gjorde feilen, så er de pliktige til å ha en vakttelefon hvor du får snakke med noen (her jeg bor er den ofte ikke bemannet, og det er visst et lovbrudd, noe jeg har meldt avvik på flere ganger, uten at de har endret noe hører jeg fra noen som er avhengig av dem fremdeles). Om de ikke svarer på vakttelefonen heller, da krever du å få snakke med avdelingsleder. Ikke gi deg!

Klem i natten til deg :)

Anonymkode: 72738...7aa

Skrevet

Nav dekker kun det sim står i søknaden, søkte du om sfo og la ved regningen så dekker de den, skrev du ikke på husleie og la ved kontrakten så dekker de ikke den.

Du må søke på nytt.

Husk om du skal søke for en mnd til vær ute i god tid ta med alt av papirer!

Skrevet
2 timer siden, Mamma_til_2 skrev:

Nav dekker kun det sim står i søknaden, søkte du om sfo og la ved regningen så dekker de den, skrev du ikke på husleie og la ved kontrakten så dekker de ikke den.

Du må søke på nytt.

Husk om du skal søke for en mnd til vær ute i god tid ta med alt av papirer!

Joda har fått sosialhjelp før å så lengexde ser at jeg ikke har noe inntekt den måneden å ikke nok penger til å betale husleien,så har de selvsagt overført penger til både husleie,strøm og livsopphold. Hun fra NAV beklaget seg også over at hun hadde misforstått meg.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...