Gå til innhold

Hva er riktig her ang barnebidrag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barn med delt bosted - har snakket med NAV og den ene sier at bidrag ikke skal betales ved delt bosted. Den andre sier at bidrag skal betales til den som har barna mest/tjener minst.

Hva stemmer?

Delt bosted, men bor hos mor. Samvær med far annenhver helg og en dag i uken.

Skal far betale halve barnehageregningen til barn med delt bosted?

NAV sier at far plikter å betale halve utgiftene til barnet, men far betaler ikke en krone. Verken klær, utstyr eller barnehage. Han betaler så klart mat de få dagene barna er der.

Far tjener mest, ca 470.000.

Mor tjener 345.000.

Mor betaler barnehageregning for to barn, klær og utstyr de trenger hjemme og i barnehagen. Far kjøper ingen ting, for når han henter de i barnehagen før helgen tar han med vinterdresser etc så slipper han å handle.

Når jeg regner ut bidraget via nav.no bidragskalkulator skal man oppgi om bidragspliktig har barn i egen husstand (delt bosted eller fast bosted). Det beregnes bidrag selv om det er delt bosted. Har plottet inn antall overnattinger per måned (inkludert ferie).

Men der står det også at bidraget dekker tilsyn (barnehage).

Synes det er rart at fedre slipper så billig unna.

Sånn at det er sagt, han vil ikke ha barna mer enn han må.

Anonymkode: f0840...e97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde bosted var det samme som 50/50 jeg..

Her har også barnefaren barnet annenhver helg å betaler 3000 kr i barnebidrag. Likevel slipper han billig unna som aldri kjøper noen klær eller utstyr til barnet,å på samvær så er de bare hjemme uansett så han har ikke noe ekstra utgift der heller. Mens jeg må kjøpe vinterdress,vintersko,foret støvler,vinterlue,votter,høstjakke osv. Itellegg til SFO,bursdagsbesøket til barnet vårt denne måneden,fritidsaktivitet osv.

Anonymkode: fc21d...bc9

Skrevet

Han skal helt klart betale bidrag, og du har krav på støtte til barnetilsyn.

Hvor lenge er det siden dere var på familievernkontoret og skrev meklingsattest, er den riktig i forhold til hvor mye barna er hos han?

Si til han at du trenger en oppdatert meklingsattest for å kunne søke støtte til barnetilsyn

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/barnetilsyn

Når du har fått meklingsattesten søker du også gjennom nav om bidrag, så kan de kreve det inn for deg. Pass også på å samtidig søke om bidragsforskudd, da får du litt fra nav hver måned uansett om han betaler regningen eller ikke.

Anonymkode: e2d9b...4c6

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Trodde bosted var det samme som 50/50 jeg..

Her har også barnefaren barnet annenhver helg å betaler 3000 kr i barnebidrag. Likevel slipper han billig unna som aldri kjøper noen klær eller utstyr til barnet,å på samvær så er de bare hjemme uansett så han har ikke noe ekstra utgift der heller. Mens jeg må kjøpe vinterdress,vintersko,foret støvler,vinterlue,votter,høstjakke osv. Itellegg til SFO,bursdagsbesøket til barnet vårt denne måneden,fritidsaktivitet osv.

Anonymkode: fc21d...bc9

Delt bosted betyr bare at barnet bor litt hos begge foreldrene og derfor har begge foreldrene krav på innsyn og informasjon fra barnehage, skole osv.

Hvor mye de bor på hvert sted sier ikke "delt bosted" noe om, man kan fint ha delt bosted og f.eks 30/70 samvær.

Anonymkode: e2d9b...4c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...