Gå til innhold

Oppskrift på en god rødvinssaus

Anbefalte innlegg

Hallo!

Elsker rødvinssaus, men synes det er skikkelig vanskelig å lage. Blir alltid vannete og får ikke den dype og gode smaken! Noen som har noen gode oppskrifter? Eventuelt tips som ikke kommer frem i de typiske oppskriftene/lett tilgjengelige oppskriftene ☺️

Anonymkode: 72d92...b72

Fortsetter under...

Glasser sjalottløk først med godt smør. Ha oppi godt med rødvin og gi et oppkok (da forsvinner alkoholen og det som kan gi en bitter smak). Ha så oppi bra med fløte. Har dessverre ikke noen mål å gi deg, bare tilpasser mengdene.

Så har du oppi salt, pepper og krydder som du ønsker (til en vanlig rødvinssaus bruker jeg gjerne timian, skal jeg ha den til lam bruker jeg også rosmarin, skal jeg ha den til vilt bruker jeg timian og einebær (og ev. har oppi noen tyttebær rett før servering)). Så lar du sausen stå og småputre slik at den reduseres og blir passende konsistens. De beste sausene får jeg når jeg lar sausen godgjøre seg på lav varme i laaang tid.

Når den har oppnådd riktig konsistens så smaker du den mer til. Som regel må man "runde" smaken litt med f.eks. bittelitt sukker (vil du ha litt skarpere smak kan du bruke litt chilisaus istedenfor sukker, for den er jo også søt. Eller du kan få små smaksvariasjoner fra gang til gang med å ha oppi bittelitt syltetøy eller chutney istedenfor sukker.). I viltsaus er det godt å ha oppi litt brunost istedenfor sukker. Smak deg til litt etter litt, du kan alltids putte oppi mer, men vanskeligere å redde den om du har hatt oppi for mye. Om smaken fremdeles ikke stemmer, prøv å ha oppi litt mer salt, da er det ofte det som ikke stemmer.

Viktig at sausen ikke skal fosskoke på noe tidspunkt, det gjør noe med smaken, så ha tålmodighet - i hvert fall om du skal lage en ekstra god rødvinssaus.

Åh, ja, holdt på å glemme - det siste du gjør etter at du har stekt kjøttet sausen skal serveres til, er at du heller litt rødvin oppi stekepannen, gir vinen akkurat et lite oppkok (tar bare noen sekunder) slik at alkoholen fjernes, og så heller du det oppi sausen og rører rundt. Da får du med ekstra smak fra kjøttet/stekingen. Det er prikken over i'en.

Hvis jeg plutselig får lyst på slik saus til noe kjøtt på en hverdag, da er jeg ikke så nøye. Steker kjøtt, tar det ut av pannen, heller på litt rødvin, koker opp noen sekunder, heller på fløte, krydrer, bittelitt sukker eller chilisaus og serverer. Da lar jeg riktignok sausen koke for å redusere den raskt til riktig konsistens, men det blir forbausende bra likevel, sikkert fordi den koker såpass kort tid. Tar meg to minutter å lage en veldig god "hverdagssaus" på den måten, fin måte å bruke opp en vinskvett.

Noen ganger har jeg også oppi hvitløk sammen med den glasserte sjalottløken. Det er bare å prøve seg frem.

Anonymkode: efc51...a9f

Glemte det - vil du ha en peppersaus så tilpasser du bare peppermengden med mye grovkvernet pepper.

Det er bare å prøve seg fram. Hvis du først får taket på det grunnleggende, da er det nesten vanskelig å ikke få den god. Lluksusvarianten kan fort ta et par-tre timer å lage, men hverdagsvarianten på et par minutter blir også helt akseptabel.

Anonymkode: efc51...a9f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...