Gå til innhold

Hovne lymfekjertler hos barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 11 år har nå i nesten et år hatt noen hovne lymfeknuter på halsen. Vi var hos lege da de dukket opp, og han kjente på de og mente det var pga en forkjølelse hun hadde hatt noen uker før. Han sa da at det kunne ta en god stund før de gikk tilbake til normal. 

Nå har det gått snart et år, og noen av kulene er der enda pluss at i går oppdaget vi at hun har fått en hoven kjertel på andre siden av halsen også. 

Hun er i fin form, men har migrene med hodeverk flere ganger i uka. Det fører selvfølgelig til at hun er slapp og sliten til tider.

Hva hadde dere gjort videre? Legen har sagt at det er normalt opphovnede lymfekjertler ( for et år siden), men jeg kjenner jeg er litt bekyret.

Andre som har barn som har hatt hovne kjertler så lenge? Er det normalt?

Anonymkode: 927cf...018

Fortsetter under...

Skrevet

Ingen som har opplevd det?

Skrevet

Forstår jeg deg rett om det er et år siden dere var hos legen og fikk konstatert hovne lymfer (etter en forkjølelse), siden har de vært kontant hovne, men dere har ikke vært hos legen etter det?

Isåfall ville jeg bestilt en ny time, både for å sjekke det, og for å få medisiner/utredning for migrenen.

Anonymkode: b82cc...24b

Skrevet

Har hørt at det ikke er uvanlig.

Men det skader jo ikke å ringe fastlegen igjen og ta noen infeksjonsprøver etc , siden det har gått et år. 

Anonymkode: 70a4b...bd7

Skrevet

Ny tur til legen! Få tatt div. blodprøver også (husk også kyssesyken).

Anonymkode: 938c6...585

Skrevet

Takk for svar.

Vi har vært hos barnelege pga migrenen siden det, men har ikke snakket om lymfekjertlene. Legen vi var hos for et år siden sa at det var normalt at barn kunne få hovne lymfekjertler, og at det kunne vare lenge. Så lenge de ikke ble større, var det ikke noe å bekymre seg for.

Men siden det nå har dukket opp en til, ble jeg litt bekymret. 

Hi

Annonse

Skrevet

Jenta vår har hatt synlige lymfeknuter på halsen i 3 år. Ho er 5 nå. Begge legene har sagt at det er normalt. 

Jeg sliter med kronisk migrene, så jeg vet hvor forferdelig det er. Stakkars liten, barev11 år og ha så mye vondt ❤ 

Unnskyld at jeg blander meg, men har ho prøvd fysioterapi? Manuell? Jeg går nå til refleksolog. Det eneste som har hjulpet meg de siste 10 årene.  

Anonymkode: e23b1...3e3

Skrevet

Hei. Tusen takk for svar.

Betryggende at jenta di også har hatt det over lenger tid, og har fått beskjed om at det er normalt.

Ja, migrenen er grusom. Hun har vært hos fysioterapaut, og fysioterapauten har også observert henne på skolen. Hun mente ar hun ikke så eller kjente noe i kroppen hennes som skulle føre til hodepine. Hun hadde god bevegelighet.

Har ikke prøvd manuellterapi, eller refleksolog. Det skal jeg sjekke opp. Bor dessverre i en liten bygd, så vet ikke om det er et tilbud her.

Tusen takk for tips💜.

Hi.

Skrevet

Gutten min har hatt hovne kjertler mer eller mindre i årevis. Har nevnt det flere ganger til lege, får høre det er normalt hos noen.

Skrevet

Legen har rett når han sier at det er vanlig at barn kan ha hovne lymfekjertler over lengre tid. Et av barna mine har alltid hatt hovne lymfekjertler på halsen. MEN hvis lymfekjertlene vokser og/eller det dukker opp nye skal barnet alltid undersøkes på nytt hos lege! Kontakt fastlege i morgen og bestill time. 

Anonymkode: 20521...6a5

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei. Tusen takk for svar.

Betryggende at jenta di også har hatt det over lenger tid, og har fått beskjed om at det er normalt.

Ja, migrenen er grusom. Hun har vært hos fysioterapaut, og fysioterapauten har også observert henne på skolen. Hun mente ar hun ikke så eller kjente noe i kroppen hennes som skulle føre til hodepine. Hun hadde god bevegelighet.

Har ikke prøvd manuellterapi, eller refleksolog. Det skal jeg sjekke opp. Bor dessverre i en liten bygd, så vet ikke om det er et tilbud her.

Tusen takk for tips💜.

Hi.

Jeg kan ikke dy meg 🙈 men har dere vært hos tannlegen? Jeg biter tenner på natten. Bruker bittskinne, det hjelper veldig . Kanskje hun er sliten i kjeven? Ellers så er det jo typiske matvarer da. Jeg er veldig var for hvete og feks appelsin juice.Da kommer migrenen kjapt. Ikke meningen å være så på, men jeg vet hvordan det er å ha så mye vondt. ❤ På apoteket har de icegel som kan lindre . Brukes på pannen. 

Anonymkode: e23b1...3e3

Skrevet

Tusen takk for svar igjen☺.

Så godt å høre at andre sier det er normalt. Jeg skal ta opp med legen at det nå har kommet en ny kul.

Når det gjelder migrenen.

Hun har hatt typisk barnemigrene og det som har fungert er blanding av paracet og ibux og så har hun lagt seg på et mørkt og kaldt rom. Men nå merker vi at migrenen er på vei til å endre seg. Hyppigere og annerledes vondt. Står i journalen hennes at hun kan få skrevet ut en nesespray som skal fungere på migrene, så den skal vi be om å få nå.

Triggere hos henne er fysisk aktivitet og positivt stress (altså når hun gleder seg til noe). Hun biter veldig tenner, så skal høre med tannlegen neste gang hun skal inn. Icegel må vi kjøpe inn å prøve. Igjen, tusen hjertelig takk for tips☺.

Hi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...