Gå til innhold

Hvis jeg tar ekstra jobb, kan arbeidsgiver finne det ut?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis ikke du sier noe, dere har felles bekjente på ekstrajobben eller det ikke påvirker din hovedjobb så finner de vel ikke ut av det.

Står det i kontrakten at du ikke kan jobbe andre steder?

Anonymkode: fb918...adc

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal du ikke si noe? Hadde 5 jobber da jeg var singel. Ingen av jobbene kræsjet i arbeidstid

Anonymkode: fda62...b29

Sjef og kollegaer som er snobbete, har ikke lyst til at de skal vite hvor vanskelig min situasjon er. 

Anonymkode: cdba9...289

Så lenge ikke bijobben er i interessekonflikt med hovedjobben har du ingen plikt til å fortelle om det.

Hva du gjør med din engen fritid (inkludert det å jobbe for andre) har de ikke noe med

Anonymkode: 0b4ba...fdd

Annonse

Forstår ikkje problemet ☺ eg jobba 100% i ei kommune og ekstra vakter i ei anna for å få erfaring. Dette sa eg også på jobb, var ingen hemmeligheit. Tenkte ikkje tanken på at eg kunne bli oppfatta som fattig. Ikkje bry deg om kva andre tenker.

Anonymkode: 69d70...d9b

Selv om du ikke har en begrensning i forhold til arbeidskontrakten må du passe på å ikke lyge. Det er aldri en god idee å lyge - spesielt ikke for personer som trenger å ha tillitt til deg, som f.eks. arbeidsgiver. Tillitt tar tid å bygge opp, men er raskt å rive ned 

Anonymkode: 8e4aa...863

10 timer siden, Himmel og hav skrev:

Sjekk arbeidskontrakten din om hva som står om å ta annet arbeid, og så forholder du deg til det. 

Kan man ha en kontrakt som nekter en i å ta en annen jobb? (Så fremt denne ikke kommer i konflikt med nåværende jobb selvfølgelig). 

Bare nysgjerrig.  

Anonymkode: 6c7a2...f93

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kan man ha en kontrakt som nekter en i å ta en annen jobb? (Så fremt denne ikke kommer i konflikt med nåværende jobb selvfølgelig). 

Bare nysgjerrig.  

Ja, dette er hjemlet i arbeidsmiljøloven, men husker desv ikke hvilken paragraf. Årsaken er at hovedarbeidsgiver skal ha retten til hele den ansattes arbeidskraft mtp å begrense sjansen for at den ansatte blir overarbeidet og blir sykemeldt.

Anonymkode: 0837d...2b0

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare nysgjerrig.  

Ja, det kan til og med være en karantenetid for hvor lenge etter du slutter i en jobb du kan ta ny jobb hos en konkurrent.

Det har selvfølgelig med "foretningshemmeligheter" o.l. å gjøre.

Anonymkode: a01d1...994

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, dette er hjemlet i arbeidsmiljøloven, men husker desv ikke hvilken paragraf. Årsaken er at hovedarbeidsgiver skal ha retten til hele den ansattes arbeidskraft mtp å begrense sjansen for at den ansatte blir overarbeidet og blir sykemeldt.

Anonymkode: 0837d...2b0

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det kan til og med være en karantenetid for hvor lenge etter du slutter i en jobb du kan ta ny jobb hos en konkurrent.

Det har selvfølgelig med "foretningshemmeligheter" o.l. å gjøre.

Anonymkode: a01d1...994

Ja. Jeg skjønner jo det med arbeidskapasitet og forretningshemmeligheter osv. 

Men si at jeg jobber i bank. Kan da arbeidsgiver nekte meg å ha helgevakter på sykehjem? (Bare tenkte eksempler. Jeg er ikke HI, og har ingen planer om å ta meg ekstrajobb.  Bare nysgjerrig)

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare nysgjerrig.  

Så vidt jeg husker, så kan man ikke ta en ekstra jobb om det er i konkurrerende bedrifter, for samme arbeidsgiver (f.eks en kommune) om det skulle gjøre at du arbeider mer enn full stilling, eller arbeide som vil gå ut over den jobben du har. Om du f.eks er sykepleier, og så tar du ekstrajobb som er fysisk krevende eller nattarbeid sånn at du er sliten og ukonsentrert når du kommer på jobb, og gjør derfor en dårligere jobb enn om du var uthvilt. Arbeidsgiver har kjøpt din arbeidskraft og skal selvfølgelig ha noe å si på om det er greit at du velger å jobbe med noe ved siden av som gjør at du vil yte mindre enn forventet. 

Annonse

Du må sjekke kontrakten din. I min kontrakt står det at jeg plikter å informere hvis jeg har andre arbeidsgivere. Men det varierer sikkert. 

Men hvorfor gjør det noe om du forteller det, da?

Jeg jobber som miljøterapeut. Jeg har signert på at jeg ikke skal ta annet arbeid innen samme område i friperioder. 

Om jeg ønsker å ha biarbeid må jeg søke arbeidsgiver og få det godkjent. 

Jeg har nok med full jobb og familie, og har ikke planer om å jobbe mer. 

Anonymkode: e8c18...570

Sier som flere, sjekk kontrakten i forhold til biverv. Hadde en på jobben som gikk på en smell der , og det er ikke veldig stas. (Jobber i helse , og vi plikter å opplyse i vårt hf. Samt at timeantallet oversteg arb miljø lovens grenser og da HF ikke rapporterer på tvers av hverandre oppdages det ikke før noe "galt" skjer og man får evt tilsynssak på seg) 

Anonymkode: bc106...ed3

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sier som flere, sjekk kontrakten i forhold til biverv. Hadde en på jobben som gikk på en smell der , og det er ikke veldig stas. (Jobber i helse , og vi plikter å opplyse i vårt hf. Samt at timeantallet oversteg arb miljø lovens grenser og da HF ikke rapporterer på tvers av hverandre oppdages det ikke før noe "galt" skjer og man får evt tilsynssak på seg) 

Hva er arbeidsmiiljø lovens grenser da?

Anonymkode: d00af...089

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva er arbeidsmiiljø lovens grenser da?

Anonymkode: d00af...089

Kommer jo an på ditt yrke det, så der må du nesten lese deg opp selv. Vi har begrensninger for antall (planlagte) arb timer pr døgn, hviletid og ukes begrensning nedfelt i egne paragrafer. 

Arbeidsgiver kan finne ut av dette om du blir sykemeldt og din arbeidsgiver forskuttere lønn. Din hovedarbeidsgiver vil da få redusert refusjon av sykepenger. Selv om NAV ikke har lov å opplyse om du har flere arbeidsgivere er det årsaken i 99% av sakene hvor arbeidsgiver ikke får full refusjon.

Om det står i din arbeidskontrakt at bierhverv må klareres med leder kan det medfører en advarsel.

Anonymkode: e64c9...1e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...