Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #1 Skrevet 5. oktober 2017 Lurer på om det er vanlig at voksne barn (ferdig med videregående) og som jobber betaler litt for seg hjemme? Vennene til min datter ser ut til å få full service hjemme, men jeg mener egentlig hun kan bidra litt. Hun er 20 år. Hva mener dere? Anonymkode: 57b0f...fef
Evablaum Skrevet 5. oktober 2017 #2 Skrevet 5. oktober 2017 Det mener jeg foreldrene til jenta klarer å styre helt fint selv, uten at verken du eller andre trenger å mene noe om det.
litekreativtbrukernavn Skrevet 5. oktober 2017 #3 Skrevet 5. oktober 2017 Om man skal bo hjemme som 20-åring så burde man bidra, syntes jeg. Ikke minst for å lære... Lære å se et budsjett, se hva ting koster, og hva det krever (vask , stell osv). Selv måtte jeg betale husleie på 3500/mnd inkl strøm for å bo over garagen (hybel) hjemme , stå for egen husholdning (mat, såpe, dopapir osv osv), samt klippe plen, da gikk jeg siste året på vgs (og hadde ekstrajobb i butikk) og første året som lærling. Når jeg ble lærling (og tjente 6-7000kr) gikk husleia opp til 4000kr. Min lillebror bodde hjemme nå til han var 23 , slapp unna alt. Kan nå ikke sette på en vaskemaskin , bor i kollektiv med kompiser og spiser bare take away. -Har jo null peiling på økonomi og matlaging 😏 Så at han "slapp unna" var jo en bjørnetjeneste for han egentlig.
litekreativtbrukernavn Skrevet 5. oktober 2017 #4 Skrevet 5. oktober 2017 2 minutter siden, Evablaum skrev: Det mener jeg foreldrene til jenta klarer å styre helt fint selv, uten at verken du eller andre trenger å mene noe om det. ...jeg tolket Hi som at hun lurte på sin egen datter , men så at vennene ikke hadde det sånn?
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #5 Skrevet 5. oktober 2017 Min datter d er snakk om Ja, beklager klønete skrevet😥HI Anonymkode: 57b0f...fef
kruttgutta4 Skrevet 5. oktober 2017 #6 Skrevet 5. oktober 2017 8 minutter siden, Evablaum skrev: Det mener jeg foreldrene til jenta klarer å styre helt fint selv, uten at verken du eller andre trenger å mene noe om det. Hvorfor er du her inne? Du kritiserer ja alle for at de har en mening om noe, og gir de beskjed om å ikke bry seg. Det meste man tenker er jo tanker rundt noe, stort eller smått. Og da må man jo ha en mening. Hva er poenget med dette stedet om man ikke kan spørre om noe fordi man bryr seg om noe.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #7 Skrevet 5. oktober 2017 Jeg hadde aldri tatt betaling av mine barn, men jeg ville stilt krav om sparing til egen bolig. Anonymkode: 618e4...5f7
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #8 Skrevet 5. oktober 2017 Sønnen min er lærling og har da lærling lønn. Han får gratis kost og losji hos meg mot at halve hans lønn settes på bsu. Han får ingen penger eller "full service" da han må bidra med husarbeid som alle andre i huset må og klarer seg selv med klær, forbruk og lommepenger. Anonymkode: c5982...ec6
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #9 Skrevet 5. oktober 2017 Nå er ikke barnet mitt 19 år ennå, men går på videregående. Den dagen hun er ferdig på videregående, så må jeg ta betalt. For jeg har laveste sats AAP, og har ett yngre barn. Og har hun jobb, så mister jeg bostøtte på 3100 kr. Så skulle hun ikke betalt hjemme da, så måtte jeg ha solgt boligen. Og har da råd til en 2 roms. Blir ikke bra det med 2 barn. Anonymkode: 8629f...918
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #10 Skrevet 5. oktober 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå er ikke barnet mitt 19 år ennå, men går på videregående. Den dagen hun er ferdig på videregående, så må jeg ta betalt. For jeg har laveste sats AAP, og har ett yngre barn. Og har hun jobb, så mister jeg bostøtte på 3100 kr. Så skulle hun ikke betalt hjemme da, så måtte jeg ha solgt boligen. Og har da råd til en 2 roms. Blir ikke bra det med 2 barn. Anonymkode: 8629f...918 Hva hvis hun flytter for seg selv/reiser til en annen by for å studere? Hvor skal du få de ekstra pengene fra da? Anonymkode: 5d6ff...2ea
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #11 Skrevet 5. oktober 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva hvis hun flytter for seg selv/reiser til en annen by for å studere? Hvor skal du få de ekstra pengene fra da? Anonymkode: 5d6ff...2ea Det skrev hun jo: hvis eldste ikke bor hjemme, selger hun boligen og kjøper noe mindre til seg og yngste. Anonymkode: ecc91...69e
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #12 Skrevet 5. oktober 2017 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva hvis hun flytter for seg selv/reiser til en annen by for å studere? Hvor skal du få de ekstra pengene fra da? Anonymkode: 5d6ff...2ea Om datteren med jobb ikke bor hjemme vil hun fortsatt ha rett på bostøtte. Om det er to i jobb i husholdet har hun ikke rett på det og datteren må da betale det hun taper. Var ikke så vannskelig å forstå det. Anonymkode: dff31...0e6
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #13 Skrevet 5. oktober 2017 2 timer siden, litekreativtbrukernavn skrev: Om man skal bo hjemme som 20-åring så burde man bidra, syntes jeg. Ikke minst for å lære... Lære å se et budsjett, se hva ting koster, og hva det krever (vask , stell osv). Selv måtte jeg betale husleie på 3500/mnd inkl strøm for å bo over garagen (hybel) hjemme , stå for egen husholdning (mat, såpe, dopapir osv osv), samt klippe plen, da gikk jeg siste året på vgs (og hadde ekstrajobb i butikk) og første året som lærling. Når jeg ble lærling (og tjente 6-7000kr) gikk husleia opp til 4000kr. Min lillebror bodde hjemme nå til han var 23 , slapp unna alt. Kan nå ikke sette på en vaskemaskin , bor i kollektiv med kompiser og spiser bare take away. -Har jo null peiling på økonomi og matlaging 😏 Så at han "slapp unna" var jo en bjørnetjeneste for han egentlig. Måtte du betale over halvparten av lønnen i husleie? For noen kjipe foreldre du har. Anonymkode: c9f99...3bb
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #14 Skrevet 5. oktober 2017 Så lenge jeg hadde hatt råd til det hadde jeg ikke tatt betalt. Jeg kan fjerne hjelpe barna mine med kost og losji hjemme, men klær og annet hadde de i hovedsak måttet betale selv. Men jeg hadde oppmuntret til sparing og krevd at de bidro hjemme med praktiske ting. Likevel, om han hadde vært totalt ansvarsløs, sløst med penger til histen og pisten, så hadde jeg kanskje revurdert. Noen trenger et spark bak... Anonymkode: ac1b5...6b4
litekreativtbrukernavn Skrevet 5. oktober 2017 #15 Skrevet 5. oktober 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Måtte du betale over halvparten av lønnen i husleie? For noen kjipe foreldre du har. Anonymkode: c9f99...3bb Ja , det er de ...og det var to husleier jeg ikke klarte, da kom stefar med regning og nedbetalingsplan når jeg flyttet ut 😏 Ble økonomisk selvstendig tidlig da , og kan spare... Takket være den tiden sparte jeg jo opp ca 180 000kr på et år , etter lærlingtiden, så jeg hadde egenkapital til mitt første huslån (for de vil ikke stille som kausjonister for noen barn pga eidommene de har og risiko). Men med mine egne barn så ville jeg gjort det noe anderledes. Mulig jeg ville krevd "husleie", men den hadde gått rett inn på bsu kontoen deres eller annen lukket konto så de hadde når de flyttet ut. Budsjett , plikter osv skulle de fått god innføring i da.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #16 Skrevet 5. oktober 2017 Jeg synes det er trist når folk over 20 år bor hjemme. Og etter vgs bør de både betale og bidra mye med alt arbeidet som er i et hjem. Men få dem vekk, lag selvstendige mennesker som klarer seg i fremtiden. Jo lenger de blir hjemme, jo verre er det for dem å ta skrittet. Har en nabo hvor jeg tror mammaen nesten betaler han for å bli, og vet av en annen ung mann som nok holdes igjen fordi foreldrene ikke har noe annet felles enn han. Så da blir det jo sikkert trist når han innser at han egentlig er voksen. Anonymkode: 82a9f...2cb
3 i april Skrevet 5. oktober 2017 #17 Skrevet 5. oktober 2017 Når mine barn blir så store så kommer jeg ikke til å forlange husleie,MEN jeg kommer til å forlange at de sparer minimum halve inntekten sin sånn at de sparer opp til egenkapital. Dessuten så kommer jeg til å forvente at de er behjelpelige med husarbeid, matlaging, klesvask ol😁 Jeg skal ikke ha på meg at jeg har oppdratt bortskjemte guttevalper😂 vil ikke ha de levert tilbake på døra av evt samboer som mener at de ikke egner seg som pontesielle ektemenn og fedre.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #18 Skrevet 5. oktober 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva hvis hun flytter for seg selv/reiser til en annen by for å studere? Hvor skal du få de ekstra pengene fra da? Anonymkode: 5d6ff...2ea Jeg får jo da fortsatt bostøtte. Skrev jo at jeg har ett barn til. Anonymkode: 8629f...918
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2017 #19 Skrevet 6. oktober 2017 Jeg hadde forlangt husleie. Disse penge e hadde jeg i hemlighet satt på egen konto slik at barna kan få de igjen når de skal kjøpe hus! det gjorde mine foreldre for meg og detvar kjekt å få endel egenkapital, samtidig som man jo lærte at lønna måtte gå til noe fornuftig. Anonymkode: 02df2...daa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå