Gå til innhold

Hva kjøper dere til deres 13 åring til jul? Hun tror virkelig hun skal få en Ipad til mange tusen... :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes julen begynner bli trist! Ungene rundt oss får julegaver til mange foldige tusener! Vi har jo ikke råååååd! :o

Jeg tenkte mer en kul genser, eks Levis.... de koster jo fort 600 kr... 

Har ei jente på 9 år og, hun ønsker jeg også Ipad.... 

Anonymkode: 1e29b...743

Skrevet

Kjøp en brukt en, det spiller ingen rolle om noen har hatt den før henne.

Min 13-åring skal få nytt alpinutstyr, det var for lite allerede i fjor, i år må han ha nytt. Det koster jo litt, men de får ikke så dyre gaver hvert år.

Har fire barn og som regel får de julegaver for ca 1000 kr, men innimellom får de for mer, som f.eks i år når 13-åringen trenger nytt snowboard så får han det. De andre får ikke så dyr gave i år, det trenger ikke vært likt hvert år, det jevner seg ut på sikt.

Anonymkode: 6622d...4d3

Skrevet

Så rart, de har vel opplevd noen juler før og vet sånn ca hva de kan forvente? Jeg visste alltid at mamma og pappa sin grense lå på 500,-. Ønsket jeg meg noe dyrere kunne jeg få penger i gave og spare til det selv. Men jeg ønsket meg aldri genser da, uansett hvor kul den var. :P

Anonymkode: 0987f...590

Skrevet

Du får bare sette deg ned med dem og si at det faktisk ikke er realistisk at de får. Men de kan ønske seg penger av alle i familien, spare opp og kjøpe selv, men da må de ikke bli sure når de ikke får gaver under treet

Anonymkode: 80af5...e26

Skrevet

Ville kjøpt en brukt hvor du får med eske og ser ny ut :) evt B vare på butikken,det er billigere. 

Anonymkode: 34658...eec

Skrevet

HI HER: 

Julegavene har vært en kamp hvert år. Nabobarna får ekstremt dyre gaver, både av foreldre og besteforeldre. Min jente synes det er flaut å fortelle hva hun fikk. 

Kan godt kjøpe noe til en 1000 lapp... men da strekker jeg meg langt, innebærer hun på 5 år må få en mye mindre gave... 

Blir så frustrert.... folk er så rike! Hvorfor er ikke jeg det ;) ??? 

Anonymkode: 1e29b...743

Skrevet

På tide å innprente litt realiteter.. Verden er ikke slik at man får gaver til flere tusen når man ikke har penger til det. 

Mine foreldre har alltid hatt råd til dyre gaver, men vi har aldri fått det. Vi har fått en fast sum og så måtte vi spare. Vi visste det aldri var tema å få en dyr mobil selv om nabojenta fikk det. Selv om vi kanskje synes det var urettferdig der og da så plaget det meg ikke veldig og det plager meg ikke i dag. Det er en god mulighet til å lære barna litt om økonomi 

Anonymkode: 7d457...1b5

Skrevet

Du kan da ikke la dette gå utover den minste? Her må du bare være dønn ærlig med eldste, på forhånd! 

Anonymkode: ee57f...872

Skrevet

Og det vil alltid være noen som får mer. 1000 kroner er mer enn nok! 

Anonymkode: ee57f...872

Skrevet

Da tenker jeg du har feilet litt i oppdragelsen om ungen din synes det er flaut å fortelle hva hun fikk. 

Vi kjøper gave for ca 1500-2000. Noen i klassen får gaver for 4-5000. Andre får rundt 700. Folk er forskjellige og har forskjellig økonomi. 

Hvorfor iPad, kjøp et billigere nettbrett. Her kjøpte vi et Huawei, rett og slett fordi hun ikke har behov for iPad. Hun får låne mitt til lekser innimellom men nettbrettet fungerer til hennes behov. 

Jeg sa at hun får et billigere brett fordi hun må bevise hun kan ta vare på det, så får vi vurdere iPad ved neste korsvei. 

Det var helt greit. Hun var fornøyd. 

Anonymkode: 6440c...e4c

Skrevet

Både 12, 9 og 6 åringen i mitt hus har måttet spare og kjøpe seg iPad selv. Om de ikke har vært helt i mål, men hatt nesten alle pengene de har hatt behov for så har vi spyttet inn resten. Ser at de behandler tingene sine mye bedre når de forstår hvor hardt og lenge man må jobbe for det de har. Vi kunne fint kjøpt iPad til dem, men syns lærdommen med å måtte spare er fin. Til jul har vi kjøpt for eksempel en joggebukse eldste ønsket seg og ei spesiell vegglampe som sto på ønskelisten. Altså ikke noe fancy. 

Skrevet

Her får de beskjed om at de får ønske seg penger og spare opp selv dersom de vil ha dyre ting. Har aldri opplevd at de krangler på det.

Anonymkode: 9ffda...4c7

Skrevet

Men hva om familien går sammen, om å kjøpe ipad. Tenker da besteforeldre, tanter, onkler osv.

Det har vi gjort da barna har ønsket seg noe dyrt. Da har vi vært flere som har spleiset. Og da har alle spleiset med det de ønsker, for eksempel foreldre 1000 kr, besteforeldre 500 kr osv.

I år får barna dyre gaver, 10 åringen får ipad, og 16 åringen får kamera. Men jeg har spart i 6 mnd allerede, og 10 åringen har ikke fått noe leker eller ekstra denne tiden.

Anonymkode: 17a6d...7d8

Skrevet

Mine barn har aldri fått så dyre gaver, og de klager aldri selv om naboene får til mange tusen. Bestekompisen til 13-åringen fikk gamer-utstyr til over 10000 i fjor, men han vet veldig godt at det har ikke jeg råd til. 

Du må spørre hva de ønsker seg, skrive ned alt de sier de ønsker seg, og er det bare dyre ting må du sette deg ned og snakke med de om hva de kan forvente. Forventer de iPad og får en genser de ikke har sagt de ønsker seg en gang kommer de jo til å bli skuffet. 

Anonymkode: 86671...3d5

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kjøp en brukt en, det spiller ingen rolle om noen har hatt den før henne.

Min 13-åring skal få nytt alpinutstyr, det var for lite allerede i fjor, i år må han ha nytt. Det koster jo litt, men de får ikke så dyre gaver hvert år.

Har fire barn og som regel får de julegaver for ca 1000 kr, men innimellom får de for mer, som f.eks i år når 13-åringen trenger nytt snowboard så får han det. De andre får ikke så dyr gave i år, det trenger ikke vært likt hvert år, det jevner seg ut på sikt.

Når eldstemann på 16 ønsket seg pc fikk han forresten 1.000 kr av oss, den måtte han nemlig spare til selv 

Det er ikke sunt å få alt man peker på, og at det er flaut å få mindre enn andre? Nei, når man er 13 år byrde man faktisk vite bedre enn det altså.

Skrevet

Det kan variere litt hvilke prisklasse vi legger oss på når det gjelder gaver, men vi gir for 1000-1500 kr barn (har 3). Hvis ungene trenger noe dyrere utstyr så kan de få det, men en slik type investering går på "rundgang". Er bare 1 av ungene som får noe dyrere per jul. Og det vet de, og vi har sagt i fra at det på sikt skal bli ca likt på alle.

Sånn er det, og vi har ikke råd til at alle ungene får kjempedyre gaver hvert år, derfor "deler vi det litt opp". Har du ikke råd til å kjøpe noe mer enn til 500-700 kr bør man være ærlig på det. Er masse kult man kan få for den prisen. Jeg har kjøpt inngangsbillett til Hunderfossen, Tusenfryd osv som julegave til ungene også. De har vært strålende fornøyd. Så man må tenke litt ut av "boksen". Noen ganger kan ting virke dyrt uten at det i kroner og øre må være det :) 

Anonymkode: a6af4...294

Skrevet

Vi har veldig god økonomi og kunne kjøpt iPad til ungene når som helst. De må likevel lære seg til å spare penger og oppleve gleden ved å kunne kjøpe noe for egne penger. Vi ligger på rundt 1500 pr barn til jul, og da får de ting som de trenger til aktiviteter utenom (alpint, båt, ridning). 

Jeg hadde tatt dette som god lærdom til 13-åringen og oppfordret henne til å ønske seg penger eller gavekort der hun vil kjøpe iPad fra foreldre og øvrig familie, evt kjøpe en brukt. Hun kan også påta seg småjobber og tjene ekstra og spare lommepenger. 

Dersom tenåringene mine synes det er flaut at de får lite har jeg feilet i foreldrerollen. De bør heller synes det er flaut at de som tenåringer ikke har vært kreative nok eller sparsommelige nok til å kjøpe seg noe de virkelig ønsker seg. 

Anonymkode: d135a...d34

Skrevet

Har 4 barn. Ikke veldig god råd. Eldste på 14 vil jo ha iPad og iPhone 7 etc....  Men det går ikke, må bare si det. Vi spleiser med resten av familien når han får noe dyrt som 2000 kr.  Da snakker jeg med Han om at da blir det ikke mye gaver til deg under treet.  Han har 3 småsøsken under 5 år, så han får mye dyrere gave/gaver enn de. De er jo fornøyd med små ting. Så da velger jeg bruke penger på han som forstår/ønsker seg noe dyrt.  Syntes ikke synd på de små pga de ikke får 1000 kr hver! 

Anonymkode: d6d7c...875

Skrevet

Her får hun ikke iPad, hun har ikke behov for det. Hun bruker ikke det nettbrettet hun har. Det blir nok en gave til rundt 1000, hun trenger en ny ridevest, den gamle begynner å bli litt liten.

Her ønsker hun seg gjerne Marcus og Martinus relaterte saker, bamser og ting til ride hobbyen hennes.

Du må snakke med barna dine, og fortelle dem om hva de kan forvente i forhold til størrelse på julegavene.

Min jente er 14 år. 

Skrevet

da ville jeg kjøpt en brukt Ipad.

Anonymkode: a8382...fb2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...