Gå til innhold

Etternavn på barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjedelig et kjedelig -sen navn, som jeg er merkelig knytta til, mens samboern har stedsnavn som mellomnavn (etter sin mor, og sen som etternavn (etter sin far). Det var snakk om at når vi gifta oss (som vi ikke har fått rota oss til), så skulle han beholde mors etternavn og bytte ut sitt -sen med mitt -sen, og jeg skulle legge til hans stedsnavn. (Peder Tåtøy Stiansen + Maren Sofie Hansen = Tåtøy Hansen) Dermed fikk barnet også Tåtøy Hansen (fiktivt).

Men, så har vi ikke gifta oss, og han har innsett at han nok ikke vil bytte -sen mot -sen. Da nekter jeg å bli en av disse damene som tar til meg Tåtøy uten å "få noe igjen", så da beholder vi bare hvert vårt, og barna får litt av hver. Så få de senere bestemme seg for hva de gjør.

Jeg hadde helt fint gått med på med neste barn å bytta - om det var viktig for han, at det ble Hansen Tåtøy istedenfor. Som Sigrid Bonde Tusvik og Ane Tusvik Bonde. Skal faktisk nevne det for han etterpå. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På ‎01‎.‎10‎.‎2017 den 9.35, Anonym bruker skrev:

Kvinner i 2017 er det største hinderet for likestilling. Nå er det "individuell frihet" som er i vinden.

Anonymkode: 84df4...41b

Ja, det har du faktisk helt rett i.

Vi har et mer kjønnsbundet arbeidsmarked enn mange andre land, fordi alle skal realisere seg selv

Skrevet

Ungene har mitt som mellom navn og hans som etternavn. Jeg skiftet har det samme.

Anonymkode: 36e6e...f15

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi skulle ha bare ett etternavn på barna da min familie har en uoffisiell tradisjon med to fornavn, syntes at fire navn ble litt vel mye. Her ble vi ikke enige så vi endte opp med loddtrekning, som jeg da tapte, barnet fikk da fars -sen navn... jeg klarte ikke helt å slå meg til ro at mitt relativt sjeldne navn(ca 300 i landet, så ikke så sjeldent at det er et vernet navn, men mye sjeldnere enn -sen) ikke skulle bli representert hos barna våre, mannen gikk med på å «snike» inn mitt etternavn som mellomnavn til barna, så får de ev velge selv senere om de ønsker å beholde begge to eller ett.

likestilling handler ikke om at kvinnen skal få enebestemmelse over slikt bare fordi det var automatikk i at mannens navn ble brukt før, jeg tenker at likestilling er at man diskuterer og blir enige om hva som passer best for hvert enkelt par. For noen er navn veldig viktig, for andre ikke. 

Anonymkode: 54a05...91d

Nei selvfølgelig ikke. Men hvorfor er det alltid fars etternavn som "vinner" denne diskusjonen...

Og ja, hos oss også.

Skrevet

Det var viktig for oss å kunne ha et dørskilt med her bor familien..., så vi har alle 5 samme etternavn. 

Mitt navn ble mellomnavn, og hans etternavn, men det er kun fordi det klinger bedre enn motsatt.  

Jeg har merket at mannen min konsekvent bruker begge navna på både seg selv og oss andre, mens jeg i større grad dropper å nevne mellomnavnet av latskap. 

Før hadde jeg et sterkt forhold til mitt slektsnavn, men nå har jeg et sterkere forhold til kombinasjonen av mitt og hans, for det er liksom oss 5. Min familie. 

Anonymkode: 44d8d...acc

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ungene har mitt som mellom navn og hans som etternavn. Jeg skiftet har det samme.

Anonymkode: 36e6e...f15

Har han tatt ditt som mellomnavn?

Anonymkode: b7671...3be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...