Superdolly Skrevet 1. oktober 2017 #26 Skrevet 1. oktober 2017 Våre barn har mitt etternavn som mellomnavn og hans navn som etternavn. Vi er gift, men ingen av oss har byttet navn. Jeg har ingen såre følelser rundt det at jeg ikke har samme etternavn som barna mine. Det er da ikke etternavnet som bestemmer slektskapet og de følelsesmessige båndene. Jeg synes ikke at du, hi, skal la deg presse til noe du ikke er fornøyd med. Ta opp saken igjen, si du er lei deg og skuffet fordi du ikke blir hørt og krev en rolig samtale med ham om saken. Ikke la deg overkjøre. Når han setter fram et ultimatum, sett et ultimatum tilbake og spør ham hvorfor han mener det er rimelig, rettferdig og riktig at det er han som skal få viljen sin og du som skal føye deg.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #27 Skrevet 1. oktober 2017 Jeg har et vanlig sen-navn mens mannen har et sjeldent etternavn. For meg var det uaktuelt at barna ikke skulle ha begges etternavn. Mange syntes det var urimelig at jeg insisterte på å videreføre mitt "ordinære" sen-navn, men jeg er da like knytta til navnet mitt som andre med mer sjeldne etternavn. Skjønner ikke dette behovet for å ha så spesielle etternavn. Sen-navn er tradisjonsrikt. Og nå som "alle" bytter bort disse navnene så er det jo disse som er sjeldne i neste generasjon. Tror mine barn er de eneste i deres klasser men etternavn på -sen. Anonymkode: 4cf32...e73
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #28 Skrevet 1. oktober 2017 Våre tre har mitt navn som mellomnavn og fars som etternavn. Begge navnene er opprinnelig gårdsnavn fra Vestlandet, men mitt er mer vanlig. Jeg skiftet aldri etternavn, og nå er vi skilt. Da er det veldig godt at der er en "link" til meg i navnet, men det er mer av praktiske årsaker. Jeg har jo født dem, og tar det helt med ro om ikke det er innlysende for alle ved første blikk! Vi vurderte opprinnelig bindestrek, men det ble forferdelig upraktisk, selv om barna har enkle, korte fornavn. Ser at mellomnavnet innimellom blir tatt med, og innimellom ikke. Eldste, som er 15, skriver typ " Per S. Olsen", noe han har kommet framtil selv. Anonymkode: 0c3b1...e5e
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #29 Skrevet 1. oktober 2017 Vi beholdt egne etternavn da vi giftet oss. Da barna ble født gav vi dem mitt mellomnavn og hans etternavn med bindestrek, og vi endret våre navn til det samme. Det er litt tungvindt men ingen av oss ville bytte til bare den andres etternavn Det var MYE viktigere for meg å ha felles etternavn med min mann og våre barn, en med min far. Anonymkode: fe473...bb0
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #30 Skrevet 1. oktober 2017 Vi har akkurat samme jeg har et sjeldent etternavn etter plassen min bestefar kommer fra. Alle som har samme etternavn er jeg enten i slekt med eller inngifte. Plassen betyr utrolig mye for meg så da vi giftet oss nektet jeg å bytte etternavn, så vi har hvert vårt etternavn. Mannen hadde opprinnelig 2 etternavn men tok vekk det ene før vi ble sammen det etternavnet han har kommer fra hans bestefar som var hans store forbilde. Så hans etternavn har en stor betydning for han selvom det også er et ganske vanlig navn og mange heter det. Vi diskuterte lenge hvordan vi skulle gjøre dette da barnet vårt kom, vi var begge enige om at barnet ville få begge navnene men et av dem ville bli mellomnavn. Ingen av oss ville ha bindestrek. Men bare en måned før termin døde bestefaren hans og da bestemte jeg meg for og gi meg å la han få den gleden at barnet fikk han navn til etternavn og mitt til mellom navn. Dette er og blir en vanskelig diskusjon men jeg tenker at så lenge barnet har begge navnene kan dem selv besteme når dem blir større hvilket navn dem vil ha. Anonymkode: ba7c5...c79
MammantilNurket Skrevet 1. oktober 2017 #31 Skrevet 1. oktober 2017 Mitt etternavn er kronglete. En gang i utlandet holdt jeg på å ikke komme med et fly fordi de ikke fant meg (!) i systemet på grunn av kronglete etternavn . Herr Sønn har derfor Forlovedens etternavn (min avgjørelse). Når vi gifter oss vurderer jeg å droppe det kronglete etternavn og ta Kjærestens etternavn.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #32 Skrevet 1. oktober 2017 Da vi giftet oss, tok kona mi, som ikke var så opptatt av etternavnet sitt, mitt etternavn, men beholdt sitt pikenavn som mellomnavn. Jeg tok ikke hennes pikenavn som mellomnavn, fordi jeg har to fornavn som jeg bruker skriftlig. Hadde blitt for mange navn. Så vi har alle samme etternavn, men ungene har samme kombinasjon som kona, dvs ett fornavn og hennes gamle pikenavn som mellomnavn + mitt etternavn. Ok, nå har jeg skrevet ordet navn så mange ganger at det har mistet sin betydning. 😂 Anonymkode: 111dd...daa
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #33 Skrevet 1. oktober 2017 Da vi fikk sønnen så syntes jeg as familie var stort. Så for meg vi skulle gifte oss og ha hans etternavn alle sammen. Etterhvert ble vi gift og jeg tok hans etternavn jeg også. Så ble vi skilt etter noen år og jeg tok tilbake pikenavnet. Men gutten heter fortsatt sitt fars. Nå har far flyttet et stykke bort og har heller ikke gutten på samvær og jeg sliter faktisk med at gutten ikke heter det samme som meg. Har snakket frampå om at han bytter til mitt, men gutten nekter. Føler ikke jeg kan tvinge det igjennom når han er 10 år. Så jeg angrer ja. Skulle gitt ham mitt og droppet å gifte oss 😣 Anonymkode: 9ace6...956
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #34 Skrevet 1. oktober 2017 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor vil han ikke ha bindestrek mellom navnene eller at et av navnene brukes som mellomnavn? Høres ikke ut som om dere er helt ferdig med dette temaet. Han nekter å komme deg imøte (bindestrek eller to navn), han vil at kun hans navn skal gjelde og at du føyer deg. Høres ikke ut som et godt utgangspunkt kommunikasjonsmessig... Anonymkode: 6ac09...e56 Bindestrek mellom to navn er det samme som å lage et nytt navn. Det er for mange ikke aktuelt. Da er det bedre å bruke det ene navnet som mellomnavn. Anonymkode: acefb...29e
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #35 Skrevet 1. oktober 2017 Slik har vi det: Jenter får mors etternavn Gutter får fars etternavn Anonymkode: 3f9dd...7fc
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #36 Skrevet 1. oktober 2017 Her er mitt etternavn mellomnavn og hans etternavn. Begge ville ha med sitt. Jeg pga at navnet sier noe om hvor slekta er fra, mens hans et egentlig ganske vanlig med skrives spesielt. Anonymkode: 2df53...699
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #37 Skrevet 1. oktober 2017 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Slik har vi det: Jenter får mors etternavn Gutter får fars etternavn Anonymkode: 3f9dd...7fc Jøss, den løsningen har jeg aldri hørt om før 😁 Anonymkode: 9ace6...956
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #38 Skrevet 1. oktober 2017 Meg og sønnen min heter akkurat det samme, jeg har mannen sitt etternavn og mitt gamle som mellomnavn, mannen min har bare sitt etternavn ☺️ Anonymkode: 8a2b6...768
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #39 Skrevet 1. oktober 2017 Vi skulle ha bare ett etternavn på barna da min familie har en uoffisiell tradisjon med to fornavn, syntes at fire navn ble litt vel mye. Her ble vi ikke enige så vi endte opp med loddtrekning, som jeg da tapte, barnet fikk da fars -sen navn... jeg klarte ikke helt å slå meg til ro at mitt relativt sjeldne navn(ca 300 i landet, så ikke så sjeldent at det er et vernet navn, men mye sjeldnere enn -sen) ikke skulle bli representert hos barna våre, mannen gikk med på å «snike» inn mitt etternavn som mellomnavn til barna, så får de ev velge selv senere om de ønsker å beholde begge to eller ett. likestilling handler ikke om at kvinnen skal få enebestemmelse over slikt bare fordi det var automatikk i at mannens navn ble brukt før, jeg tenker at likestilling er at man diskuterer og blir enige om hva som passer best for hvert enkelt par. For noen er navn veldig viktig, for andre ikke. Anonymkode: 54a05...91d
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #40 Skrevet 1. oktober 2017 Når man leser denne tråden er det påfallende at nesten alle barna har fars etternavn, mange med morens etternavn som mellomnavn. I praksis er det ikke mye likestilling. De gamle mønstre lever i beste velgående, og de fleste menn ønsker å videreføre sitt etternavn (selvfølgelig) og får viljen sin. Anonymkode: d4a8d...569
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #41 Skrevet 1. oktober 2017 Her har eldste mitt etternavn og yngste mannens etternavn. Alle har bare ett fornavn og ett etternavn hver, ingen mellomnavn, for vi liker det best sånn. Så da ser dørskiltet sånn ut(fiktive navn): Bergfrid Dale Valdemar Martinussen Veslemor Dale Pjokken Martinussen Anonymkode: ed4e3...d67
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #42 Skrevet 1. oktober 2017 Her hadde både jeg og mannen litt langt og kronglete navn med mange konsonanter, å ha de etter hverandre ble vanskelig å både uttale og skrive. For langt og for krunglete. Så vi måtte bestemme oss for et. Siden hans navn er mer sjelden enn mitt valgte vi hans. Mitt navn er et navn de fleste har hørt før, selv om det ikke er veldig vanlig, mens hans er et navn de fleste aldri har hørt før. Vi giftet oss og tok hans navn begge to før vi fikk barn som da selvfølgelig heter det samme. Anonymkode: 6ca4c...b9d
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #43 Skrevet 1. oktober 2017 Her har alle ungene mitt, de har svigermors pikenavn som mellomnavn. Mannen har et kjedelig .....sen navn. Anonymkode: b3b0c...6eb
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #44 Skrevet 1. oktober 2017 Vi har begge sjeldne etternavn, og er ugift. For meg var det kjempeviktig at barnet vårt fikk mitt etternavn, for han var det også viktig at hans etternavn ble videreført da det er så sjeldent. Men for han var det ikke SÅ viktig hvilken rekkefølge det sto i, så lenge hans navn også var der. Så da ble det hans etternavn som mellomnavn og mitt til etternavn :-) Kunne aldri gitt meg på det der, det synes jeg ikke du heller skal gjøre HI, om det er viktig for deg! :-) Anonymkode: f9680...952
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #45 Skrevet 1. oktober 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jøss, den løsningen har jeg aldri hørt om før 😁 Anonymkode: 9ace6...956 Er i praksis det vi også har gjort. Men hvis barn nr. 2 også ble jente ville hun likevel fått mannens etternavn. Barn nr. 1 fikk mitt etternavn. Anonymkode: ed4e3...d67
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #46 Skrevet 1. oktober 2017 Barna har selvfølgelig mitt etternavn. Far hadde ikke mye han skulle sagt; gå med på det eller vent til staten gjør det for oss. Anonymkode: d3003...e3a
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #47 Skrevet 1. oktober 2017 Her har barna mitt etternavn som mellomnavn og fars etternavn som etternavn. Jeg kommer ikke til å bytte selv om vi gifter oss. Der ser jeg ingen grunn til annet annet at det blir masse styr å bytte ut pass,bankkort osv. Orker ikke og gidder ikke 🤣 Anonymkode: b0728...2ce
KellyTaylor Skrevet 1. oktober 2017 #48 Skrevet 1. oktober 2017 Her heter alle ungene mitt etternavn. Ga meg ikke på tørre møka.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #49 Skrevet 1. oktober 2017 Våre barn har mitt og mannen tok også mitt da vi giftet oss. Anonymkode: 130cf...53b
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #50 Skrevet 1. oktober 2017 Eldste har bare faren sitt etternavn selv om mitt er sjeldnere. Jeg var ung og tenkte at jeg selv skulle bytte da vi giftet oss. Vel vi ble aldri gift og gikk fra hverandre. Jenta synes selv det har vært stusselig å ikke hete det samme som meg. Det har også vært episoder i utlandet der det har vært mistenkt at jeg ikke er barnets mor! Etterhvert fikk vi en lillesøster og det var viktig for meg at hun hadde mitt etternavn. Heldigvis så forsto samboer det (han har også vært til stede ved et par av de nevnte episodene). Samboer har et etternavn som mellomnavn og sitt etternavn. Han valgte å gi henne mellomnavnet sitt. Så da har hun hans mellomnavn og mitt etternavn. Dvs at ingen i vår husstand har samme etternavn! 😂 Vi er alle individualister 😂🤣 Regner med eldste blir å legge til mitt etternavn når hun blir gamnel nok. Anonymkode: 40b23...a6b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå