Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #1 Skrevet 30. september 2017 Jeg lurer på hvordan dere andre med barn har gjort det med etternavn? Vi venter vår første, og i kveld ble det vel avgjort at det blir hans etternavn på barna (bindestrek var uaktuelt for ham). Mitt navn er veldig sjelden, og alle som har dette navnet er jeg i slekt med. Hans er ikke veldig utbredt, men ikke beskyttet. Jeg ga meg. Og nå er jeg bare utrolig lei meg. Enten får jeg ikke samme etternavn som mine egne barn, eller så må jeg bytte. Hvordan var det for dere som byttet etternavn? Og da særlig for dere som ikke hadde lyst/hadde sjeldent etternavn? Gikk det lang tid før dere slo dere til ro med det nye navnet? Og hvordan er det for dere som ikke har samme etternavn som egne barn? Takker for alle svar. Anonymkode: 36a6c...3f3
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #2 Skrevet 30. september 2017 Her har vi løst det med å bruke et etternavn som mellomnavn. Anonymkode: acefb...29e
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #3 Skrevet 30. september 2017 Hvorfor vil han ikke ha bindestrek mellom navnene eller at et av navnene brukes som mellomnavn? Høres ikke ut som om dere er helt ferdig med dette temaet. Han nekter å komme deg imøte (bindestrek eller to navn), han vil at kun hans navn skal gjelde og at du føyer deg. Høres ikke ut som et godt utgangspunkt kommunikasjonsmessig... Anonymkode: 6ac09...e56
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #4 Skrevet 30. september 2017 Barna har mitt (sjeldne) etternavn som mellomnavn og sin fars etternavn som etternavn. For meg var det viktig at de hadde navn fra begge sider av slekten. Min mann var ikke begeistret for at de skulle få mellomnavn, men han fikk ikke noe valg. Jeg har ikke byttet navn så vi heter ikke det samme. De første par ukene var det litt rart. Men det er ikke etternavnet som avgjør familieskapet. De er mine barn uansett. Jeg tenker ikke over det lengre. Kun i spesielle situasjoner. Ved innskriving på skolen eller innleggelse på sykehus f eks. Anonymkode: d4a8d...569
Yellow Brick Road Skrevet 30. september 2017 #5 Skrevet 30. september 2017 Jeg har mitt etternavn som mellomnavn og hans som etternavn. Rent formelt er det i alle fall sånn. I virkeligheten er det "Hansen Olsen" mitt etternavn, det er det jeg sier når noen spør meg om etternavnet mitt. Ungene har også begge vår navn, så får de velge når de blir voksne om de vil beholde begge eller bare bruke det ene. Både far og jeg skal nok fin tåle at de kan komme til å velge bort et av våre navn eller la være å videreføre det til sine barn igjen. Hvorfor syntes at det var hyggelig å fylle på med hans etternavn da vi giftet oss, og hadde vi giftet oss i dag eller for noen få år siden, hadde vi nok begge tatt begge navnene. Vi lurte på om vi skulle gjøre det nå, men det blir for mye styr for noe som egentlig ikke betyr noe.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #6 Skrevet 30. september 2017 Her fikk barnet fars etternavn og mitt etternavn som mellomnavn. Mitt navn er sjeldent og er det samme som hjemstedet mitt. Synes det med bindestrek blir litt voldsomt. Da bør i så fall foreldrene også bytte til det samme. Barnet kan vel få ditt etternavn som mellomnavn? Eventuelt ditt navn som etternavn og fars som mellomnavn. Han har ikke større rett på å bruke sitt navn som etternavn til barnet enn det du har. Jeg ville valgt den varianten som klinger best, det var det vi gjorde. Hvis begge varianter klinger like bra, ville jeg valgt det minst utbredte navnet som etternavn. Anonymkode: cc32e...6cd
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #7 Skrevet 30. september 2017 Jeg har et sjeldent navn, kun min slekt som heter det. Mannen har et veldig vanlig etternavn. Likevel valgte vi mitt etternavn som mellomnavn til barna, og de fikk hans etternavn, syntes den kombinasjonen klang bedre. Det at jeg ikke hadde samme etternavn som barna har aldri plaget meg. Men etter noen år begynte jeg å ønske mer og mer at de hadde fått mitt etternavn, fordi det er så sjelden. Jeg ville ikke at det skulle dø ut til fordel for "Hansen", så jeg spurte mannen om det var greit for ham å bytte barnas etternavn. Det var greit for ham, så nå har de hans -sen-navn som mellomnavn, og mitt etternavn. Veldig glad for at vi byttet! Anonymkode: 61fb8...893
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #8 Skrevet 30. september 2017 Vi trakk lodd om det, enkelt og greit. Vi kunne ikke ta bindestrek mellom begges etternavn siden far er araber og har bindestrek i sitt etternavn. Al-Abdul-Pedersen hadde liksom ikke gått(fiktivt navn) Jeg er fornøyd så lenge barna har med mitt navn også, selvom det ble som mellomnavn siden far vant loddtrekningen 😆 Anonymkode: 1f1da...69b
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #9 Skrevet 30. september 2017 Jeg har et veldig sjeldent etternavn. Pga familieforhold på min fars side, bryr jeg meg ikke om å føre navnet videre. Barna våre har derfor kun sin fars etternavn. Relativt sjeldent det også, men langt i fra så sjeldent som mitt. Du skal ikke gi deg når det ikke føles riktig. Begge bør være enige. Det er ikke far som skal bestemme eller trumfe noe gjennom. Klart du kan bytte etternavn, men jeg opplever at du ønsker å føre ditt etternavn videre også. Det er jo ikke alltid det kommer heldig ut å sette bindestrek mellom to etternavn. Blir det for langt, eller klinger dårlig, bør man nok heller velge det ene som etternavn og det andre som mellomnavn. Også da bør man vurdere den rekkefølgen som klinger finest. Det er litt 1950 at mannens etternavn automatisk skal være barnets etternavn. Tenk hvor mange mennesker som har fått Olsen og Hansen til etternavn, når deres mor hadde et sjeldent etternavn. Her ville jeg sagt til mannen at dette må dere snakke mer om. Anonymkode: 02231...0c0
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #10 Skrevet 30. september 2017 Her har barna fars etternavn. Tanken min den gang, var veldig ung da vi fikk begge barna, var at jeg skulle ha hans etternavn etterhvert. Men så ble jeg eldre og har egentlig ikke så lyst til å bytte. Jeg har selv et mellomnavn og et etternavn, og våres etternavn klinger ikke spesielt godt. Mitt mellomnavn og hans etternavn kunne funket. Men vet liksom ikke om det er helt det jeg vil heller. Da må jeg avskrive etternavnet mitt. Som jeg etter mange år har lært å like. Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke gitt meg. Etternavn er noe man gjerne er knyttet til. Han kan ikke bestemme at ditt navn ikke skal med. Bindestrek kan fort bli litt voldsomt, avhenger litt på hvordan navnene klinger og lengden på de. Men som et minimum burde begge kunne forvente at begges etternavn skal brukes. Blir dere ikke enige om rekkefølgen så får dere trekke lodd om hvilket som skal være mellomnavn og hvilket som skal være etternavn. Blir dere ikke enige, og ikke sender inn papirene så får barnet automatisk ditt etternavn. Anonymkode: 8818c...b00
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #11 Skrevet 30. september 2017 Svarte litt lenger oppe. Kan legge til at jeg fortsatt har mitt etternavn, og skal ikke bytte. Eldste barnet vårt er tenåring, og jeg synes det er uproblematisk å ikke ha samme etternavn som barna mine. Jeg føler ikke noe mindre eierskap til dem selv om vi ikke har samme etternavn. Her er det selvsagt andre som føler at de må hete det samme som sine barn, og det har jeg jo forståelse for. Vi er forskjellige. Anonymkode: 02231...0c0
LillaGorilla♥♥ Skrevet 30. september 2017 #12 Skrevet 30. september 2017 Barna har mitt nAvn som etternavn da mitt er sjeldent. Hans som mellomnavn.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #13 Skrevet 1. oktober 2017 Her ble vi egentlig ikke enige om etternavn. Far ville ha sitt og jeg ville ha mitt😁Var like sta begge to😂 Far har et vanlig -sen navn og jeg har et veldig spesielt navn bare vår familie heter. Første barnet fikk vi før vi giftet oss og da får automatisk barnet mors etternavn om man ikke skriver under papirene. Her fikk til slutt far valget å skrive under med sitt navn som mellomnavn og mitt som etternavn eller vente seks måneder og det automatisk ble mitt etternavn. Nå er vi gift og har fire barn med hans mellomnavn og mitt etternavn👌 Mange mente jeg var "gal under navneprosessen" til eldste, men for meg var dette veldig viktig! Jeg har også odel til en gård som igjen mine narn får odel til som har tilknytning til dette navnet. Har ikke angret en dag på at jeg var så sta😊Så ikke gi deg om dette kjennes feil for deg. Anonymkode: 74045...756
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #14 Skrevet 1. oktober 2017 Som ugift syntes jeg det var helt naturlig at de fikk mitt navn, tross alt jeg har født og jeg følger opp på det meste i hverdagen (ukependler som aldri går til legen o.l.). I tillegg er mitt navn sjeldent og han har et topp-5- navn. Han var ikke begeistret men seriøs, det finnes mer enn nok Hansen-Olsen-Johansen, er ikke akkurat viktig at det blir flere. Han innså det, riktignok motvillig. Da vi giftet oss valgte han å ta mitt til etternavn og beholde sitt som mellomnavn, noe hans far mislikte sterkt, men vi lever i 2017, ikke 1917. Anonymkode: f8782...708
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #15 Skrevet 1. oktober 2017 Den som hadde det mest sjelden etternavnet ble valgt. Og vi har alle det samme. Vi er gift. Anonymkode: bd549...12f
MilleMarmelade Skrevet 1. oktober 2017 #16 Skrevet 1. oktober 2017 Våre etternavn passer ikke så godt sammen (typ Jeger Hjorth) og ville bare ført til tørre vitser. Mitt er nok mer sjeldent, men jeg syntes mitt etternavn og barnets fornavn hørtes ut som navnet på et fartøy, så da ble det fars etternavn.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #17 Skrevet 1. oktober 2017 Barna har mitt etternavn for det var finest og det er ikke så vanlig etternavn Anonymkode: 65611...e7a
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #18 Skrevet 1. oktober 2017 Våre barn har mitt som mellomnavn og fars som etternavn. Hans navn er kun familien hans som har, mens mitt er vanlig. Hvis han er helt bastant kan du smelle i bordet med at dersom du nekter å underskrive navnemeldingen får barnet automatisk ditt etternavn når det er 6 mnd, men det er kanskje ikke den beste starten på foreldreskapet.. Men det er forsåvidt ikke hans oppførsel heller. Anonymkode: b42a7...8e0
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #19 Skrevet 1. oktober 2017 Barna har min manns etternavn. Fordi jeg som liten ikke fikk ha min biologiske far sitt etternavn, men fikk min stefars etternavn, har jeg ingen følelser for navnet og barna har bare min mann sitt etternavn. Jeg har beholdt min stefars navn. Skulle jeg byttet navn i dag, skulle det heller vært til min biologiske fars etternavn enn min manns etternavn. Men tror jeg dropper det siden min mor tror at vi kan late som at min stefar er min biologsiek far på den måten. Så forteller ingen hvordan dette henger sammen. Familiens store hemmelig mao.... Anonymkode: 131da...9f0
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #20 Skrevet 1. oktober 2017 Begge våre navn er ganske sjeldne (under 5o som har de) Vi er ikke gift, og jeg kommer uansett ikke til å ta hans navn om vi gifter oss. Han ville ha begge sitt etternavn, jeg bare ett for å gjøre det enkelt og greit. Ett fornavn, ett etternavn. Jeg synes det er så voldsomt med Lykke - Celine Hansen-Knutsen og navn i den gaten. Og tenk når de gifter seg igjen, og kanskje vil slå sammen sitt etternavn med ektefelles. Og barna deres igjen... Jeg vant diskusjonen, og begge barna har fars navn. De er ikke mindre mine selv om de ikke heter det samme som meg til etternavn. Og mine søsken har mange barn så mitt etternavn blir også ført videre uten problemer. Så HI: Så lenge etternavnet ditt ikke står i fare for å dø ut, er det jo ikke så big deal ? Anonymkode: 66188...6fc
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #21 Skrevet 1. oktober 2017 Våre barn har dobbelt etternavn med bindestrek mellom. Det høres ut som mannen din bare stiller ultimatum som du må avfinne deg med? Og tenker du er greit fordi? Fordi du er kvinne og da er det bare sånn? Anonymkode: 84df4...41b
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #22 Skrevet 1. oktober 2017 Vi, både voksne og barn, heter «mitt etternavn hans etternavn». Det var ikke aktuelt å ikke gi barna mitt etternavn. Det var heller ikke aktuelt å ikke hete det samme som barna våre. Da måtte mannen også ta mitt etternavn som mellomnavn. Vi er begge fornøyde med navnevalg. Anonymkode: 18d9d...d30
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #23 Skrevet 1. oktober 2017 Oi, her var det mange dørmatter. Tenk å la sitt eget sjeldne etternavn vike for mannens "Hansen", "Jensen" eller "Olsen". Er vi virkelig ikke kommet lengre? Anonymkode: 944ef...d12
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #24 Skrevet 1. oktober 2017 Jeg har hatt mitt etternavn i maaaange år, mens barna har hatt hans. Kjedelig å alltid dobbeltpresentere seg, type: "God dag, dette er Kari Olsen, mor til Ida Sten". Byttet nå til samme som mannen og barna, syns det er koselig. Vi valgte hans etternavn fordi det er mest særegent. Hvis ditt navn er beskyttet syns jeg absolutt du skal insistere på at barna får det! Anonymkode: e0fe2...94a
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #25 Skrevet 1. oktober 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Oi, her var det mange dørmatter. Tenk å la sitt eget sjeldne etternavn vike for mannens "Hansen", "Jensen" eller "Olsen". Er vi virkelig ikke kommet lengre? Anonymkode: 944ef...d12 Kvinner i 2017 er det største hinderet for likestilling. Nå er det "individuell frihet" som er i vinden. Anonymkode: 84df4...41b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå