Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #1 Skrevet 29. september 2017 Jeg har hatt assistentjobb både i barnehage og på sykehjem/bolig så jeg vet at jeg kommer til å trives på begge arbeidsplassene. Men det er jo stor ganske forskjell på de to yrkene. Det som er ett stort pluss med barnehage er at det er arbeidstider som er lett å kombinere med småbarnsliv (har to barn under 4 år) og at man får være mye ute. Vernepleier virker også bra, mange jobber ute, jeg liker å kunne forandre arbeidsplass hvis jeg ikke trives og nattjobb passer meg egentlig ganske bra selv om jeg har familie. Tar gjerne mot synspunkter Anonymkode: ae7f2...989
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #2 Skrevet 29. september 2017 Vernepleier, helt klart! Her har du utallige muligheter etterhvert når du får erfaring, pluss videreutdannelser... Anonymkode: 25f86...833
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #3 Skrevet 29. september 2017 Enig med hun over - uten tvil vernepleier.. Du tjener mye mer som vernepleier og kan evt jobbe 50% stilling som dette og allikevel ha samme utbetaling som du ville fått i 100% stilling som barnehagelærer. Personlig synes jeg barnehage ansatte er flaut dårlig lønnet og håper de får et kjempehopp i lønnsøkning snart. De gjør en fantastisk jobb med et stort tempo hele dagen. I tillegg ville hele samfunnet gått i stå hadde det ikke vært for dem.. Ps. Jeg er ikke barnehagelærer. Anonymkode: 322c6...87f
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #4 Skrevet 29. september 2017 Vernepleier, uten tvil! Flere og bedre muligheter. Hilsen avdanket førskolelærer. Anonymkode: dda8c...3cc
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #5 Skrevet 29. september 2017 Oi enstemmig for vernepleier hehe. Jeg ante faktisk ikke at det var så forskjell på lønna, men det er ikke det viktigste for meg egentlig. Det som derimot er viktig er arbeidsmiljø, jeg avskyr virkelig å holde på med drama og intriger. Vil ha ett sunt, profesjonelt, hyggelig og oppegående arbeidsmiljø. Det er en av grunnene til at jeg vil bytte beite, jobber innen det private nå og her er det mye baksnakking og falskhet. HI Anonymkode: ae7f2...989
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #6 Skrevet 30. september 2017 Hadde heller valgt sykepleier enn vernepleier. Flere muligheter da. Anonymkode: bf2dc...059
Takk bare bra Skrevet 30. september 2017 #7 Skrevet 30. september 2017 Vernepleier, om du har mulighet for å jobbe turnus. Er stor rift om dagjobbene.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #8 Skrevet 30. september 2017 Barnehagelærer! Turnus er et slit. Og lænna er faktisk ganske så lik. Anonymkode: 06e07...225
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #9 Skrevet 30. september 2017 *lønna Anonymkode: 06e07...225
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #10 Skrevet 30. september 2017 Jeg ville gått for barnehagelærer. Anonymkode: c56bb...1b7
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #11 Skrevet 30. september 2017 Takk dere.. Tar gjerne mot flere råd. Er skikkelig delt 50/50 på begge. HI Anonymkode: ae7f2...989
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #12 Skrevet 30. september 2017 Lønnsforskjellen må vel komme av turnus? Må er det jo ganske lik lønn for alle bachelorgrupper i det offentlige, sett bort fra f.eks ingeniører. Jeg er førskolelærer og tok master for å jobbe med noe annet. Derfor har jeg ganske god oversikt over muligheter for videreutdanning. Min master måtte jeg ta ekstra studiepoeng for å kvalifisere til. Mulighetene er oftest spesialpedagogikk og ulike grader innen barnehagekunnskap. Om en ikke er heldig, er det ingen garanti for at en får lønn for mastergrad i barnehage, det samme gjelder for å ta flere fag på bachelornivå. Jeg er veldig fornøyd med mitt utdanningsvalg fordi jeg fikk gå linjer med få studenter og spisset kompetanse inn mot mine interesser, noe som gjør at jeg kan en del ting som ikke er gjengse ferdigheter for barnehagelærer. I dag er jeg den eneste med min fagkombinasjon og jeg har en perfekt jobb med litt bedre betaling enn barnehagelærer. Å anbefale noen å ta min vei, er uaktuelt. Jeg har på mange måter vært heldig fordi jeg har en spesiell oppbygging av bachelorgraden. Når jeg ser på andre jeg kjenner, tenker jeg at barnehagelærer generelt sett er en utdanning som ikke for så mange muligheter. Folk har også fordommer mot utdannelsen, yrket og hvilken typer mennesker som havner der. Det gjør at det kan være vanskelig å komme seg over i andre bransjer om konkurransen er hard. Det er heller ikke lett å få seg jobb etter ferdig utdanning slik det var før. Vernepleie vet jeg mindre om. Anonymkode: b7538...f15
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #13 Skrevet 30. september 2017 Vernepleier Anonymkode: d672b...6b6
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #14 Skrevet 30. september 2017 Tja, ingen av dem egentlig Studerer sykepleier nå, var litt inne på vernepleier, men fant ut at sykepleie var et bedre alternativ for meg. Har jobbet en del på sykehjem og jeg så stor forskjell på sykepleiere vs. vernepleiere. Vernepleierne var ofte ikke så opptatt av hygiene - og jeg fikk litt sånn "hva i helvette er det du gjør?!" tanker hver eneste gang det var snakk om f.eks. sterile prosedyrer. Men igjen så var kanskje vernepleierne flinkere på samtaler med beboerne. Men dette er jo bare min erfaring.. Anonymkode: 5b4d1...fe4
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #15 Skrevet 30. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Lønnsforskjellen må vel komme av turnus? Må er det jo ganske lik lønn for alle bachelorgrupper i det offentlige, sett bort fra f.eks ingeniører. Jeg er førskolelærer og tok master for å jobbe med noe annet. Derfor har jeg ganske god oversikt over muligheter for videreutdanning. Min master måtte jeg ta ekstra studiepoeng for å kvalifisere til. Mulighetene er oftest spesialpedagogikk og ulike grader innen barnehagekunnskap. Om en ikke er heldig, er det ingen garanti for at en får lønn for mastergrad i barnehage, det samme gjelder for å ta flere fag på bachelornivå. Jeg er veldig fornøyd med mitt utdanningsvalg fordi jeg fikk gå linjer med få studenter og spisset kompetanse inn mot mine interesser, noe som gjør at jeg kan en del ting som ikke er gjengse ferdigheter for barnehagelærer. I dag er jeg den eneste med min fagkombinasjon og jeg har en perfekt jobb med litt bedre betaling enn barnehagelærer. Å anbefale noen å ta min vei, er uaktuelt. Jeg har på mange måter vært heldig fordi jeg har en spesiell oppbygging av bachelorgraden. Når jeg ser på andre jeg kjenner, tenker jeg at barnehagelærer generelt sett er en utdanning som ikke for så mange muligheter. Folk har også fordommer mot utdannelsen, yrket og hvilken typer mennesker som havner der. Det gjør at det kan være vanskelig å komme seg over i andre bransjer om konkurransen er hard. Det er heller ikke lett å få seg jobb etter ferdig utdanning slik det var før. Vernepleie vet jeg mindre om. Anonymkode: b7538...f15 tror det er ganske store lønnsforskjeller dessverre. Hva tjener du? Jeg er sosionom med master og tjener 620 000,- i dagjobb. Vernepleier ville tjent det samme i min jobb, dette er i det offentlige Anonymkode: 4fca7...77b
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #16 Skrevet 30. september 2017 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: tror det er ganske store lønnsforskjeller dessverre. Hva tjener du? Jeg er sosionom med master og tjener 620 000,- i dagjobb. Vernepleier ville tjent det samme i min jobb, dette er i det offentlige Anonymkode: 4fca7...77b Det var endel forskjell ja, jeg trodde ikke det var så stor forskjell. Hvor lang ansennitet har du da? Jeg har 10 års ansennitet som pedagogisk leder i barnehage og tjener ca 470 000 Anonymkode: 6cca5...aba
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #17 Skrevet 30. september 2017 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: tror det er ganske store lønnsforskjeller dessverre. Hva tjener du? Jeg er sosionom med master og tjener 620 000,- i dagjobb. Vernepleier ville tjent det samme i min jobb, dette er i det offentlige Anonymkode: 4fca7...77b Tjener vernepleiere med bachelor 620 000 i det offentlige? Det tenker jeg umulig kan gjelde for jobber på institusjon i alle fall. Greit nok, i mange stillinger kan en få lokale tillegg som drar opp, men i følge lønnstabellen i KS ligger vernepleiere (stillinger som krever bachelor) med en topplønn på ca 460 000. At noen tjener mer betyr vel ikke at en kan vente seg å gjøre det etter endt utdanning. Selv har jeg litt mer enn dette, men min stilling krever ikke master på papiret, derfor ligger jeg ikke på tariff for master, men ca 10 000 under garantilønn. Jeg jobber innen kultur, vil pleier ikke være høyr prioritert på lønn;) Anonymkode: b7538...f15
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #18 Skrevet 30. september 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tjener vernepleiere med bachelor 620 000 i det offentlige? Det tenker jeg umulig kan gjelde for jobber på institusjon i alle fall. Greit nok, i mange stillinger kan en få lokale tillegg som drar opp, men i følge lønnstabellen i KS ligger vernepleiere (stillinger som krever bachelor) med en topplønn på ca 460 000. At noen tjener mer betyr vel ikke at en kan vente seg å gjøre det etter endt utdanning. Selv har jeg litt mer enn dette, men min stilling krever ikke master på papiret, derfor ligger jeg ikke på tariff for master, men ca 10 000 under garantilønn. Jeg jobber innen kultur, vil pleier ikke være høyr prioritert på lønn;) Anonymkode: b7538...f15 Det var der jeg og trodde lønna lå. Trodde rett og slett at grunnlønna for vernepleier var noe av det samme som lønna for barnehagelærer, men at lønnsforskjellen lå turnus, og helligdagsjobbingen som vernepleier har. Jeg trodde grunnlønna for sykepleier og lå rundt det samme Anonymkode: 6cca5...aba
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #19 Skrevet 30. september 2017 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det var endel forskjell ja, jeg trodde ikke det var så stor forskjell. Hvor lang ansennitet har du da? Jeg har 10 års ansennitet som pedagogisk leder i barnehage og tjener ca 470 000 Anonymkode: 6cca5...aba 15 år. Har nettopp gått opp i lønn, men det er veldig lenge siden jeg lå under 500 000,- . Staten lønner ofte dårligere enn kommunen, og mange institusjoner er statlige (til en annen over her). Anonymkode: 4fca7...77b
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #20 Skrevet 30. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: 15 år. Har nettopp gått opp i lønn, men det er veldig lenge siden jeg lå under 500 000,- . Staten lønner ofte dårligere enn kommunen, og mange institusjoner er statlige (til en annen over her). Anonymkode: 4fca7...77b Ks er jo kommunenes arbeidsgiver organisasjon. Hele landet har en felles garantilønnstabell mens en forhandler tillegg på toppen lokalt. Jeg tviler sterkt på at vernepleiere generelt har 160 000 mer enn garantilønn. Anonymkode: b7538...f15
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #21 Skrevet 1. oktober 2017 Vernepleier👍 Jeg er selv utdannet barnehagelærer😉 Anonymkode: 81301...2a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå