Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #1 Skrevet 29. september 2017 Jeg var og hentet en medisinliste for pappa, og fikk beskjed om at han måtte sjekke om den var riktig, for legen hadde ikke oversikt over det. Pappa hadde bedt om ny liste siden han hadde gått litt i surr med medisinene og husket ikke helt hvilken han skulle bruke når, pga det hadde vært mye forandringer i det siste. Så nå er han like langt. Er det for mye å forvente at fastlege har oversikt over det, når det er medisiner de selv har skrevet ut? Anonymkode: 8d9b9...356
Evablaum Skrevet 29. september 2017 #2 Skrevet 29. september 2017 Mistenker at du allerede vet svaret på det, men jeg svarer likevel: Nei, ikke for mye å forvente. Hva skal du gjøre nå?
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #3 Skrevet 29. september 2017 1 minutt siden, Evablaum skrev: Mistenker at du allerede vet svaret på det, men jeg svarer likevel: Nei, ikke for mye å forvente. Hva skal du gjøre nå? Det er vel ikke så mye jeg kan gjøre, siden han er fullt tilregnelig. Men han krever desverre ikke så mye selv. Han fikk time til å gå gjennom medisinene sine sammen med fastlegen om 1 1/2 uke. Jeg fikk sagt hva jeg mente om saken når jeg var der, men det hjelper jo ingenting. Hi Anonymkode: 8d9b9...356
Evablaum Skrevet 29. september 2017 #4 Skrevet 29. september 2017 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er vel ikke så mye jeg kan gjøre, siden han er fullt tilregnelig. Men han krever desverre ikke så mye selv. Han fikk time til å gå gjennom medisinene sine sammen med fastlegen om 1 1/2 uke. Jeg fikk sagt hva jeg mente om saken når jeg var der, men det hjelper jo ingenting. Hi Anonymkode: 8d9b9...356 Han har jo fort time til å gå gjennom medisinene? Og du er likevel ikke fornøyd?
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #5 Skrevet 29. september 2017 1 minutt siden, Evablaum skrev: Han har jo fort time til å gå gjennom medisinene? Og du er likevel ikke fornøyd? Jeg synes det er dårlig at legen ikke har kontroll over hva han skriver ut ja Anonymkode: 8d9b9...356
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #6 Skrevet 29. september 2017 Www.helsenorge.no/resepter Anonymkode: 16a66...5cd
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #7 Skrevet 29. september 2017 Er det bare fastlegen som har gjort endringer? Reseptformidleren er helt håpløs for å ha kontroll over forskrivninger. Anonymkode: fdab5...1ad
mamma_bergen Skrevet 29. september 2017 #8 Skrevet 29. september 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg synes det er dårlig at legen ikke har kontroll over hva han skriver ut ja Anonymkode: 8d9b9...356 Det er veldig rart at ikke legen har oversikt over medisiner han selv skriver ut? Noe slikt har jeg aldri opplevd, og jeg har bedt om mange legemiddeloversikter etterhvert..Det eneste de ikke alltid er oppdatert på, er om pasienter har fått nye/endret medisiner på sykehus/sykehjem.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #9 Skrevet 29. september 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det bare fastlegen som har gjort endringer? Reseptformidleren er helt håpløs for å ha kontroll over forskrivninger. Anonymkode: fdab5...1ad Bare fastlegen ja Anonymkode: 8d9b9...356
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #10 Skrevet 29. september 2017 Han kan bare logge inn på helsenorge og sjekke reseptene sine selv, både de som fremdeles gjelder og de som er utgått ligger der. https://helsenorge.no/e-resept-og-mine-resepter/dine-resepter-pa-helsenorge-no Anonymkode: 6c066...467
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #11 Skrevet 29. september 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han kan bare logge inn på helsenorge og sjekke reseptene sine selv, både de som fremdeles gjelder og de som er utgått ligger der. https://helsenorge.no/e-resept-og-mine-resepter/dine-resepter-pa-helsenorge-no Anonymkode: 6c066...467 Det hjelper ikke når ting er blitt endret etter at resepter er skrevet ut Anonymkode: 8d9b9...356
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #12 Skrevet 29. september 2017 Fastlegen har jo oversikt over det! Jeg jobber på legekontor og skriver ut medisinlister daglig. Anonymkode: 3e167...224
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #13 Skrevet 29. september 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fastlegen har jo oversikt over det! Jeg jobber på legekontor og skriver ut medisinlister daglig. Anonymkode: 3e167...224 Ikke denne fastlegen tydeligvis Hi Anonymkode: 8d9b9...356
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #14 Skrevet 29. september 2017 Kan du tilby din far å bli med ham til legen den dagen han skal dit, Hi? Hvis din far ikke får en ordentlig liste av legen den dagen ville jeg klaget legen inn til kommunelegen og fylkeslegen. Som en over sier, hvis din far har vært innlagt på rehabiliteringshjem eller sykehus og fått endret medisiner eller dosering, da kan det være legen ikke har rukket å bli oppdatert på siste endringer. Men er det medikamenter legen selv har skrevet ut, da SKAL legen ha kontroll på dette. Hvis ikke er det så bekymringsverdig at jeg ville klaget det videre, for da gjelder det sikkert ikke bare din far. Jeg er selv helseutdannet, men min utdanning lærer minimalt om medisiner, det er mer slikt vi plukker opp underveis, leser om medisinene pasientene bruker osv. Selv med min begrensede kunnskap om det har jeg flere ganger opplevd å ha pasienter som helt tydelig har vært feilmedisinert og/eller feildosert. En gang endte pasienten på sykehus med akutt nyresvikt, og ville iflg. sykehuset dødd om den hadde kommet en halvtime senere - fordi legen hadde gitt medisiner hvor det står på begge at de IKKE må brukes sammen fordi de gir nyresvikt. Pasienten hadde til og med tatt opp med legen at den hadde fått smerter i nyreområdet og plutselig enorm væskeansamling i kroppen etter at den begynte på den siste medisinen og lurte på om det kunne være bivirkninger. Pasienten hadde fått beskjed om å spise mindre salt og slanke seg (hadde vært veldig slank før medisinen, virket på det tidspunktet veldig overvektig - sier seg selv at du ikke greier å gå opp 30-35 kg på svært få måneder kun med å spise). Når legene ikke har oversikt over medisinene har de heller ikke kontroll på om ulike medikamenter går sammen eller ei, påvirker dosering av hverandre osv., og i verste fall kan det gi dødelig utgang. Om din fars lege ikke har oversikt - send en klage til kommunelegen og fylkeslegen... og bytt lege for din far! Anonymkode: e1e3a...c37
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #15 Skrevet 29. september 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Det hjelper ikke når ting er blitt endret etter at resepter er skrevet ut Anonymkode: 8d9b9...356 Bruk og doser står både på medisiner og på helsenorge Anonymkode: 16a66...5cd
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #16 Skrevet 29. september 2017 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bruk og doser står både på medisiner og på helsenorge Anonymkode: 16a66...5cd Hvor da, jeg finner ikke? Jeg prøver å finne det på min egen side (siden jeg vet hva jeg bruker), for å om jeg kan se endringer, og det gjør jeg ikke. På resepter på helsenorge, så ser jeg aktive medisiner, med doseringen som er foreskrevet når de ble skrevet ut. Men doseringen på den ene medisinen min ble endret for 3 uker siden, og det kan jeg ikke se er endret noe sted. Ser bare gammel dosering. Står det noe annet sted? Hi Anonymkode: 8d9b9...356
Anonym bruker Skrevet 29. september 2017 #17 Skrevet 29. september 2017 Fastlege min har en side i systemet sitt hvor alle medisinene mine står, endringer vet hun som klart om. Og listen kan hun legge til f.eks henvisninger. Enten er legen lat i deres tilfelle og har ikke oppdatert denne listen eller så har han et annet system uten en slik liste. Anonymkode: c670e...c6b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå