Gå til innhold

Jeg trodde søtpotet er mye sunnere enn vanlig potet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men i følge matvaretabellen har søtpoteter både mer kcal og karbohydrater😳

Anonymkode: 0e28f...17f

Fortsetter under...

Skrevet

Sunnhet og antall kalorier er jo to forskjellige ting da...

Nøtter er sunt, men har veldig mye kalorier.

Jeg vet ikke om søtpotet er så mye mer næringsrik enn vanlige poteter, men det er vel mindre karbohydrater i den?

Anonymkode: 9902a...fc8

Skrevet

Kommer helt an på hva du betegner som sunt det..

Den inneholder med vitaminer enn vanlige poteter

Anonymkode: 1dd9a...e22

Skrevet

Kalorier forteller ikke om maten er sunn eller ikke. Søtpotet inneholder mer vitaminer enn vanlig potet

Anonymkode: 5ce73...be1

Skrevet

Det er en helt vanlig misforståelse at søtpotet er så veldig mye sunnere enn vanlig potet. Og så er det jo veldig hipt da. 

Anonymkode: 33ab7...cef

Skrevet

Søtpotet har mye mer vitamin A enn potet men mye mindre vitamin C. Søtpotet har mer sukker og litt høyere kaloroinnhold. Ellers er de ganske like i næringsinnhold.

Anonymkode: 26523...88e

Annonse

Skrevet

Søtpotet inneholder ett ensym som hjelper å holde blodsukkeret stabilt. Så i teorien gjør det det motsatte av det en vanlig potet gjør. Søtpotet er ikke "inn". Det har verdt brukt i hundrevis sikkert tusenvis av år. Det er mennesker som hadde det som hoved føde i lang lang tid. Du kan lese litt om innbyggerne i papue new guinea. De blir også kalt yams. Jeg blir som utlending rett og slett trist av at sunne grønnsaker blir kategorisert som noe som bare er "inn". Yams er veldig Sundt og inneholder så mye mer en vanlige poteter. For det første så er det faktis ikke i potet familien en gang. For det andre så inneholder den veldig mye mindre stivelse og det den inneholder er recesiv som ikke blir tatt opp i blodet. Så selv om den hat høyere karbohydrat innehold så taes det ikke opp i kroppen på lik måte

Anonymkode: c9243...b5f

Skrevet

Søtpotet er ingen potet, men en rotgrønnsak. Og har derfor ikke den stivelsen som potet har. Søtpotet har endel antioksidanter, har vitaminer - noe potet ikke har, og har mer fiber enn potet.

Anonymkode: a52fd...a01

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Søtpotet inneholder ett ensym som hjelper å holde blodsukkeret stabilt. Så i teorien gjør det det motsatte av det en vanlig potet gjør. Søtpotet er ikke "inn". Det har verdt brukt i hundrevis sikkert tusenvis av år. Det er mennesker som hadde det som hoved føde i lang lang tid. Du kan lese litt om innbyggerne i papue new guinea. De blir også kalt yams. Jeg blir som utlending rett og slett trist av at sunne grønnsaker blir kategorisert som noe som bare er "inn". Yams er veldig Sundt og inneholder så mye mer en vanlige poteter. For det første så er det faktis ikke i potet familien en gang. For det andre så inneholder den veldig mye mindre stivelse og det den inneholder er recesiv som ikke blir tatt opp i blodet. Så selv om den hat høyere karbohydrat innehold så taes det ikke opp i kroppen på lik måte

Tror ikke du helt har skjønt betydningen av ordet «in» her... hvorvidt dette har vært brukt av folk i gokk i tusenvis av år er ikke relevant i så måte. 

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror ikke du helt har skjønt betydningen av ordet «in» her... hvorvidt dette har vært brukt av folk i gokk i tusenvis av år er ikke relevant i så måte. 

Nei vel så noe store deler av verdens befolkning spiser og har spist i lang lang tid det er urelevant men at den nå er blitt populær i bitte lille Norge gjør at den er usunn?? Eller like "sunn" som poteten ??! Hva er det du egentlig vil frem til.

Skrevet

Alt er relativt. Søtpotet smaker først og fremst mye bedre enn vanlig potet! 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei vel så noe store deler av verdens befolkning spiser og har spist i lang lang tid det er urelevant men at den nå er blitt populær i bitte lille Norge gjør at den er usunn?? Eller like "sunn" som poteten ??! Hva er det du egentlig vil frem til.

Eh... snakk om å tillegge meg meninger jeg ikke har. 🙄 «Ro dæ ned, glansvask.»

Du skrev, og jeg siterer: «Søtpotet er ikke in» etterfulgt av en lang tirade. Min kommentar var utelukkende til din påstand om at søtpotet ikke er in, da det er rimelig innlysende for enhver oppegående nordmann at dette er en matvare som er in å spise i Norge nå.

Jeg har ikke sagt noe om at den ikke er sunn. Jeg har kun kommentert at det er en vanlig misforståelse at den er så veldig mye sunnere enn vanlig potet. 

Skrevet
2 timer siden, Holzhaus skrev:

Alt er relativt. Søtpotet smaker først og fremst mye bedre enn vanlig potet! 

Det er jeg skikkelig uenig i. Så det er jo selvsagt også et spørsmål om smak og behag. 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...