Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #51 Del Skrevet 30. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg bodde i utlandet i nesten tre år. Jeg flyttet tilfeldigvis hjem èn mnd før det hadde gått tre år. For vet du hva, jeg sjekket heller ikke noe som helst, ung og passe dum. Og tre år var den helt magiske grensen. Når jeg flyttet hjem før det hadde gått tre år, så kunne jeg få tilbake den gamle fastlegen og ellers hadde jeg fortsatt rettighetene. Jeg syns det er rart at de er borte etter bare ett år? Er det en nylig endring? Anonymkode: 748c3...a08 Du hadde sikkert fast bosted men en gang du kom hjem. Hva gjorde du i utlandet? Studerte? Anonymkode: e84fc...313 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144330294-flytte-tilbake-til-norge-ingen-rettigheter-lenger/page/3/#findComment-148544578 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yellow Brick Road Skrevet 30. september 2017 #52 Del Skrevet 30. september 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg bodde i utlandet i nesten tre år. Jeg flyttet tilfeldigvis hjem èn mnd før det hadde gått tre år. For vet du hva, jeg sjekket heller ikke noe som helst, ung og passe dum. Og tre år var den helt magiske grensen. Når jeg flyttet hjem før det hadde gått tre år, så kunne jeg få tilbake den gamle fastlegen og ellers hadde jeg fortsatt rettighetene. Jeg syns det er rart at de er borte etter bare ett år? Er det en nylig endring? Anonymkode: 748c3...a08 Hva slags rettigheter du har når du kommer tilbake, har med hva du har gjort ute og hvor du har vært, vel så mye som hvor lenge du har vært borte. Vi var borte lenger enn tre år og flyttet tilbake som om ingenting hadde hendt og vi trengte ikke å opparbeide oss rettigheter på nytt, takket være avtaler mellom landene. Jo, vi måtte nok vente tre måneder eller noe sånn på ev. arbeidsledighetstrygt etc, men sånne regler er det jo for folk som bor i Norge også. Det er ikke alltid alt ligger klart til bare å håve inn. Noen venner av oss som flyttet tilbake fra et annet land, hadde karantenetid og måtte bl.a ha privat helseforsikring de første tre (tror jeg det var) månedene. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144330294-flytte-tilbake-til-norge-ingen-rettigheter-lenger/page/3/#findComment-148544621 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #53 Del Skrevet 30. september 2017 Vet ikke annen råd enn at du får komme hjem som ulovlig innvandrer. Hvor skal de deportere deg? Skal du flakke rundt som statsløs? Det er jo helt sprøtt! Si at foreldrene dine bor i Spania, tror ikke Spania vil ha deg. En som ikke kan jobbe. Eller kanskje USA? For der er det lett å få oppholdstillatelse. Hvor skal du dra? Så er det vel slik landet ditt får ta deg. Eller er det meningen at du skal på asyl mottak? Er jo helt sprøtt. Hvor skal du dra? Anonymkode: 02a46...6d8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144330294-flytte-tilbake-til-norge-ingen-rettigheter-lenger/page/3/#findComment-148544934 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #54 Del Skrevet 30. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Vet ikke annen råd enn at du får komme hjem som ulovlig innvandrer. Hvor skal de deportere deg? Skal du flakke rundt som statsløs? Det er jo helt sprøtt! Si at foreldrene dine bor i Spania, tror ikke Spania vil ha deg. En som ikke kan jobbe. Eller kanskje USA? For der er det lett å få oppholdstillatelse. Hvor skal du dra? Så er det vel slik landet ditt får ta deg. Eller er det meningen at du skal på asyl mottak? Er jo helt sprøtt. Hvor skal du dra? Anonymkode: 02a46...6d8 Altså hun får jo komme inn i Norge. Men får ikke gratis sykehus/helsehjelp, ikke rett til skolegang, ikke penger fra nav osv. Anonymkode: 71e87...21e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144330294-flytte-tilbake-til-norge-ingen-rettigheter-lenger/page/3/#findComment-148544938 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kenbel Skrevet 30. september 2017 Forfatter #55 Del Skrevet 30. september 2017 det er jo helt sprøtt at en norsk statsborger er helt uten noen rettigheter i norge! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144330294-flytte-tilbake-til-norge-ingen-rettigheter-lenger/page/3/#findComment-148544956 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #56 Del Skrevet 30. september 2017 18 minutter siden, kenbel skrev: det er jo helt sprøtt at en norsk statsborger er helt uten noen rettigheter i norge! Nei, det er ikke sprøtt i det hele tatt. Har man tatt et valg og flyttet ut av Norge, så har man med andre ord valgt bort Norge, og norske rettigheter. Det er bare rett og rimelig at man da må melde seg inn og opparbeide seg rettigheter på nytt når man finner det for godt å komme tilbake. Legg dessuten merke til begrepet «opparbeide rettigheter». Jeg synes det er ganske utrolig at så mange mener at rettigheter er noe man automatisk skal ha. Jeg tenker at man må gjøre seg fortjent til noe. Man må yte for å kunne nyte, eller med andre ord må man sette kapital inn i banken før man kan få rente. Anonymkode: 79644...8bd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144330294-flytte-tilbake-til-norge-ingen-rettigheter-lenger/page/3/#findComment-148544975 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yellow Brick Road Skrevet 30. september 2017 #57 Del Skrevet 30. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Vet ikke annen råd enn at du får komme hjem som ulovlig innvandrer. Hvor skal de deportere deg? Skal du flakke rundt som statsløs? Det er jo helt sprøtt! Si at foreldrene dine bor i Spania, tror ikke Spania vil ha deg. En som ikke kan jobbe. Eller kanskje USA? For der er det lett å få oppholdstillatelse. Hvor skal du dra? Så er det vel slik landet ditt får ta deg. Eller er det meningen at du skal på asyl mottak? Er jo helt sprøtt. Hvor skal du dra? Anonymkode: 02a46...6d8 Hun blir verken statsløs eller ulovlig invandrer. Hun har lov til å flytte til Norge så mye hun vil, men hun må som alle andre nordmenn opparbeide seg sine rettigheter. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144330294-flytte-tilbake-til-norge-ingen-rettigheter-lenger/page/3/#findComment-148545033 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #58 Del Skrevet 30. september 2017 Hi, kanskje dette kan hjelpe deg - her sier jo advokatforeningen at det er kompliserte regler. Bl.a. kan din alder spille inn hvis du er under 26. Samme hvilket land du har bodd i. https://www.advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/taper-trygderettigheter-ved-flytting/ Anonymkode: 86d87...a2e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144330294-flytte-tilbake-til-norge-ingen-rettigheter-lenger/page/3/#findComment-148545038 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. september 2017 #59 Del Skrevet 30. september 2017 57 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, det er ikke sprøtt i det hele tatt. Har man tatt et valg og flyttet ut av Norge, så har man med andre ord valgt bort Norge, og norske rettigheter. Det er bare rett og rimelig at man da må melde seg inn og opparbeide seg rettigheter på nytt når man finner det for godt å komme tilbake. Legg dessuten merke til begrepet «opparbeide rettigheter». Jeg synes det er ganske utrolig at så mange mener at rettigheter er noe man automatisk skal ha. Jeg tenker at man må gjøre seg fortjent til noe. Man må yte for å kunne nyte, eller med andre ord må man sette kapital inn i banken før man kan få rente. Anonymkode: 79644...8bd Så blir man syk som ung voksen skal man ikke ha rett på hjelp og støtte fra staten for man har ikke rukket å opparbeide seg rettigheter? Eller de som er kronisk syke fra barnsben av? Hele poenget med velferdssystemet er jo at alle skal fanges opp. Jeg er ikke norsk men har levd her hele mitt voksne arbeidsliv. Betaler skatt osv. Da jeg reiste ut var reglene slik at jeg når som helst kunne komme hjem. Mitt hjemland var mitt sikkerhetsnett. Der hørte jeg til. Siden da har de strammet inn reglene veldig. I dag kan jeg ikke flytte hjem med mindre jeg på forhånd har fått meg en godt betalt jobb. Det var som et slag i magen da jeg fikk høre det. I praksis betyr det at jeg ikke kan flytte hjem. Det er ikke bra. Det gjør noe med deg. Sitt hjemland bør man alltid kunne flytte til som almindelig borger med rettigheter som alle andre borgere der. Anonymkode: aa47a...07a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144330294-flytte-tilbake-til-norge-ingen-rettigheter-lenger/page/3/#findComment-148545039 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #60 Del Skrevet 1. oktober 2017 En ting er nå penger, men jeg syns det er hårreisende at man har problemer å få personnummeret sitt i bruk igjen. La oss tenke en Nordmann som har jobbet på Island, nå er han pensjonist og vil komme hjem etter mange år. Han har opparbeidet seg pensjon der og vil altså ikke få pensjon fra folketrygden. Skal han få problemer å skaffe seg telefon og fastlege? Jeg tar det som en selvfølge at han kommer tilbake til folketrygden, som pensjonist betaler han jo trygdeavgift via skatteseddel som alle andre. Som pensjonist får han jo ikke arbeidskontrakt. Jeg vet om et tilfelle i familien der mannen jobber utenfor Norge og et land som ikke har noen avtaler med Norge. Han er fast bosatt i Norge (1 mnd ute, 1 mnd hjemme) og betaler skatt, dvs differansen mellom arbeidslandet og Norge. Han betaler formueskatt, eiendomskatt osv, men er ikke medlem i folketrygden. Er privat forsikret gjennom arbeidsgiver. Han fikk det bekreftet at han aldri mer kommer inn i folketrygden. Jeg syns det er merkelig at han kan være skattebetaler og likevel bli behandlet dårligere enn en flyktning fra Syria som kom til Norge for 1 år siden - det får full pensjon uten har betalt ei krone. Anonymkode: 718a3...b85 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144330294-flytte-tilbake-til-norge-ingen-rettigheter-lenger/page/3/#findComment-148545113 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #61 Del Skrevet 1. oktober 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Så blir man syk som ung voksen skal man ikke ha rett på hjelp og støtte fra staten for man har ikke rukket å opparbeide seg rettigheter? Eller de som er kronisk syke fra barnsben av? Hele poenget med velferdssystemet er jo at alle skal fanges opp. Jeg er ikke norsk men har levd her hele mitt voksne arbeidsliv. Betaler skatt osv. Da jeg reiste ut var reglene slik at jeg når som helst kunne komme hjem. Mitt hjemland var mitt sikkerhetsnett. Der hørte jeg til. Siden da har de strammet inn reglene veldig. I dag kan jeg ikke flytte hjem med mindre jeg på forhånd har fått meg en godt betalt jobb. Det var som et slag i magen da jeg fikk høre det. I praksis betyr det at jeg ikke kan flytte hjem. Det er ikke bra. Det gjør noe med deg. Sitt hjemland bør man alltid kunne flytte til som almindelig borger med rettigheter som alle andre borgere der. Anonymkode: aa47a...07a Hvorfor ? Når du ikke har bidratt til dit hjemlands økonomi, men valgte å flytte ut ... Anonymkode: 42e73...c84 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144330294-flytte-tilbake-til-norge-ingen-rettigheter-lenger/page/3/#findComment-148545123 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #62 Del Skrevet 1. oktober 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Så blir man syk som ung voksen skal man ikke ha rett på hjelp og støtte fra staten for man har ikke rukket å opparbeide seg rettigheter? Eller de som er kronisk syke fra barnsben av? Hele poenget med velferdssystemet er jo at alle skal fanges opp. Jeg er ikke norsk men har levd her hele mitt voksne arbeidsliv. Betaler skatt osv. Da jeg reiste ut var reglene slik at jeg når som helst kunne komme hjem. Mitt hjemland var mitt sikkerhetsnett. Der hørte jeg til. Siden da har de strammet inn reglene veldig. I dag kan jeg ikke flytte hjem med mindre jeg på forhånd har fått meg en godt betalt jobb. Det var som et slag i magen da jeg fikk høre det. I praksis betyr det at jeg ikke kan flytte hjem. Det er ikke bra. Det gjør noe med deg. Sitt hjemland bør man alltid kunne flytte til som almindelig borger med rettigheter som alle andre borgere der. Anonymkode: aa47a...07a Jeg mener det er en risiko du må leve med når du flytter. Du kan flytte hjem, men ikke forvente samme rettigheter som de som har bidratt i mange år. De som er syke fra de er unge skal vi hjelpe, men det kan ikke være slik at alle kan reise ut, leve gode liv og bidra i andre økonomier og i det de blir syk og, trenger hjelp kommer hjem til gratis helsehjelp og sykepenger osv. Anonymkode: f293b...918 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144330294-flytte-tilbake-til-norge-ingen-rettigheter-lenger/page/3/#findComment-148545127 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #63 Del Skrevet 1. oktober 2017 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg mener det er en risiko du må leve med når du flytter. Du kan flytte hjem, men ikke forvente samme rettigheter som de som har bidratt i mange år. De som er syke fra de er unge skal vi hjelpe, men det kan ikke være slik at alle kan reise ut, leve gode liv og bidra i andre økonomier og i det de blir syk og, trenger hjelp kommer hjem til gratis helsehjelp og sykepenger osv. Anonymkode: f293b...918 Du ser ikke hva jeg sier her. Jeg KAN faktisk ikke flytte hjem. Ikke fordi jeg har gjort noe galt. Og jeg har stadig nasjonaliteter min. Hva blir poenget med nasjonalitet da? Men nå er jeg vokset opp i en familie hvor det er en selvfølge at folk kan komme hjem om de har behov for det. Flere har gjort det. Flyttet inn hos foreldrene for en periode inn til de kom seg på fote igjen ved f eks skilsmisser eller arbeidsløshet eller sykdom. For meg er det det et hjem er. Et sted man hører til og hvor man er velkommen uansett hva som har skjedd. Jeg har alltid sett landet mitt som akkurat det. Og det brukte å være det. Unge mennesker reiste ut og mange kom tilbake etter en del år. Av diverse årsaker. I dag kan jeg kun flytte hjem om jeg får meg et godt betalt jobb (lønn et stykke over gjennomsnittet) eller om jeg blir kriminell i en slik skala at jeg blir kastet ut alle andre steder og blir sendt dit for å sone. Jeg er ikke velkommen som annet enn turist. Det er ikke greit! Anonymkode: aa47a...07a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144330294-flytte-tilbake-til-norge-ingen-rettigheter-lenger/page/3/#findComment-148545132 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #64 Del Skrevet 1. oktober 2017 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du ser ikke hva jeg sier her. Jeg KAN faktisk ikke flytte hjem. Ikke fordi jeg har gjort noe galt. Og jeg har stadig nasjonaliteter min. Hva blir poenget med nasjonalitet da? Men nå er jeg vokset opp i en familie hvor det er en selvfølge at folk kan komme hjem om de har behov for det. Flere har gjort det. Flyttet inn hos foreldrene for en periode inn til de kom seg på fote igjen ved f eks skilsmisser eller arbeidsløshet eller sykdom. For meg er det det et hjem er. Et sted man hører til og hvor man er velkommen uansett hva som har skjedd. Jeg har alltid sett landet mitt som akkurat det. Og det brukte å være det. Unge mennesker reiste ut og mange kom tilbake etter en del år. Av diverse årsaker. I dag kan jeg kun flytte hjem om jeg får meg et godt betalt jobb (lønn et stykke over gjennomsnittet) eller om jeg blir kriminell i en slik skala at jeg blir kastet ut alle andre steder og blir sendt dit for å sone. Jeg er ikke velkommen som annet enn turist. Det er ikke greit! Anonymkode: aa47a...07a Du er jo velkommen hjem til landet ditt. Landet ditt har bare ikke råd til å bidra med noe økonomisk hjelp siden du ikke har bidratt. Anonymkode: 42e73...c84 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144330294-flytte-tilbake-til-norge-ingen-rettigheter-lenger/page/3/#findComment-148545135 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #65 Del Skrevet 1. oktober 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Du er jo velkommen hjem til landet ditt. Landet ditt har bare ikke råd til å bidra med noe økonomisk hjelp siden du ikke har bidratt. Anonymkode: 42e73...c84 Vi ser verden veldig forskjellig. Nei, jeg er ikke velkommen. I mitt yrke er det ikke vanlig med annet enn gjennomsnittlig lønn - kanskje litt under. Det kan man fint leve på. Men det er ikke nok til at jeg får flytte hjem og etablere meg. Men du kommer nok ikke til å se hva jeg mener, for du ser kun penge aspektet av det hele. Anonymkode: aa47a...07a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144330294-flytte-tilbake-til-norge-ingen-rettigheter-lenger/page/3/#findComment-148545136 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #66 Del Skrevet 1. oktober 2017 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi ser verden veldig forskjellig. Nei, jeg er ikke velkommen. I mitt yrke er det ikke vanlig med annet enn gjennomsnittlig lønn - kanskje litt under. Det kan man fint leve på. Men det er ikke nok til at jeg får flytte hjem og etablere meg. Men du kommer nok ikke til å se hva jeg mener, for du ser kun penge aspektet av det hele. Anonymkode: aa47a...07a Hva mener du skulle til for at du skulle være velkommen hjem ? Hva innebærer det å være velkommen hjem i dine øyne ? Anonymkode: 42e73...c84 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144330294-flytte-tilbake-til-norge-ingen-rettigheter-lenger/page/3/#findComment-148545142 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #67 Del Skrevet 1. oktober 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor ? Når du ikke har bidratt til dit hjemlands økonomi, men valgte å flytte ut ... Anonymkode: 42e73...c84 Verden blir mindre og mindre. Folk flytter mer over landegrensene. For oss som bor i sør er det ikke så lang vei til Sverige, Danmark, England og resten av Europa. Det er ikke alle som har et A4 liv. Det finnes noen som bor og jobber i flere land. Som har arbeidsforhold i flere land. Vi snakker ikke om noen som har meldt seg ut fra å bidra til Norsk økonomi. Som bare av og til bor mest het og av og til bor mest der. Inntektsskatten går jo til kommunene. Kan ikke flytte over kommune grensene fordi en ikke har vært med i kommune økonomien? Anonymkode: 02a46...6d8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144330294-flytte-tilbake-til-norge-ingen-rettigheter-lenger/page/3/#findComment-148545144 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #68 Del Skrevet 1. oktober 2017 Bidratt sier dere. Kjenner en som kom hit som pensjonist får nå minstepensjon, men har aldri bidratt her i landet. Hvorfor skal han da få hjelp? Anonymkode: 15ffb...55b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144330294-flytte-tilbake-til-norge-ingen-rettigheter-lenger/page/3/#findComment-148545176 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #69 Del Skrevet 1. oktober 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Bidratt sier dere. Kjenner en som kom hit som pensjonist får nå minstepensjon, men har aldri bidratt her i landet. Hvorfor skal han da få hjelp? Anonymkode: 15ffb...55b Alle som oppholder seg i Norge har rett på en del ting, som akutt helsehjelp, men om du ikke er medlem folketrygden må du betale det det koster. En turist vil for eksempel få akutthjelp men regningen må betales (reiseforsikring eller internasjonale avtaler for mange). Hvis du har fått bosette deg i Norge har du flere rettigheter, blant annet til sosialstønad og minstepensjon, om du trenger det, tror jeg. I tillegg finnes det mange ytelser man må opparbeide seg rett til, som tilleggspensjon, dagpenger, foreldrepenger, uførepensjon mm. Det er ikke slik at du enten har rett på alt eller ingenting. Anonymkode: 3df00...eb8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144330294-flytte-tilbake-til-norge-ingen-rettigheter-lenger/page/3/#findComment-148545253 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kenbel Skrevet 1. oktober 2017 Forfatter #70 Del Skrevet 1. oktober 2017 (endret) Men en norsk statsborger kan vel ikke regnes som turist når denne personen befinner seg i norge? Når flyttemelding til norge ikke kan godkjennes regnes personen som bosatt i utlandet. Men allikevel bør den personen få hjelp fra den norske staten. i veste fall bør personen ha rett til sosialhjelp når man trenger det vel. Man kan ikke opparbeide seg rettigheter heller om man ikke finner en jobb og kan ikke arbeidet. Endret 1. oktober 2017 av kenbel Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144330294-flytte-tilbake-til-norge-ingen-rettigheter-lenger/page/3/#findComment-148545310 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #71 Del Skrevet 1. oktober 2017 1 time siden, kenbel skrev: Men en norsk statsborger kan vel ikke regnes som turist når denne personen befinner seg i norge? Når flyttemelding til norge ikke kan godkjennes regnes personen som bosatt i utlandet. Men allikevel bør den personen få hjelp fra den norske staten. i veste fall bør personen ha rett til sosialhjelp når man trenger det vel. Man kan ikke opparbeide seg rettigheter heller om man ikke finner en jobb og kan ikke arbeidet. Når personen har utvandret får jo han eller hunn rettigheter i sitt nye land. Statsborgerskap gir deg noen rettigheter, men de fleste rettighetene får du på grunnlag av hvor du bor. Alle som bor lovlig i Norge (med veldig få unntak) har rett på sossialhjelp om de må ha det. Anonymkode: 3df00...eb8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144330294-flytte-tilbake-til-norge-ingen-rettigheter-lenger/page/3/#findComment-148545365 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yellow Brick Road Skrevet 1. oktober 2017 #72 Del Skrevet 1. oktober 2017 1 time siden, kenbel skrev: Men en norsk statsborger kan vel ikke regnes som turist når denne personen befinner seg i norge? Når flyttemelding til norge ikke kan godkjennes regnes personen som bosatt i utlandet. Men allikevel bør den personen få hjelp fra den norske staten. i veste fall bør personen ha rett til sosialhjelp når man trenger det vel. Man kan ikke opparbeide seg rettigheter heller om man ikke finner en jobb og kan ikke arbeidet. Jo, en norsk statsborger er turist i Norge så lenge han ikke bor der. Den eneste plassen man ikke er turist, er der man bor. Og selvfølgelig skal han ikke få hjelp av den norske stat. han skal få hjelp fra det landet han bor i. Og ønsker han å flytte tilbake til Norge, så kan han selvfølgelig gjøre det, men da må han finne seg en jobb først eller ta med seg opparbeidete rettigheter fra andre land sånn at han har noe å leve av. Tenk om alle som er norske statsborgere og som aldri eller ikke på mange år har bidratt i Norge skal flytte tilbake og få fulle rettigheter, da ville velferdssystemet vårt bryte sammen tvert. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144330294-flytte-tilbake-til-norge-ingen-rettigheter-lenger/page/3/#findComment-148545414 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2017 #73 Del Skrevet 1. oktober 2017 3 timer siden, kenbel skrev: Men en norsk statsborger kan vel ikke regnes som turist når denne personen befinner seg i norge? Når flyttemelding til norge ikke kan godkjennes regnes personen som bosatt i utlandet. Men allikevel bør den personen få hjelp fra den norske staten. i veste fall bør personen ha rett til sosialhjelp når man trenger det vel. Man kan ikke opparbeide seg rettigheter heller om man ikke finner en jobb og kan ikke arbeidet. Jeg forstår ikke hvordan dette er et problem. Hvis du skal flytte til Norge så kan du vel bare ha adressen din der du skal bo når du kommer tilbake? Da kan du søke nav om sosialstønad. Anonymkode: 571e5...a15 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144330294-flytte-tilbake-til-norge-ingen-rettigheter-lenger/page/3/#findComment-148545510 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå