Anonym bruker Skrevet 27. september 2017 #1 Skrevet 27. september 2017 (Ja, jeg har sendt spm til de som har med oppgaven å gjøre. Men der må man vente opptil en uke på svar, derfor hører jeg her) Så har det seg slik at jeg har begynt på universitet. Har fått min første oppgave, som jeg først så på som latterlig enkel, men etterhvert har gitt meg hodebry og dårlig nattesøvn. Det er snakk om en skriftlig semesteroppgave i et fag som egentlig er veldig enkelt. Alt som står i pensum er stort sett almennkunnskap og logisk tanketang. Og det er der min forvirring kommer inn i bildet. I artikler i pensum er omtrent hver 3. setning en henvisning til andre tekster. Det samme gjelder pensumbøkene. Jeg forstår at man skal gjengi sitater, og ellers henvise til hvor man har hentet spesifikk informasjon fra, men når det kommer til tanker og almennkunnskap, hvorfor skal det henvises? Skal gi et fiktivt eksempel : Å gi et barn ros for god oppførsel, vil levere bedre resultater enn å gi dem straff for den dårlige (Nordmann, 2005). Det at ros fungerer bedre enn straff både for mennesker og dyr er jo alment kjent. Teksten er ikke et direkte sitat, så om man skal henvise ville det for meg vært naturlig og henvise til studier som faktisk har bevist at dette er fakta, og ikke bare til en annen bok har nevnt samme tema. Det er ikke en tekst eller en forfatter som har enerett på den tanken. Slik er så og si alt jeg skal skrive om i oppgaven. Om jeg hadde gitt oppgaven min til fremmede på gata kunne hvem som helst gitt en fantastisk besvarelse, fordi resonering, logisk tankegang og drøfting er alt som skal til. Men nei. Her skal alt besvares "via" pensum. Og det er forståelig, vi skal lære hvordan man skriver akademisk. Men så skal man helst ikke henvise til tekster man ikke selv har lest, så hvordan i alle dager skal man skrive en oppgave der 70% av tekstene i pensum er henvisninger til tekster som IKKE er i pensum? Jeg blir så forvirra at jeg nesten både ler og gråter. Skal man ikke tenke selv? Skal alt være en kopi av andre? Ser for meg en oppgave på 2000 ord der 700 består av (xxxxxxx xxxx). Er det noen som kan gi meg et GODT svar på hvorfor det er slik? Og det jeg egentlig lurer mest på. Når jeg skal henvise til pensum. Skal jeg da henvise til det som blir henvist i pensum, eller bare pensum? På forhånd takk for svar (Anonym bruker, DIB 2000-2017) Anonymkode: b2bdc...8dd
Anonym bruker Skrevet 27. september 2017 #2 Skrevet 27. september 2017 Vi fikk beskjed om at allmennkunnskap ikke trenger å refereres. Du kan også referere til sitater fra bøker, en såkalt sekundærreferanse. Eks: bla bla sier .... ('orginalkilde' referert i 'din kilde') En god støtte er 'søk og skriv'. http://sokogskriv.no/kildebruk-og-referanser/hvordan-referere/ Anonymkode: cf166...606
Anonym bruker Skrevet 27. september 2017 #3 Skrevet 27. september 2017 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: (Ja, jeg har sendt spm til de som har med oppgaven å gjøre. Men der må man vente opptil en uke på svar, derfor hører jeg her) Så har det seg slik at jeg har begynt på universitet. Har fått min første oppgave, som jeg først så på som latterlig enkel, men etterhvert har gitt meg hodebry og dårlig nattesøvn. Det er snakk om en skriftlig semesteroppgave i et fag som egentlig er veldig enkelt. Alt som står i pensum er stort sett almennkunnskap og logisk tanketang. Og det er der min forvirring kommer inn i bildet. I artikler i pensum er omtrent hver 3. setning en henvisning til andre tekster. Det samme gjelder pensumbøkene. Jeg forstår at man skal gjengi sitater, og ellers henvise til hvor man har hentet spesifikk informasjon fra, men når det kommer til tanker og almennkunnskap, hvorfor skal det henvises? Skal gi et fiktivt eksempel : Å gi et barn ros for god oppførsel, vil levere bedre resultater enn å gi dem straff for den dårlige (Nordmann, 2005). Det at ros fungerer bedre enn straff både for mennesker og dyr er jo alment kjent. Teksten er ikke et direkte sitat, så om man skal henvise ville det for meg vært naturlig og henvise til studier som faktisk har bevist at dette er fakta, og ikke bare til en annen bok har nevnt samme tema. Det er ikke en tekst eller en forfatter som har enerett på den tanken. Slik er så og si alt jeg skal skrive om i oppgaven. Om jeg hadde gitt oppgaven min til fremmede på gata kunne hvem som helst gitt en fantastisk besvarelse, fordi resonering, logisk tankegang og drøfting er alt som skal til. Men nei. Her skal alt besvares "via" pensum. Og det er forståelig, vi skal lære hvordan man skriver akademisk. Men så skal man helst ikke henvise til tekster man ikke selv har lest, så hvordan i alle dager skal man skrive en oppgave der 70% av tekstene i pensum er henvisninger til tekster som IKKE er i pensum? Jeg blir så forvirra at jeg nesten både ler og gråter. Skal man ikke tenke selv? Skal alt være en kopi av andre? Ser for meg en oppgave på 2000 ord der 700 består av (xxxxxxx xxxx). Er det noen som kan gi meg et GODT svar på hvorfor det er slik? Og det jeg egentlig lurer mest på. Når jeg skal henvise til pensum. Skal jeg da henvise til det som blir henvist i pensum, eller bare pensum? På forhånd takk for svar (Anonym bruker, DIB 2000-2017) Anonymkode: b2bdc...8dd Jeg er ikke noen mester på akademisk skriving, og kjenner meg veldig igjen i frustrasjonen din fra da jeg begynte på Uni. Det er nok litt sånn at du må henvise teorier for at de skal få hold, men du trenger ikke å høre det etter hver setning. Regner med at du ikke skriver en teori i hver setning, men heller drøfter teorien litt. Hvis det er bachelor, er det nok litt vanlig at man gjengir kunnskap ja. Dessverre. Men du kan likevel drøfte ulike teorier opp mot hverandre! Anonymkode: e48fd...bc5
Anonym bruker Skrevet 27. september 2017 #4 Skrevet 27. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Vi fikk beskjed om at allmennkunnskap ikke trenger å refereres. Du kan også referere til sitater fra bøker, en såkalt sekundærreferanse. Eks: bla bla sier .... ('orginalkilde' referert i 'din kilde') En god støtte er 'søk og skriv'. http://sokogskriv.no/kildebruk-og-referanser/hvordan-referere/ Anonymkode: cf166...606 Har sett på den siden. Men vi har fått beskjed om egen refleksjon ikke er "lov". Alt skal henvises til pensum. Anonymkode: b2bdc...8dd
Anonym bruker Skrevet 27. september 2017 #5 Skrevet 27. september 2017 Husk også på at allmennkunnskap ikke allltid er allmennkunnskap også. Ditt eksempel om ris og ros er jo ikke allment godtatt! Mange mener at ris gir bedre resultater. Da er det opp til deg å drøfte det i så fall! ☺️ Anonymkode: e48fd...bc5
Anonym bruker Skrevet 27. september 2017 #6 Skrevet 27. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ikke noen mester på akademisk skriving, og kjenner meg veldig igjen i frustrasjonen din fra da jeg begynte på Uni. Det er nok litt sånn at du må henvise teorier for at de skal få hold, men du trenger ikke å høre det etter hver setning. Regner med at du ikke skriver en teori i hver setning, men heller drøfter teorien litt. Hvis det er bachelor, er det nok litt vanlig at man gjengir kunnskap ja. Dessverre. Men du kan likevel drøfte ulike teorier opp mot hverandre! Anonymkode: e48fd...bc5 Takk for svar. Ja det er jo gjerne teorier som blir henvist, men likevel så er det teorier eller spørsmål som er alment kjent. Og forstår liksom ikke hvorfor det er henvist til akkurat "den" boka, når det ikke er et sitat? Når det er en problemstilling som har vært kjent en årekke. Anonymkode: b2bdc...8dd
Anonym bruker Skrevet 27. september 2017 #7 Skrevet 27. september 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Husk også på at allmennkunnskap ikke allltid er allmennkunnskap også. Ditt eksempel om ris og ros er jo ikke allment godtatt! Mange mener at ris gir bedre resultater. Da er det opp til deg å drøfte det i så fall! ☺️ Anonymkode: e48fd...bc5 Ja så absolutt. Men poenget mitt er hvorfor henvisningen går til Ola nordmann sin bok fra 2005. Det er ikke Ola Nordmann som har bestemt dette. Det er jo basert på mange års forskning fra flere forskjellige hold. Det er dette jeg ikke blir klok på. Anonymkode: b2bdc...8dd
Appelsinpiken Skrevet 27. september 2017 #8 Skrevet 27. september 2017 (endret) Når du referer noe som referert, så fører du opp den boken du selv bruker. og i løpende tekst blir det ca slik (Olsen i normann, 2007) anbefaler kildebehandlingen i Word, legg alle kildehenvisninger inn der, så lager bibliografien aeg selv jeg skriver oppgaver i apa, så sjekk hvilket kildeoppsett du må bruke. Endret 27. september 2017 av Appelsinpiken
Anonym bruker Skrevet 27. september 2017 #9 Skrevet 27. september 2017 2 minutter siden, Appelsinpiken skrev: Når du referer noe som referert, så fører du opp den boken du selv bruker. og i løpende tekst blir det ca slik (Olsen, i normann, 2007) anbefaler kildebehandlingen i Word, legg alle kildehenvisninger inn der, så lager bibliografien aeg selv Jeg har sendt seminarleder spm om akkurat det. Antok at det er slik du sier her. Men jeg syntes fortsatt oppgaven blir veldig rar... Bare gjengi ting fra andre. Ingen egne ord og ingen refleksjon og tenking. Kopier alt du leser, bare husk å kildehenvise!! Anonymkode: b2bdc...8dd
Appelsinpiken Skrevet 27. september 2017 #10 Skrevet 27. september 2017 Nå vet jeg ikke hva slags studie du går, men som regel er hovedpoenget at man skal kunne vise at man kjenner pensum og relatere det til egen praksis. Om du ikke vil utdype noe her, så må du gjerneswnse meg en pm
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2017 #11 Skrevet 4. oktober 2017 Hi her igjen. Jeg har et spørsmål som jeg gjerne håper å få svar på. Hvis jeg skal parafrasere et lite avsnitt, holder det å henvise etter siste setning? Jeg blir litt forvirra i ting jeg leser også, for henvisning er jo alltid i slutten av setningen, men hvis det er flere setninger, åssen vet man da at alle setningene hører med, og ikke bare den siste? Eller burde jeg gjøre det om til én setning? Anonymkode: b2bdc...8dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå