Gå til innhold

Hvorfor lukter mørke klær så surt etter vask?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vasket klær i mange år med flere forskjellige vaskemaskiner. Bruker Blenda flytende vaskemiddel.

Hvite klær lukter ingenting når jeg tar de ut av vaskemaskina, mens mørke klær lukter skikkelig surt. Hva er grunnen til det?

Anonymkode: 2b0ac...e82

Fortsetter under...

Skrevet

Fargestoffene og behandlingen de får gjør det vel slik. 

Lagt merke til det selv. Når det er tørt er lukten borte. 

Anonymkode: 8a127...7f2

Skrevet

Det kan også være skitten vaskemaskin. Pleier å kjøre tom maskin på 90 grader innimellom. Mørke klær er jeg veldig nøye med å henge opp med en gang de er ferdig vasket.

Anonymkode: 57b8e...7f2

Skrevet

Har aldri merket noen forskjell jeg. Bruker du samme vaskemiddel, temperatur ol?

Anonymkode: 8457d...613

Skrevet

Rens maskinen og pass på at du ikke putter for mye i den om gangen, da blir det bedre.

Anonymkode: c2fe2...b67

Skrevet

Mørke klær er vel ofte i litt tykkere stoff enn lyse? Hos oss er flesteparten av buksene mørke, mens det som er lyst ofte er tynne topper ol. 

Dette vil jo ha stor betydning på lukta. Altså ikke fargen, men materialet. 

Anonymkode: 9b34e...dbf

Annonse

Skrevet

Samme her. Lukter bare av det mørke tøyet. Renser jevnlig og vasker doseringskammeret hyppig. Det lyse tøyet lukter aldri 

Anonymkode: 63537...235

Skrevet

JAA!!!! Ble så glad da jeg så du hadde stilt spørsmålet :P

Her vaskes maskinen jevnlig på 95 grader, koker alltid gulvfiller og sokker osv. Men det hjelper lite! Mannens mørke t-skjorter STINKER ofte! 

Dere som renser.... hvordan gjør man det?  Eddik i vaskemiddelkammer? Er det ok?

Skrevet
Akkurat nå, MMP skrev:

JAA!!!! Ble så glad da jeg så du hadde stilt spørsmålet :P

Her vaskes maskinen jevnlig på 95 grader, koker alltid gulvfiller og sokker osv. Men det hjelper lite! Mannens mørke t-skjorter STINKER ofte! 

Dere som renser.... hvordan gjør man det?  Eddik i vaskemiddelkammer? Er det ok?

Du får og kjøpt vaskemaskinrens

https://svg.mve.no/omo-vaskemaskinrens-kl-r.html

Anonymkode: da3b8...96e

Skrevet

Jeg merker og dette. Men har aldri tenkt på før nå, at det aldri lukter av det lyse tøyet. Kan det ha noe med at maskiner med mørkt tøy ofte er mye fullere enn maskiner med lyst tøy? Det er det i hvert fall her i huset

Anonymkode: da3b8...96e

Skrevet

Det har neppe noe med manglende rens eller bakterier å gjøre siden det kun lukter av mørke klær? Lukta kan henge i når det blir tørt om det ikke henges opp med en gang. Skjer aldri med andre farger. Stoff og mengde tøy er helt likt. 

Anonymkode: a4dfb...d9f

• 3 måneder senere...
Skrevet

Hadde samme problem med sur lukt på klærne etter vask. Spesielt sorte klær og stretch bukser hadde mye av lukten. Det viste seg å være vaskepulveret Blenda sensitive. Luktet tilfeldigvis på det en dag og det luktet litt som buksene! Etter å ha blandet ut litt i vann og luktet på det var jeg helt sikker! Dessverre hadde jeg kastet stretch buksene da. De ble vasket tre ganger på rad, en gang på 90 grader. Vaskemaskinen ble renset med dyr rens. Kjørt på tomgang på 90 grader. Buksene ble også vasket i eddik uten at lukten forsvant. Jeg trodde lukten smittet men det var bare fordi alt ble vasket i Blenda sensitive og ble hengende ekstra igjen i stretch og svart! Jeg ringte Blenda sin forbrukertelefon og fortalte om funnet mitt men de hadde aldri fått slike tilbakemeldinger før sa de.

Skrevet

Har hatt samme problem. Jeg tenker det har satt seg bakterier i klærne. Det har hjulpet å vaske alle bomullssokker sammen med undertøy og håndklær på 60 grader. Altså ingen sokker med i 40 graders vask. Klærne som lukter surt legges i bløt i eddikvann. Gjerne et døgn. Noen av klærne som har luktet verst har blitt vasket alene på 50 eller 60 grader med lav sentrifugehastighet. Det er også greit å være klar over at nesten alt tøy (også ull) tåler 100 grader dersom det ligger i ro i en balje (fibrene utvides i varmt vann, men toves ikke dersom de ligger helt i ro). Når vannet er kaldt igjen, er fibrene tilbake til vanlig størrelse. Ved å bruke veldig varmt vann (gjerne sammen med en god dæsj eddik), vil man drepe disse bakteriene. 

Ellers er det greit med langt nok vaskeprogram og høy nok sentrifugering. Jeg bruker innimellom eddik i tøymyknerkammeret. Bruker aldri vanlig tøymykner. Mørkt tøy trenger god lufting og ventilasjon ved tørk. Heng gjerne klær på annenhver rad, slik at det ikke blir for tett. 

Lykke til (og beklager langt svar) :)

Anonymkode: 07ea3...3e6

Annonse

Skrevet

Rens maskinen.

Vask klær i så varmt vann som mulig. Ingenting blir rent ved 30 og 40 grader. 

Anonymkode: b0903...754

Skrevet

Ta litt av vaskepulveret og bland ut i varmt vann. Lukt på det. Gjelder spesielt parfymerier varianter.

Skrevet

Jeg oppdaget tilfeldig at vond lukt forsvant når jeg gikk over til parfymeFRI vaskepulver og tøymykner. 

Anonymkode: 826a5...b1b

• 4 år senere...
Skrevet

Jeg har hatt  dette også! Klærne luktet sur etter tørking. Jeg fant ut at det var viktig å henge opp klærne direkte etter vask og at det måtte være nok lufting ved tørking, da ble det borte 🙂 lurer på om det kan ha noe med materialet i klærne å gjøre.

Skrevet

Aldri opplevd 

Anonymkode: fc018...ec5

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 12.1.2018 den 22.30):

Jeg oppdaget tilfeldig at vond lukt forsvant når jeg gikk over til parfymeFRI vaskepulver og tøymykner. 

Anonymkode: 826a5...b1b

Jeg bruker kun parfymefritt vaskepulver og ikke tøymykner. Opplever likevel det samme som HI

Anonymkode: 0f71a...c0f

Skrevet

Minst 40 grader (undertøy, sengetøy og håndklær på minst 60)

Null tøymykner

Heng opp RETT etter vask, maks innen en time

Tørk klær kun i rom med avtrekk, feks bad eller vaskerom.

Vask en 90 grader innimellom for å rense maskinen

La døren på maskin stå åpen mellom vask

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 27.9.2017 den 12.00):

Har vasket klær i mange år med flere forskjellige vaskemaskiner. Bruker Blenda flytende vaskemiddel.

Hvite klær lukter ingenting når jeg tar de ut av vaskemaskina, mens mørke klær lukter skikkelig surt. Hva er grunnen til det?

Anonymkode: 2b0ac...e82

Det blir bakterievekst i klær som kun vaskes på 40 grader. Vask dem en gang i blant på 60 grader

Anonymkode: 02ed1...ea6

Skrevet

Svette er bakterier

Anonymkode: 02ed1...ea6

Skrevet

Bruk litt eddik i stedet for skyllemiddel.

Anonymkode: 06621...57e

Skrevet
Vaskekone skrev (På 10.1.2018 den 15.32):

Hadde samme problem med sur lukt på klærne etter vask. Spesielt sorte klær og stretch bukser hadde mye av lukten. Det viste seg å være vaskepulveret Blenda sensitive. Luktet tilfeldigvis på det en dag og det luktet litt som buksene! Etter å ha blandet ut litt i vann og luktet på det var jeg helt sikker! Dessverre hadde jeg kastet stretch buksene da. De ble vasket tre ganger på rad, en gang på 90 grader. Vaskemaskinen ble renset med dyr rens. Kjørt på tomgang på 90 grader. Buksene ble også vasket i eddik uten at lukten forsvant. Jeg trodde lukten smittet men det var bare fordi alt ble vasket i Blenda sensitive og ble hengende ekstra igjen i stretch og svart! Jeg ringte Blenda sin forbrukertelefon og fortalte om funnet mitt men de hadde aldri fått slike tilbakemeldinger før sa de.

Bruker Omo og har hatt samme problemet… Har funne ut at det er mannens t-skjorter og mine singleter som er tettast på kroppen som blir verst her, så dei vaskar eg for seg sjølv på 60 grader. Pluss aldri la klea bli liggande lenge i maskina etter programmet er slutt og vaske nokre maskiner på 90 grader innimellom.

Anonymkode: 83345...059

Skrevet

Lurer på om det ka skje om en bruker for mye vaskemiddel også. Husker jeg ble litt overraska over det, siden det er "motsatt" av hva en forventer. 

Anonymkode: 5532b...c2f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...