Gå til innhold

Hysterisk nøtteallergi. Interessant lesing.

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, Evablaum skrev:

Du må lære ditt barn at han skal takke pent nei til peanøtter. At hele bhg skal være nøttefri, synes jeg er hysterisk ja. Hva tror du, at peanøtter flyr gjennom vegger!?

Ofte så er det ikke praktisk mulig å ha bare en gruppe nøttefri, mens resten ikke er det.

Anonymkode: edad4...cad

Fortsetter under...

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skrev lenger opp her om min sønn som ble alvorlig syk fordi et annet barn i barnehagen ga han peanøtt. Han kunne død hvis ikke han hadde fått behandling så raskt som han gjorde. Så jeg vil ikke kalle det hysteri at de andre i etterkant måtte ta hensyn og ikke ha med peanøtter. 

Anonymkode: 3dc12...ac3

En ting er å forby det på småbarnsavdeling. Det kan det redusere risiko, men her har de forbud i på hele skolen på grunn av en 7.klassing som ikke er mer hyperalergiske enn at familien kan ha nøtter hjemme. Da blir det for dumt.

"Nøtter" er jo også mye forskjellig. Jordbær er en nøttefrrukt, mens peanøtter ikke er det. Det er ikke opplagt hva som er ok og hva som ikke er det ved et forbud.

Anonymkode: 6f04a...324

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

men her har de forbud i på hele skolen på grunn av en 7.klassing som ikke er mer hyperalergiske enn at familien kan ha nøtter hjemme. Da blir det for dumt.

Det er jeg helt enig i at er for dumt. Hvem har gått inn for det forbudet, foreldrene eller skolen selv?

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jeg helt enig i at er for dumt. Hvem har gått inn for det forbudet, foreldrene eller skolen selv?

Skolen. Foreldrene er ikke bekymret. Det er skolen som vil være på den sikre siden.

Anonymkode: 6f04a...324

1 time siden, amandine skrev:

Jeg tenker faktisk at det er et mye større og mer dyptpløyende samfunnsproblem at vi ikke kan ta litt hensyn til hverandre når det gjelder slike ting. Den hinsides egoismen som råder når enkelte mennesker skal hevde sin rett til i dette tilfellet å knaske peanøtter synes jeg er rystende. 

Det er dessuten ikke fullt så enkelt som å ta en kjapp test hos herr overlege fra artikkelen.  Allergitester på barn er ikke nødvendigvis å stole på. Og er det verdt å risikere liv?

Det er jeg ikke enig i. Denne allergi-hensyn-trenden er økende. Nøtteforbud i offentligheten er bare en begynnelse. Fisk, egg, sitrus og mel er også mer og mer vanlig å forby. Det er faktisk ikke greit å forby vanlig mat på sviktende grunnlag. Å redusere det til "egoisme fra nøttespisere" blir en dårlig hersketeknikk for å forsøke å avspore debatten. 

Anonymkode: 301f5...5e7

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...