amandine Skrevet 23. september 2017 #51 Skrevet 23. september 2017 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva mener du? Anonymkode: edad4...cad Jeg mener at jeg oppfatter deg dithen at det ikke er så veldig stor utfordring å ta hensyn, og at det tvert om oppleves trygt å ha rutiner på plass. Jeg oppfatter deg som positiv, løsningsorientert og oppdatert.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2017 #52 Skrevet 23. september 2017 8 minutter siden, amandine skrev: Jeg mener at jeg oppfatter deg dithen at det ikke er så veldig stor utfordring å ta hensyn, og at det tvert om oppleves trygt å ha rutiner på plass. Jeg oppfatter deg som positiv, løsningsorientert og oppdatert. Tusen takk Ja, for oss er det heller en trygghet å ta hensyn. Man har stort ansvar som barnehageansatt, ansvar for at alle barn skal være trygge, så for meg er det en selvfølge at vi minimerer så mange vanskeligheter som mulig. Akkurat som vi minimerer andre risikofaktorer Anonymkode: edad4...cad
Anonym bruker Skrevet 23. september 2017 #53 Skrevet 23. september 2017 Jeg synes at barnehager burde være nøttefrie fordi små barn fort deler og spiser hverandres mat uten at de voksne får det med seg. Vi fant ut at vår sønn er allergisk mot peanøtter ved at et barn i barnehagen skulle være snill og dele nøtteblandingen sin med de andre barna...Kort fortalt så ble sønnen min raskt veldig syk og gikk i allergisk sjokk etter å ha spist en peanøtt. Takket være rask reaksjon hos ambulanse og lege så har vi fortsatt gutten vår. For å si det sånn så er den barnehagen nå nøttefri. Anonymkode: 3dc12...ac3
Evablaum Skrevet 23. september 2017 #54 Skrevet 23. september 2017 (endret) 3 timer siden, amandine skrev: Da er du godt og trygt plassert i kategorien kunnskapsløs. Tror du virkelig at jeg tar ungen min med meg på lekeland om jeg vet det kan ta livet av henne? Tror du hun blir med på shopping? Går vi på kino? Svaret er nei!!! Du treffer ikke de barna eller de voksne slike steder. Men på skolen og i barnehagen, på jobben og på flyet må vi få være. Hvis du kan klare å tøyle nøttebehovet ditt de 55 minuttene flyturen varer kan vi også besøke bestemor. Hahaha, hvordan overlever dere da å være på flyplassen?? Eller, de har vel egen avdeling til dere? bullshit Endret 23. september 2017 av Evablaum
amandine Skrevet 23. september 2017 #55 Skrevet 23. september 2017 30 minutter siden, Evablaum skrev: Hahaha, hvordan overlever dere da å være på flyplassen?? Eller, de har vel egen avdeling til dere? bullshit Du ER virkelig sånn, du! Jeg trodde et øyeblikk du fleipet.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2017 #56 Skrevet 23. september 2017 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Fy fader så arrogant du er. Jeg jobbet med en såkalt hyperallergiker og hun fikk store pustevansker og måtte ha medisinsk assistanse (Amk) 3 ganger på jobb der året vi jobbet sammen.....pga sånne som deg som ikke klarer å vise hensyn til andre mennesker. Hun døde ikke, men var det verdt det å ta med pålegg med nøtter i ? Anonymkode: 95a12...70b Enig! Anonymkode: 5649b...635
Anonym bruker Skrevet 23. september 2017 #57 Skrevet 23. september 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes at barnehager burde være nøttefrie fordi små barn fort deler og spiser hverandres mat uten at de voksne får det med seg. Vi fant ut at vår sønn er allergisk mot peanøtter ved at et barn i barnehagen skulle være snill og dele nøtteblandingen sin med de andre barna...Kort fortalt så ble sønnen min raskt veldig syk og gikk i allergisk sjokk etter å ha spist en peanøtt. Takket være rask reaksjon hos ambulanse og lege så har vi fortsatt gutten vår. For å si det sånn så er den barnehagen nå nøttefri. Anonymkode: 3dc12...ac3 Bra at alt endte godt og er bhg nå er nøttefri. Bhg som vår datter går i er nøttefri pga ett barn har alvorlig nøtteallergi . Vi tar selvfølgelig hensyn til det. Anonymkode: 5649b...635
Anonym bruker Skrevet 23. september 2017 #58 Skrevet 23. september 2017 Dere med hyperallergi, funker ikke Epi-penn for dere? Jeg er anafylaktisk(slår ikke ut på nøtter da) og føler stor trygghet med den. Anonymkode: 6dc3a...33f
Anonym bruker Skrevet 23. september 2017 #59 Skrevet 23. september 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dere med hyperallergi, funker ikke Epi-penn for dere? Jeg er anafylaktisk(slår ikke ut på nøtter da) og føler stor trygghet med den. Anonymkode: 6dc3a...33f Hva søren vil det si å være anafylaktisk?? Og jo selvfølgelig kan man ha epipen. Men det i seg - beklager å knuse illusjon - er ingen garanti. Spesielt ikke for barn. Det gir trygghet, ja, til en viss grad. Anonymkode: 1bf70...4da
Surfina Skrevet 23. september 2017 #60 Skrevet 23. september 2017 (endret) 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Du vet ikke hva du snakker om når det gjelder de som faktisk er hyperallergikere. Det trenger vi ikke diskutere for det beviser du med din arroganse og uvitenhet. det vi er enige om er kanskje de som diagnostiserer seg selv enten det er nøtteallergi, gluten, egg mv Men hyperallergikere er en liten gruppe, men de finnes. De er virkelig sosialt funksjonshemmet. Liten gruppe i samfunnet, svært få faktisk. Men, hvem gjorde DEG til Gud å ha lov til å overprøve dette? Klarer du deg ikke uten en pose nøtter på fly? Klarer ikke ungen din seg uten nugatti på skolen??? Anonymkode: 95a12...70b Vell skulle man gjort som Gud skapte oss (hvis man tror på den historien) måtte vi vært som dyrene i skogen, og de av oss som ville vokst opp og reproduserer oss ville vært de sterkeste og de med beste arve egenskaper. Med tanke på den overbefolkede jorden ville sannsynligvis moder jord vært fornøyd med et naturlig utvalg av de svakere individene også. Men nå er nå engang vitenskapen kommet fremover slik at man kan unngå at folk får allergisjokk og det burde være en enkel ting å unngå nøtter for oss ikke allergiske. Endret 23. september 2017 av Surfina
LillaGorilla♥♥ Skrevet 23. september 2017 #61 Skrevet 23. september 2017 Men hva er egentlig problemet med at en barnehage er nøttefri? Det er da ingen som dør av å ikke få ha nøtter med seg i matpakka? Det motsatte kan derimot skje, hvorfor ta sjansen? Ingen unger MÅ ha nøtter eller nugatti på skiva.
Roheryn Skrevet 24. september 2017 #62 Skrevet 24. september 2017 En overlege som snakker om nøtteallergi og peanøtter om hverandre faller jo igjennom allerede der. Peanøtt er ikke en nøtt. At man er streng på fly er helt forståelig. En anafylaktisk reaksjon i lufta kan fort gå ille. De nekter jo også høygravide, og andre som kan ha økt risiko for å behøve øyeblikkelig hjelp. Selv er jeg mor til en hyperallergiker. Han er to år, og er allergisk mot melk. Så allergisk at han får utslett tilsvarende det man får av brennesle dersom noen har tatt på noe melkeholdig og deretter tar på ham. Hvis han tar på leker som andre barn har spist på etter å ha spist noe melkeholdig, og så gnir seg i ansiktet, får han store utslett. Aller verst om han gnir seg i øynene, de blir knallrøde og det er åpenbart smertefullt. I sommer hentet jeg ham tidlig i barnehagen en dag, og oppdaget at han siklet og var tungpusta. Det gikk skremmende fort, og jeg unner ikke min verste fiende å sitte hjelpeløs med en toåring som ikke får puste i fanget. Det gikk bra - barnehagen ligger bare noen hundre meter fra legekontoret hvor han fikk medisin som virka umiddelbart. Nå har han epipen, som vi håper vi aldri trenger å bruke. Vi aner ikke hva eller hvor mye han har fått i seg, men holder en knapp på at han har funnet en liten bit ost, sjokolade eller noe mens han lekte ute. "Normalt" når han får i seg ørsmå mengder - fra forurensede leker eller fra å spise på fingrene sine etter å ha krabbet på et litt for dårlig rengjort gulv - vil han "bare" få kløe i hele kroppen og eksemutbrudd. Sist det skjedde hadde han plutselig munnen full av sår og spiste knapt på en uke, fordi han hadde klødd seg inne i munnen. Det er ikke dødelig, men det er ikke særlig morsomt heller. Heldigvis er det sjelden at man er så allergisk, men det skjer. Og nei, vi beveger oss ikke hemningsløst rundt i samfunnet. Vi har et trekk som vi trer over handlekurvsete og barnestoler på kafé, vi vasker alltid kafébordet og han får ikke gå rundt på steder med matservering uten at en av oss følger tett på. Venterom hos lege eller helsestasjon er et mareritt, med masse fristende leker som han ikke får ta på. Vi prøver etter beste evne å ikke la det gå på livskvaliteten løs, men jeg kjenner noen ganger på at det bare blir stress og dårlig stemning hvis vi må avgårde på noe der vi må fotfølge og nekte ham å ta på ting. Og så kommer dette med skole/barnehage. Vi er ofte to voksne på ham, men alltid minst en til en... i barnehagen er de på maks fire voksne på femten barn. Allergikere får svært sjelden egen assistent. Og her skal han være, uten mitt og pappaens falkeblikk. Hver dag. Etter allergisjokket går jeg ikke engang på do uten mobilen i hånda når han er i bhg. Jeg har bilnøklene i lomma og skoene på, og en "beredskapsplan" i hodet i tilfelle de ringer. Barnehagen er flink, men det er utrolig skummelt å overlevere ham i noen andres varetekt - utenfor min kontroll. Ikke minst også fordi det finnes folk som de som har svart her, som bagatelliserer og ikke tar det på alvor. Og jeg er ikke der til å jage dem vekk fra sønnen min. En ting er å veie opp og ned risiko vs livskvalitet når man som forelder er med og har en akseptabel "voksentetthet". Skole og barnehage skal ikke være noen sånn risiko. Det skal være trygt! Man kan ikke velge bort skole slik som man kanskje velger bort en kinotur hvis man kjenner at i dag orker jeg ikke å sitte med den angsten. Joda, det finnes foreldre som overdriver. Sånn er det over alt. Men det finnes også rikelig med foreldre som blir mistrodd eller sett på som hysteriske, av folk som ikke vet hva de snakker om. Folk som tror peanøtt er en nøtt og at ungen som spiser mandler ikke kan reagere på hasselnøtter. Folk som tror at laktosefri går bra til en melkeproteinallergiker, og som ikke vet at en som reagerer på melk eller egg kan tåle det i mat fordi KOKT melk eller egg går bra (proteinene endres ved koking). Folk som tror utslag eller ikke på blodprøve sier noe som helst - som ikke vet at blodprøveverdiene sier noe om hvor mye du har vært eksponert, ikke hvor kraftig du reagerer. Folk som ikke skjønner at reaksjonene endrer seg, som ikke vet at en allergisk reaksjon som ikke er livstruende kan vare i flere uker. Stort sett vet foreldrene best, og i alle tilfeller bør tvilen komme "tiltalte" til gode. Ingen har noen gang dødd av å ikke spise peanøtter på skolen, selv om det kanskje var unødvendig.
aanonym Skrevet 24. september 2017 Forfatter #63 Skrevet 24. september 2017 10 timer siden, Roheryn skrev: En overlege som snakker om nøtteallergi og peanøtter om hverandre faller jo igjennom allerede der. Peanøtt er ikke en nøtt. I artikkelen er det snakk om "peanøttallergi". Avisen har satt "nøtteallergi" som overskrift.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2017 #64 Skrevet 24. september 2017 23 timer siden, Evablaum skrev: Hahaha, hvordan overlever dere da å være på flyplassen?? Eller, de har vel egen avdeling til dere? bullshit Så da skal man bare la være å ta hensyn da mener du? Anonymkode: edad4...cad
Evablaum Skrevet 24. september 2017 #65 Skrevet 24. september 2017 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så da skal man bare la være å ta hensyn da mener du? Anonymkode: edad4...cad På tide å roe ned hysteriet ja. Tull å ha nøttefrie bhg og skoler! Hva blir det neste? Alle arbeidsplasser?
Anonym bruker Skrevet 24. september 2017 #66 Skrevet 24. september 2017 Akkurat nå, Evablaum skrev: På tide å roe ned hysteriet ja. Tull å ha nøttefrie bhg og skoler! Hva blir det neste? Alle arbeidsplasser? Mange arbeidsplasser er jo det, det er jo tross alt ansatte og på de nøttefrie skolene og barnehagene. Men hvorfor er det et stort problem er å være nøttefri på jobb. Jeg skjønner virkelig ikke problemet. Min arbeidsplass er nøttefri, det gir meg jo ingen problemer det Anonymkode: edad4...cad
Anonym bruker Skrevet 24. september 2017 #67 Skrevet 24. september 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mange arbeidsplasser er jo det, det er jo tross alt ansatte og på de nøttefrie skolene og barnehagene. Men hvorfor er det et stort problem er å være nøttefri på jobb. Jeg skjønner virkelig ikke problemet. Min arbeidsplass er nøttefri, det gir meg jo ingen problemer det Anonymkode: edad4...cad Ser at det er utrolig mange i denne tråden som misforstår artikkelen og debatten. Det er ikke et problem for hver enkelt av oss å unngå nøtter utenfor husets fire vegger. Men det er et samfunnsproblem når vanlig mat oftere og oftere forbys unødvendig. Og da tenker jeg ikke på de svært få tilfellene av folk som faktisk er hyperallergiske. Jeg tenker på de som ikke har testet seg slik professoren i intervjuet uttaler seg om og som muligens ikke er hyperallergiske, men bare engstelige. Anonymkode: 301f5...5e7
Evablaum Skrevet 24. september 2017 #68 Skrevet 24. september 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mange arbeidsplasser er jo det, det er jo tross alt ansatte og på de nøttefrie skolene og barnehagene. Men hvorfor er det et stort problem er å være nøttefri på jobb. Jeg skjønner virkelig ikke problemet. Min arbeidsplass er nøttefri, det gir meg jo ingen problemer det Anonymkode: edad4...cad Hysteria
Anonym bruker Skrevet 24. september 2017 #69 Skrevet 24. september 2017 8 minutter siden, Evablaum skrev: På tide å roe ned hysteriet ja. Tull å ha nøttefrie bhg og skoler! Hva blir det neste? Alle arbeidsplasser? Jeg skrev lenger opp her om min sønn som ble alvorlig syk fordi et annet barn i barnehagen ga han peanøtt. Han kunne død hvis ikke han hadde fått behandling så raskt som han gjorde. Så jeg vil ikke kalle det hysteri at de andre i etterkant måtte ta hensyn og ikke ha med peanøtter. Anonymkode: 3dc12...ac3
Evablaum Skrevet 24. september 2017 #70 Skrevet 24. september 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg skrev lenger opp her om min sønn som ble alvorlig syk fordi et annet barn i barnehagen ga han peanøtt. Han kunne død hvis ikke han hadde fått behandling så raskt som han gjorde. Så jeg vil ikke kalle det hysteri at de andre i etterkant måtte ta hensyn og ikke ha med peanøtter. Anonymkode: 3dc12...ac3 Du må lære ditt barn at han skal takke pent nei til peanøtter. At hele bhg skal være nøttefri, synes jeg er hysterisk ja. Hva tror du, at peanøtter flyr gjennom vegger!?
amandine Skrevet 24. september 2017 #71 Skrevet 24. september 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ser at det er utrolig mange i denne tråden som misforstår artikkelen og debatten. Det er ikke et problem for hver enkelt av oss å unngå nøtter utenfor husets fire vegger. Men det er et samfunnsproblem når vanlig mat oftere og oftere forbys unødvendig. Og da tenker jeg ikke på de svært få tilfellene av folk som faktisk er hyperallergiske. Jeg tenker på de som ikke har testet seg slik professoren i intervjuet uttaler seg om og som muligens ikke er hyperallergiske, men bare engstelige. Anonymkode: 301f5...5e7 Jeg tenker faktisk at det er et mye større og mer dyptpløyende samfunnsproblem at vi ikke kan ta litt hensyn til hverandre når det gjelder slike ting. Den hinsides egoismen som råder når enkelte mennesker skal hevde sin rett til i dette tilfellet å knaske peanøtter synes jeg er rystende. Det er dessuten ikke fullt så enkelt som å ta en kjapp test hos herr overlege fra artikkelen. Allergitester på barn er ikke nødvendigvis å stole på. Og er det verdt å risikere liv?
Anonym bruker Skrevet 24. september 2017 #72 Skrevet 24. september 2017 5 minutter siden, Evablaum skrev: Hysteria Tenk litt på de som har ansvaret for de her barna da. Er det rart at de ønsker å minimere de risikoene de kan, akkurat som de gjør med andre risikoer? Anonymkode: edad4...cad
amandine Skrevet 24. september 2017 #73 Skrevet 24. september 2017 1 minutt siden, Evablaum skrev: Du må lære ditt barn at han skal takke pent nei til peanøtter. At hele bhg skal være nøttefri, synes jeg er hysterisk ja. Hva tror du, at peanøtter flyr gjennom vegger!? Du snakker som du har vett til. Fy fader for kunnskapsløshet du demonstrerer, det er faktisk skremmende.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2017 #74 Skrevet 24. september 2017 5 minutter siden, Evablaum skrev: Du må lære ditt barn at han skal takke pent nei til peanøtter. At hele bhg skal være nøttefri, synes jeg er hysterisk ja. Hva tror du, at peanøtter flyr gjennom vegger!? Vi visste jo ikke at han var allergisk, det ble oppdaget da og han var bare tre år. Vet veldig godt at peanøtter ikke flyr gjennom vegger, men jeg vet at i barnehager er det mange barn og få voksne og ofte vanskelig å holde oversikten over at barna ikke deler mat med hverandre...de sitter ikke inne på hver sin avdeling hele dagen vet du. Jeg vet ihvertfall at den barnehagen ikke hadde noe problem med å avstå fra peanøtter etter at 30 barn og de voksne ble vitne til at et annet barn holdt på å dø. Anonymkode: 3dc12...ac3
Evablaum Skrevet 24. september 2017 #75 Skrevet 24. september 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi visste jo ikke at han var allergisk, det ble oppdaget da og han var bare tre år. Vet veldig godt at peanøtter ikke flyr gjennom vegger, men jeg vet at i barnehager er det mange barn og få voksne og ofte vanskelig å holde oversikten over at barna ikke deler mat med hverandre...de sitter ikke inne på hver sin avdeling hele dagen vet du. Jeg vet ihvertfall at den barnehagen ikke hadde noe problem med å avstå fra peanøtter etter at 30 barn og de voksne ble vitne til at et annet barn holdt på å dø. Anonymkode: 3dc12...ac3 Dine ord dette
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå