Gå til innhold

Hysterisk nøtteallergi. Interessant lesing.

Anbefalte innlegg

Legen vil jo ha vekk alle de hysteriske foreldrene som hyler om hvor viktig det er med nøttefri skole uten grunn. Dermed vil man jo faktisk ta mer hensyn til de som virkelig har alvorlig nøtteallergi. 

Om en elev må hentes på parkeringsplassen til skolen 6 ganger oga allergi så kan jo ikke denne eleven fungere i samfunnet. Hvordan vet han om noen på det motsatte fotballaget spiste peanøttsmør før kamp? Om noen på butikken/kinoen/i akebakken/på besøk hos kompisen osv har spist peanøtter?

mange foreldre er hysteriske på at det skal være nøttefri skole, men sender ungene feks på håndballturnering uten å avklare at ingen spiser nøtter. 

Det er bare tull at man blir mer og mer allergisk. Ofte hjelper det å bli eksponert for det man er allergisk mot i små doser. Min sønn er sterkt allergisk mot gress. Får nå tablett med vaksine og dette er nettopp gressalergen i kontrollert form. Etter 3 år vil han forhåpentligvis ikke lengre være allergisk mot gress.

Anonymkode: 13535...5e2

Fortsetter under...

Jeg er så enig. Jeg jobber med barn hvor det pr i dag er tre av barna har nøtteallergi. To av foreldrene er helt avslappet til det hele. Barnet skal ikke spise nøtter, men det går helt fint når andre gjør det da disse reaksjonene ikke er så ille for dem. Det tredje foreldreparet er hysterisk og messer daglig om alle "nær-døden-opplevelsene" hans. Ingen i hele barnehagen kan spise nøtter inkl. foreldre/andre som henter. Men å gå på butikken, gå i skogen, ta toget osv er helt greit. Forstå det den som kan. Vi har naturligvis bedt om epipenn siden allergien hans er så alvorlig. Det har de visst ikke (visste ikke hva det var), så nå har vi bedt om legeerklæring. Den har de nå "glemt" i 4 mnd.

Har jobbet i bhg siden 1999, og har kun opplevd ET barn som var så allergisk at det var fare for liv. Han gikk kun i bhg vinterhalvåret. Sommerhalvåret måtte han holde seg isolert inne pga alvorlige kryssallergier. De som skulle på besøk måtte skifte klær osv. De hadde en egen garderobe med dusj osv. I barnehagen hadde vi epipenn som vi til stadig måtte bruke og vi måtte ringe 113 like mange ganger. Men det er SJELDEN. 1 av mange tusen barn...

Jeg forstår at foreldre til allergikere vil være på den sikre siden, har selv et barn (og meg selv) som er hyperallergisk mot veps og må gå rundt med epipenn. Men det er jo nettopp derfor det er så viktig å få testet allergien sin, så slipper man kanskje å hemme barna sine unødig.

Anonymkode: 7b57a...f8e

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenker at du bør klare å diskutere dette uten å måtte ty til personangrep og spekulasjoner.

Det er i alle sin interesse at allergikere tar tilbudet til seg, oppdaterer seg på forskning og tester på nytt. Tar det som en selvfølge at de ikke takker nei til et tilud som kan gjøre livet lettere for alle.

Anonymkode: ba438...ef7

Personangrep?? Hvis du oppfattet det den personen skrev som personangrep synes jeg fu bør jobbe med din egen krenkbarhet. Det må være slitsomt å leve med i lengden. 

Anonymkode: 1a2b4...c89

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Legen vil jo ha vekk alle de hysteriske foreldrene som hyler om hvor viktig det er med nøttefri skole uten grunn. Dermed vil man jo faktisk ta mer hensyn til de som virkelig har alvorlig nøtteallergi. 

Om en elev må hentes på parkeringsplassen til skolen 6 ganger oga allergi så kan jo ikke denne eleven fungere i samfunnet. Hvordan vet han om noen på det motsatte fotballaget spiste peanøttsmør før kamp? Om noen på butikken/kinoen/i akebakken/på besøk hos kompisen osv har spist peanøtter?

mange foreldre er hysteriske på at det skal være nøttefri skole, men sender ungene feks på håndballturnering uten å avklare at ingen spiser nøtter. 

Det er bare tull at man blir mer og mer allergisk. Ofte hjelper det å bli eksponert for det man er allergisk mot i små doser. Min sønn er sterkt allergisk mot gress. Får nå tablett med vaksine og dette er nettopp gressalergen i kontrollert form. Etter 3 år vil han forhåpentligvis ikke lengre være allergisk mot gress.

Så fordi du mener at en person ikke skal leve i samfunnet om man er ekstremt allergisk, som du så fint sier, så trenger man ikke å ta hensyn da eller? Hva mener du barn som han skal gjøre? Mure seg inne resten av livet? Bo på anstalt? Flytte i en koie på Finnmarksvidda? 

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig! :)

Her skal man ta hensyn til personer som ikke kan puste inn nøttetsøt, som ikke tåler lukter som parfyme, man skal ta hensyn til de såkalte høysensitive, de som ikke tåler osv. Hysterikere begrenser oss alle. Særlig seg selv og barna sine. Tullete når de faktisk kan gjøre noe med det. Som å oppdatere seg, teste på nytt og roe ned hysteria

Anonymkode: ba438...ef7

Problemet er at skolen og andre krever at alle skal ta hensyn, ikke bare slik at de som faktisk er hyperalergiske ikke tar skade, men til alle nøttealergikkere.  

Nå er det slik her at vi ikke er så nøye. Vi vet at skolen sier det skal være 100% nøttefritt, men vi vet også at alergikkeren sin familie har nøtter hjemme. Han går o butikken som alle andre. Vennene spiser nøtter i samme rom som ham utenfor skolen osv. Han reagerer ikke på det. Det er nære skolen som vil sikker seg at noen andre får skylden om han skulle få i seg nøtter på skolen.

Anonymkode: 6f04a...324

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nok en hyperskeptiker-idiot. Det er ingen sak å gå på skole, og få utdanning. Det er ingen sak å bli overlege. Hvilken som helst idiot kan bli det. Problemet oppstår når uintelligente hyperskeptikere skal gjemme seg bak "jeg klarte å gå på skole i så og så mange år"-tittelen de tror er verdt noe som helst.

Anonymkode: e0a6b...98d

Det utsagnet sier litt om hvor lite utdanning du selv har. Pinlig. Og nå kommer du selvsagt til å påstå at du selv er OVERoverlege på HYPERallergiavdeling, men ingen kommer til å tro deg.

Anonymkode: bf09b...065

Nå har jeg selv nøtteallergi, og kjenner barn med nøtteallergi. Og ingen av oss krever spesialbehandling. Vi kan ikke spise nøtter, men vi tåler at det er nøtter i rommet. Men det er oss. Og noen andre kan ha det mye verre.

Jeg er en av de som er hyperallergisk mot det meste, og det er utrolig slitsomt, og hemmer meg veldig i livet. Nå er jeg enslig mor, og før pleide jeg å bake en del, men jeg tåler ikke hvete, og ble jo syk av å bake med hvete. Jeg tåler heller ikke eple, appelsin osv. Noen ganger vil jo barna ha med det på skolen, og kutter jeg opp eple og appelsin, så blir jeg syk. Men jeg får ikke anafylaktisk sjokk, jeg får eksem i ansiktet, kløe, kløe i øynene, rennende nese og litt tett hals. Nå tar jeg buss og tog, fordi jeg har ikke råd til bil. Men ofte må jeg flytte på meg, eller gå av. Da jeg blir syk. Helst burde jeg vel bare leve i en steril liten leilighet, aldri få besøk, og aldri gå ut.

Anonymkode: c33ff...0c6

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du vet ikke hva du snakker om når det gjelder de som faktisk er hyperallergikere. Det trenger vi ikke diskutere for det beviser du med din arroganse og uvitenhet.

det vi er enige om er kanskje de som diagnostiserer seg selv enten det er nøtteallergi, gluten, egg mv

Men hyperallergikere er en liten gruppe, men de finnes. De er virkelig sosialt funksjonshemmet. Liten gruppe i samfunnet, svært få faktisk. Men, hvem gjorde DEG til Gud å ha lov til å overprøve dette? Klarer du deg ikke uten en pose nøtter på fly? Klarer ikke ungen din seg uten nugatti på skolen???

Anonymkode: 95a12...70b

Det er akkurat dette som er så rart. Du sier selv at hyperallergikere er en liten gruppe. Samtidig er omtrent alle barnehager og skoler i dag nøttefrie. Her er det noe som ikke stemmer! Og endelig er det en forsker som tør å si det høyt!!!

Anonymkode: 301f5...5e7

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er akkurat dette som er så rart. Du sier selv at hyperallergikere er en liten gruppe. Samtidig er omtrent alle barnehager og skoler i dag nøttefrie. Her er det noe som ikke stemmer! Og endelig er det en forsker som tør å si det høyt!!!

Er de det? Jeg har hatt barn i 25 år, og vært innom en del barnehager og skoler og det har aldri vært snakk om forbud mot nøtter. 

Men OM så at de fleste skoler og barnehager ønsker å være nøttefrie, hvor stort problem er det for de fleste av oss? Det finnes jo enorme mengder mat som ikke har nøtter i seg. 

Det hadde vært en fordel før alle hvis allergi ble undersøkt grundigere. For det stemmer jo at "føre var" prinsippet kan tas ut av proporsjoner. 

De som ER dødelig allergiske må jo tas hensyn til, men det er unødvendig hemmende for barn å bli skjermet for alle mulige settinger med nøtter hvis det ikke er nødvendig.

Jeg leser ikke at denne legen undergraver alvoret av allergi, men at han heller etterlyser mer nyansering av alvorlighetsgrad.

Også er det jo påvist at nøtteallergi er mindre vanlig å land hvor nøtter er større del av kostholdet.

Anonymkode: 1c5a4...324

33 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Er de det? Jeg har hatt barn i 25 år, og vært innom en del barnehager og skoler og det har aldri vært snakk om forbud mot nøtter. 

Men OM så at de fleste skoler og barnehager ønsker å være nøttefrie, hvor stort problem er det for de fleste av oss? Det finnes jo enorme mengder mat som ikke har nøtter i seg. 

Jeg har ikke sagt at dette er er stort problem for meg. Men jeg synes det er et begynnende samfunnsproblem når vanlig mat forbys unødvendig. 

Jeg har også tre barn. Har vært innom tre ulike barnehager, alle nøttefrie. Har barn på skolen, der er det både nøtte og sitrusfritt. Har diskutert litt med andre foreldre og har ennå ikke hørt om en skole som ikke er nøttefri, men det finnes sikkert noen igjen fortsatt. Jeg vil allikevel påstå at dette er en fremvoksende og økende trend.

Offfentlige anbefalinger fra helsedirektoratet (og bl.a. Astma og allergiforbundet) er jo nå at nøtteforbud på feks skoler er unødvendig og helt feil vei å gå. Så det Martin Sørensen sier her er jo helt i tråd med det fagmiljøene lenge har sagt.

det finnes dog noen som blir syke av nøttestøv og det må det selvfølgelig tilrettelegges for bl.a på skolen, men det vil stort sett alltid holde med et forbud i klasserommet f.eks.

og samme prinsipp kan tenkes overført til både bl.a egg og fisk!

Anonymkode: 4be70...e5f

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så fordi du mener at en person ikke skal leve i samfunnet om man er ekstremt allergisk, som du så fint sier, så trenger man ikke å ta hensyn da eller? Hva mener du barn som han skal gjøre? Mure seg inne resten av livet? Bo på anstalt? Flytte i en koie på Finnmarksvidda? 

Skal vi forny nøtter da eller!?

11 minutter siden, Evablaum skrev:

Skal vi forny nøtter da eller!?

Nei, men vi kan ta hensyn fordi det ikke koster oss så forbanna mye å gjøre det.

-Men det er selvfølgelig alt for mye forlangt at man skal drite i peanøttsmør og turnøtter så andres barn eller andre voksne kan leve greie liv uten frykt. Om man i en klasse hvor noen har alvorlig kjent allergi  likevel velger å sende med potensielt farlig mat, da er man i beste fall kunnskapsløs og egoistisk.

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så du mener førstehjelpskurset jeg gikk som forklarte alt om allergiske reaksjonen og epipen osv, tok feil? 

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er jo at alle de litt allergiske ødelegger for de virkelig allergiske.  

Jeg har hatt en elev som ble hentet av ambulansen 6 ganger i løpet av én høst. Eleven fikk flere allergisjokk på parkeringsplassen uten for skolen. Så det var virkelig snakk om ekstremt kraftig allergi. 

Anonymkode: 814fe...886

På parkeringsplassen? Da er det vel neppe snakk om allergi, men om diabetes eller noe slikt?

Anonymkode: 402e9...f89

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner ikke til noen skoler eller barnehager som er nøttefrie..

Anonymkode: 402e9...f89

1 time siden, amandine skrev:

Nei, men vi kan ta hensyn fordi det ikke koster oss så forbanna mye å gjøre det.

-Men det er selvfølgelig alt for mye forlangt at man skal drite i peanøttsmør og turnøtter så andres barn eller andre voksne kan leve greie liv uten frykt. Om man i en klasse hvor noen har alvorlig kjent allergi  likevel velger å sende med potensielt farlig mat, da er man i beste fall kunnskapsløs og egoistisk.

Hva med kjøpesentre, nærbutikken, bussen, kino, lekeland? Nekte folk å spise nøtter her også? -nei, det skjønner alle at det blir for dumt.. Det er derfor det er så kjekt at ingen har allergiske reaksjoner på disse plassene, kun bhg, skole og fly! 

1 minutt siden, Evablaum skrev:

Hva med kjøpesentre, nærbutikken, bussen, kino, lekeland? Nekte folk å spise nøtter her også? -nei, det skjønner alle at det blir for dumt.. Det er derfor det er så kjekt at ingen har allergiske reaksjoner på disse plassene, kun bhg, skole og fly! 

Da er du godt og trygt plassert i kategorien kunnskapsløs. Tror du virkelig at jeg tar ungen min med meg på lekeland om jeg vet det kan ta livet av henne? Tror du hun blir med på shopping? Går vi på kino? Svaret er nei!!! Du treffer ikke de barna eller de voksne slike steder. Men på skolen og i barnehagen, på jobben og på flyet må vi få være. Hvis du kan klare å tøyle nøttebehovet ditt de 55 minuttene flyturen varer kan vi også besøke bestemor. 

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du vet ikke hva du snakker om når det gjelder de som faktisk er hyperallergikere. Det trenger vi ikke diskutere for det beviser du med din arroganse og uvitenhet.

det vi er enige om er kanskje de som diagnostiserer seg selv enten det er nøtteallergi, gluten, egg mv

Men hyperallergikere er en liten gruppe, men de finnes. De er virkelig sosialt funksjonshemmet. Liten gruppe i samfunnet, svært få faktisk. Men, hvem gjorde DEG til Gud å ha lov til å overprøve dette? Klarer du deg ikke uten en pose nøtter på fly? Klarer ikke ungen din seg uten nugatti på skolen???

Anonymkode: 95a12...70b

Problemet er at det er så mange som tror /påstår barna deres hører med i gruppen. Og setter hele skoler og bhg på hodet uten grunnlag for det. Tenker at hensynet går begge veier. Det er greit å vite AT det faktisk er nødvendig med slike tiltak før ALLE andre skal ta hensyn. 

Anonymkode: ff3b8...b98

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er at det er så mange som tror /påstår barna deres hører med i gruppen. Og setter hele skoler og bhg på hodet uten grunnlag for det. Tenker at hensynet går begge veier. Det er greit å vite AT det faktisk er nødvendig med slike tiltak før ALLE andre skal ta hensyn. 

Anonymkode: ff3b8...b98

Det er ikke alltid hysteriske foreldre som gjør at barnehager/skoler blir nøttefrie. Jeg jobber i en nøttefri barnehage (barna får all mat i bhg da). Barnehagen er nøttefri fordi vi har et hypoallergisk barn som har både epipenn og allergimedisner liggendes i barnehagen, og som en ansatt må ha med seg i lomma hele tiden så fort vi er på utsiden av barnehagens fire vegger.

Dette er et barn med masse matallergier og kryssallergier. De har fått beskjed av leger om at barnet kan få anafylaktisk sjokk av nøtter, men at det ikke er sikkert. Men det er ikke foreldrene til dette barnet som har krevd noen av de her tiltakene som bhg gjør, de er veldig ydmyke, og krever veldig lite av oss. Det er det styrer som har bestemt, sånn at vi kanskje unngår å komme opp i situasjoner som kan utløse anafylaktisk sjokk.

Som ansatt med ansvar for dette barnet, så er det en stor lettelse å vite at barnehagen er så nøttefri som mulig, så jeg slipper hele tiden å gå med hjertet i halsen. Jeg er fullt klar over det kan skje uansett, han kan få i seg noe på tur, noen kan ha med seg noe i barnehagen som kan utløse det. men på denne måten så unngår vi det så mye vi kan.

Anonymkode: edad4...cad

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke alltid hysteriske foreldre som gjør at barnehager/skoler blir nøttefrie. Jeg jobber i en nøttefri barnehage (barna får all mat i bhg da). Barnehagen er nøttefri fordi vi har et hypoallergisk barn som har både epipenn og allergimedisner liggendes i barnehagen, og som en ansatt må ha med seg i lomma hele tiden så fort vi er på utsiden av barnehagens fire vegger.

Dette er et barn med masse matallergier og kryssallergier. De har fått beskjed av leger om at barnet kan få anafylaktisk sjokk av nøtter, men at det ikke er sikkert. Men det er ikke foreldrene til dette barnet som har krevd noen av de her tiltakene som bhg gjør, de er veldig ydmyke, og krever veldig lite av oss. Det er det styrer som har bestemt, sånn at vi kanskje unngår å komme opp i situasjoner som kan utløse anafylaktisk sjokk.

Som ansatt med ansvar for dette barnet, så er det en stor lettelse å vite at barnehagen er så nøttefri som mulig, så jeg slipper hele tiden å gå med hjertet i halsen. Jeg er fullt klar over det kan skje uansett, han kan få i seg noe på tur, noen kan ha med seg noe i barnehagen som kan utløse det. men på denne måten så unngår vi det så mye vi kan.

Anonymkode: edad4...cad

Og det verste ( eller beste) er at jeg tipper den tilretteleggingen ikke er så fryktelig ressurskrevende,  heller? Hvis man har den innstillingen du har høres det ut som om det går greit?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...