Gå til innhold

Hysterisk nøtteallergi. Interessant lesing.

Anbefalte innlegg

http://www.itromso.no/pluss/2017/09/21/Allergilege-fortviler-over-nøtteforbud-–-Det-er-hysteri-15341702.ece#.WcQgE03qsp8.facebook

Betalingsmur, har kopiert inn artikkelen  

Allergilege fortviler over nøtteforbud: – Det er hysteri

NØTTEHYSTERI: Overlege Martin Sørensen på UNN tilbyr nøtteallergikere å bli testet for å få mer kunnskap om sin egen allergi. (Foto: Ronald Johansen / iTromsø)

NØTTEHYSTERI: Overlege Martin Sørensen på UNN tilbyr nøtteallergikere å bli testet for å få mer kunnskap om sin egen allergi. Foto: Ronald Johansen / iTromsø

Allergilege fortviler over nøtteforbud: – Det er hysteri

Overlege Martin Sørensen har forståelse for at foreldre vil være på den sikre siden, men mener at nøtteforbud nesten alltid er unødvendig.

Skoler, fly og arbeidsplasser er bare noen av plassene man kan oppleve «nøtteforbud» på grunn av hyperallergikere.

– Peanøtt- og nøtteallergi kan være alvorlig, men nå er det blitt hysteri. Mange har gått ombord i fly og fått beskjed om at de ikke kan åpne en peanøttpose. Det er i de i aller, aller fleste tilfellene ikke nødvendig. Peanøtter flyr ikke. Det er så å si ingen som reagerer på å være i nærheten av nøtter eller peanøtter, sier Sørensen  

Prosjekt

I tillegg til å være overlege og seksjonsleder for UNNs nyetablerte allergisenter, driver Sørensen med forskning på allergi.

– Nå er jeg med på et prosjekt hvor vi skal teste om personer med alvorlig peanøttallergi reagerer allergisk ved å være i samme rom som peanøtter. Vi åpner en pose rett under nesa på dem, og lar de få lukte på det, forklarer overlegen.

Sørensen mener man ikke kan kreve at alle andre folk skal ta hensyn dersom det ikke er nødvendig.

– Det er problematisk når for eksempel en hel skole skal bli nøttefri. Hvis noen synes peanøttsmør er det beste de vet om, er det ingen grunn til at de ikke skal få spise det fordi noen i samme bygg er allergisk mot nøtter, påpeker han.

Klandrer ikke foreldre

Sørensen mener at mer kunnskap er løsningen.

– Vi klandrer ikke foreldre og vi beskylder dem heller ikke for å gjøre noe galt. Vi må ta deres redsel for en alvorlig allergisk reaksjon på altfor. Kanskje har de opplevd at barnet deres har fått en alvorlig reaksjon etter å ha spist peanøtter, og de vil ikke oppleve det på nytt, sier Sørensen.

Istedenfor at allergikere skal være nødt til å skaffe seg legeerklæringer om at skoler eller fly må være nøttefritt, bør de få testet allergien sin, mener overlegen.

– Vi tilbyr peanøttallergikere å bli testet i trygge omgivelser på allergisenteret på UNN. Dersom noen har alvorlig peanøttallergi og vil teste om de reagerer på peanøtter under nesen, så kan de ta kontakt med oss.

Fortsetter under...

" Det er så å si ingen som reagerer på å være i nærheten av nøtter eller peanøtter, sier Sørensen"

Så og si ingen betyr vel at det likevel er noen få. Og denne mannen bidrar nå til at disse ikke blir tatt på alvor. Fantastisk.

Anonymkode: 26e27...724

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

" Det er så å si ingen som reagerer på å være i nærheten av nøtter eller peanøtter, sier Sørensen"

Så og si ingen betyr vel at det likevel er noen få. Og denne mannen bidrar nå til at disse ikke blir tatt på alvor. Fantastisk.

Anonymkode: 26e27...724

Å reagere i seg selv trenger ikke være farlig. 

Legen tilbyr testing i trygge omgivelser. Det tar jeg som en selvfølge at foreldrene nå gjør 

Anonymkode: ba438...ef7

Annonse

Problemet er jo at alle de litt allergiske ødelegger for de virkelig allergiske.  

Jeg har hatt en elev som ble hentet av ambulansen 6 ganger i løpet av én høst. Eleven fikk flere allergisjokk på parkeringsplassen uten for skolen. Så det var virkelig snakk om ekstremt kraftig allergi. 

Anonymkode: 814fe...886

Min sønn har fått påvist peanøttallergi ved blodprøve, men vi har ikke tatt noe mer hensyn enn å ikke gi han nøtter.  Vi har gjerne en nøtteskål med peanøtter stående på bordet.  

Men jeg skulle gjerne ha testet han her, for å se hvor sterkt han faktisk reagerer på å faktisk få i seg nøtter. 

Han fikk i seg peanøtter i en kake i bhg, og da spyttet han selv ut maten da han kjente at han ble "rar" på tungen. Vi har derfor tenkt at det ikke er så kraftige reaksjoner, men dette kan kanskje endre seg over tid? 

Anonymkode: 875bb...b07

Opplevde nøtteforbud på et fly tidligere i år. Ble sittende og prate med noen norske turister i samme område dagen etterpå, og det viste seg at det var datteren deres som var den som var allergisk på flyet. Og ja, hun kunne reagere på peanøttstøv.

Og denne mannen er overlege, og trivialiserer allergier på denne måten? Helt tåpelig. Ja, det er nok et fåtall som er så ekstremt allergiske, men de skal da vel få fly uten å risikere å dø? Spesielt på fly er det jo veldig liten tilgang til ambulansepersonell, og det er viktig at folk følger instrukser hvis de får beskjed om å ta hensyn.

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min sønn har fått påvist peanøttallergi ved blodprøve, men vi har ikke tatt noe mer hensyn enn å ikke gi han nøtter.  Vi har gjerne en nøtteskål med peanøtter stående på bordet.  

Men jeg skulle gjerne ha testet han her, for å se hvor sterkt han faktisk reagerer på å faktisk få i seg nøtter. 

Han fikk i seg peanøtter i en kake i bhg, og da spyttet han selv ut maten da han kjente at han ble "rar" på tungen. Vi har derfor tenkt at det ikke er så kraftige reaksjoner, men dette kan kanskje endre seg over tid? 

Ja, dette endrer seg over tid. Det er nesten aldri anafylaktisk sjokk som er den første reaksjonen på noe man er allergisk mot. Den første reaksjonen vil være knapt merkbar, f eks at man blir litt rar på tungen. Neste gang blir man kanskje litt rød rundt munnen. Tredje gangen blir man kanskje rød og litt hoven rundt munnen. Fjerde gangen hovner man opp i hele fjeset osv. Man må ofte utsettes for det man er allergisk mot 20-30 ganger før det resulterer i anafylaktisk sjokk.

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjære. De gjorde jo ikke det :kari:

Anonymkode: 07034...30a

Da jeg vokste opp fantes ikke de nøttefrie skolene. Du mener altså at det eksisterte barn som døde av allergi på skolen på denne tiden? Ja den statistikken må du gjerne vise meg!

Anonymkode: 301f5...5e7

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjære. De gjorde jo ikke det :kari:

Det er høyere sannsynlighet for at en person med matallergi dør i en ulykke eller blir myrdet, enn at vedkommende rammes av fatal allergisk reaksjon.

Forskere fra Imperial College London melder funnet i en studie i Clinical and Experimental Allergy.

Selv om farer og bekymringer rundt allergi-risikoen ikke skal bagatelliseres, understreker forskerne at det å ha matallergi har veldig liten innvirkning på samlet dødsrisiko for en person.

- Alle har hørt beretninger om folk som brått har dødd som følge av en alvorlig allergisk reaksjon. Men slike hendelser er svært sjeldne, og det er nyttig å få satt risikoen i perspektiv, sier forsker Robert Boyle ved Imperial College Londom i en pressemelding.

Etter analyser av 13 studier viser forskerne at det årlig inntreffer nær to dødsfall (1,81) per 1 million mennesker som skyldes mat-allergisk reaksjon. For barn og unge er det i overkant av tre (3,25) dødsfall.

Samtidig beregner forskerne sannsynligheten for bli myrdet til 11 på 1 million over ett år, mens faren for å dø i en ulykke er 324 på millionen. Ganske liten sannsynlighet der også, med andre ord. (forskning.no/arg)

(kilde: forskning.no)

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da jeg vokste opp fantes ikke de nøttefrie skolene. Du mener altså at det eksisterte barn som døde av allergi på skolen på denne tiden? Ja den statistikken må du gjerne vise meg!

Det fantes ikke rom for oss på de vanlige skolene, nei. Så på 70, 80 og 90-tallet for eksempel,  døde langt flere. Eller vi flyttet hjemmefra. Til internatskoler allerede da vi var små.  Vi bodde på Voksentoppen eller på Geilomo.  Du er ignorant.

Anonymkode: 1bf70...4da

Annonse

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, eksponering for allergenet kan over tid gjøre det verre, så veldig lurt å teste. 

Feks en vepseallergiker kan få ett stikk og hovne veldig opp, senere et stikk til og hovne veldig opp pluss bli uvel, så flere år senere få enda et stikk og gå i fullt anafylaktisk sjokk. 

Kjekt å lese seg opp på kryssallergier også, som kan gjøre primær allergien verre. 

Anonymkode: 40a9d...b37

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skal vise deg den statistikken når du kan bevise at det ikke fantes noen skoler eller barnehager som var nøttefri. Selv om du ikke kjenner til noe, betyr det ikke at det ikke har skjedd, vet du. 

Å ta hensyn til at noen kan reagere svært kraftig på nøtter må da være det enkleste hensyn man kan ta? Det kan da ikke påvirke hverdagen til noen at man ikke kan ha på peanøttsmør på skiven. 

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er høyere sannsynlighet for at en person med matallergi dør i en ulykke eller blir myrdet, enn at vedkommende rammes av fatal allergisk reaksjon.

Forskere fra Imperial College London melder funnet i en studie i Clinical and Experimental Allergy.

Selv om farer og bekymringer rundt allergi-risikoen ikke skal bagatelliseres, understreker forskerne at det å ha matallergi har veldig liten innvirkning på samlet dødsrisiko for en person.

- Alle har hørt beretninger om folk som brått har dødd som følge av en alvorlig allergisk reaksjon. Men slike hendelser er svært sjeldne, og det er nyttig å få satt risikoen i perspektiv, sier forsker Robert Boyle ved Imperial College Londom i en pressemelding.

Etter analyser av 13 studier viser forskerne at det årlig inntreffer nær to dødsfall (1,81) per 1 million mennesker som skyldes mat-allergisk reaksjon. For barn og unge er det i overkant av tre (3,25) dødsfall.

Samtidig beregner forskerne sannsynligheten for bli myrdet til 11 på 1 million over ett år, mens faren for å dø i en ulykke er 324 på millionen. Ganske liten sannsynlighet der også, med andre ord. (forskning.no/arg)

(kilde: forskning.no)

Og den store forskjellen,  den som gjør olinnlegget ditt irrelevant,  er at ulykker skjer. Allergidød kan man unngå ved å ta hensyn i de fleste tilfeller.  Så hvis du vil risikere livet til en annen for å stå på din rett til peanøtter.....

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, eksponering for allergenet kan over tid gjøre det verre, så veldig lurt å teste. 

Feks en vepseallergiker kan få ett stikk og hovne veldig opp, senere et stikk til og hovne veldig opp pluss bli uvel, så flere år senere få enda et stikk og gå i fullt anafylaktisk sjokk. 

Kjekt å lese seg opp på kryssallergier også, som kan gjøre primær allergien verre. 

Anonymkode: 40a9d...b37

Hm, ja skal sjekke litt.  

Han tok denne blodprøven da han var 2, og nå er han straks 10. Vi tenker jo ikke noe på dette i det hele tatt i hverdagen, han lar være å spise peanøtter og vet at M&M med peanøtter må han unngå f eks.  Det er kanskje 2-3 ganger han har fått i seg peanøtter, og reagert selv og spyttet ut.  

Den ene gangen i en kake i bhg, og 1-2 ganger ved å finne M&M i godtepose etter barnebursdag.  

Vi har veldig lave skuldre på dette her, men burde kanskje sjekket litt mer. Har ingen medisiner eller noe som helst liggende. 

Og den store forskjellen,  den som gjør olinnlegget ditt irrelevant,  er at ulykker skjer. Allergidød kan man unngå ved å ta hensyn i de fleste tilfeller.  Så hvis du vil risikere livet til en annen for å stå på din rett til peanøtter.....

Man dør ikke av å puste inn peanøttstøv :) Jeg vil heller ikke slutte å kjøre bil selv om folk faktisk dør i trafikken

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man dør ikke av å puste inn peanøttstøv :) Jeg vil heller ikke slutte å kjøre bil selv om folk faktisk dør i trafikken

Fy fader så arrogant du er. Jeg jobbet med en såkalt hyperallergiker og hun fikk store pustevansker og måtte ha medisinsk assistanse (Amk) 3 ganger på jobb der året vi jobbet sammen.....pga sånne som deg som ikke klarer å vise hensyn til andre mennesker. Hun døde ikke, men var det verdt det å ta med pålegg med nøtter i ?

Anonymkode: 95a12...70b

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fy fader så arrogant du er. Jeg jobbet med en såkalt hyperallergiker og hun fikk store pustevansker og måtte ha medisinsk assistanse (Amk) 3 ganger på jobb der året vi jobbet sammen.....pga sånne som deg som ikke klarer å vise hensyn til andre mennesker. Hun døde ikke, men var det verdt det å ta med pålegg med nøtter i ?

Man trenger ikke ta hensyn pga. hysteri, slik overlegen sier. Så jeg tar det som en selvfølge at alle nå vil teste slik han tilbyr

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Man trenger ikke ta hensyn pga. hysteri, slik overlegen sier. Så jeg tar det som en selvfølge at alle nå vil teste slik han tilbyr

Jeg snakket ikke om de som "får utslett når de selv spiser nøtter". Jeg snakker om min kollega som er testet opp og ned hele livet, vi har fått informasjon på jobb fra lege. Hun er og blir virkelig dårlig, vi har fått retningslinjer. Hun fungerer dårlig fordi mannkannikke fullt garantere seg. Men når vi på jobb fikk informasjon fra lege OG fikk se 3 ganger hva som skjedde med henne hvis noen "glemte seg", ja da er din arroganse og forståelse for andre mennesker sjokkerende. Meg meg meg..

Nok en hyperskeptiker-idiot. Det er ingen sak å gå på skole, og få utdanning. Det er ingen sak å bli overlege. Hvilken som helst idiot kan bli det. Problemet oppstår når uintelligente hyperskeptikere skal gjemme seg bak "jeg klarte å gå på skole i så og så mange år"-tittelen de tror er verdt noe som helst.

Anonymkode: e0a6b...98d

Jeg snakket ikke om de som "får utslett når de selv spiser nøtter". Jeg snakker om min kollega som er testet opp og ned hele livet, vi har fått informasjon på jobb fra lege. Hun er og blir virkelig dårlig, vi har fått retningslinjer. Hun fungerer dårlig fordi mannkannikke fullt garantere seg. Men når vi på jobb fikk informasjon fra lege OG fikk se 3 ganger hva som skjedde med henne hvis noen "glemte seg", ja da er din arroganse og forståelse for andre mennesker sjokkerende. Meg meg meg..

Men nå har det kommet ny forskning så da tar jeg det, igjen, som en selvfølge at både leger og allergikere oppdaterer seg og tester på nytt. Mange av reaksjonene er nok også psykisk. Man er redd for å dø. Noe som selvsagt ikke skjer

Verden blir også enklere dersom de hysteriske tar et skritt bak og gir mindre næring til sin egen hysteria

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men nå har det kommet ny forskning så da tar jeg det, igjen, som en selvfølge at både leger og allergikere oppdaterer seg og tester på nytt. Mange av reaksjonene er nok også psykisk. Man er redd for å dø. Noe som selvsagt ikke skjer

Verden blir også enklere dersom de hysteriske tar et skritt bak og gir mindre næring til sin egen hysteria

Du vet ikke hva du snakker om når det gjelder de som faktisk er hyperallergikere. Det trenger vi ikke diskutere for det beviser du med din arroganse og uvitenhet.

det vi er enige om er kanskje de som diagnostiserer seg selv enten det er nøtteallergi, gluten, egg mv

Men hyperallergikere er en liten gruppe, men de finnes. De er virkelig sosialt funksjonshemmet. Liten gruppe i samfunnet, svært få faktisk. Men, hvem gjorde DEG til Gud å ha lov til å overprøve dette? Klarer du deg ikke uten en pose nøtter på fly? Klarer ikke ungen din seg uten nugatti på skolen???

Du vet ikke hva du snakker om når det gjelder de som faktisk er hyperallergikere. Det trenger vi ikke diskutere for det beviser du med din arroganse og uvitenhet.

det vi er enige om er kanskje de som diagnostiserer seg selv enten det er nøtteallergi, gluten, egg mv

Men hyperallergikere er en liten gruppe, men de finnes. De er virkelig sosialt funksjonshemmet. Liten gruppe i samfunnet, svært få faktisk. Men, hvem gjorde DEG til Gud å ha lov til å overprøve dette? Klarer du deg ikke uten en pose nøtter på fly? Klarer ikke ungen din seg uten nugatti på skolen???

Tenker at du bør klare å diskutere dette uten å måtte ty til personangrep og spekulasjoner.

Det er i alle sin interesse at allergikere tar tilbudet til seg, oppdaterer seg på forskning og tester på nytt. Tar det som en selvfølge at de ikke takker nei til et tilud som kan gjøre livet lettere for alle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...